Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump  (läst 19998 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #15 skrivet: 21 oktober 2010, 21:27:56 »
Hur länge kan man räkna med att en LLVP håller, det verkar i många fall krävas runt 4-5år för att "tjäna" in den (om man har en FLVP), och som det verkar så är väl de längsta garantierna på runt 5år.
Så det är väl år 6 och framåt de stora besparingarna görs, hur länge brukar de hålla och hur gamla kan de vara för att det fortfarande skall vara värt att laga upp dem?
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #16 skrivet: 06 november 2010, 07:35:19 »
Ursäkta min dumma fråga.
Men varför skaffar man en LLVP när man redan har en FLVP?
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #17 skrivet: 06 november 2010, 08:53:07 »
Ursäkta min dumma fråga.
Men varför skaffar man en LLVP när man redan har en FLVP?

Det är väl för att tex min Nibe 360P kan ge max 2kW (utan elpatron), medans man kanske har ett effektbehov på upp till 6-8kW när det är som kallast, då behövs det en del ström för att hålla värmen uppe.
Dock inte om man har en nyare/bättre FLVP som tex Nibe 750 som jag tror kan ge upp till 6kW (utan elpatron).
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #18 skrivet: 06 november 2010, 09:03:51 »
Ursäkta min dumma fråga.
Men varför skaffar man en LLVP när man redan har en FLVP?

Det är väl för att tex min Nibe 360P kan ge max 2kW (utan elpatron), medans man kanske har ett effektbehov på upp till 6-8kW när det är som kallast, då behövs det en del ström för att hålla värmen uppe.
Dock inte om man har en nyare/bättre FLVP som tex Nibe 750 som jag tror kan ge upp till 6kW (utan elpatron).

Men är det inte så (sorry att jag lånar tråden) att en FLVP behöver den energin i form av människor, lampor... för att återvinna?
Medan LLVP tar den energin från uteluften?
I så fall hade man inte fått ngn värme från en 750 om huset skulle vara utan el (bara 750 skulle matas med ström men el patrongen skulle vara avstängt)?

Hur fungerar det?
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad lodde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #19 skrivet: 15 februari 2011, 22:36:57 »
Hej!

Jag tänkte jag skulle i alla fall fortsätta tråden med att säga att jag inte köpte någon LLVP. Istället har jag i fixat en RG10 enligt beskrivning i detta forum och eldat en hel d el i braskaminen.

Helt klart märks det skillnad på förbrukningen men kanske inte så mycket som jag skulle vilja. Speciellt när det är svårt att vara hemma och elda på dagarna när man är på jobbet...

Ingen som har erfarenhet av att docka en 410P med någon annan värmekälla? T ex vedeldad eller solenergi ?

/Jonas

Utloggad cgn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #20 skrivet: 16 februari 2011, 18:13:26 »
Hej , hör att det är flera som funderar på möjligheten att docka något mot en flvp. Jag har själv bytt ut min 25 år gamla ctc master 103 mot en ny Nibe F470 ( total kostnad på 68000 inkl sms styrning ) . Men jag ser till min besvikelse att någon besparing blir det inte, snarare drar den nya flvp mera ström än gamla master 103'an.

Därför håller jag på att kolla om det går att dock en luft/vatten Nibe 2025 mot min F470 . Men offerten jag fått är på 42000:- + moms enbart för en Nibe 2025 ( 8kw) så med installation är jag nog uppe i 70 tusen o det känns lite för kostsamt o svårt o räkna hem.

Installatören rekommenderar istället en luft/luft enlgt följande offert. Det känns dock lite surt när man just kostat på en ny flvp för 68 tusen ....

offert luft/luft;
En Toshiba Polar 2 RAS 10 kostar 23.000:- med 5 års garanti.
ROT avdrag kan ut nyttjas som är -2,800:-
Slut summa 20200:- dock ingår ej elmatning i offert.


Utloggad lodde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #21 skrivet: 16 februari 2011, 23:20:52 »
Jag förstår precis vad du menar cgn...

Som sagt sitter jag i samma sits själv. Vad säger installatören ang besparingar med Thoshiban då? Själv har jag fått några offerter på Mitshubishi Q heat SE 630 och 660.. Men jag tycker det är svårt när man inte har någon aning om man överhuvudtaget gör en betydande besparing.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #22 skrivet: 16 februari 2011, 23:28:04 »
Kollar ni inte innan ni köper nÃ¥got för 46000, vad det är ni köper?  :o

CTC Mastern har en större kompressor än 470P och därmed högre effekt.

Edit: Ännu värre, 68000!!!
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lodde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #23 skrivet: 17 februari 2011, 10:46:56 »
Kollar ni inte innan ni köper nÃ¥got för 46000, vad det är ni köper?  :o

CTC Mastern har en större kompressor än 470P och därmed högre effekt.

Edit: Ännu värre, 68000!!!

Tja, jag bytte ut min CTC därför att kompressorn var trasig... Och ändå så blev det inte någon större skillnad. Jag tycker det är väldigt skumt :P

Utloggad cgn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #24 skrivet: 17 februari 2011, 17:00:46 »
Ja som svar till Tokjan , så finns det inte så många alternativ än F470 om man som i mitt fall skulle byta ut en ctc master 103 och ville behålla uppvärmd tillluft.
Alternativet hade varit o köpa nått dyrare som F750 o borra hål i varje rum o sätta in ventiler o få in iskall luft eller köpa nått special aggregat för o värma tilluften.
Jag valde då det enklaste alternativet . Jag hade dock inga större förhoppningar om lägre förbrukning då jag med mastern låg på 81-85 kwh/m2 o år , och med lite intrimmning bör klara mig med det samma på F470'n
Men snål som man är så vill man ju alltid att det ska bli billigare , därför blir det nog en luft/luft som komplement , då luft/vatten blir för dyrt.
Jag är dock i övrigt nöjd med F470 då den är väldigt tyst o har mycket inställnings möjligheter jämfört med gamla mastern.
// cgn

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #25 skrivet: 19 februari 2011, 14:49:21 »
Ja som svar till Tokjan , så finns det inte så många alternativ än F470 om man som i mitt fall skulle byta ut en ctc master 103 och ville behålla uppvärmd tillluft.
Alternativet hade varit o köpa nått dyrare som F750 o borra hål i varje rum o sätta in ventiler o få in iskall luft eller köpa nått special aggregat för o värma tilluften.
Jag valde då det enklaste alternativet . Jag hade dock inga större förhoppningar om lägre förbrukning då jag med mastern låg på 81-85 kwh/m2 o år , och med lite intrimmning bör klara mig med det samma på F470'n
Men snål som man är så vill man ju alltid att det ska bli billigare , därför blir det nog en luft/luft som komplement , då luft/vatten blir för dyrt.
Jag är dock i övrigt nöjd med F470 då den är väldigt tyst o har mycket inställnings möjligheter jämfört med gamla mastern.
// cgn

Det finns alternativ. T ex kunde du köpt ett Nilan VP18 aggregat. Jag var lite inne på det från början eftersom man i den kan få komfortkyla "på köpet". Till slut föll dock valet på Nibe F470 för jag fick intrycket av att den maskinen höll högre kvalitet och ljudnivå än Nilanaggregatet.

Utloggad Mangeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #26 skrivet: 13 mars 2011, 19:48:07 »
Hej!

Funderar också på att skaffa komplement till min Nibe 410P, och funderingarna ligger just nu på en braskamin, frågan är bara om man kan komplettera 410an med en innegivare eller om man helt enkelt bara kan stänga av elpatronen. Men fungerar då varmvattnet om man stänger av elpatronen?
Tycker det borde funka värma huset med kaminen och 410an utan elpatron?
1-plans mexitegel villa på 136 kvm byggt 1984 i Småland
Nibe 410p installerad 1999 med vattenburna element

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #27 skrivet: 13 mars 2011, 20:47:57 »
Nibes FLVP använder aldrig elpatron till VV utom när man aktiverar tillfällig eller periodisk VV höjning.

Man laddar alltså alltid VV med bara kompressor.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #28 skrivet: 15 mars 2011, 08:19:02 »
Nibes FLVP använder aldrig elpatron till VV utom när man aktiverar tillfällig eller periodisk VV höjning.

Man laddar alltså alltid VV med bara kompressor.

Gäller det här för Nibe Fighter 410p? VV temperaturen stiger väldigt fort i vår 410p när man kör elpatronen oblockerad.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Komplettera NIBE Fighter 410P med L/L värmepump
« Svar #29 skrivet: 15 mars 2011, 08:42:43 »
Ja, attans. 410P har fast kondensering så antagligen kör den VV med både elpatron och kompressor.

Det är antagligen 2 stopp temperaturer där elpatron ligger något lägre än kompressorns.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!