Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?  (läst 24847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« skrivet: 03 juli 2006, 08:30:33 »
När man kopplar in en diskmaskin brukar rekommendationen vara att om man inte betalar varmvattnet så kopplar man in den på varmvattnet, annars på kallvatten. Men borde inte en värmepump värma vattnet billigare än en diskmaskin som förmodligen har en elpatron. Eller är det för mycket vatten som används till sköljning som lika gärna hade kunnat vara kallt.

Naturligtvis beror det på vilken typ av diskmaskin man har, men i mitt fall är det en AEG av nyare modell energiklass A.

Värmepumpen är en Nibe 360P

vad tror ni  ?

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2006, 09:27:56 »
Sök på ordet diskmaskin i forumet och njut av tidigare debatter.

(Om jag minns rätt är slutsatsen: gör som det står i bruksanvisningen. Det kan vara dumt att fördiska och skölja i varmvatten)
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2006, 10:25:24 »
Jag blev överaskad att min diskmaskin fick varmvatten. Men jag har sÃ¥ lÃ¥nga rör sÃ¥ fördisken blir nog kallvatten i alla fall  ;D
Jag hittade handboken och där står att man bör koppla till varmvatten, annars blir disktiden avsevärt längre.
Idealet vore väl en diskmaskin med både kall- och varmvattenanslutning så den kan styra själv vad den vill ha, jag vet inte om någon sådan maskin byggts.

Som sagt, kolla i manualen. Kanske även diskutera med de som säljer maskinen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2006, 10:43:05 »
Jag blev överaskad att min diskmaskin fick varmvatten. Men jag har sÃ¥ lÃ¥nga rör sÃ¥ fördisken blir nog kallvatten i alla fall  ;D
Jag hittade handboken och där står att man bör koppla till varmvatten, annars blir disktiden avsevärt längre.
Idealet vore väl en diskmaskin med både kall- och varmvattenanslutning så den kan styra själv vad den vill ha, jag vet inte om någon sådan maskin byggts.

Som sagt, kolla i manualen. Kanske även diskutera med de som säljer maskinen.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2006, 10:46:38 »
Jag blev överaskad att min diskmaskin fick varmvatten. Men jag har sÃ¥ lÃ¥nga rör sÃ¥ fördisken blir nog kallvatten i alla fall  ;D
Jag hittade handboken och där står att man bör koppla till varmvatten, annars blir disktiden avsevärt längre.
Idealet vore väl en diskmaskin med både kall- och varmvattenanslutning så den kan styra själv vad den vill ha, jag vet inte om någon sådan maskin byggts.

Som sagt, kolla i manualen. Kanske även diskutera med de som säljer maskinen.

En passus i detta är att man bör tänka på hur långa ledningar man har innan VV når diskmaskinen.
För mig är det så långa, att den får i princip endast kallt vatten innan VV börjar komma, vilket leder till
att jag tar ut VV som ändå bara kommer stanna i ledningarna på väg fram, och där kallna = ENERGIFÖRLUST!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2006, 10:56:08 »
Citera
En passus i detta är att man bör tänka på hur långa ledningar man har innan VV når diskmaskinen.
För mig är det så långa, att den får i princip endast kallt vatten innan VV börjar komma, vilket leder till
att jag tar ut VV som ändå bara kommer stanna i ledningarna på väg fram, och där kallna = ENERGIFÖRLUST!

Samma här...
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2006, 11:38:21 »
En passus i detta är att man bör tänka på hur långa ledningar man har innan VV når diskmaskinen.
För mig är det så långa, att den får i princip endast kallt vatten innan VV börjar komma, vilket leder till
att jag tar ut VV som ändå bara kommer stanna i ledningarna på väg fram, och där kallna = ENERGIFÖRLUST!

Det gäller ju all VV-förbrukning i köket i sÃ¥ fall. Där tar man ju aldrig speciellt mycket VV. Dessutom är det  huvuddunk att behöva vänta pÃ¥ varmvatten varenda gÃ¥ng. Det kanske vore bättre att ha en liten elberedare under köksbänken. DÃ¥ kan man ju ocksÃ¥ ha hetare VV än vad värmepumpen kan ge. Bra om man skall diska en stekpanna eller liknande.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2006, 18:05:16 »
Det gäller ju all VV-förbrukning i köket i så fall. Där tar man ju aldrig speciellt mycket VV.
Med den skillnaden att när man själv behöver varmvatten sÃ¥ spolar man tills det kommer varmvatten.  AlltsÃ¥ gÃ¥r det visserligen Ã¥t en hel del varmvatten, men man fÃ¥r i alla fall varmt vatten till slut.  Diskmaskinen tar ju det vatten som kommer med en gÃ¥ng, sÃ¥ den kan ju fÃ¥ enbart avsvalnat vatten men ändÃ¥ dra varmvatten helt utan nÃ¥gon glädje alltsÃ¥.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2006, 21:53:53 »
Tack för era inlägg, jag sökte på diskmaskin men hittade inget tyvärr... Men jag kanske sökte fel... :)

Jag har kopplat in diskmaskinen på kallvattnet nu, framförallt eftersom det tar en stund innan varmvattnet kommer fram som någon påpekade...

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #9 skrivet: 03 juli 2006, 22:06:38 »
Tack för era inlägg, jag sökte på diskmaskin men hittade inget tyvärr... Men jag kanske sökte fel... :)

Jag har kopplat in diskmaskinen på kallvattnet nu, framförallt eftersom det tar en stund innan varmvattnet kommer fram som någon påpekade...

Fyller på lite eftersom du inget hittade!

De flesta diskmedel skall börja jobba med kallvatten. Dessutom så har jag läst ngnstans att
äggviteämnena(proteiner) "bränner" fast vid högre temperaturer, vilket gör att diskmedlet kanske
inte gör ett "bra" jobb.

 :)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2006, 22:44:55 »
det borde finnas diskmaskiner med inbyggd värmepump! :-\
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2006, 00:20:04 »

Detta inlägg är kraftigt OT.

Hej Hplp,
Efter att ha läst dina andra inlägg idag undrar jag om du verkligen inte har fÃ¥tt solsting eller sÃ¥? *ler*   ;D

Gör så här:
Gå in på toan, sätt på kallvattenkranen och låt den spola ngn minut.
För under huvudet och njut i ca 30 sekunder. SEN blir du som en ny människa; du bootar om...

Vi hörs,
/Farbror Melker


IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #12 skrivet: 10 augusti 2006, 16:22:28 »
Och hur gör man om man har solvärmt varmvatten ? För mej kostade det sammanlagt 10 kr att få varmvatten under juli månad. Så mycket kostade driften av cirkulationspumpen. Hade väl snarare problem att bli av med överskottet, fick koppla in semesterfunktionen (nattkylning).

Jag kör just nu med varmvatten kopplat till diskmaskinen. Har ingen aning hur mycket en diskmaskin drar per disk, man kanske skulle kolla ? I mitt fall får jag då besparingen eftersom varmvattnet är gratis.

I höst kan det vara ide att koppla in kallvatten igen ? Man skulle förmodligen ha ett par Ballofixventiler sÃ¥ att man kan välja fritt ?  Sc:,h Sc:,h Sc:,h  Sommar- respektive vinterinställning.

Min energinoja börjar gå för långt, jag vet...

MVH/Gano

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #13 skrivet: 10 augusti 2006, 22:11:49 »
Sökte runt i trådarna om detta för något år sedan och har för mig att jag kom fram till att det var bättre att strunta i att koppla maskinen till VV om inte det uttryckligen stod i instruktionsboken att man skulle göra det.
Har för mig att besparingen som VP varmvatten ger, slösas bort genom att även sköljningarna görs med varmvatten, helt i onödan.


Detta var min slutsats för min diskmaskin.
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Koppla diskmaskin till varm eller kallvatten ?
« Svar #14 skrivet: 11 augusti 2006, 09:31:02 »
Den största skillnaden torde ligga i att den diskar lite snabbare om den är kopplad till varmvatten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!