Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utedel pÃ¥ kallvind  (läst 7225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasA

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Utedel på kallvind
« skrivet: 18 november 2004, 15:44:12 »
Jag har en större villa med inredd vind och kallvind runt om där takhöjden är <ca 1.5m. För att komplettera den underdimensionerade vattenburna värmen tänkte jag installera en liten luft/luft-värmepump (t ex Panasonic PE9). Då får jag dessutom kyla på sommaren vilket är välbehövligt.

Jag har inget smidigt sätt att placera utedelen på utsidan och funderar därför på möjligheten att ställa utedelen på kallvinden. Skulle vara tacksam för lite synpunkter på hurvida det är en rimlig idé.

Min tanke är att leda ut frånluften genom en större ventil. Kanske genom att bygga en kanal i plywood mellan aggregatet och ventilen. Hur stor dimension behövs för en sådan kanal?

Kondensvatten måste också tas om hand, både från innedel och utedel om man vill köra både värme och kyla. Korrekt? Kommer nog att behöva en kondensvattenpump men det borde gå att lösa. Brukar det finnas slanganslutning till trågen på utedelen eller rinner det okontrollerat?

Tack på förhand!

/Thomas

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Utedel på kallvind
« Svar #1 skrivet: 18 november 2004, 21:56:51 »
Bäst är att ställa den ute, men om det nu inte går så kan ju vinden vara en intressant tankeövning iaf.

Uteenheten omsätter antagligen ca 500 l/s, så dina in och utlopp från vinden behöver klara det. Antagligen får du ökat motstånd i flödet och kommer att få lägre genomströmmning och därmed lägre cop.

Att skärma inluften till enheten från utflödet är nog också angeläget så det inte blåser runt "begagnad" luft för mycket.


Uteenheten kissar lite då och då. Till Panasonic följer det med en "tratt" som du antagligen kan ansluta en slang till. Man brukar inte montera tratten då den fryser ihop, men om du har en värmetråd eller dylikt så kan du nog hålla den isfri. Att få ut vatten på vinden är nog inte att rekommendera.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Utedel på kallvind
« Svar #2 skrivet: 18 november 2004, 22:45:09 »
Jag antar att du inte vill hänga den på fasaden av estetiska skäl.
Skulle det inte gå att "fälla in den" i fasaden? Om du gör som en nisch på kallvinden som den står på kan du ju lägga plåt under som skydd mote kondensvatten. För att den inte ska synas alltför mycket går den att täcka för med en gles träspalje.

/Johan



Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ThomasA

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Utedel på kallvind
« Svar #3 skrivet: 19 november 2004, 11:20:17 »
Tack för era synpunkter! Anledningen till att jag inte vill montera den ute är dels estetiska men även relaterade till att det skulle kräva mycket jobb. Huset är ganska högt, >8m ståndsida utan möjlighet att komma nära med en lift. Att bygga ställningar är det inte värt.

Jag har letat i Panasonics specifikationer efter flödet för uteenheten. Inneenheten är väl specad men jag har inte hittat något för uteenheten. Är det så mycket som 500l/s även för de mindre enheterna? I så fall får man ta till rejäla kanaler för frånluften. Tror ni att man försämrar driftsäkerheten mycket genom att ge fläkten lite mottryck?

Att COP blir lägre får man säkert räkna med pga det minskade flödet. Dock tar man igen lite eftersom vinden är något varmare än ute och man återvinner delar av värmen som rymmer ifrån de isolerade rummen. Frågan är om slutresultatet blir hyfsat eller uselt...

Jag antar att uteenheten huvudsakligen avger vatten under sin avfrostningscykel. Jag inser att hanteringen av det vattnet är ett problem eftersom eventuella kondensvattenpumpar på kallvinden kommer att frysa utan uppvärmning.

/Thomas

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Utedel på kallvind
« Svar #4 skrivet: 19 november 2004, 13:56:40 »
Citera
Jag antar att uteenheten huvudsakligen avger vatten under sin avfrostningscykel. Jag inser att hanteringen av det vattnet är ett problem eftersom eventuella kondensvattenpumpar på kallvinden kommer att frysa utan uppvärmning.

Det blir en del även när det inte är så kallt. ungefär som med vattenpölen under bilen..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Utedel på kallvind
« Svar #5 skrivet: 19 november 2004, 17:21:51 »
Mellan 5 och 10 liter per dygn blir det.

Magnus med Toshiba

  • Gäst
Magnus med Toshiba
Re:Utedel på kallvind
« Svar #6 skrivet: 22 november 2004, 19:32:16 »
Vill du verkligen dra in så mycket kall och fuktig luft på vinden. Nu för tiden har man backat på ventil storlekar på vindar för att inte få in för mycket fukt. Du kommer kyla ner vinden också med vind/utluft.
Det bästa är nog att göra som jag tror "Johan" förslår
>"Skulle det inte gå att "fälla in den" i fasaden?"
Gör nichen så stor att luften tas in utifrån och inte från vinden.
Med det där med kondensvattnet kan bli struligt men du måste nog värma det vägen ner. Sök "Värmekabel som frostskydd" på http://www.clasohlson.se så finns en möjlig lösning. 10 W per meter kan vara ok.

Lycka till

/Magnus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 593
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!