Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d om begagnad LV-VP för kalla klimat  (läst 1594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Minkhe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Råd om begagnad LV-VP för kalla klimat
« skrivet: 17 december 2017, 11:11:05 »
Hej !

Vi har en stor fastighet som i huvudsak värms av några luft/luft-värmepumpar, braskaminer och ett mekaniskt ventilationssystem. Tappvarmvattnet värms av Nibes varmvattenberedare och golvvärmen i badrum resp ett par golv i hall och kök (tot yta ca 60kvm) plus ca 5 väggradiatorer värms av en Nibe-panna EVC13. Totalt ca 65000 kWh/år.

När hösten kommer och vi slår på golvvärmen drar också elkostnaderna iväg några tusenlappar i månaden. Jag vet att många vill föreslå installation av bergvärme eller jordvärme men i detta läget vill jag hitta en mellantidslösning med effektivare uppvärmning av tappvarmvatten och golvvärmen och önskar därför råd från er i forumet när det gäller val av begagnad luft/vattenvärmepump som fungerar bra i kalla klimat.
Misstänker att en relativt ny pump både är enkel att ersätta vår evc13 och vvb med samt ger en märkbar skillnad i elförbrukning.

Tacksam för alla tips.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Råd om begagnad LV-VP för kalla klimat
« Svar #1 skrivet: 17 december 2017, 11:52:58 »
Äldre luftvattenvärmepumpar har ofta stopp-temperatur neråt vid -10 eller liknande och fungerar därför inte så bra i kallt klimat. Måste köra helt på el-patron under stopp-temperaturen. Tror det krävs mycket tur för att hitta en begagnad modell som fungerar bra för kalla klimat och är värd installationsarbetet men kanske någon på detta eminenta forum har tips?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Råd om begagnad LV-VP för kalla klimat
« Svar #2 skrivet: 18 december 2017, 08:46:53 »
Det första jag skulle titta på är väl om det drar in luft ifrån fönster och dörrar.
Drar det kallt vid/ under golvlister eller kanske till och med golven. Vad är det för hus, timmerhus? Så kan det vara av intresse att lyfta golven och lägga vindpapp, ecofiber och vindpapp ovanpå innan du lägger på golvet igen.
Jag förstår tanken med att hitta en begagnad luft/vatten, men frågan är om det är värt det, den kanske strular och du klarar inte själv att fixa det. Då tar det inte många vändor för en reparatör innan kostnaden snart är uppe i vad en ny kostar. Mitsubichi Ecodan och även Daikin har lite olika lösningar för rimliga pengar, ta en titt på Polarpumpens hemsida, men sedan får du säkert fler förslag av andra här på forumet också.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Råd om begagnad LV-VP för kalla klimat
« Svar #3 skrivet: 18 december 2017, 09:06:16 »
jag tror att någon av Nibes luftvatten utedelar går bra att docka direkt till din evc
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Råd om begagnad LV-VP för kalla klimat
« Svar #4 skrivet: 18 december 2017, 09:48:33 »
Om den här EVC13, sitter mot en acc tankt, så är ju faktiskt Daikins Monoblock väldigt enkla att docka, Nibe funkar ju naturligtvis också, men måste man inte ha en SMO 20 eller SMO 40 då också till Niben?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Råd om begagnad LV-VP för kalla klimat
« Svar #5 skrivet: 18 december 2017, 18:04:00 »
tidigare fanns ....har jag för mig....en utedel som kunde dockas direkt mot evc , men nu hittar jag ingen på nibe.se....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Råd om begagnad LV-VP för kalla klimat
« Svar #6 skrivet: 18 december 2017, 20:19:42 »
Jag dockade själv ett Daikin monoblock, mot en 1000 liters tank för några månader åt min syster, och den har funkat kanonbra hittils! :)
Har även installerat en Daikin bergvärmepump åt min frus syster ytterligare lite tidigare och även den fungerar kanon.
Daikin är bra saker och lättinstallerade... :)
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!