Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 490 som drar ganska mycket  (läst 4426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
490 som drar ganska mycket
« skrivet: 17 januari 2013, 13:24:53 »
Min bror bor i en bostadsrätt på typ 80m2. Det ser ut som en radhuslänga men det är 4 lägenheter per hus.

vattenburet med radiatorer och IVT490. Jag slås av att det är förhållandevis hög elräkning. 12-13 000kwh i den stilen.

Väggarna i huset upplever jag som väl isolerade och han bor på övervåning så grannen under borde rimligen hjälpa till en del. När jag är där så här på vintern slås jag av hur mycket kalldrag det är i ventiler och de fönster som är lite dåligt listade.

I samband med ett litet elprojekt i dagarna... lyckades han bränna av en huvudsäkring varpå han gick till något rum där alla de boendes huvudsäkringar sitter. Där finns även elmätarna vad jag förstår. Han letade efter sitt skåp och noterade då att alla mätare stod på ca 40 000kwh men hans visade lite drygt 60 000kwh.

Jag antar att dom fått nya mätare för ett par år sedan. Till saken hör att vissa lägenheter är 40m2 större.


Så min fråga blir, till er IVT 490 ägare, vad tycker ni är en bra checklista att utgå från när man ser över sina inställningar.

Finns det någon optimeringsguide?

Flödena har jag kollat upp och säkerställt att termostater bara stryper vid faktisk övertemp. I normalfallet gÃ¥r dom alltsÃ¥ mot fast injusterade radiatorer som inte har kortis osv osv. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2013, 08:10:59 »
Hej! Intressant frågeställning!
Mätarbytet skedde säkert som senast första halvåret 2009, lagen om slut med preliminärdebitering började gälla andra halvåret 2009. Fyra år med en skillnad på 20000kWh är 5000kWh/år.
Får en känsla av att hela problemet inte kan ligga i en dålig justering om inte de har onormalt varmt.
Hus med IVT 490 kan ju upplevas som dragiga där då all tilluft sker genom insläpp genom husets ventiler eller "läckor". Har själv sänkt flödet då vi bara är två i huset.
Förmodar du kollade att kompressorn till återvinningen verkligen fungerade? avluftstemperaturen vid värmebehov brukar ju ligga på några få grader, sticker man handen in under isoleringen på avluftskanalen så känns det bra kallt.
Läckande säkerhetsventil för varmvattnet är inte helt ovanligt heller, men då brukar man se det på att vatten användningen är onormal. Har själv upplevt detta i ett radhus jag bodde i tidigare.
Var elanvändningen lika stor innan mätarbytet? Inte helt omöjligt att det är ett mätfel, felkopplad
dimmer av ett viss fabrikat kan skapa mätfel i minst ett av de mätarfabrikat som monterades under det stora "racet" mätarbyten under 2008-2009.







IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2013, 09:27:06 »
dom har inte onormalt varmt och inte onormalt mycket saker på hushållselskontot. Att kompressorn går förefaller rimligt eftersom det låter som en finlandsfärja om den.

Men ett test under isoleringen där för att verkligen kontrollera kanske är på son plats! Suger luft gör den i alla fall, rejält.

Kan man på något sätt ta reda på om den har mer eller mindre luft än den behöver?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2013, 09:28:13 »
och så måste jag ju fråga igen. Har ni IVT490 ägare ingen guide eller så för optimering? Kör ni bara på rätt av. :)

Vart börjar man leta om man vill sätta sig in i maskinen.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2013, 11:30:59 »
Är rätt ventilationsflöde injusterat? Jag kör min IVT490 pÃ¥ lägsta fläkthastighet pÃ¥ vintern i mitt hus pÃ¥ 140m2, och det ger dÃ¥ mer än tillräcklig ventilation hos mig.  :)

Iofs verkar det som att dom använt fläktar med olika kapacitet i 490'n genom åren, vet iaf att det förekommit olika fläktdiagram i manualer. Men jag antar att fläkten borde köras på lägsta hastigheten i en lägenhet på 80m2.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2013, 11:35:41 »
och så måste jag ju fråga igen. Har ni IVT490 ägare ingen guide eller så för optimering? Kör ni bara på rätt av. :)

Vart börjar man leta om man vill sätta sig in i maskinen.
Installationsmanualen och sunt förnuft.  ;)
Räcker inte det så loggar man in på varmepumpsforum.com
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Inloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2013, 15:12:50 »
Du håller in den högra knappen intryckt ett antal sekunder då kommer du in i service menyn.
Bläddrar med ratten och väljer och avbryter med tryckknapparna.
Det ger sig själv då man bläddrar i menyn med din erfarenhet ger det sig själv.
Kör själv på lägsta fläkthastighet har ökat timerna för el-tillskott. Varmvatten temp hittar du under 2 och timerna under 8.
Fläkthastigheten väljer du genom att flytta en kabel på en transformator som du ser då du tagit bort plåtarna.
 



IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2013, 16:37:15 »
dom har inte onormalt varmt och inte onormalt mycket saker på hushållselskontot. Att kompressorn går förefaller rimligt eftersom det låter som en finlandsfärja om den.

Svårt att veta om den gör nån nytta utan att veta temp på frånluft och avluft.
Kan man se gångtider på kompressor och tillskott i styrsystemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2013, 10:30:01 »
och så måste jag ju fråga igen. Har ni IVT490 ägare ingen guide eller så för optimering? Kör ni bara på rätt av. :)

Vart börjar man leta om man vill sätta sig in i maskinen.

PÃ¥ IVT hemsida kan man ladda ner manualer.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2013, 08:43:37 »
är det manualer där även installatörsdelarna ingår så kan det ju helt klart vara väl investerad tid.

Några extra egna tempgivare, loggning och en installatörsmanual så bör man väl kunna trimma lite :)

Fick även tipps från en på forumet att kolla upp elmätaren då det vid tidpunkt för dess byte finns flera fall av felaktiga mätare.

så brorsan har en del att jobba med för att ta kontroll över sittuationen. Dock ytterst få som verkar vilja lägga ner den tid och engagemang som jakten på tusenlapparna kräver :/
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Drivmedel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #10 skrivet: 25 juni 2013, 06:25:06 »
Har din bror fått någon förklaring till den höga energi användningen för sin bostad med IVT490?
En lärdom är alltid bara att veta!
Lars N

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2013, 13:09:25 »
nej ingen förklaring. Förra veckan när kylan slog till hade han problem med 30 grader inomhus. Lät som ett problem med en växelventil och det löste han genom att skruva ner termostaterna.

Så han verkar inte vara så värst engagerad :O
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2013, 15:32:31 »
...han verkar inte vara så värst engagerad :O

Det är nog den största anledningen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: 490 som drar ganska mycket
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2013, 20:08:28 »
Lägenheter/radhus/hus på under 100m2 passar inte att ha äldre flvp typ 490 Nibe310 etc i. (inte över heller=)
De behöver ett relativt stort luftflöde för att fungera bra, det betyder att man måste ha väldigt många friskluftsventiler öppna i ett relativt litet utrymme. Följden blir känsla av drag, okomfort etc.(då går de boende och ökar kurvan på värmen istället och värme-ekonomin blir ännu sämre). Eller så stryper de ventilerna (vanligast) och pumpen får inte tillräckligt med luft, ger samma resultat=dålig återvinning=hög räkning .

I din brors fall skulle jag dock börja med och kolla inställningarna och höra om kompressorn fortfarande brummar :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!