Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu har det hänt igen !!  (läst 7714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har det hänt igen !!
« skrivet: 28 oktober 2005, 12:39:23 »
Två gånger denna vecka har jag tagit ledigt från arbetet för att installatörer skulle komma och titta innan de lämnade en offert. Båda fick själva föreslå dag och tid. Naturligtvis kom ingen. Inga besked om att de fått förhinder av något slag. De svarade inte heller i telefon. Är det då märkligt att så många här i sydvästra Skåne istället anlitar folk från Polen och från de baltiska staterna? fiR:

Pson   
CTC EcoAir 107 V2 + EcoEl 1550 installerad jan. 2006. Enplansvilla 124 kvm byggd 1976.

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2005, 12:41:46 »
Blir själv så jäkla trött på dom. Grävaren som skulle gräva ner mina 400 m slang kom 3 veckor senare än det var bestämt!
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2005, 16:04:20 »
Har också haft div problem med installatörer som inte dykt upp. Angående Polenfolk, se upp med detta i vart fall i värmepumpssammanhang, en redan dyr investering kan bli avevärt ännu dyrare...
Har själv fått en del sådana förslag, oftast med någon svensk i toppen så att säga, det svarta priset är inte värt tryggheten man ändå får hos en vit installatör....På annan plats i forumen verkar det som du har tänkt dig installation av icke leverantörsbundna märken, vilket ju är helt i sin ordning. Råkade se en länk på passagen, kanske värd att kolla? Länken är lång så gå in på passagen- debatt- boende -hantverkare-söker.

Hälsn/Corona


Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2005, 16:53:43 »
Ganska typiskt egentligen. Jag hade tagit ledigt för att vara närvarande vid start av borrningen för min bergvärme, och framförallt för att lägga ut plank för att borriggen inte skulle skada gräsmattan alltför mycket.  Naturligtvis kom borraren c:a 3 tim senare, och dÃ¥ hade han sÃ¥ brÃ¥ttom att han knappt kunde tÃ¥la sig medan vi flyttade runt plankorna, ett moment som sinkade c:a 5 min  fiR:. När de sedan skulle trycka ned slangen sÃ¥ var det Ã¥terigen superbrÃ¥ttom, sÃ¥ dÃ¥ klämde de slangen sÃ¥ att den fick en utbuktning. Det var rena turen att jag sÃ¥g det. När jag sedan argumenterade att de mÃ¥ste byta slangen sÃ¥ tyckte de att det inte spelade nÃ¥gon roll. Till sist lovade de byte, men eftersom jag inte kan vara ledig jämnt sÃ¥ var jag inte med när de nästa dag tryckte i den 'nya' slangen. Lyckligtvis hade jag 'spioner' pÃ¥ plats om kunde rapportera att de bara tryckt ned den gamla, sÃ¥ till sist fick jag en felfri slang. Trist bara att man mÃ¥ste kolla allting pÃ¥ detta vis.  ???
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Pson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2005, 10:41:38 »
Har också haft div problem med installatörer som inte dykt upp. Angående Polenfolk, se upp med detta i vart fall i värmepumpssammanhang, en redan dyr investering kan bli avevärt ännu dyrare...
Hälsn/Corona
För egen del är det inte aktuellt att anlita Polenfolk eller från de baltiska länderna. Men har man som jag efter mer än 3 månader bara fått en skriftlig (prel.) offert, och haft ett flertal installatörer som inte kommit trots att de själva fått bestämma tidpunkt blir man lite trött på det hela. Den skriftliga offerten (prel.) var så hög att det hade varit mera ekonomiskt att installera bergvärme. Mitt hus ett av över 100 likadana byggda 1970 - 71, ligger inte i  ödemarken utan i ett större samhälle ett par mil från Malmö.

Pson


 
CTC EcoAir 107 V2 + EcoEl 1550 installerad jan. 2006. Enplansvilla 124 kvm byggd 1976.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2005, 13:41:24 »
Är väl ett tecken på att branschen är överhettad när dom tycker de kan behandla kunder som boskap.

Jag kände vår borrare lite så jag var rätt säker på att det skulle bli bra.

Men ändå så smög jag ut med fiskespöt när hålet var färdigt för att loda djupet.... ;)

För hur kan man annars veta hur djupt hÃ¥let egentligen är, efter att slangen stoppats ner?  :o

Och hur mÃ¥nga kunder tänker pÃ¥ den lilla detaljen?  ;) ;)
« Senast ändrad: 30 oktober 2005, 14:48:34 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad pwestin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2005, 13:44:22 »
Ja man blir då förbannad  _/-. Samma händer mig. Vid offertering kom dom aldrig vid sagd tid. Vid borrning 2veckor senare. Vid installation 1 vecka senare. Har nu väntat 2 veckor för det sista småfix kontroll mm. ingen här knUp.
Konstigt för vi har inte betalat allt ännu. Går tydligen så bra för dom ändå.
Nä pisk skulle dom ha. knUp

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2005, 14:03:37 »

Men ändå så smög jag ut med fiskespöt när hålet var färdigt för att loda djupet.... ;)

För hur kan man annars veta hur djupt hÃ¥let egentligen är, efter att slangen stoppats ner?  ;) ;)

Det vanligaste är väl att man försöker vara pÃ¥ plats vid borravslut för att räkna borrstänger. Alternativt vara med dÃ¥ de trycker ned slangen. De levereras normalt i färdiga längder, sÃ¥ dÃ¥ kan man se att de verkligen fÃ¥r ned sÃ¥ mycket slang som avsett (och att den inte blir klämd  fiR: ).

Efter det att slangen tryckts ned blir det förbaskat svÃ¥rt.....  :(.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Pson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2005, 16:54:12 »
Har försökt svara på två privata meddelande jag fått i detta ämne men funktionen tycks inte finnas kvar för mig. Har svarat på privata meddelande tidigare.

Pson :-\
CTC EcoAir 107 V2 + EcoEl 1550 installerad jan. 2006. Enplansvilla 124 kvm byggd 1976.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2005, 17:08:15 »
Jag har ändrat i behörighetskraven för privata meddelanden.

Jag vill inte att "svartfirmor" skall kunna marknadsföra sig gentemot presumtiva kunder via PM-funktionen.
Jag förstår att det kan kännas surt, men det är mitt beslut för tillfället.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2005, 17:54:44 »
Jag har ändrat i behörighetskraven för privata meddelanden.

Jag vill inte att "svartfirmor" skall kunna marknadsföra sig gentemot presumtiva kunder via PM-funktionen.
Jag förstår att det kan kännas surt, men det är mitt beslut för tillfället.

Har full förståelse för ditt beslut även om det i mitt fall inte rörde sig om att svara några "svartfirmor".

Pson
CTC EcoAir 107 V2 + EcoEl 1550 installerad jan. 2006. Enplansvilla 124 kvm byggd 1976.

Utloggad Pson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2005, 20:56:05 »
Har också haft div problem med installatörer som inte dykt upp. Angående Polenfolk, se upp med detta i vart fall i värmepumpssammanhang, en redan dyr investering kan bli avevärt ännu dyrare...
Har själv fått en del sådana förslag, oftast med någon svensk i toppen så att säga, det svarta priset är inte värt tryggheten man ändå får hos en vit installatör....På annan plats i forumen verkar det som du har tänkt dig installation av icke leverantörsbundna märken, vilket ju är helt i sin ordning.

Hälsn/Corona
Har inte själv fått något sådant erbjudande som du nämner. Har däremot bara kontaktat de installatörer som finns upptagna på AutoTerm, CTC, IVT, Nibe och Thermias hemsidor och som finns inom rimligt avstånd.

Pson
CTC EcoAir 107 V2 + EcoEl 1550 installerad jan. 2006. Enplansvilla 124 kvm byggd 1976.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #12 skrivet: 01 november 2005, 12:56:28 »
Jag har ändrat i behörighetskraven för privata meddelanden.

Jag vill inte att "svartfirmor" skall kunna marknadsföra sig gentemot presumtiva kunder via PM-funktionen.
Jag förstår att det kan kännas surt, men det är mitt beslut för tillfället.

Har full förståelse för ditt beslut även om det i mitt fall inte rörde sig om att svara några "svartfirmor".

Pson

Det gäller nog främst luft/luft-värmepumpar, dessutom (tror jag) kommer denna typ av problem att öka i takt med att värmepumpsforum växer. Bättre att införa förändringen nu än senare.

De som har rent mjöl i påsen kan marknadsföra sig billigt på därför avsedd plats.

Se själv hur värmepumpsforum växt, inte konstigt om några använder sig av det för att ragga jobb.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #13 skrivet: 03 november 2005, 18:31:50 »
Idag var det nära att en installtör kom. Två timmar innan avtalad tid ringde han och ändrade tid till nästa vecka.

Pson knUp
CTC EcoAir 107 V2 + EcoEl 1550 installerad jan. 2006. Enplansvilla 124 kvm byggd 1976.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Nu har det hänt igen !!
« Svar #14 skrivet: 03 november 2005, 20:25:46 »
Varför inte skicka en faktura till dom?  --/

Det skulle dom säkert själva göra om du inte var hemma på överenskommen tid ???

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!