Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbrukning vid 0grader 100kvm  (läst 16711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Förbrukning vid 0grader 100kvm
« Svar #30 skrivet: 24 november 2004, 10:11:47 »
Det kanske stämmer att COP stiger vid lägre belastning eller?

Jag har sett testresultat som visar det.
En möjlig förklaring är att köldmedium cirkulerar långsammare så mer värme kan tas upp i förångaren.
I så fall är det en avklingande effekt. Dvs förbättringen av COP blir mindre och mindre ju lägre belastningen blir.

Det här är en dimensioneringssak så det kan nog skilja en hel del mellan pumparna.

Antagligen kan vi mäta upp den här effekten, med mätmetoden ovan. Vi gör ju relativa mätningar då, så det borde fungera.

När det gäller absoluta mätningar så skulle jag tro att det kan bli en del fel i andra siffran. Flera indata ges med bara 2 siffrors noggrannhet. (men jag har inte vågat räkna efter hur stort felet blir).


Promotelec mäter antagligen på ett liknande sätt. Men de har nog fler tempgivare och kanske också flödesmätare. Då de testar många pumpar måste de ha en enkel och rationell mätning.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Förbrukning vid 0grader 100kvm
« Svar #31 skrivet: 24 november 2004, 12:14:19 »
Detta gör ju Toshiban än mer imponerande i så fall.
Eftersom tex Panasonic kan lämna max 2160W vid -7 med COP 2.02 medan Toshiban lämnar 3600W med COP 2.4 (som verkar stämma enligt mina mätningar) men framförallt lämnade Toshiban 2000W med COP 2.8 enligt mina mätningar eftersom den inte behövde gå fullt.

De skulle egentligen komplettera sina mätningar med en given effekt vid -7 också i så fall för att kunna jämföra effektiviteten, dvs både ange COP vid max och hur mycket COP är vid tex 2000W och -7grader.

Edit: Siffrorna avser Promotelec:s uppgifter.
« Senast ändrad: 24 november 2004, 12:21:51 av Mike »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!