Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 410P - shunten paj eller vad?  (läst 14547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2012, 22:43:14 »
Att du får A02 beror på för lågt flöde i tilluftsbatteriet.
Ok, kanske också beror på att framledningstemperaturen blir lägre och lägre efter ett antal dagar då jag varit och vridit fram o tillbaka på shunten för att sedan ställa om till auto (utploppat läge på vredet)?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2012, 22:44:55 »
En annan konstig grej med shunten är att när jag ställt den pÃ¥ manuellt sÃ¥ verkar vredet efter ett tag ploppa ut, alltsÃ¥ gÃ¥r över till auto av sig självt!?!? Har hänt ett antal ggr, senast idag. Vibrerar hela pumpen sÃ¥ mycket att shuntvredet vrids o till sist ploppar ut? Helt mystiskt för mig  :o

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2012, 23:07:39 »
Det är ett mekaniskt läge och den kan bara "ploppa" ut på en position.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2012, 23:30:26 »
Det är ett mekaniskt läge och den kan bara "ploppa" ut på en position.
Jag tror jag förstått hur den ska fungera. Ska man köra manuellt trycker man in vredet och vrider den dit man vill och då är den fortfarande intryckt. Ska man köra automatiskt ser man till att vredet är i utploppat läge.
När jag ställt in manuellt läge så brukar vredet ploppa ut av sig självt efter en tid och det tycker jag är mystiskt. För att det ska kunna hända så måste ju ratten vridas först till läget där den kan ploppa ut.
Skumma grejer.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2012, 23:45:35 »
Jag tror jag förstått hur den ska fungera. Ska man köra manuellt trycker man in vredet och vrider den dit man vill och då är den fortfarande intryckt. Ska man köra automatiskt ser man till att vredet är i utploppat läge.
När jag ställt in manuellt läge så brukar vredet ploppa ut av sig självt efter en tid och det tycker jag är mystiskt. För att det ska kunna hända så måste ju ratten vridas först till läget där den kan ploppa ut.
Skumma grejer.

Så fungerar den. Trycker du in den så kopplar du bort den från automatiken men om den underliggande skivan matchar ditt inställda läge så kommer den att ploppa ut själv.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #20 skrivet: 27 januari 2012, 10:21:38 »
Och eftersom motorn fortfarande är aktiv så kan den 'ploppa ut' om den råkar passera det manuellt inställda läget.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2012, 12:14:29 »
Att du får A02 beror på för lågt flöde i tilluftsbatteriet.

Eller låg temp på vattnet till batteriet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #22 skrivet: 27 januari 2012, 13:01:50 »
Eller låg temp på vattnet till batteriet.
Precis, det är mest det här jag tror på, cp:n på lägsta hastighet men ingen cirkulation i radiatorkretsen så tror inte det är flödet som är problemet.
Tror kurva o förskjutning är helt ok och det har ju inte varit så kallt nu heller. Pumpen får bara helt enkelt för sig att framledningen ska vara lägre och lägre av nån anledning. Får lufta skåpet igen en dag snart.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2012, 13:05:49 »
Så fungerar den. Trycker du in den så kopplar du bort den från automatiken men om den underliggande skivan matchar ditt inställda läge så kommer den att ploppa ut själv.
Ok, nu vet jag inte om jag vet hur shunten funkar.
Rör sig den underliggande skivan? Har jag ställt in manuellt så att vredet inte står nära autoläget ska den väl inte ploppa ut av sig självt?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #24 skrivet: 27 januari 2012, 13:11:11 »
Och eftersom motorn fortfarande är aktiv så kan den 'ploppa ut' om den råkar passera det manuellt inställda läget.
Aha, blir det autoläge igen i det fallet? Då måste man alltså avaktivera motorn också om man skulle vilja shunta helt manuellt?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #25 skrivet: 27 januari 2012, 13:14:46 »
Aha, blir det autoläge igen i det fallet? Då måste man alltså avaktivera motorn också om man skulle vilja shunta helt manuellt?

Just precis.

För att avaktivera shuntmotorn är det bara att koppla bort ledningarna till den.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #26 skrivet: 27 januari 2012, 21:04:24 »
Just precis.

För att avaktivera shuntmotorn är det bara att koppla bort ledningarna till den.
NU tror jag mig förstÃ¥ vad det är som händer  :). Jättetack du och alla ni andra som orkar svara pÃ¥ mina frÃ¥gor. Problemet kvarstÃ¥r dessvärre, varför pumpen efter ett antal dagars körning inte alls vill följa framledning börvärdet. FÃ¥r lufta mera o testa lite med shunten Ã¥ter när problemet uppstÃ¥r nästa gÃ¥ng nu när jag tror mig förstÃ¥ den (igen). Kan det vara fel i styrkortet (datorn)?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #27 skrivet: 03 februari 2012, 21:53:06 »
Kanske inte problem med shunten. Jag börjar misstänka att problemet är att kompressorn (550W) inte riktigt orkar med med blockad elpatron när det är under -10 och att VV prioriteras hårt framför framledningen vid panntemp 45 exvis, kan det vara så (returen stängd)? Nån som vet? det tar lång tid innan 53-54 i panntemp uppnås, o andra sidan körde jag likadant jan o feb 2011 o då funkade det bra fast det var kallare då. Vi hade låg framledning inatt, tilluften var endast 13.
Igår förmiddag efter en dusch och ca 20 min efter:
1       45       46
2       25       25
3       -11     -10
4       1        -1
5       2        2
6       8        8
7       -3       -3
8       45      46
9       15      15
10      40     39
11      -14    -14
normalt?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #28 skrivet: 03 februari 2012, 22:20:11 »
tjena, min kompressor är på 800w och nu med -19 ºC går den på knäna.

Jag håller fortfarande tillbaka elpatronen till 4,5kw men det är tufft.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Fighter 410P - shunten paj eller vad?
« Svar #29 skrivet: 04 februari 2012, 00:21:07 »
tjena, min kompressor är på 800w och nu med -19 ºC går den på knäna.
Jag håller fortfarande tillbaka elpatronen till 4,5kw men det är tufft.
Ok... Ute -17 enl utegivaren nu, -16 enl en annan termometer, Jag har returen stängd så endast VV + tilluftsbatteriet värms av 410:an, LLVP:n går för fullt, du kanske har cirkulation till radiatorerna? Panntempen går upp saaakta, 50 just nu. Du kör elpatron också m a o. Min elpatron har varit blockerad sedan ett år när vi skaffade LLVP, gick bra då minns jag, konstigt att det strular nu tycker jag. Har kört med lägsta hastigheten på CP:n till nu men ökade ett snäpp och det gav 1 grad mera i tilluft, 13 till 14 alltså, kyligt. Men man kan alltså ha en 800W kompressor, intressant, kanske ännu starkare också? Måste ge en hel del mera värme jämfört med 550w med tanke på att COP ska ligga på 3,5 eller nåt sånt. Jag ska skaffa en starkare kompressor än våran nuvarande när den pajar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!