Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.  (läst 793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Battlebengt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« skrivet: 21 december 2023, 17:01:42 »
Hej

Jag har nytt flyttat från hyreslägenhet till hus och kan inte jättemycket om värmepumpar
Jag har en Nibe F730 frånluftvärmepump. Efter en dusch så sjunker varmvatten topp (BT7) med några grader (3-10 grader beroende på vem som duschar och hur länge) och varmvattnet känns fortfarande varmt i alla kranar. Helt normalt mao.
Det konstiga är att varmvatten topp (BT7) sedan fortsätter att sjunka, ibland så lågt som till 25 grader, och vattnet i alla kraner upplevs såklart som väldigt kallt då. Jag har märkt att varmvatten laddning (BT6) vid dessa tillfällen sjunker till så lågt som 13 grader. Betyder det att pannar drar i kallvatten i min varmvattentank?

Jag har rengjort luftfilter enligt instruktion. Det var ganska rent från början. Jag har luftat alla fyra nipplar. Det fanns ingen luft i systemet. Jag har fyllt på vattten igen till drygt 1 bar.
Jag har köpt premium-historik så jag har data om det behövs.
Pannan har näst senaste FW (9089R17), men vad jag kan se så är det inte något som påverkar mig i senaste uppdateringen.

Jag har inte följt optimeringsguiden än.
Tacksam för hjälp!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #1 skrivet: 21 december 2023, 17:47:08 »
Klart att tempen sjunker, beror helt på hur långa och många duschar det är. Utan att lägga ut någon pekpinne. Ni har kommit från en lägenhet till eget hus, skillnad som natt och dag på vissa delar. I lägenheten så sattes kanske duschen på när någon klev in och av när någon gick ut. Det fanns obegränsat med varmvatten. Det går inte att ha dom vanorna i ett hus, så först får ni kanske ändra era vanor, ta korta duschar och stänga av när tvålas in. 15 sekunder under en dusch så är ni lika blöta som att hoppa i sjön. Har du manualen för VP, där står allt för varmvatteninställning

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #2 skrivet: 21 december 2023, 18:08:42 »
Betyder det att pannar drar i kallvatten i min varmvattentank?
Ja, det är så det funkar. Varmvatten tappas ut från ett rör överst i varmvattenberedaren där vattnet är varmast. Kallt vatten fylls samtidigt på i botten av vattentrycket i inkommande kallvatten till huset. Det värms sedan upp när VP jobbar med att göra "Varmvatten". Gör VP "Värme" så betyder det att den gör just värme till elementen eller golvvärmen (då gör den inte varmvatten).

En lagom dusch borde inte göra att allt varmvatten går åt, dock, men det beror ju som sagt på hur länge man duschar och vad man jämför med.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #3 skrivet: 21 december 2023, 18:11:23 »
Du duschar för länge

Utloggad Battlebengt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #4 skrivet: 21 december 2023, 18:33:40 »
Hej och tack för svar.

Jag förstår att det är stor skillnad på oändligt med varmvatten och en begränsad varmvattentank. Vi är även måna om att spara på varmvattnet när vi duschar. Jag gissar att vattnet står på i ca 5 minuter under en dusch.

Det jag tycker är konstigt är att vi har normalt varmvatten efter duschandet är klart, men sedan efter 30-60 minuter så är det kallt.

Jag ska läsa på i manualen givetvis, men jag är samtidigt nyfiken på att höra åsikter så jag vet om det är normalt eller om jag behöver lägga tid på att justera någonting.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #5 skrivet: 21 december 2023, 18:52:33 »
Blir dåligt med VV efter ett tag, troligtvis växelventilen som inte är riktigt frisk. Går inte tillbaka som den ska efter VV-prouktion, då går VV ut som värme i huset och kyler ner VV snabbt.

Utloggad Battlebengt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #6 skrivet: 21 december 2023, 22:35:19 »
Åhå, det låter som att det skulle kunna vara något sådant ja!
Är det denna blåa inringade?
Har du lust att förklara lite vad som händer med flödena vid ventilen vid normal och icke-normal drift. Det går inte ihop riktigt i mitt huvud :)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #7 skrivet: 22 december 2023, 00:00:13 »
Hej och tack för svar.

Jag förstår att det är stor skillnad på oändligt med varmvatten och en begränsad varmvattentank. Vi är även måna om att spara på varmvattnet när vi duschar. Jag gissar att vattnet står på i ca 5 minuter under en dusch.

Det jag tycker är konstigt är att vi har normalt varmvatten efter duschandet är klart, men sedan efter 30-60 minuter så är det kallt.

Jag ska läsa på i manualen givetvis, men jag är samtidigt nyfiken på att höra åsikter så jag vet om det är normalt eller om jag behöver lägga tid på att justera någonting.

Det är helt normalt på F750/F730:

Vi antar att tanken är fulladdad med varmvatten, 52°C topp/52°C laddning:

Den första som duschar heter Hete-Hans, och fÃ¥r tillgÃ¥ng till sitt nästan skÃ¥llande 52°C som maxtemp, men när duschen är klar efter 5 minuter, sÃ¥ är maxtempen fortfarande 52°C, men laddningen är 26°C,  ca en bekvämlighetstredjedel av tanken har nu "förbrukats".

Näste som duschar är Normala Nettan, hon duschar i 39°C i fyra minuter. Då är laddningstemperaturen nere på kommunalvattentemperatur (8-13°C), men topptemperaturen är ändå respektabla 44°C.

Den tredje som duschar är Ekonomiske Erik.
Han gillar att duscha varmt, men snabbt.
På 3 minuter har han maxat duschens temperatur, som började på 44°C men när duschen är klar, så är den nere på 39°C och laddningen är 12°C, (blir ej kallare då den är i jämvikt med inkommande vatten).

Den fjärde som duschar är Battlebengt, han är van att alltid ha varmvatten, och får det också, i 1 minut.
Men sen har laddningstemperaturen "smittat" av sig i varmvattenberedaren, och duschkallvattnet är ett faktum.
Topptemperaturen är nu 34°C och laddningen 12°C, det går att duscha, men det är inte riktigt behagligt.

Nu måste F730 gå i ungefär en timme på varmvattenkörning för att få "full tank" igen.
Men eftersom driftsprioriteringen ofta är satt till 50%/50% värme/varmvatten, så tar det i praktiken 2h innan tanken är varm igen, eftersom den är så nedsmittad av kallvatten.


Hoppas min förklaring var begriplig, duscha lugnt!
  tummenupp

P.S, det du kan göra, om ni vill ha mer varmvatten, är att öka till lyx-läget permanent.
Om ni redan har lyxläget, så kan du gå in i systemmenyn (håll in bakåtpil i 7 sekunder) och välja varmvattenmenyn 5.1.1, där kan du maxxa varmvattnet om du vill.
MEN, dÃ¥ kommer den för all temperatur över ca 52°C att använda elpatron för att göra varmvatten, sÃ¥ dÃ¥ blir det dyra droppar...  ^-^
« Senast ändrad: 22 december 2023, 00:12:29 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #8 skrivet: 22 december 2023, 05:05:03 »
annars kan man trycka tillfällig lyx innan man vet att flera skall duscha då hinner den fylla på ordentligt med varmvatten innan duscharna. men tränar man och utbildar resten av familjen i att duscha ekonomiskt, så klarar man 3 pers på ekonomi, det har vi gjort ända sedan flickan var liten. man går in, blöter ner sig, sllår av, tvålar och schamponerar sig, och spolar av, behöver inte spola många minuter totalt. Tyvärr levererar inte vp varmvatten, som traktens badhus =) vill man komaduscha, så får man intallera flera beredare.
Den blåa ringen som finns på bilden är 3 vägaren, och den växlar mellan slingan i tanken och värmesystemet, som standard så växlar den var 30e minut, jag brukar ändra detta till var 20e, så 20 min värme/20 min vv.
har du 20/20 så kör den värme, finns där inget behov för vv, så fortsätter den på värme, finns det behov att göra vv så gör den det 20 min, sen får du värme igen, då slipper du tappa värmetillverkningen under lika lång tid. men sen skall den även avfrosta emellanåt, och då tappar man vv och värme

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #9 skrivet: 22 december 2023, 09:07:52 »
Jag provade duscha 6 minuter med så varmt vatten jag förmådde utan att det var obehagligt.

Halva tanken blev tömd pÃ¥ njutbart vatten  a:gl
52/51°C -> 50/14°C (topp/laddning)

Pro tip:
Duscha "kallare", fortare, med mindre flöde, och trimma värmepumpen i sista hand, om varmvatten är dig kärt.

Dagdrömma får man göra på toalettstolen... ::)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #10 skrivet: 22 december 2023, 19:49:48 »
Citera
Dagdrömma får man göra på toalettstolen... ::)

Eller tillåta elpatron för produktion av VV, det kostar inte så himla mycket, bättre än att kompressorn ska behöva dutta med det i två timmer eller så, åtminstone vintertid när behovet av att värma huset är viktigare (tycker jag). Kan man ställa in det på nått sätt i 750/730??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Varmvattentemperaturen störtdyker, EFTER dusch.
« Svar #11 skrivet: 23 december 2023, 00:36:20 »
Eller tillåta elpatron för produktion av VV, det kostar inte så himla mycket, bättre än att kompressorn ska behöva dutta med det i två timmer eller så, åtminstone vintertid när behovet av att värma huset är viktigare (tycker jag). Kan man ställa in det på nått sätt i 750/730??


Det sköter sig till viss del själv, då kondensorn blir för varm, så övergår den till elpatron se sista gradökningarna.

Finns dock ingen renodlad sån funktion vad jag vet på F730/F750, utan den styr nog elpatronen vid varmvattentillverkning, m.h.a värmekurvan(?)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!