Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ojämn värme under vintern  (läst 14309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #15 skrivet: 15 december 2010, 18:34:51 »
Hej Offa.  LÃ¥ter inget vidare det där.  PM;a mig om du vill sÃ¥ kanske vi kan hitta pÃ¥ ngt.   Jag kan svänga förbi och titta pÃ¥ din anläggning.  Inte säkert jag löser problemen, men vi kan ju göra ett försök *vinkar*

 

Utloggad Gojjen

  • Gojjen
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #16 skrivet: 17 december 2010, 10:47:28 »
Hej!
Om du har 52 graders framledning och 43 grader i retur och värmepumpen jobbar på elpatronen så finns det två felorsaker..
1. Är det ett normalt radiatorsystem bör du ha en differens på 7-8 grader utan el.
2. Har du kontrollerat så att elpatronen verkligen går...kolla överhettningsskyddet.


Utloggad offa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #17 skrivet: 17 december 2010, 19:47:36 »
Hej Lasse   LÃ¥ter helt sanslöst fantastiskt att du skulle kunna tänka dig hitÃ¥t!!!!!!!!Tack pÃ¥ förhand!!!
 
Hej Gojjen. Jag har varit inne i menyn och kolla drifttimmarna på elpatron1 och 2.De är MÅNGA!!!!!!

Utloggad offa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #18 skrivet: 29 december 2010, 21:25:59 »
Hej igen. Jo här snurrar elpatron på.Ett intressant mail har jag fått från en man med likadan anläggning som vår.Han berättar att elpatronen går dygnet runt också på hans EVI HEAT och han har provat att slå ifrån patron men då har han ingen värme.HM......!!!??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #19 skrivet: 29 december 2010, 22:22:04 »
Läste i en annan tråd att EviHeat har problem med kompressorerna, kanske värt att kolla upp.
EviHeat har, precis som de andra märkena, 6 års trygghetsförsäkring så se till att få grejerna kollade.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #20 skrivet: 29 december 2010, 22:50:23 »
hej. jag har salt dassa maskiner i manga ar men sedan de teckniker jag kanner + ronnye kranz slutat sa fungerar inte komunikationerna mellan fabriken o oss aterforsalgare. numera ar det dassutom dahl som ar grossist for eviheat.
mycket kunskap har gatt forlorad med oss aterforsalgare. numera da jag ringer far jag valdigt lite hjalp. dessutom ar jag numera forbjuden att bestalla resarvdelar till mina kunder da det helt plotsligt skall finnas en skuld pa en kompressor som vi bytt pa garantin.

de flesta eviheat som strulat for mig har vxel ventilen hangt upp sig !!
annars i stora drag har dom fungerat bra forutom vissa styr bekymmer med sol styret.

ursakta men saknar vissa bokstaver pa denna dator !!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2011, 14:18:45 »
Hoppas det löst sig, men om inte,
för att spara pengar så kan du förmodligen slå av elpatronen, och skaffa något eller några konvektor element på Jula.
Då kommer inte din värme som tillverkas av el att störa värmepumpen.

/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Gojjen

  • Gojjen
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #22 skrivet: 02 februari 2011, 13:56:05 »
Hej !

Om värmepumpen lyfter differenserna till 7-8 grader endast med vp så fungerar värmepumpen som den skall, däremot som vissa har varit inne på att om du då även får kallt för att värmepumpen inte når det aktuella börvärdet på framledningen låter det mer som om pumpen är för liten.
När jag sa att du skulle kontrollera elpatronen menade jag att kolla överhettningskyddet evi`en räknar el timmarna även fast överhettningsskyddet löst ut. Går inte elpatronen in när det är kallt ute men du tror det genom att lampan lyser kan den stå så väldigt länge.

gojjen

Utloggad LudHed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #23 skrivet: 15 september 2011, 08:58:22 »
Hej!
Hur gick det? Jag ska köpa bergvärmepump och Eviheat intresserar mig.
/Mats

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!