Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stänga av elpatronen på Nibe 410P  (läst 13719 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« skrivet: 11 december 2011, 23:45:28 »
Har en Nibe 410P som är c:a två år gammal och har gått problemfritt. Dock tycker jag mig inte se att elförbrukningen minskat nämnvärt.

Vad händer egentligen om jag blockerar (stänger av) elpatronen på pumpen? Värms varmvattnet upp av pumpen eller värms det alltid via elpatronen?

Vad jag menar är alltså om jag kan blockera elpatronen men ändå få varmvatten till duschen? Tar det i så fall bara lite längre tid att värma vattnet eller..? I  så fall är det ju högst onödigt för mig att ha elpatronen oblockerad mars-nov. Eller hur är det egentligen tänkt att själva blockeringen av elpatronen ska användas?
« Senast ändrad: 12 december 2011, 08:33:48 av Trickard »
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #1 skrivet: 12 december 2011, 09:32:20 »
Om shunten är stängd (och cirkpump av) tar det ca 5 timmar för kompressorn att värma upp pannan från ca 25 grader (efter max varmvattenurtapppning) till ca 52-54 grader igen. Med även elpatroner inkopplade går det ca 5 ggr så snabbt, dvs omkring en timme, om det behövs mycket varmvatten vid ett tillfälle alt. bara lite grann men varmt vatten längst upp i beredaren mycket snabbt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #2 skrivet: 12 december 2011, 10:10:03 »
Om shunten är stängd (och cirkpump av) tar det ca 5 timmar för kompressorn att värma upp pannan från ca 25 grader (efter max varmvattenurtapppning) till ca 52-54 grader igen. Med även elpatroner inkopplade går det ca 5 ggr så snabbt, dvs omkring en timme, om det behövs mycket varmvatten vid ett tillfälle alt. bara lite grann men varmt vatten längst upp i beredaren mycket snabbt.

Ursäkta, men det där blev nog lite för svårt för mig. Jag är novis på detta. Shunten stängd och cirk.pump av??? Jag vet att det finns en cirkulationspump, men inte mycket mer. Varför skulle jag stänga av den, eller är det en förutsättning att stänga shunten för att få tappvarmvatten bara genom värmepumpsdelen genom att blockera elpatronen?

Som jag tolkar ditt svar går det tydligen att få varmvatten UTAN att ha elpatronen igång. Bara att det tar lite längre tid innan vattnet är varmt efter en dusch. Korrekt?

Finns det andra nackdelar/fördelar med att blockera elpatronen? Vad är egentligen tanken med att det SKA gå att göra?
« Senast ändrad: 12 december 2011, 11:05:15 av Trickard »
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #3 skrivet: 12 december 2011, 21:52:59 »
Elpatron stöttar normalt bara då kompressorn inte orkar själv men ibland kanske den gå in lite för snabbt.
Du kan ju testa att stänga av elpatron och se vad som händer.
Blir det kallt i VV-kranarna så är det ju bara att koppla på den igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #4 skrivet: 12 december 2011, 22:54:59 »
Ok, tack Carl N. Det går alltså att prova sig fram. (Ja jag är helt okunnig på detta.)

Några kompletterande frågor:
1. Är det någon nackdel för Niben att låta värmepumpsdelen driva upp vattentemperaturen efter bad/dusch? Jag menar är x antal timmar värmepumpskörning alltid att föredra jämfört med y antal timmar elpatron. (Om man har tålamodet att det tar lite längre tid att få vattnet varmt igen.)

2. Vid vilken utetemp brukar ni som har elpatronen avstängd sätta på elpatronen igen? Finns det något mellan tummen och pekfingret-mått på det?
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #5 skrivet: 13 december 2011, 07:39:01 »
Har en Nibe 410P som är c:a två år gammal och har gått problemfritt. Dock tycker jag mig inte se att elförbrukningen minskat nämnvärt.
=> Vad jämför du med? Elpatronen drar en del.

Vad händer egentligen om jag blockerar (stänger av) elpatronen på pumpen? Värms varmvattnet upp av pumpen eller värms det alltid via elpatronen?
=> Att värma upp vattnet tar längre tid med endast kompressorn, när det blir kallt ute kommer inte kompressorn att orka värma radiatorkrets + tilluftsbatteriet + VV (tappvarmvatten). All vatten värms upp av kompressor + ev elpatron.

Vad jag menar är alltså om jag kan blockera elpatronen men ändå få varmvatten till duschen? Tar det i så fall bara lite längre tid att värma vattnet eller..? I  så fall är det ju högst onödigt för mig att ha elpatronen oblockerad mars-nov. Eller hur är det egentligen tänkt att själva blockeringen av elpatronen ska användas?
=> Vi kör våran 410P med blockerad elpatron året runt men då värmer inte niben radiatorkretsen utan endast tilluftsbatteriet + tappvarmvatten, en LLVP värmer resten av huset. Visst tar det längre tid för endast kompressorn att värma till 53-54 º, där kompressorn stänger av. Du kan säkert ha elpatronen blockerad till ca nån plusgrad ute, sen kommer inte kompressorn själv att orka värma tillräckligt.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #6 skrivet: 13 december 2011, 07:51:09 »
Finns det andra nackdelar/fördelar med att blockera elpatronen? Vad är egentligen tanken med att det SKA gå att göra?
=> Man pratar om sommar, höst/vår och vinterlägen. Många tror jag blockerar sommar och höst/vår. En nackdel kanske kan vara att kompressorn slits ut snabbare, fördelen är att det är billigare att värma med endast kompressorn.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #7 skrivet: 13 december 2011, 07:56:46 »
Elpatron stöttar normalt bara då kompressorn inte orkar själv men ibland kanske den gå in lite för snabbt.
Du kan ju testa att stänga av elpatron och se vad som händer.
Blir det kallt i VV-kranarna så är det ju bara att koppla på den igen.
Min känsla när det gäller 410P är just att den gärna stöttar med elpatron onödigt mycket.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #8 skrivet: 13 december 2011, 08:06:48 »
1. Är det någon nackdel för Niben att låta värmepumpsdelen driva upp vattentemperaturen efter bad/dusch?
=> Nej, men man kanske ska tänka på legionella lite också.

Jag menar är x antal timmar värmepumpskörning alltid att föredra jämfört med y antal timmar elpatron. (Om man har tålamodet att det tar lite längre tid att få vattnet varmt igen.)
=> Jag tycker det, bara kompressorn själv orkar värma till de dära 53-54 graderna (inom "vettig" tid kanske ska tilläggas).

2. Vid vilken utetemp brukar ni som har elpatronen avstängd sätta på elpatronen igen? Finns det något mellan tummen och pekfingret-mått på det?
=> -5 till +10 grader kanske.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #9 skrivet: 13 december 2011, 09:09:16 »
Oj tack svmh906 för många svar.

Du frågar vad jag jämför med. Jo tidigare hade jag en CTC Master 103-9 tror jag den hette. Elförbrukningen har inte minskat någonting sedan bytet egentligen. CTCn var nog 18-19 år och på slutet var förmodligen kompressorn slut och den gick bara på elpatronen. Jag jämför dock över längre tid. Dock har jag inte sedan jag skaffade Niben gått in och blockerat elpatronen ens under sommartid.

Jag provade med att blockera elpatronen igår kväll. (Utomhustemp c:a 2 +) Efter en normaldusch så fick pumpen jobba upp panntempen till 53 grader på egen hand. Det tog någon timme. Helt ok. Jag är medveten om att nu kanske inte är helt rätt tid att blockera elpatronen, men jag tänker prova ett tag i alla fall. Blir det kallare får jag väl ta bort blockeringen. Så verkar ju andra göra.

Jag misstänker precis som du att Niben kickar igång elpatronen för uppvärmning av varmvatten onödigt mycket. Den har liksom inget eget tålamod. Styrningen känns väl inte helt intelligent.

Du menar i alla fall att det blir billigare att låta kompressorn värma vattnet, efter t ex en dusch, under en eller några timmars tid jämfört med om elpatronen skulle göra det på betydligt kortare tid?

Legionella... Kan man komma undan detta genom att med jämna mellanrum (hur ofta?) ta bort blockeringen av elpatronen? Tycker mig ha läst något om det på forumet.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #10 skrivet: 13 december 2011, 10:19:48 »
Oj tack svmh906 för många svar.
=> Kul att man inte är ensam här i forumet med en 410P

Du frågar vad jag jämför med. Jo tidigare hade jag en CTC Master 103-9 tror jag den hette. Elförbrukningen har inte minskat någonting sedan bytet egentligen. CTCn var nog 18-19 år och på slutet var förmodligen kompressorn slut och den gick bara på elpatronen. Jag jämför dock över längre tid. Dock har jag inte sedan jag skaffade Niben gått in och blockerat elpatronen ens under sommartid.
=> När vi tog över huset för 2-3 år sen hade förra ägaren bytit från en CTC master till den nuvarande niben, han och andra som valt den vägen säger att det inte gett nån större besparing, jag har t o m fått intrycket att mastern kan vara snålare än 410P. 410P ska vara tystare och den har nåt kylmedel som är godkänd vilket mastern inte hade. Vet dock inte om det är exakt samma CTC master modell vi talar om.

Jag provade med att blockera elpatronen igår kväll. (Utomhustemp c:a 2 +) Efter en normaldusch så fick pumpen jobba upp panntempen till 53 grader på egen hand. Det tog någon timme. Helt ok. Jag är medveten om att nu kanske inte är helt rätt tid att blockera elpatronen, men jag tänker prova ett tag i alla fall. Blir det kallare får jag väl ta bort blockeringen. Så verkar ju andra göra.
=> Jag skulle blockera så länge kompressorn orkar värma, du kanske har den starkare kompressorn på 650W (har jag för mig den ligger på) och då borde den orka med lägre utetemp än våran som är på 550W.

Jag misstänker precis som du att Niben kickar igång elpatronen för uppvärmning av varmvatten onödigt mycket. Den har liksom inget eget tålamod. Styrningen känns väl inte helt intelligent.
=> Jag håller helt med. Innan vi investerade i LLVP:n hade jag tankar på att koppla om så elpatronen går på lägre effekt, men det blev aldrig aktuellt.

Du menar i alla fall att det blir billigare att låta kompressorn värma vattnet, efter t ex en dusch, under en eller några timmars tid jämfört med om elpatronen skulle göra det på betydligt kortare tid?
=> Det låter normalt. Jag tänker att det går åt lika mycket energi oavsett hur lång tid det tar att värma till 53-54 grader, någon kanske kan rätta mig ifall det är fel, jag är definitivt inget proffs på det här området. 410P kompressorn ska ha en COP på ca 3 sägs det medan elpatronen har en COP på 1 (direktverkande el).

Legionella... Kan man komma undan detta genom att med jämna mellanrum (hur ofta?) ta bort blockeringen av elpatronen? Tycker mig ha läst något om det på forumet.
=> Kommer inte ihåg hur högt elpatronen värmer eller om den värmer högre än just 53-54 grader, sen finns det ju en "turbo" mod också som värmer till 65 grader under ett dygn. Googla och sök här på forumet, det finns mycket att läsa om legionella.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #11 skrivet: 13 december 2011, 11:29:58 »
Frågan är om det görs någon legionellakörning per automatik och om denna i så fall fungerar även om jag har blockerat elpatronen. Jag kan inte hitta info om detta. Någon som vet?

Eller måste jag göra en legionellakörning manuellt, i så fall hur?
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #12 skrivet: 13 december 2011, 12:15:45 »
Frågan är om det görs någon legionellakörning per automatik och om denna i så fall fungerar även om jag har blockerat elpatronen. Jag kan inte hitta info om detta. Någon som vet?

Eller måste jag göra en legionellakörning manuellt, i så fall hur?
Mig veterligen gör 410P aldrig en automatisk legionellakörning. Ifall man bör göra en manuell då och då, vet jag inte. Någon som vet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #13 skrivet: 13 december 2011, 18:23:19 »
Nibe 410 har hetgasväxling mot VVb:n så i teorin så ska varmvattnet bli så pass varmt att alla legionellakusar säkert dör.
Detta funkar säkert också så länge som tanktemp inte blir för låg, men stängs elpatron av så kanske hetgasväxlngen inte räcker till.  :-\
Säkraste sättet att hålla koll är att mäta nån gång utgående varmvatten (innan ev blandningsventil) så ser man hur varmt det egentligen är.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #14 skrivet: 14 december 2011, 08:52:35 »
Kanske räcker det som du Carl N skriver att varmvattnet i teorin ska bli tillräckligt varmt.

Jag ställde dock samma fråga direkt till Nibe som här och fick följande svar:

"410P har inte periodisk höjning så den höjer inte temperaturen var 14:de dag.
Däremot kan du ha extra varmvatten och då höjer den temperaturen. Då används patron även om blockering skulle vara aktiverat då kompressorn inte klarar av dessa temperaturer utan tillsats."


Frågan är då bara vad det kostar att köra en sväng med extra varmvatten och hur ofta detta bör göras i så fall. Någon som är bra på att räkna? Kan man förresten "stänga av" körningen av det extra varmvattnet efter bara några timmar? Det verkar ju lite onödigt att ha körningen på under ett helt dygn om det bara handlar om att slå ihjäl några bakterier.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #15 skrivet: 14 december 2011, 09:34:46 »
Nibe 410 har hetgasväxling mot VVb:n så i teorin så ska varmvattnet bli så pass varmt att alla legionellakusar säkert dör.
=> Vad innebär "hetgasväxling"? Hur fungerar det? Varför är det bättre mot legionella än annan teknik?

Detta funkar säkert också så länge som tanktemp inte blir för låg, men stängs elpatron av så kanske hetgasväxlngen inte räcker till.  :-\
=> Körs "hetgasväxling" endast när elpatronen arbetar? Eller bara när kompressorn går eller både och?

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #16 skrivet: 14 december 2011, 09:56:09 »
1. Är det någon nackdel för Niben att låta värmepumpsdelen driva upp vattentemperaturen efter bad/dusch?
=> Nej, men man kanske ska tänka på legionella lite också.

Jag menar är x antal timmar värmepumpskörning alltid att föredra jämfört med y antal timmar elpatron. (Om man har tålamodet att det tar lite längre tid att få vattnet varmt igen.)
=> Jag tycker det, bara kompressorn själv orkar värma till de dära 53-54 graderna (inom "vettig" tid kanske ska tilläggas).

2. Vid vilken utetemp brukar ni som har elpatronen avstängd sätta på elpatronen igen? Finns det något mellan tummen och pekfingret-mått på det?
=> -5 till +10 grader kanske.
Såg först nu att ni har en LLVP också, då kanske ni klarar er helt utan att köra elpatronen (om man bortser från extra VV körningen). De dyraste/kallaste månaderna var förbrukningen på drygt 2700kWh. Efter åtgärdena (LLVP + blockerad elpatron + avstängd radiatorkrets) kostar dyraste månaderna lite drygt 1600kWh för oss. Besparing minst 1100kWh för de månaderna.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #17 skrivet: 14 december 2011, 10:08:38 »
Kan man förresten "stänga av" körningen av det extra varmvattnet efter bara några timmar? => Testat körning av "extra VV" en gång, det var bara att trycka på knappen en gång till för att avaktivera körningen har jag för mig.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #18 skrivet: 14 december 2011, 10:28:03 »
Ska prova det där med att sätta på varmvattenkörning och sedan trycka en gång till för att stänga av. Tack för tipset.

Är det inte märkligt att Nibe inte ger den här typen av drifttips i manualen? Jag menar som att blockera elpatronen och göra en varmvattenkörning. Det borde ju innebära att de som skaffat deras pumpar sparar ännu mer el och blir ännu nöjdare... och Nibe får sälja ännu fler pumpar.

Märkligt... eller rent av svagt. För de borde inte förutsätta att folk har full koll på sånt.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #19 skrivet: 14 december 2011, 10:47:17 »
Är det inte märkligt att Nibe inte ger den här typen av drifttips i manualen? Jag menar som att blockera elpatronen och göra en varmvattenkörning. Det borde ju innebära att de som skaffat deras pumpar sparar ännu mer el och blir ännu nöjdare... och Nibe får sälja ännu fler pumpar.

Sidan 5 i manualen:
Extra varmvatten
Om denna ”Extra varmvatten”-knapp trycks
in, höjs panntemperaturen till ca
60 °C, därmed får man en
ökning av varmvattenkapaciteten
under ca 24 timmar.
Den inbyggda lampan lyser i
detta läge konstant.
Genom att trycka ytterligare
en gång erhålles en varaktig
funktion där varmvattentemperaturen
höjs under 6 h en
gång/dygn. Den in-byggda lampan blinkar i detta
läge.
En ytterligare intryckning återställer ovanstående
funktioner.


Sidan 7 i manualen:
Driftläge
Vid start av värmepumpen är samtliga funktioner
(elpatron, cirkulationspump och värmeautomatik
igång).
Om knappen ”Driftläge” trycks in en gång
blockeras elpatronen. Genom att trycka ytterligare
en gång stannar även cirkulationspumpen.
Endast varmvatten erhålls då.
Ytterligare en tryckning medför att elpatronen
och cirkulationen åter kopplas in.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #20 skrivet: 14 december 2011, 12:51:44 »
Jag håller med om att manualen inte är bra. Man får luska reda på en massa själv. Jag hade inte en tanke på legionella exempelvis när vi flyttade in, står inget i manualen heller. Ett annat exempel tycker jag är diagrammet som ska beskriva hur många varv man ska öppna skruven till tilluftsbatteriet, jättedåligt beskrivet tycker jag, fattar än idag inte hur det ska göras, olika hastigheter på CP:n står det väl inget heller om och vad man ska välja, DUT, vad är det? Shunt? Vad är det för vred på den o vad görs med den? Fast det är väl kanske saker som man inte ska pillra på ifall man inte vet om allt och därför är det så luddigt för mig. Det finns nog många som inte har intresset att leta om info här på forumet. Hade problem med CP:n förra vintern o råkade ut för nån mekanism som gör att pumpen värmer o värmer tills nån överhettningsskydd löser och pumpen slår av sig själv och sedan för att återställa skyddet ska man veta att man måste kyla ner vattnet till 20 grader eller nåt för att återställa skyddet, har inte läst om det heller nånstans. Jag bävar för den dagen då nästa grej pajar. Tur att det här forumet finns och att det finns folk som vill hjälpa en här, jättetacksam för alla svar från snögubben och de andra som hjälpte oss förra vintern då frustrationen och paniken var som värst. En annan grej också, det står att man kan stänga av CP:n men det står inte att den kan börja kärva ifall man gör det har jag förstått, våran CP är igång året runt nu.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #21 skrivet: 14 december 2011, 13:03:40 »
Sidan 5 i manualen:
Extra varmvatten
Om denna ”Extra varmvatten”-knapp trycks
in, höjs panntemperaturen till ca
60 °C, därmed får man en
ökning av varmvattenkapaciteten
under ca 24 timmar.
Den inbyggda lampan lyser i
detta läge konstant.
Genom att trycka ytterligare
en gång erhålles en varaktig
funktion där varmvattentemperaturen
höjs under 6 h en
gång/dygn. Den in-byggda lampan blinkar i detta
läge.
En ytterligare intryckning återställer ovanstående
funktioner.


Sidan 7 i manualen:
Driftläge
Vid start av värmepumpen är samtliga funktioner
(elpatron, cirkulationspump och värmeautomatik
igång).
Om knappen ”Driftläge” trycks in en gång
blockeras elpatronen. Genom att trycka ytterligare
en gång stannar även cirkulationspumpen.
Endast varmvatten erhålls då.
Ytterligare en tryckning medför att elpatronen
och cirkulationen åter kopplas in.


Jaaa, och....?
Menar du att det någonstans i din citerade text beskrivs hur man kan spara el genom att blockera elpatronen och varför detta ska göras? Jovisst det står att det går, men till vilken nytta? Är det fullständigt självklart för alla? Tycker inte jag.

Att man kan få extra varmvatten finns beskrivet ja. Men inte att funktionen kan användas för att dämpa legionellatillväxt eftersom vattnet inte når erforderlig temperatur. Det står ingenstans att pumpen inte gör någon s.k. periodisk höjning med automatik och att då ge tipset att göra en temporär extrakick på varmvattnet skulle faktiskt vara på sin plats.

Den som tillverkar eller jobbar med värmepumpar har säkert en hel del kunskap om dessa som jag, och säkert många andra, saknar. Jag vill ha det hyfsat varmt hemma till en så låg kostnad som möjligt. Jag tycker det är skralt från tillverkaren att utelämna tips om detta i manualen.
« Senast ändrad: 14 december 2011, 13:06:11 av Trickard »
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #22 skrivet: 14 december 2011, 13:29:42 »
Lugna ner dig  ;)

Anledningen till att det inte står i manualen "så här gör du för att spara pengar" är att varenda hus är olika och kräver olika inställningar och justering av pumpen. Ingen vet i förväg vilka inställningar pumpen skall ha i ett speciellt hus.

Därför beskriver de bara vad som går att ställa in så du skall veta om den funktionen kan passa ditt hus.

T.ex om du blockerar elpatronen så kan kompressorn mycket väl räcka till över dygnets 24h men det kan vara 2 ºC kallare inomhus på morgonen innan pumpen jobbat ifatt.

Varför tror du att en elberedare har en inställningsbar termostat om du ändå måste hålla 60 ºC i den hela tiden, vilket man måste i en förrådsberedare?

Ställer man ner den på 50 ºC blir det billigare men man får mindre varmvatten.
och det blir dyrare att att köra den på 80 ºC men man har gott om varmvatten.
« Senast ändrad: 14 december 2011, 13:41:32 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #23 skrivet: 14 december 2011, 13:48:12 »
Lugna ner dig  ;)


Ha ha.... ja jag gör en pudel och ber om ursäkt om jag "lät" otrevlig. Jag blir bara så frustrerad över att jag som kan väldigt lite om detta inte ens får några tips om vad som är möjligt att göra. För även om det skiljer sig mellan hus så gör det ju även det mellan våra olika landsändar. Men där innehåller manualen ganska omfattande beskrivningar om hur man ska ställa in pumpen beroende på var i landet man är. Lite grann på liknande sätt kan man ju beskriva olika möjligheter för oss som är noviser men ändå vill ha en kostnadseffektiv uppvärmning.

Heder till dig för att du inte svarade i samma tonläge som jag.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #24 skrivet: 14 december 2011, 17:55:05 »
Nibe 410 har hetgasväxling mot VVb:n så i teorin så ska varmvattnet bli så pass varmt att alla legionellakusar säkert dör.
=> Vad innebär "hetgasväxling"? Hur fungerar det? Varför är det bättre mot legionella än annan teknik?

Detta funkar säkert också så länge som tanktemp inte blir för låg, men stängs elpatron av så kanske hetgasväxlngen inte räcker till.  :-\
=> Körs "hetgasväxling" endast när elpatronen arbetar? Eller bara när kompressorn går eller både och?

På Nibe 410 så sker kondenseringen av köldmediet i en slinga i pannan.
I översta delen av slingan sker hetgasväxlingen och den sitter precis under VVB:n
Detta körs hela tiden då kompressorn arbetar, en förutsättning för att VVB ska bli tillräckligt varm är att pannetemp inte är för låg så pannvattnet kyler av VVB:n.

Hetgasväxling är i princip "gratis" medan elpatron är väl ett säkrare sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #25 skrivet: 23 december 2011, 01:29:55 »
Tänkte bara berätta att jag nu har kört med elpatronen blockerad i en dryg vecka. Jag har varmt inne och det har hela tiden funnits varmvatten. Utetemperaturen har pendlat mellan +5 och -5 dessa dagar och även vid -5 har panntempen legat på 53-54 grader vilket varit fullt tillräckligt.

Nu värms huset alltså enbart via kompressorn och en luftluftvärmepump. Det är bara att hoppas på att förbrukningen sjunker.

Det ska bli spännande att se vid vilken temperatur jag måste krydda på med elpatronen.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #26 skrivet: 23 december 2011, 15:27:48 »
Hej

Vet inte om detta fungera på 410. På min 370 har jag satt så att elpatronen är blockerad om ute - tempen är över 0gr. Har fungerat bra.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #27 skrivet: 24 december 2011, 01:07:49 »
Tänkte bara berätta att jag nu har kört med elpatronen blockerad i en dryg vecka. Jag har varmt inne och det har hela tiden funnits varmvatten. Utetemperaturen har pendlat mellan +5 och -5 dessa dagar och även vid -5 har panntempen legat på 53-54 grader vilket varit fullt tillräckligt.

Nu värms huset alltså enbart via kompressorn och en luftluftvärmepump. Det är bara att hoppas på att förbrukningen sjunker.

Det ska bli spännande att se vid vilken temperatur jag måste krydda på med elpatronen.
Hoppas/tror det räcker med 53-54 ºC i "panntemp". Näst intill brännhet VV ut iaf. God jul =)

Utloggad briggsjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #28 skrivet: 25 december 2011, 23:50:01 »
Hej

Vet inte om detta fungera på 410. På min 370 har jag satt så att elpatronen är blockerad om ute - tempen är över 0gr. Har fungerat bra.
Min F370 är blockad till -10gr tills vidare.
Haft -5 och då var det inga problem med inneklimat eller varmvatten.
Har en stor fläktkonvektor central placerad i huset samt en Mitsubishi L/L så FLVP värmer istortsett endast varmvatten till dusch/bad.
1-plans LB-Villa -87 109Kvm Nö Skåne
FLVP: Nibe F370 (2011)
I slutet av 2015 ändrades normal fläkthastighet från 50% till 70% vilket innebar mycket färre avfrostningar med bibehållen värmekomfort.
1st Fläktkonvektor Omnia UL-36 (2011)
L/L: Mitsubishi MSZ-FD25VA (2011)
(Elradiatorer som aldrig är igång)
Lågenergilampor/Led i fönster, underslag och trädäck.

Årsförbrukning
2009:14500kWh (inklusive hushållsel).
2010:12582kWh (inklusive hushållsel).
2011:8844kWh (inklusive hushållsel).
2012:7933kWh (inklusive hushållsel).
2013:9130kWh (inklusive hushållsel).
2014:8452kWh (inklusive hushållsel).
2015:8167kWh (inklusive hushållsel).
2016:7658kWh (inklusive hushållsel).

Utloggad brandx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #29 skrivet: 30 december 2011, 08:29:54 »
    Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla Legionellabakterier dött.
    Vid 60 grader dör de på omkring tio minuter.
    Vid 70 grader tar det mindre än 1 minut.

Detta beror på vilken typ av legionella.
Nibe Fighter 410, Thermia Duo 12, Samt solvärme..

Nirrew

  • Gäst
Nirrew
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #30 skrivet: 13 februari 2019, 20:58:47 »
Tänkte bara berätta att jag nu har kört med elpatronen blockerad i en dryg vecka. Jag har varmt inne och det har hela tiden funnits varmvatten. Utetemperaturen har pendlat mellan +5 och -5 dessa dagar och även vid -5 har panntempen legat på 53-54 grader vilket varit fullt tillräckligt.

Nu värms huset alltså enbart via kompressorn och en luftluftvärmepump. Det är bara att hoppas på att förbrukningen sjunker.

Det ska bli spännande att se vid vilken temperatur jag måste krydda på med elpatronen.

Men blockerar jag elpatronen på min så sänks graderna hela tiden, en bra bit ner till 40. Har tryckt igån patronen igen! Gör jag fel?

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga av elpatronen på Nibe 410P
« Svar #31 skrivet: 13 februari 2019, 23:37:17 »
Nirrew, har du någon annan värmekälla än 410P?
Har du det inte måste elpatronen tillåtas gå till.

Ner till nollgradigt kan jag köra utan elpatron. Någon minusgrad går men sen tycker jag att det tar för lång tid att värma vattnet i pannan.
Nu om dagarna när det har varit ett par plusgrader går inte ens kompressorn.
Men likt förbannat drar den 200W för enbart ventilation.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!