Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mycket fokus pÃ¥ SCOP men hur är kvalité/hÃ¥llbarhet?  (läst 10024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #60 skrivet: 30 januari 2017, 20:03:51 »
Att köpa en-on off tror jag inte är fel, speciellt inte om man vet sitt behov av effekt och kan välja vad man vill ha.
Men jag kan också tänka mej att överväga en inverter i vissa situationer men kanske inte än.

Jag är ju tekniknörd så jag älskar fräcka finesser som ger mervärde. Äkskar min adaptiva farthållare på bilen tex ;). Kan även vara villig att betala en del för det men det får inte vara på vilken bekostnad som helst. Om den nyaste, fräckaste, pumpen kostar 20-3000:- mer men dess nys finesser "bara" ger aningen bättre SCOP och en besparing på kanske 1000-2000/år (troligen högt räknat), är dyrare att serva men inte håller längre så är jag ytterst tveksam....det går inte ihop.

Ingen leverantör gör en pump (eller någon produkt numera) som håller längre än den behöver. Allt, såväl dimensionering av mekanik som elektronik är beräknat att hålla x antal år under förutsättning att temp m.m är inom spec. Idag ligger man alltid precis på gränsen för annars har man ju överdimensionerat och då blir det ju onödigt dyrt och man tappat konkurrenskraft....det blir slit och släng.

Lagade min frus farfars matberedare för ett tag sedan. Säkert 50 år gammal...enda felet var en elektrolytkondensator som, helt naturligt, tappat stor del av sin kapacitans. Kostade en krona att laga. Hur mycket av den elektronik vi har idag kommer "leva" om 50år... och hur mycket kommer vi ens försöka laga...??

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #61 skrivet: 30 januari 2017, 20:50:25 »
Jag tänker försöka och köper inte det du säger, att man köper för billigt
jag vill fortsätta försöka att belöna motsatsen...  jag har inte tittat in i senaste nya pumparna om det är massa plast som Ã¥ldras etc, men tror inte det är sÃ¥ lätt att dimensionera sÃ¥ det hÃ¥ller precis, tror fÃ¥ vÃ¥gar riskera dÃ¥lig kvalitet pÃ¥ en sÃ¥n här produkt.
Jag tror man stänger ned vissa nyckel reservdelar efter en visst tid istället.
Såg detta på en dyr kaffe bryggare jag hade, alla reservdelar fanns utom värmeelementet som slutats tillverkas, det var det jag behövde.
SÃ¥ de som hÃ¥ller pÃ¥ sÃ¥ kommer i varje fall inte jag köpa. (sÃ¥ det kanske inte blir nÃ¥got mer inköp  :) ;)  dontknow :))

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #62 skrivet: 30 januari 2017, 20:58:32 »
Utan att ha nån aning om tråden. Otroligt upplysande med det man tampas med, vad det gäller inverter.
Jiri
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63784.0;all
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 612
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!