Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har du blivit uthängd med bild pÃ¥ internet idag ?  (läst 1549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Har du blivit uthängd med bild på internet idag ?
« skrivet: 10 december 2008, 21:23:55 »
Den omdebatterade tjänsten som Google lanserade i USA har nu kommit till Sverige. Hitta har lagt ut bilder från Stockholms-området där personer, barn, registreringsnummer m.m lätt kan zoomas in, har just sett min granne inta en cafe-latte på fiket, bilden tagen någon gång i aug, på angränsande gata kommer sen hans fru gående med båda ungarna i riktning mot fiket (shit..?).
Såg också att grannens blomkrukor var ganska vissna, fin zoomfunktion, nu ska jag kolla topless-badet i Bromma.... :) :)

Länk:   http://www.hitta.se/gatubild/     klicka direkt pÃ¥ kartan vrid o zooma med pilarna eller musen.

Kopierar in 2 exempel hur det ser ut nedan.
« Senast ändrad: 11 december 2008, 13:20:10 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har du blivit uthängd med bild på internet idag ?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2008, 11:38:52 »
Fattar inte varför det går så trögt och spårar ur hela tiden. Originalet Google Maps Street View har funkat perfekt när jag provat.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Har du blivit uthängd med bild på internet idag ?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2008, 16:01:48 »

Man skall se upp med material man inte har upphovsrätt på. Hitta.se äger bilderna....

Men det var inte det jag stör mig på. Jag vilj bara nämna att det krävs tillstånd att sätta upp kamera i sverige. Det finns en lag som reglerar vad man får göra och inte göra.

Som privatperson med en handburen kamera av något slag omfattas du inte av någon direkt begränsande lag. Du är fri att ta bild på vad och vem du vill förutsatt att du befinner dig på allmänplats eller i din bostad. Okej kanske något militärt objekt får inte plåtas....

För att som näringsidkare få ta bilder på allmänplats eller där allmänheten har tillträde så måste länsstyrelsen godkänna och man måste betala för det.

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Har du blivit uthängd med bild på internet idag ?
« Svar #3 skrivet: 11 december 2008, 16:22:19 »
Man skall se upp med material man inte har upphovsrätt på. Hitta.se äger bilderna....

Men det var inte det jag stör mig på. Jag vilj bara nämna att det krävs tillstånd att sätta upp kamera i sverige. Det finns en lag som reglerar vad man får göra och inte göra.

Som privatperson med en handburen kamera av något slag omfattas du inte av någon direkt begränsande lag. Du är fri att ta bild på vad och vem du vill förutsatt att du befinner dig på allmänplats eller i din bostad. Okej kanske något militärt objekt får inte plåtas....

För att som näringsidkare få ta bilder på allmänplats eller där allmänheten har tillträde så måste länsstyrelsen godkänna och man måste betala för det.
Nope.

Hitta.se har helt enkelt fixat ett utgivningstillstånd och därmed faller alla regler eftersom Hitta då enl lagtexten anses som media typ tidning/radio/tv, då gäller inte regler om kameratillstånd ( som enbart gäller fast kamera). Däremot får tidningar inte publicera bilder på barn utan målsmans medgivande, vilket mitt exempel ovan visar att man helt struntar i. Står dom sen framför pappas bil så att dom kan identifieras blir det än värre. Naturligtvi kommer Hitta.se att säga att detta är "ostrukturerat material" som ger dom rätten att publicera bilderna, problemet för Hitta är när en fysisk adress kopplas ihop med bilderna och att personera som då fastnar kan identifieras och då ev kan begära skadestånd. Vad händer om person x som fastnar på bilden har skyddad identitet, detta kommer att bli mycket intressant att se framöver.

Det har redan blivit rejält rabalder om Hitta:s bilder, och politikerna jämför Hitta:s tilltag med t.ex Ratsit som gav ut personuppgifter utan att meddela den berörda där man kringgick lagen genom just det s.k utgivningstillståndet.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!