Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atlas, endast elpatron pÃ¥ VV  (läst 2323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linus_ii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #15 skrivet: 11 april 2024, 21:27:10 »
Ja men då skulle det kunna vara HGW-slingan som är tät då, som BergAdde föreslog. Om jag manuellt öppnar ventilen 100% så blir det överhettning direkt. Om jag manuellt ställer den typ 35% så snurrar allt på, men det blir inge varmare i tanken. Elpatron verkar sitter ju på den andra grenen av ventilen så det verkar ju logiskt att den kan värma ändå.
Hur blåser man rent den där kretsen enklast då? Är det bara att tömma hela systemet som gäller?

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #16 skrivet: 11 april 2024, 21:31:17 »
Lekte runt med HGW-ventilen manuellt, och stänger jag (eller öppnar?) så ser jag hur det påverkar framledningstempen direkt, men aldrig varmvatten-tempen.

Det är samma mätpunkt för framledningstemp för både varmvatten och värme, i varje fall på en Duo. Mycket högre målvärde vid vv-produktion. HGWflödet beblandas med vanliga framledningsvattnet snabbt om du öppnar ventilen och tempen stiger snabbt.

VVBövre är en rejält mycket trögare mätpunkt. VVBmellan reagerar snabbare på uppvärmning om du vill se resultat tidigt.
« Senast ändrad: 11 april 2024, 21:35:52 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad linus_ii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #17 skrivet: 20 april 2024, 12:32:50 »
Öppnade upp dom blå slangarna idag, dom var helt igensatta av magnetit. Spolade och krafsade med rensband i 20 min så släppte det. Det verkar fungera nu, men vi får återkomma och se.
Har förmodligen slarvat med magnetfiltret på slutet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #18 skrivet: 20 april 2024, 16:19:55 »
Öppnade upp dom blå slangarna idag, dom var helt igensatta av magnetit. Spolade och krafsade med rensband i 20 min så släppte det. Det verkar fungera nu, men vi får återkomma och se.
Har förmodligen slarvat med magnetfiltret på slutet.
Köp nya som har rostfri omfattning, det med magnetit kommer tillbaka och snurrar runt och kan sätta sig lite överallt. Det ska även vara ett rött streck på dom, är då för varmvatten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!