Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: L/L-värmepump och elementreglering  (läst 2699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Sjoberg

  • Gäst
Mikael Sjoberg
L/L-värmepump och elementreglering
« skrivet: 30 november 2004, 19:54:57 »
Hej,
Jag har införskaffat ett souterränghus modell större som med direktverkande el + hushåll drar 42000 Kwh. Planlösningen är väldigt öppen förutom sovrummen som ligger efter en korridor på bottenvåningen (dock är halva bottenvåningen ett vardagsrum 57 m2) Övervåningen består av tre rum (35 20 rep 20m2 + tvättstuga12m2 alla rum är stora och med påfallande öppen planlösning. Dessutom är trappan mellan våningarna väldig stor (2,5*7m= bra cirkulation).

Nu till frågan. Om jag skulle vilja sätta en minimigräns för hur kallt det kan bli i sovrum resp tvättstuga (som ligger lite avigt till) skulle det inte vara smart att fixa reglersystem för dessa rum som slår av radiatorerna när temperaturen är högre än önskat. Man kanske skulle kunna sätta såna reglersystem i varje rum för att det ska bli drägligt även under mycket kalla dagar. Är detta rätt tänkt eller missar jag något väsentligt?

Jag skulle dessutom vara tacksam om ni har en åsikt om en stor eller två små värmepumpar (Panasonic eller Hitachi) skulle räcka. Jag bor i Umeå men temperaturen är inte i klass med Karosuando. Utan ligger väl i snitt på -3 -4 under januari.

MVH
Mikael

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:L/L-värmepump och elementreglering
« Svar #1 skrivet: 30 november 2004, 21:52:03 »
Din förbrukning är så stor att du skulle kunna överväga bergvärme. Eller jordvärme.

Vad gäller reglersystem så har du redan det perfekta då dina element reglerar individuellt. Du bara ställer ned dessa på den lägsta tolerabla nivån. Då kommer de att gå in och stötta när det behövs.

Du får ett värmetapp på 1-2 grader från ett rum till ett annat. Så centrala placeringar är bra, och där kommer du att få ha kanske 23 grader. då åker du ned i 20 i hörnen längst bort och i garderober och bakom stängda dörrer (om det inte är ventilationsutsug där).

Om jag var i din sits skulle jag köpa 2 L/L-VP. En för varje våning. Och betala några tusen extra för lite större pumpar. Panasonic E12 eller motsv. De kostar ca 22k/styck inkl installation.

Antagligen kan du spara ca 15000 per år så återbetalningstiden blir inte så lång.


> Utan ligger väl i snitt på -3 -4 under januari.

Det är nog lite högt. Stockholm har -3 i Februari, och nog är det kallare i Umeå.

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:L/L-värmepump och elementreglering
« Svar #2 skrivet: 01 december 2004, 06:59:25 »
Tjena!

Jag har en Panasonic E9+direktverkande el och jag har försett mina radiatorer med s.k mjukvärme. Det innebär att jag kompletterat med en modern elektronisk termostat som jag ställt in på 19 grader.

Jag kör sedan pumpen för fullt och när det behövs (vid ca -10-15 grader) så går radiatorerna in och stöttar. Funkar perfekt jämfört med med gamla termostater, då kunde ju radiatorerna vara glödheta fast det var 24 grader ;D
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Mikael Sjöberg

  • Gäst
Mikael Sjöberg
Re:L/L-värmepump och elementreglering
« Svar #3 skrivet: 01 december 2004, 08:39:17 »
Tackar för de snabba svaren  :). Det blir nog tvÃ¥ värmepumpar och individuellt reglersystem. Jag läste nÃ¥gonstans  om kemiska värmepumpar och nÃ¥gon slags piezoelektrisk värmepump  ??? (principen var nÃ¥gorlunda densamma) är det nÃ¥gon som vet om de existerar (som försök) och i sÃ¥ fall kanske  kan ge mig en länk till nÃ¥gon sajt.

Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 474
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!