Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att välja offert  (läst 5427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cyberdyne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp att välja offert
« skrivet: 08 november 2017, 00:01:20 »
Hej!

Är ny pÃ¥ forumet och relativt ny husägare. Skulle uppskatta lite rÃ¥dgivning frÃ¥n er lite mer erfarna och kunniga inom omrÃ¥det.  :)

Bor i ett gammalt hus som är byggt 1924 och verkligen behöver modernisera uppvärmningen lite. Nuvarande uppvärmning är vattenburen el via radiatorer i hela huset bortsett från vindsvåningen (oljeradiatorer) och ett badrum med el-golvvärme. Huset är 164 kvadrat stort och har 64 kvadrat biarea. Huset finns ligger i Västra Götaland.

Har tänkt att en luft/vattenpump är en bra lösning på mina dyra elräkningar under vinterhalvåret, så jag har tagit in lite offerter. Men mina kunskaper tryter känner jag. Skulle därför uppskatta råd vilken av nedanstående lösningar jag bör välja. Hur effektiv pumpen är blir så klart centralt, har förstått att SCOP värdet är bra att kolla på, men det är inte alltid lätt att hitta och har jag rätt siffror på de jag hittat? Lika viktigt är självklart också att den är kvalitativ, driftsäker och har bra garantier.

Nuvarande offerter: (höjden där innedelen ska stå är lite begränsad, därför har en leverantör valt vissa lite lägre alternativ och separat varmvattenberedare)

CTC EcoZenith i 350L
CTC EcoAir 510M 2-10KW (SCOP 55 Kallt klimat: 2,9)
109 883kr

Vaillant FlexoTherm 8.9KW
Vaillant UniSTOR RW varmvattenberedare 200L
Vaillant aroCOLLECT 10KW (SCOP 55 Kallt klimat: 4,13)
113 750kr

Nibe F2120 12KW (SCOP 55 Kallt klimat: 3,33)
Nibe VVM 225
118 300kr

IVT AirX 90 9KW (SCOP 55 Kallt klimat: ???)
IVT Airmodule 9 9KW
102 000kr

Nibe VVM 320
Nibe F2120 12KW (SCOP 55 Kallt klimat: 3,33)
123 583kr

Priset är så klart viktigt, men inte avgörande. Får gärna extra pengar över till att byta lite golv, men om de dyrare alternativen sparar mig mer pengar i det långa loppet så kör jag så klart på det.

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 08 november 2017, 09:24:13 av Cyberdyne »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #1 skrivet: 08 november 2017, 08:16:04 »
Att tänka på är också hur mycket effekt de ger max en kall vinterdag.
Min uppskattning mellan tumme och pekfinger är att huset kräver uppåt 11-12 kW när det är som kallast ute.
Värmepumpens uteffekt är oftast angiven då det är +7 °C ute och de ger då betydligt mindre när det är riktigt kallt ute.
I så fall skulle jag sortera bort IVT + Valliant som är lite klena.
CTC är bra grejer, och Nibe erbjuder den kraftfullaste värmepumpen.
NÃ¥n av dessa skulle jag valt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Cyberdyne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #2 skrivet: 08 november 2017, 09:47:56 »
Ja jag har också varit lite frågande till att pumparna som erbjudits inte har haft en högre effekt. Trodde också att alla leverantörer skulle rekommendera över 10KW efter att ha kikat lite här på forumet. Kan ju nämna att vi eldar en del i kassett också när det är riktigt kallt.

Har haft en viss dragning till CTC lösningen av nÃ¥gon anledning det senaste, det gÃ¥r lite i perioder!  :) Vaillant-lösningen verkar ju ligga väldigt högt i SCOP jämfört med de andra vid kallt klimat, kan det verkligen stämma?

Okej, bra input, är det dessa siffrorna jag ska leta efter då?

CTC EcoAir 510M
Nominal heating output (Pdesignh) @ cold climate 35/55 °C: 4 / 8KW

Nibe F2120 12KW
SCOP 55 Kallt klimat Pdesign: 9,8KW

IVT Air X 90
Nominell avgiven värmeeffekt (lågtemperaturapplikationer, kallare klimatförhållanden) Prated kW 6

Vaillaint
Fattar inte vilken siffra jag ska kika på eller finns den inte angiven här?
https://www.vaillant.se/downloads/documents/brochures/8-sider-se-flexotherm-compact-brochure-09-2017-erp-web-795810.pdf
« Senast ändrad: 08 november 2017, 10:52:58 av Cyberdyne »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #3 skrivet: 08 november 2017, 10:49:36 »
Vad jag kan se är att CTC Ecoair 510M ger 6,0 kW vid -15 °C och har COP 1,5. NIBE F2120 ger 6,8 kW vid -15 °C och har COP 2,0. Kanske inte så ofta det är -15 °C hos dig men det är bra att jämföra effekt och COP vid normala köldgrader för orten. Tänkte jämföra vid -7 °C men hittade ingen jämförbar siffra för CTC.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #4 skrivet: 08 november 2017, 15:01:59 »
Jag skulle be CTC att lämn offert där EcoAir 510 är ersatt av EcoAir 408. Det är en on/off-pump men EcoZenith är i realiteten byggd för att hantera just en on/off-pump. Det blir lite tårta-på-tårta att köra en inverter (510) mot en tank-med-shunt-lösning som EcoZenith är. 408 brukar vara ca 10 kkr billigare än 510 men har i övrigt väldigt lika prestanda.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #5 skrivet: 08 november 2017, 17:19:56 »
Finns det shuntautomatik i nuvarande systemet och hur varma radiatorer behövs vid tex -10 °C resp 0 °C utetemp?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad snippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #6 skrivet: 09 november 2017, 08:25:30 »

Bor i ett gammalt hus som är byggt 1924 och verkligen behöver modernisera uppvärmningen lite. Nuvarande uppvärmning är vattenburen el via radiatorer i hela huset bortsett från vindsvåningen (oljeradiatorer) och ett badrum med el-golvvärme. Huset är 164 kvadrat stort och har 64 kvadrat biarea. Huset finns ligger i Västra Götaland.


Ska du även konvertera alla element till vattenburet system. En luft/vatten kan du inte koppla till vattenburna el radiatorer. Eller skrev du fel?
Villa -36, 1½ plan 70+70m², källare 45m², garage 25m². Pelletskamin, 1st Mitsubishi Electric FD25.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #7 skrivet: 09 november 2017, 08:36:13 »
Nuvarande uppvärmning är vattenburen el via radiatorer i hela huset bortsett från vindsvåningen (oljeradiatorer) och ett badrum med el-golvvärme.

Med "vattenburen el via radiatorer" menar man normalt el-panna med vattenburet värmesystem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Cyberdyne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #8 skrivet: 09 november 2017, 10:33:16 »
Ska du även konvertera alla element till vattenburet system. En luft/vatten kan du inte koppla till vattenburna el radiatorer. Eller skrev du fel?

Kanske var lite otydlig, har en elpanna som värmer ett vattenburet radiatorsystem som täcker i princip hela huset.

Finns det shuntautomatik i nuvarande systemet och hur varma radiatorer behövs vid tex -10 °C resp 0 °C utetemp?

När ni börjar snacka shuntautomatik så går ni tyvärr utanför mitt kunskapsområde. :) Tanken är att jag i och med bytet också ska få lite mer koll på hur det faktiskt funkar, har bara kört på vad den tidigare ägaren ställt in. Tog en bild som kanske visar ifall det är shuntautomatik, antar att det är reglaget längst till höger och att boxen framför är någon form av automatik?



Jag skulle be CTC att lämn offert där EcoAir 510 är ersatt av EcoAir 408. Det är en on/off-pump men EcoZenith är i realiteten byggd för att hantera just en on/off-pump. Det blir lite tårta-på-tårta att köra en inverter (510) mot en tank-med-shunt-lösning som EcoZenith är. 408 brukar vara ca 10 kkr billigare än 510 men har i övrigt väldigt lika prestanda.

Alla säljare pratade sig varma för att en inverterpump var helt fantastiskt kontra on/off, men det måste alltså matcha med pannan för att få ut mest nytta? Vad är alternativet till att pannan har en shuntlösning? Känns underligt att CTC har en panna som inte riktigt får ut mesta effekten ur värmepumpen.

Vad jag kan se är att CTC Ecoair 510M ger 6,0 kW vid -15 °C och har COP 1,5. NIBE F2120 ger 6,8 kW vid -15 °C och har COP 2,0. Kanske inte så ofta det är -15 °C hos dig men det är bra att jämföra effekt och COP vid normala köldgrader för orten. Tänkte jämföra vid -7 °C men hittade ingen jämförbar siffra för CTC.

Okej, så summa summarum är Nibe effektivast vid låg temperatur, men CTC ligger relativt nära och framstår som rätt prisvärd ändå? Du ser inget jämförelsevärde för Vaillant-lösningen? Det känns som att IVT Air X är helt utesluten. Är nog som sagt inte så vanligt att det är -15, så -7 är nog en bättre genomsnittlig jämförelsetemperatur.

Det lutar just nu åt CTC.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #9 skrivet: 09 november 2017, 11:11:23 »
Perfekt bild, kan avläsa att du kör med kurva 3 som innebär ca 55 °C framledning vid -15 °C ute.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #10 skrivet: 09 november 2017, 11:17:42 »
Perfekt bild, kan avläsa att du kör med kurva 3 som innebär ca 55 °C framledning vid -15 °C ute.  tummenupp

Mnja, inte sant va? Den står därtill på +5 i kurvförskjutning så 60 vid -15 är nog mer sant. (Har motsvarande automatik på mitt vedsystem, mittersta ratten är kurvförskjutning dagdrift)
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #11 skrivet: 09 november 2017, 13:43:16 »
Vitsen med inverter är att den går kontinuerligt och levererar precis den effekt huset behöver (plus VV). Med en inverter behöver man egentligen ingen tank alls utan bara nån sorts värmeväxlare för att producera varmvatten och en elpatron som kan värma huset när VPn inte går pga för kallt ute.

EcoZenith i350 har en tank på 225 l, precis som föregångarna i250 och EcoEl, och den reglerar temperaturen på framledningen till radiatorsystemet med en shunt, precis som föregångarna, och den måste hålla en lägsta grundtemperatur i tanken för att kunna leverera tillräckligt med varmvatten. Så skillnaden är att en 510 går kontinuerligt under större delen av året och håller precis den temperatur i tanken som behövs, medan en 408 går i intervaller och höjer tempen i tanken, står still medan temperaturen sjunker, och sen kör igen - on/off. När det blir varmt ute fungerar för övrigt en inverter precis som en on/off eftersom det finns en nedre gräns för hur låg effekt den kan leverera plus att tanken ju måste hålla en viss minimitemp för att kunna ge varmvatten.

On/off-pumpar har funnits länge och har ganska enkel teknik medan inverter är nyare och har lite mer komplicerad teknik. Att starta-stoppa sägs slita hårt när det är kallt, fast då går ofta en on/off dygnet runt hursomhelst.

För mig handlar det mer om: Vill jag ha en VP som går så mycket som möjligt, så många timmar per dygn som möjligt (dvs inverter) eller en VP som står still så mycket som möjligt (dvs on/off)? Vill jag ha en VP som mal på i jämnt tempo hela tiden eller som drar på en kort stund och sen är det tyst?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #12 skrivet: 09 november 2017, 14:11:15 »
Vänta lite, vad jag kan se så är i350 utrustad med en växelventil som skickar framledningen direkt från värmepump till radiatorerna.
Det sitter ingen shunt på kopplingsschemat på denna.
Den ser ut att vara byggd pÃ¥ samma sätt som GS-modellerna.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #13 skrivet: 09 november 2017, 18:07:44 »
Då kan man ju undra vad det är för vits med en tank på 225 liter
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #14 skrivet: 09 november 2017, 18:34:17 »
Är den inte till för att ordna vv  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!