Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felinstallerad växelventil av fackman? Varma golv vid VV-produktion!  (läst 1097 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrRotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Detta känns inte logiskt. Utgående slingor från fördelaren till golvvärmen blir väldigt varma när bergvärmepumpen producerar varmvatten. Ska de verkligen bli varma?

Sen läcker det tydligen dropp is något som rostar från 2 av slingventilerna vid styrdonen. (se bild) Har gjort rent men ser att det fortsätter sakta sakta sippra. Ventilerna är inte i helt stängt läge utan på ca 50%.

Bytte växelventil i december i samband med att den gamla kärvat fast helt. Det tog mig 3 olika firmor och egen felsökning innan felet konstaterades och någon kunde byta. Ganska less på alla firmor med okunskap, måste jag säga.

Har nu även börjat notera att parketten nog har några fler ställen med små glipor mellan sektionerna. Så man undrar ju om varmvatten går över i golvslingorna, och med resultatet att för hög temp värmer parketten.

Vad säger ni som är mer kunniga om det hela?
« Senast ändrad: 22 april 2019, 18:46:05 av MrRotor »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Är de konstant varma eller bara vid slutet av en vv körning då pumpen växlar om och kör en skvätt varmvatten ut i gv slingorna?

Gör pumpen onormalt mycket vv jämfört med tidigare?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad MrRotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är de konstant varma eller bara vid slutet av en vv körning då pumpen växlar om och kör en skvätt varmvatten ut i gv slingorna?

Gör pumpen onormalt mycket vv jämfört med tidigare?

De är konstant varma när varmvattensproduktionen kommit igång.  ::)

Upptäckte också när jag kollade driftstimmar och jämförde med när de bytte växelventilen 2 januari att pumpen kört varmvatten i 2000 h sedan dess! Helt galet. I januari hade den gått 4600 h i varmvattensläge (6.5 år gammal) och nu 6600 h. Dvs kört varmvatten 81 dagar av 108 möjliga, om man räknar om timmarna.

Då den står både där den går tyst och det varit vinterhalvår så har vi inte reagerat nämnvärt och definitivt inte på vilken produktion den jobbat med. Men sista tiden noterat viss tendens till små glipor i parketten på vissa håll (för varmt gissningsvis så här i efterhand).

Eftersom det tog mig 4 mån och 3 olika firmor innan någon löste problem så var det väldigt skönt när det fixades i januari. Men tydligen kan man inte lita på att någon är kompetent nog och allt måste dubbelkollas av en själv.

Ska posta en ritning på ventilen och vad jag själv tror är felet efter snabb undersökning. Men visst låter väl ovanstående mindre bra, och felaktigt pumpbeteende?  >:(


Utloggad MrRotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Överst i bild hur ventilen skall installeras enligt ESBE-dokumentation.
Klaff i 50%-läge och lika så styrdonets vred på 50%

Men i själva verket ser det ut som längst ner i bilden.
Ytterlägena (VV eller värme) pendlar alltså mellan 2 st 50%-lägen och inte som det borde, att släppa ut flödet rakt upp eller höger ut.

Detta under förutsättning att klaffen inte ändrats internt av VVS-killen innan installation utan stämmer överens med hur de kommer levererade.

Dessutom arbetar styrdonet isåfall i fel riktning.
Det vrider vänster när VV skall produceras och höger när golvvärme ska produceras.
Jag har inget minne av att installatören en funderade över arbetsriktning när han bytte ventil. Tyvärr har jag inte gamla styrdonet kvar så jag kan kolla om svart och brun kabel bytt plats, enligt installationsdokumentationen för byte av riktning.

Ska man som lekman behöva ha koll på allt detta?  Sc:,h Trodde det var därför man ringde en firma...

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Ser ju tokigt ut. Min är längst bort vid värmedrift (alltid då pumpen står still!!) och längst mot dörren vid vv.

På min är brun kabel överst, svart, tom, blå.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad MrRotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ser ju tokigt ut. Min är längst bort vid värmedrift (alltid då pumpen står still!!) och längst mot dörren vid vv.

På min är brun kabel överst, svart, tom, blå.

Samma koppling av kablarna hos mig. Brun överst, svart, tom, blå.

Men det kanske är så att ”klaffen” är detsamma som blockerat flöde. Isåfall går styrdonet åt rätt håll. (Enligt min ”borde vara” skiss så byter man isåfall bara plats)

Men klaffen står i det fallet fortfarande i fel lägen dvs halvöppet vid både VV- och golvvärme-produktionen, istället för att stänga en av de utgående helt. Inte undra på det spiller över och blir tokigt isåfall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!