Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Danred
« skrivet: 10 januari 2012, 21:10:19 »

Sagt och gjort.

Jag har kompletterat min Nibe F 460 med en Bosch LLVP. Nu har det visserligen inte varit särskilt kallt hittils i vinter men i november gjorde jag av med 500kWh och i december 800kWh på värme.

1½ plan, inte särskilt öppen planlösning men är man bara noggrann med att hålla dörrar öppna till sovrum, toaletter osv så funkar det bra här. Innerdelen är placerad i ena änden av huset, trapp placerad i mitten. F460 blåser in luft som är ca 22oC. Elpatron blockerad ner till -10, får se om det funkar lägre (har väl varit -5 som kallast, inga problem)
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 08 oktober 2011, 01:25:35 »

Elpatronen värmer aldrig VV i en 410P ?

Niben värmer alltid med kompressorn så lång den kan.
Elpatroner kommer alltid när kompressorn inte orkar.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 08 oktober 2011, 01:20:15 »

Korvkiosk AC
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 07 oktober 2011, 23:47:28 »

Vi köpte iaf en Qheat 630 nu i September... får se vad det blir för utfall på det :)

Grattis, hoppas det funkar bra, vi är nöjda med våran än så länge i varje fall.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 07 oktober 2011, 23:36:46 »

Nibes FLVP använder aldrig elpatron till VV utom när man aktiverar tillfällig eller periodisk VV höjning.

Man laddar alltså alltid VV med bara kompressor.
Elpatronen värmer aldrig VV i en 410P ?
Skrivet av: lodde
« skrivet: 07 oktober 2011, 21:08:35 »

Vi köpte iaf en Qheat 630 nu i September... får se vad det blir för utfall på det :)
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 30 april 2011, 03:15:32 »

Men känns ändå bortkastat, att väldigt mycket Frånluft går ut återvunnen, eftersom VV görs väldigt lite, 15-20min/dygn för vår del, resten av tiden går frånluften ut i fria luften oåtervunnen.

Det bästa vore om de kunde dela på jobbet, att när FLVP Inte orkar utan elpatron skulle den kalla på luft/vatten maskinen..

Det där m att det försvinner en massa outnyttjad värme i FL stör mig också. Men har inte du en mycket modernare FLVP än en 410p som fixar sånt? Rent spontant känns det konstigt att det inte finns bättre lösningar än dagens. Vi har en 410p. Att borra kanske vore bäst.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 30 april 2011, 03:02:16 »

Hej!
En mitsubishi hamnar med installation på ca 50-55000
Då får frånluftaren koncentrera sig på att göra varmvatten och l/vpumpen gör värme, nrä inte dne räcker till få frånluftaren shunta ut tillskott. Man gör en s.k. returdockning.

Vi kör med en LLVP fr Mitsubishi, kostade under 19 papp (med rot & 5 års garanti). FLVP elpatron (410p) blockerad sedan LLVP installationen (funkar fint även när det är som kallast). Vi sparar minst 5000kr / år i uppvärmning med den. Vore snyggare med en LVVP men den kostar 2-3 ggr mer mer att köpa och COP är sämre än en LLVP.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 26 april 2011, 21:55:55 »

Men känns ändå bortkastat, att väldigt mycket Frånluft går ut återvunnen, eftersom VV görs väldigt lite, 15-20min/dygn för vår del, resten av tiden går frånluften ut i fria luften oåtervunnen.

Det bästa vore om de kunde dela på jobbet, att när FLVP Inte orkar utan elpatron skulle den kalla på luft/vatten maskinen..
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 02 april 2011, 12:08:01 »

Hej!
En mitsubishi hamnar med installation på ca 50-55000
Då får frånluftaren koncentrera sig på att göra varmvatten och l/vpumpen gör värme, nrä inte dne räcker till få frånluftaren shunta ut tillskott. Man gör en s.k. returdockning.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 30 mars 2011, 20:20:40 »

Tänk vad mycket billig värme frånluftsvärmepumpen har att återvinna om ni kompletterar med en luft/luft värmepump 8)

Har man någotsånär öppen planlösning och skapligt isolerat så är jag helt säker på att det är både det bästa och billigaste komplementet.
 ^-^


Vi kompletterade med en LLVP och uppvärmningskostnaderna har gått ner rejält efter det. Bästa komplementet vet jag inte men säkert den billigaste. Den väsnas och är väl inte så fin. En bekants unge frågade varför vi monterat en kopiator på väggen :)
Skrivet av: Emans
« skrivet: 30 mars 2011, 12:14:38 »

Tänk vad mycket billig värme frånluftsvärmepumpen har att återvinna om ni kompletterar med en luft/luft värmepump 8)

Har man någotsånär öppen planlösning och skapligt isolerat så är jag helt säker på att det är både det bästa och billigaste komplementet.
 ^-^
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 23 mars 2011, 14:45:10 »

Dessa två stopptemperaturer ligger väldigt nära varandra, dvs när kompressorn stannat och det tappas lite varmvatten rasar panntemp snabbt och elpatronerna kopplas raskt in, ibland innan kompressorn ens hunnit starta igen. Tycker differensen ska vara större för att kompressorn ska få längre gångtider och även varmvattenkapacitet ska bli aningen bättre. Har därför seriekopplat ett 110ohm motstånd på kompressorgivaren för att kompressorns start- och topptemp ska ligga ca 3 grader högre vid 50-55 grader. Högsta tryckrörstemp jag uppmätt är +81,4C, helt ok.

Det är just sånna här saker jag vill kunna ändra på i min F470. Det BORDE inte vara särskilt svårt men Nibe är ju så fruktansvärt tråkiga av sig och vill inte man ska kunna göra några vettiga inställningar själv.

Håller med.
Skrivet av: Danred
« skrivet: 22 mars 2011, 21:38:04 »

Dessa två stopptemperaturer ligger väldigt nära varandra, dvs när kompressorn stannat och det tappas lite varmvatten rasar panntemp snabbt och elpatronerna kopplas raskt in, ibland innan kompressorn ens hunnit starta igen. Tycker differensen ska vara större för att kompressorn ska få längre gångtider och även varmvattenkapacitet ska bli aningen bättre. Har därför seriekopplat ett 110ohm motstånd på kompressorgivaren för att kompressorns start- och topptemp ska ligga ca 3 grader högre vid 50-55 grader. Högsta tryckrörstemp jag uppmätt är +81,4C, helt ok.

Det är just sånna här saker jag vill kunna ändra på i min F470. Det BORDE inte vara särskilt svårt men Nibe är ju så fruktansvärt tråkiga av sig och vill inte man ska kunna göra några vettiga inställningar själv.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 20 mars 2011, 01:13:40 »

Hej!
Du kan komplettera din värmepump med en luft/vatten varvtalsstyrd från tex mitsubitshi. Det finns små varvtalsstyda sådana för en rimlig summa som enkelt dockas in till frånluftaren. Att ni har samma förbrukning kan bero på att ni har högre hushållsel än de hade eller högre temperatur. 410 har en liten värmepump. Så är frågan också vad är förbrukningen. hur stort är huset.
Hushållselen för en familj på 4 personer kan lätt springa iväg till 8000 kwh medan den för tex 2 personer kan ligga på 5000.

Vad kan såna tänkas kosta?
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 16 mars 2011, 15:58:12 »

Hej!
Du kan komplettera din värmepump med en luft/vatten varvtalsstyrd från tex mitsubitshi. Det finns små varvtalsstyda sådana för en rimlig summa som enkelt dockas in till frånluftaren. Att ni har samma förbrukning kan bero på att ni har högre hushållsel än de hade eller högre temperatur. 410 har en liten värmepump. Så är frågan också vad är förbrukningen. hur stort är huset.
Hushållselen för en familj på 4 personer kan lätt springa iväg till 8000 kwh medan den för tex 2 personer kan ligga på 5000.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 16 mars 2011, 14:04:16 »

Dessa två stopptemperaturer ligger väldigt nära varandra, dvs när kompressorn stannat och det tappas lite varmvatten rasar panntemp snabbt och elpatronerna kopplas raskt in, ibland innan kompressorn ens hunnit starta igen. Tycker differensen ska vara större för att kompressorn ska få längre gångtider och även varmvattenkapacitet ska bli aningen bättre. Har därför seriekopplat ett 110ohm motstånd på kompressorgivaren för att kompressorns start- och topptemp ska ligga ca 3 grader högre vid 50-55 grader. Högsta tryckrörstemp jag uppmätt är +81,4C, helt ok.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 15 mars 2011, 08:42:43 »

Ja, attans. 410P har fast kondensering så antagligen kör den VV med både elpatron och kompressor.

Det är antagligen 2 stopp temperaturer där elpatron ligger något lägre än kompressorns.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 15 mars 2011, 08:19:02 »

Nibes FLVP använder aldrig elpatron till VV utom när man aktiverar tillfällig eller periodisk VV höjning.

Man laddar alltså alltid VV med bara kompressor.

Gäller det här för Nibe Fighter 410p? VV temperaturen stiger väldigt fort i vår 410p när man kör elpatronen oblockerad.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 13 mars 2011, 20:47:57 »

Nibes FLVP använder aldrig elpatron till VV utom när man aktiverar tillfällig eller periodisk VV höjning.

Man laddar alltså alltid VV med bara kompressor.
Skrivet av: Mangeboy
« skrivet: 13 mars 2011, 19:48:07 »

Hej!

Funderar också på att skaffa komplement till min Nibe 410P, och funderingarna ligger just nu på en braskamin, frågan är bara om man kan komplettera 410an med en innegivare eller om man helt enkelt bara kan stänga av elpatronen. Men fungerar då varmvattnet om man stänger av elpatronen?
Tycker det borde funka värma huset med kaminen och 410an utan elpatron?
Skrivet av: Danred
« skrivet: 19 februari 2011, 14:49:21 »

Ja som svar till Tokjan , så finns det inte så många alternativ än F470 om man som i mitt fall skulle byta ut en ctc master 103 och ville behålla uppvärmd tillluft.
Alternativet hade varit o köpa nått dyrare som F750 o borra hål i varje rum o sätta in ventiler o få in iskall luft eller köpa nått special aggregat för o värma tilluften.
Jag valde då det enklaste alternativet . Jag hade dock inga större förhoppningar om lägre förbrukning då jag med mastern låg på 81-85 kwh/m2 o år , och med lite intrimmning bör klara mig med det samma på F470'n
Men snål som man är så vill man ju alltid att det ska bli billigare , därför blir det nog en luft/luft som komplement , då luft/vatten blir för dyrt.
Jag är dock i övrigt nöjd med F470 då den är väldigt tyst o har mycket inställnings möjligheter jämfört med gamla mastern.
// cgn

Det finns alternativ. T ex kunde du köpt ett Nilan VP18 aggregat. Jag var lite inne på det från början eftersom man i den kan få komfortkyla "på köpet". Till slut föll dock valet på Nibe F470 för jag fick intrycket av att den maskinen höll högre kvalitet och ljudnivå än Nilanaggregatet.
Skrivet av: cgn
« skrivet: 17 februari 2011, 17:00:46 »

Ja som svar till Tokjan , så finns det inte så många alternativ än F470 om man som i mitt fall skulle byta ut en ctc master 103 och ville behålla uppvärmd tillluft.
Alternativet hade varit o köpa nått dyrare som F750 o borra hål i varje rum o sätta in ventiler o få in iskall luft eller köpa nått special aggregat för o värma tilluften.
Jag valde då det enklaste alternativet . Jag hade dock inga större förhoppningar om lägre förbrukning då jag med mastern låg på 81-85 kwh/m2 o år , och med lite intrimmning bör klara mig med det samma på F470'n
Men snål som man är så vill man ju alltid att det ska bli billigare , därför blir det nog en luft/luft som komplement , då luft/vatten blir för dyrt.
Jag är dock i övrigt nöjd med F470 då den är väldigt tyst o har mycket inställnings möjligheter jämfört med gamla mastern.
// cgn
Skrivet av: lodde
« skrivet: 17 februari 2011, 10:46:56 »

Kollar ni inte innan ni köper något för 46000, vad det är ni köper?  :o

CTC Mastern har en större kompressor än 470P och därmed högre effekt.

Edit: Ännu värre, 68000!!!

Tja, jag bytte ut min CTC därför att kompressorn var trasig... Och ändå så blev det inte någon större skillnad. Jag tycker det är väldigt skumt :P
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 16 februari 2011, 23:28:04 »

Kollar ni inte innan ni köper något för 46000, vad det är ni köper?  :o

CTC Mastern har en större kompressor än 470P och därmed högre effekt.

Edit: Ännu värre, 68000!!!
Skrivet av: lodde
« skrivet: 16 februari 2011, 23:20:52 »

Jag förstår precis vad du menar cgn...

Som sagt sitter jag i samma sits själv. Vad säger installatören ang besparingar med Thoshiban då? Själv har jag fått några offerter på Mitshubishi Q heat SE 630 och 660.. Men jag tycker det är svårt när man inte har någon aning om man överhuvudtaget gör en betydande besparing.
Skrivet av: cgn
« skrivet: 16 februari 2011, 18:13:26 »

Hej , hör att det är flera som funderar på möjligheten att docka något mot en flvp. Jag har själv bytt ut min 25 år gamla ctc master 103 mot en ny Nibe F470 ( total kostnad på 68000 inkl sms styrning ) . Men jag ser till min besvikelse att någon besparing blir det inte, snarare drar den nya flvp mera ström än gamla master 103'an.

Därför håller jag på att kolla om det går att dock en luft/vatten Nibe 2025 mot min F470 . Men offerten jag fått är på 42000:- + moms enbart för en Nibe 2025 ( 8kw) så med installation är jag nog uppe i 70 tusen o det känns lite för kostsamt o svårt o räkna hem.

Installatören rekommenderar istället en luft/luft enlgt följande offert. Det känns dock lite surt när man just kostat på en ny flvp för 68 tusen ....

offert luft/luft;
En Toshiba Polar 2 RAS 10 kostar 23.000:- med 5 års garanti.
ROT avdrag kan ut nyttjas som är -2,800:-
Slut summa 20200:- dock ingår ej elmatning i offert.

Skrivet av: lodde
« skrivet: 15 februari 2011, 22:36:57 »

Hej!

Jag tänkte jag skulle i alla fall fortsätta tråden med att säga att jag inte köpte någon LLVP. Istället har jag i fixat en RG10 enligt beskrivning i detta forum och eldat en hel d el i braskaminen.

Helt klart märks det skillnad på förbrukningen men kanske inte så mycket som jag skulle vilja. Speciellt när det är svårt att vara hemma och elda på dagarna när man är på jobbet...

Ingen som har erfarenhet av att docka en 410P med någon annan värmekälla? T ex vedeldad eller solenergi ?

/Jonas
Skrivet av: AdamLu
« skrivet: 06 november 2010, 09:03:51 »

Ursäkta min dumma fråga.
Men varför skaffar man en LLVP när man redan har en FLVP?

Det är väl för att tex min Nibe 360P kan ge max 2kW (utan elpatron), medans man kanske har ett effektbehov på upp till 6-8kW när det är som kallast, då behövs det en del ström för att hålla värmen uppe.
Dock inte om man har en nyare/bättre FLVP som tex Nibe 750 som jag tror kan ge upp till 6kW (utan elpatron).

Men är det inte så (sorry att jag lånar tråden) att en FLVP behöver den energin i form av människor, lampor... för att återvinna?
Medan LLVP tar den energin från uteluften?
I så fall hade man inte fått ngn värme från en 750 om huset skulle vara utan el (bara 750 skulle matas med ström men el patrongen skulle vara avstängt)?

Hur fungerar det?
Skrivet av: shogo
« skrivet: 06 november 2010, 08:53:07 »

Ursäkta min dumma fråga.
Men varför skaffar man en LLVP när man redan har en FLVP?

Det är väl för att tex min Nibe 360P kan ge max 2kW (utan elpatron), medans man kanske har ett effektbehov på upp till 6-8kW när det är som kallast, då behövs det en del ström för att hålla värmen uppe.
Dock inte om man har en nyare/bättre FLVP som tex Nibe 750 som jag tror kan ge upp till 6kW (utan elpatron).
Skrivet av: AdamLu
« skrivet: 06 november 2010, 07:35:19 »

Ursäkta min dumma fråga.
Men varför skaffar man en LLVP när man redan har en FLVP?
Skrivet av: shogo
« skrivet: 21 oktober 2010, 21:27:56 »

Hur länge kan man räkna med att en LLVP håller, det verkar i många fall krävas runt 4-5år för att "tjäna" in den (om man har en FLVP), och som det verkar så är väl de längsta garantierna på runt 5år.
Så det är väl år 6 och framåt de stora besparingarna görs, hur länge brukar de hålla och hur gamla kan de vara för att det fortfarande skall vara värt att laga upp dem?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 21 oktober 2010, 20:53:38 »

Räkna med att ha tjänat in en extra LLVP för strax under 20 tusen inom 4-5 år med en total årsförbrukning på ca 20.000 kWh inkl allt och en relativt öppen planlösning.
Skrivet av: shogo
« skrivet: 19 oktober 2010, 21:18:57 »

Även jag har funderingar på att komplettera med L/L. Har en 310p som jag tycker borde klara sig på mindre än de ca 15000kwh (ca 20000kwh inkl. hush.el) som jag och mina grannar i likadana hus har. Energirådgivaren är dock tveksam till ekonomin och jag har oxå blivit det (kanske finns bättre lösningar långsiktigt), men en granne har i a f satt in en i samband med utbyggnad (ca 130 till 180 kvm). Han har fått en liten minskning (ca 10%) och tror sig ha tjänat in de ca 25000 kronorna på 3 år. Han har ställt ner värmekurvan på 310:an och låter L/L- pumpen stå ca maj-sep.
Har man inte otur med haverier och dåliga garantier så tror jag nog man tjänar in sin L/L-pump, åtminstone här på västkusten.

Om minskningen är 10% och han tjänar in 25000:- på 3år så innebär det att han tidigare hade runt 80000:- i uppvärmning/år?
Eller räknar han med att procenten besparing kommer att stiga över vinterhalvåret?
Skrivet av: peberman
« skrivet: 18 oktober 2010, 16:24:38 »

Även jag har funderingar på att komplettera med L/L. Har en 310p som jag tycker borde klara sig på mindre än de ca 15000kwh (ca 20000kwh inkl. hush.el) som jag och mina grannar i likadana hus har. Energirådgivaren är dock tveksam till ekonomin och jag har oxå blivit det (kanske finns bättre lösningar långsiktigt), men en granne har i a f satt in en i samband med utbyggnad (ca 130 till 180 kvm). Han har fått en liten minskning (ca 10%) och tror sig ha tjänat in de ca 25000 kronorna på 3 år. Han har ställt ner värmekurvan på 310:an och låter L/L- pumpen stå ca maj-sep.
Har man inte otur med haverier och dåliga garantier så tror jag nog man tjänar in sin L/L-pump, åtminstone här på västkusten.
Skrivet av: shogo
« skrivet: 16 oktober 2010, 14:02:03 »

Hej
Jag kör en 410P med L/L pump och jag kör med elpatron från c:a +2 grader.Cirkpumpen skall aldrig stängas av.Av två anledningar vinter tid så får du ingen cirkulation till tillluftsagregatet som inte får ha under 16 grader i tillluft och sommar tid så bör den också gå så slipper du att den kärvar fast och strular till vintern.Den lilla strömmen den drar är inte märkbar kan jag tycka.

Så som min 410 är inställd så är kurvan 7 med förskjutning på  -2-Detta är på ett gamlat sten hus på c:a 100 kvm och vi gör av med runt 14000 kilowatt per år.Sen har jag bara några få elment i gång.

Andras

Jag har en Nibe 360P som jag funderar på att komplettera med en L/L-värmepump.
Hur mycket tror ni att det kan göra i besparing per år?
Vi bor utanför Uppsala och huset har relativt öppen planlösning.
Skrivet av: Andy_hstad
« skrivet: 29 september 2010, 16:08:25 »

Hej
Jag kör en 410P med L/L pump och jag kör med elpatron från c:a +2 grader.Cirkpumpen skall aldrig stängas av.Av två anledningar vinter tid så får du ingen cirkulation till tillluftsagregatet som inte får ha under 16 grader i tillluft och sommar tid så bör den också gå så slipper du att den kärvar fast och strular till vintern.Den lilla strömmen den drar är inte märkbar kan jag tycka.

Så som min 410 är inställd så är kurvan 7 med förskjutning på  -2-Detta är på ett gamlat sten hus på c:a 100 kvm och vi gör av med runt 14000 kilowatt per år.Sen har jag bara några få elment i gång.

Andras
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 september 2010, 08:21:51 »

Vi har skaffat en fighter 410p. Men den ger så mycket värme så det blir som en bastu inomhus. Vi har gjort precis som installatören sa, men det hjälper inte. Då blockerade vi elpatronen och cirkulationspumpen. Det resulterade i att hela maskineriet stannade efter ungefär ett dygn. Felkod 02 visades. Hur får man ner värmen till ca 22 grader? Nu ligger den på 24-25.

Vi hade samma problem från början.Fick skruva en hel del på kurvförskjutningen. Därför som jag är lite lur på att köpa/bygga en RG10 innegivare för att få jämnare temperatur inne utan att behöva skruva så mycket.

Man bör ju få till en så bra kurva som möjligt innan man sätter dit en innegivare. Innegivaren ersätter inte en rätt justerad kurva.
Skrivet av: lodde
« skrivet: 29 september 2010, 07:51:30 »

Vi har skaffat en fighter 410p. Men den ger så mycket värme så det blir som en bastu inomhus. Vi har gjort precis som installatören sa, men det hjälper inte. Då blockerade vi elpatronen och cirkulationspumpen. Det resulterade i att hela maskineriet stannade efter ungefär ett dygn. Felkod 02 visades. Hur får man ner värmen till ca 22 grader? Nu ligger den på 24-25.

Vi hade samma problem från början.Fick skruva en hel del på kurvförskjutningen. Därför som jag är lite lur på att köpa/bygga en RG10 innegivare för att få jämnare temperatur inne utan att behöva skruva så mycket.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 september 2010, 22:25:46 »

Vi har skaffat en fighter 410p. Men den ger så mycket värme så det blir som en bastu inomhus. Vi har gjort precis som installatören sa, men det hjälper inte. Då blockerade vi elpatronen och cirkulationspumpen. Det resulterade i att hela maskineriet stannade efter ungefär ett dygn. Felkod 02 visades. Hur får man ner värmen till ca 22 grader? Nu ligger den på 24-25.

Börja med att skruva ner värmen på ratten (förskjutningen), du kanske även får justera ner kurvlutningen nått snäpp sen när det blir kallare ute. Cirkpumpen ska alltid gå så här års.
Skrivet av: conny7462@hotmail.com
« skrivet: 28 september 2010, 22:13:07 »

Vi har skaffat en fighter 410p. Men den ger så mycket värme så det blir som en bastu inomhus. Vi har gjort precis som installatören sa, men det hjälper inte. Då blockerade vi elpatronen och cirkulationspumpen. Det resulterade i att hela maskineriet stannade efter ungefär ett dygn. Felkod 02 visades. Hur får man ner värmen till ca 22 grader? Nu ligger den på 24-25.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 september 2010, 16:17:20 »

Jag hade både elpatronen blockerad och cirkulationspumpen avstängd. Kanske därför? För det är samma slinga i radiatorerna som i tillluftsbatteriet?

Jepp, högst troligt.
Skrivet av: lodde
« skrivet: 28 september 2010, 14:47:40 »

Jag hade både elpatronen blockerad och cirkulationspumpen avstängd. Kanske därför? För det är samma slinga i radiatorerna som i tillluftsbatteriet?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 september 2010, 14:34:34 »

A-02 är ju frysskyddet på tilluften. Stänger du termostaterna på ett gäng radiatorer så kommer ju VP:ns effekt räcka bättre för att hålla pannan (och tilluftsaggregatet) tillräckligt varmt. Men du får ju testa dig fram. Om A-02 slår ifrån pannan utan att panntemperaturen har sjunkit så måste du öka värmebärarflödet till tilluftsaggregatet på reglerventilen.
Skrivet av: lodde
« skrivet: 28 september 2010, 11:55:06 »

Hej!

Japp, jag har haft hit en kille som mätt luftflödena i samtliga rum och justerade fläkthastigheten. Men det var ytterstmarginellt enligt honom.

Kan man verkligen blockera elpatronen över vinterhalvåret? För nu hade jag den blockerad och vid 0grader ute så slog pumpen av sig själv med felkoden A-02 som jag tolkade som "För låg tillgänglig tillsatseffekt (tex blockerad elpatron),se avsnitt “Funktioner på frontpanelen”.". Alltså skulle LLVP klara av att värma den då? Eller menar du att genom att inte slå av cirkulationspumpen så går det bra ändå?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 september 2010, 10:54:17 »

Hej!
Angående första frågan så är motfrågan om luftflödena trimmades in som de ska?

Men sen är väl rekommendationen, om du skaffar LLVP, att bara blockera elpatron (ej cirkpump) och ställa ner termostaterna i de rum som LLVP:n värmer.
Skrivet av: lodde
« skrivet: 28 september 2010, 09:01:01 »

Hejsan,

Vi flyttade in i vårat hus för precis ett år sedan nu i September. I
samband med det så bytte vi ut den befintliga CTC 103 Mastern till en Nibe
fighter 410P. Tanken var att eftersom kompressorn var trasig i CTCn så   
skulle vi hamna under den av säljaren angivna elförbrukningen.

Nu ett år efter inflytt kan vi konstatera att så inte var fallet. Vi
ligger på exakt samma elförbrukning som säljaren av huset uppgav. Så
antingen ljög säljaren eller så fick vi inte alls den besparingen som vi 
förväntat oss av den nya installationen.

Nu är min fråga följande. Om jag ska komplettera vår 410P fighter med en
Luft/Luft värmepump hur ska jag då "ställa" in 410an?             

* Köpa/bygga en RG10, ställa in den på ett lågt börvärde tex 17   
grader och köra luft/luft värmepumpen på tex 21 grader?

* Blockera elpatronen/cirkulationspumpen för att se om luft/luft
värmepumpen klarar att värma allt? Då antar jag att jag får A02 errors ?

* Ställa ner samtliga termostater på elementen? Men då får jag väll ändå 
massa elpatronstid ?

Kanske det finns bättre alternativ att komplettera en 410P med ?

Tacksam för hjälp.

/Jonas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!