Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FörrÃ¥dsberedare eller värmeslinga för tappvarmvatten?  (läst 882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Turbine

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tittar på ackumulatortank för att minska antalet starter för BVP:n och har då kunnat konstatera att man ställs inför två val då VV-produktionen verkar vara det som styr starterna på sommaren: ackumulatortank med VV-slinga eller ackumulatortank med VV-beredare. Vad ska man inrikta sig på? Fördelar/nackdelar?
IVT Greenline HA C6, 110m borrhål. Enplansvilla byggd 2013, 115m2, 12.500 kWh inklusive HH-el samt spabad (uppvärmt året runt).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du verkar ha en IVT HE C6 enligt de tidigare inläggen.
Då kommer en tank inte påverka antalet starter när den bara gör varmvatten, värmepumpen har en inbyggd beredare som den värmer oberoende av värmen till huset.

Men en tank kommer påverka antalet starter under uppvärmningssäsongen och då kan man nyttja den till att förvärma varmvattnet innan värmepumpen värmer upp det till sluttemperatur.
I detta fallet skall du ha en slingberedare, annars kan du få legionellaproblem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Turbine

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite pinsamt att medge men jag upptäckte i helgen när jag lyfte fronten på BVP:n att det faktiskt var en HA C6, inte en HE. Vet inte hur stor skillnad det är mellan modellerna dock.

Det jag emellertid har läst mig fram till är att IVT "rekommenderar" en kombiberedare om man vill minska antalet starter och utöka tillgänglig mängd tappvarmvatten. Då får man både arbetstank, extra VV-beredare samt expansionskärl i samma enhet. Som jag har förstått det så behövs det emellertid ett litet ombyggnads-kit till pumpen för att kunna ansluta en sådan beredare.

https://www.varmepumpservice.se/Portals/varmepumpservice/Produktblad/Pr_bl_Kombiberedare.pdf?ver=2020-10-11-013952-150

På sommaren är det som du säger i huvudsak tappvarmvatten som tillverkas men sett över året så är det åtminstone enligt pumpens infosida värme som det produceras mest av. Nu när elpriserna är som de är har jag laborerat med idén om att få ner antalet starter till ett minimum så att man under delar av dygnet kan blockera uppvärmningen utan att komforten tar alldeles för mycket stryk.

Vid tillfälligt riktigt låga elpriser skulle det antagligen till och med löna sig att köra elpatron i en ackumulatortank för att lagra undan ännu mer energi. Eventuellt i kombination med solvärmepaneler. Då den största förbrukning är av lågvärdigt slag (värme) ser jag inte riktigt någon poäng med att installera solceller för detta ändamål. Nackdelen med IVT:s kombiberedare är att även dessa innehåller en alldeles för liten volym för att påverka antalet starter jättemycket som jag ser det.

Men det var en smart idé med att förvärma vattnet till pumpens VV-beredare. Det har jag inte tänkt eller ens sett exempel på. Tack!
IVT Greenline HA C6, 110m borrhål. Enplansvilla byggd 2013, 115m2, 12.500 kWh inklusive HH-el samt spabad (uppvärmt året runt).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kombiberedaren kan vara en bra idé om du har dåligt med varmvatten, men är syftet att öka volymen i värmesystemet så skulle jag köpa en vanlig tank (med en VV-slinga).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!