Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?  (läst 23077 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Diskussionen om problemen med krypgrunder och fukt är förvirrad då problemen kan vara helt olika. Jag skulle vilja göra följande uppdelning med förslag på lösningar:

1. Lukt. Behöver inte ha med fukt att göra. Kan lösas med undertrycksventilation.

2. Säsongsberoende hög relativ fukt (RF) på grund av låg temperatur i grunden. Drabbar alla krypgrunder under vissa perioder av året - sommar/höst. Alltså det vanligaste problemet. Luften i grunden innehåller då samma mängd vatten som uteluften, men RF stiger ibland >75% pga den lägre temperaturen.

Här finns flera lösningar:
a. isolering av marken ger en temperaturhöjning på några grader vilket kan räcka i de flesta fall.
b. uppvärmning av utrymmet - ex Trygghetsvakten.
c. avfuktning. I dessa fall kan kondensavfuktare fungera utmärkt eftersom den höga RF finns under perioder då man har högre temperatur i utrymmet. Måste i så fall kombineras med att minska eller helt ta bort ventilation av utrymmet.

Plast på marken behövs egentligen inte i dessa fall.

3. Hög fuktbelastning pga fuktläckage någon stans ifrån, ex dålig dränering. Detta kan ge hög RF även vintertid. Kan mätas genom att luften i grunden innehåller mer vatten än uteluftens (obs jag menar inte RF utan g/kilo luft).

Detta skall som jag förstår inte vara ett normalt tillstånd. I första hand måste man undersöka och åtgärda orsaken till den höga fuktbelastningen. Plastfilm på marken kan hjälpa något. Att enbart avfukta är en dålig lösning. Här kanske man måste ta till sorbtionsavfuktare om man inte får bukt med fukten på annat sätt.  

Vore intressant att höra vilka problem ni haft och hur ni löst dem. Har ni problem enligt 1,2 eller 3, eller kombination av dessa? I vilken del av Sverige bor ni?

Själv har jag problem enligt främst 1 o delvis 2. Jag har kondensavfuktare och undertrycksventilation. Detta har fungerat bra under snart ett år. När jag haft en hel årscykel skall jag ta ställning till att isolera marken när avfuktaren en gång lägger av. Det lär ge 2-3 graders höjd temperatur vilket jag tror skulle lösa mina fuktproblem till 95%. Nyligen hade jag t.ex 85% RF vid 12 grader (utan avfuktare) vilket motsvarar 70% vid 15 grader.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Den tråden köper jag rollo. Kan nog gå snett om bara de som tjänar pengar på fukt får styra vårt tänkande.

Undrar hur många som blivit oroade i onödan. Förefaller som att de som jobbar i avfuktningsbranshen vill sätta gränserna för de relativa fuktvärdena lite väl snävt. Att man kan mäta upp RF över 75%  framställs ofta som alarmerande. Kanske inte så förvånande. Ju oroligare människor blir, desto mer klirr i kassan.

Själv har jag kort erfarenhet av ämnet fuktproblem i undergrunden. Rättare sagt jag har inga erfarenheter alls. Har under många år, aldrig ens tänkt i de banorna att det skulle vara nåt problem med min undergrund.

Efter att ha läst vad som skrivits i forumet vaknade även jag till sent i höstas. Tänkte att jag kanske bara är naivt ovetande. Kanske har jag en problemgrund utan att veta om det.

De tidigare tankarna att huset stått mer än hundra år, utan att visa några som helst problem blåstes bort i ett slag. Hjälpte inte att jag själv bott i huset de senaste 30 åren utan att bli varse något problem. Inte heller att husets historik är någorlunda hyggligt känd, eftersom det är en släktgård.

Kände mej tvungen att försöka fastställa undergrundens status. Rätt problematiskt faktiskt. Huset står på en sockel av huggen sten, med knappt 30cm mellan mark och trossbotten. Ej krypbar alltså.

Första åtgärd blev att köpa trådlösa givare för att mäta temp och relativ fukt. Finns rätt billiga på Clas Olsson.

Fäste dessa på ribbor ca 2m långa och stack in dem genom de ventiler som finns i grunden. Från senhösten, över vintern och fram till bakre delen av Maj har allt sett lugnt ut (nåja åtminstone i vart fall inte alarmerande). Men nu i slutet av Maj, efter några regndagar har RF åkt upp och svänger runt 88 till 92%. Borde alltså vara rejält oroande.

Måste alltså få bättre klarhet i hur det ser ut därunder. Fantasin går igång. Kanske blindbotten ruttnat och rasat ner på nåt ställe utan att jag vet det. Kanske det finns rejäl svamppåväxt.

Idag har jag systematiskt fotat med en digitalkamera från alla ventilöppningar. Stuckit in armen med kameran och tagit 4-6 bilder i olika riktningar från varje öppning. Vad hittade jag då? Jo massor av spindelväv men också en i högsta grad frisk undergrund. Det virke som använts visar sig vara en blandning av återanvänt gammalt virke och (då, för mer än 100 år sen) nytt virke. Det nya virket ser fortfarande ut som om det vore nytt.

Jag är helt övertygad om att jag tidvis under rötmånaden kommer att få se RF-nivåer som kommer att tangera 100%.  Sådan hög RF måste ha uppstått regelbundet varje sommar under all den tid huset stått på denna plats. Frågan kommer osökt. Varför hittar jag inga symptom på att min undergrund har tagit skada?

Min teori är att siffran 75% RF inte är en relevant gräns. Gissar att gränsen egentligen är en bra bit högre. Gissar att det dessutom i hög grad handlar om exponeringstid. Långa perioder med 100% RF är nog tvivelsutan skadligt, medan korta perioder antagligen är betydelselösa.

Jag kanske är ute och åker. I så fall kan väl någon som vet bättre förklara vad jag fått om bakfoten.

/Knut.

Ljungby Fuktkontroll

  • Gäst
Ljungby Fuktkontroll
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2006, 00:04:36 »
Hej Knut,

Nejdå.. Du är inte ute och åker!

Kortare perioder av "för hög" RF är inte alarmerande, särskilt inte i din krypgrund, om nedanstående stämmer in.

Kärnvirke = hårt virke som användes förr tar längre tid på sig att absorbera vattenånga än dagens virke med sämre kvalitet. För att det ska börja tillväxa svamp därnere måste virket hålla en viss fuktkvot.
Har kärnvirke en gång blivit riktigt fuktigt tar det längre tid för det att torka upp än vad det tar för mjukare virke. Tiden för upptorkning beror också på träslagets densitet.

Samtidigt gissar jag att trossbotten inte är tilläggsisolerad? Är den inte det så "läcker" det ner värme från bostaden, vilket i sin tur hjälper till att torka upp virket efter kortare fuktiga perioder. Kanske har du inte så täta innergolv? Då kan golven andas.

Det kan också vara så att ventilationen i krypgrunden är väl balanserad, d.v.s. inte för "hög" sett till antal m3 krypgrund.

Fler räddande faktorer kan vara att fuktlasten från marken inte är så hög. Har man t.ex. lera direkt under huset kan man räkna med mycket högt ångtryck från marken.

Skulle gissa att det i ditt hus finns kakelugn/ugnar eller spis som används under kallare årstid? Detta hjälper till att hålla krypgrunden varmare under vintern. Marken kyls inte ner så mycket då och varm fuktig luft som under våren sommaren ventileras in kondenserar inte så lätt. (Jag syftar då på att murstocken värmer krypgrunden lite).

88-92% under kortare perioder om ca. en till två veckor ska inte vara något större problem. Längre perioder med så hög RF är inte bra. Får du indikation om 100% RF så innebär det oftast kondens, särskilt i norra delen av krypgrund. Kondens får inte finnas mer än några dagar.

Hur såg marken ut? Låg där mycket byggspill? Det är ofta i byggspillet som det börjar växa. Har rensat gamla krypgrunder från byggspill ett antal ggr. Det kan lukta ok. när man kommer in i krypgrunden. Efter att ha börjat röra runt i byggspillet/sågspånet formligen slår mögeldoften upp.

Farfar sa en gång att där möglet flyttar in flyttar spindlarna ut. Detta kan stämma med vad jag under inspektioner har sett i mycket mögelangripna krypgrunder.

Lägg en fuktsensor i norra-nordvästra delen av krypgrund och en i södra-sydöstra delen och jämför värdena.
I norr bör det bli lite högre RF.

Klimatförändringarna ställer till det för husägare med krypgrund. Redan mycket små ändringar i årsmedeltemperaturen medför fuktigare klimat, vilket kan uppmätas i bl.a. krypgrund. Klimatförändringarna är givetvis inte hela sanningen bakom aktuella fuktrelaterade problem, men dock en bidragande orsak.

Fortsätt att hålla uppsikt (okulärt) över din krypgrund minst ett par ggr. per år, vår och sensommar.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Tack för dina synpunkter Fukteliminator.

Sysslar rätt mycket i tankevärlden med hur min undergrund mår, trots att jag av allt att döma borde sluta bry mej.

Tror mej veta att jag långt ifrån sett ”värstascenariot” för min undergrund ännu. Formodar att det uppstår under rötmånad och tidig höst. Vintern har förmodligen alldrig varit en kritisk period. Inte ens under den långa period som huset enbart värmdes med el-raddar. Alltså med helt kalla murstockar, året runt.

Hus värmda av el-raddar får alltid bra mycket kallare golv än hus med vattenburen värme. Värmerör förlagda i golv förbättrar alltid govkomforten. Är själv inte helförtjust i att besöka vissa bekanta på vintern. De som har direkverkande el, eftersom jag lider av notoriskt kalla fötter.

För 9 år sen fick jag nog av att frysa fötterna av mej hemma. Då blev det borrning, bergvärme och golvvärme. Sen dess leker livet. Trivs bättre än någonsin hemma. En bonuseffekt med varmare undergrund vintertid måste även ha uppstått. Även om det synbarligen inte var av nöden.

Sonen har bistått med att skaffa små knappar med riktigt intressanta egenskaper. Knapparna kan läggas ut på mätplatsen, där de sen lagrar temp och RF i ställbart intervall (nuvarande inställning= avläsning var timme). De kan lagra värden under lång tid, för att sedan plockas fram och tömmas med valfritt intervall. De kan även kopplas trådbundet för ”instant” avläsning. Sonen knåpar på en sån lösning, med en liten dator som fixar grafik in i det lokala nätverket. Målet är att jag på min dator ska kunna se kurvorna på fukthalt, där utomhusfukt samtidigt ställs mot undergrundsfukt. Inte bara RF utan även AF (absolut fuktighet).

Ideen bygger på att man inte får betrakta RF som en fullständig informationsbärare för bedömning av hur fuktproblemet ska tacklas.

Räknar man om RF till AF, så har det hittills visat sig att det bara är korta perioder som AF är högre utanför än under grunden. Givetvis kommer besvärligare förhållanden så småningom.

Kontentan av den teori vi nu arbetar efter är att det borde vara fördelaktigt att forcera ventilationen när AF är lägre utomhus än under grunden. Med den resevationen att styrlogiken programmerats så att den inte tillåter skadlig nedkylning av grunden. Borde gå att på ett billigt sätt styra ventilationen via fläktar med automatspjäll. Grunden tätas i övrigt. Är helt klar över att det under rötmånaden kommer perioder där det borde sitta bra med värmetillförsel. Kan kanske lösas så enkelt och billigt som med en kupevärmare. Visar sig konceptet fungera så borde det bli en klar budgetlösning.

Ok. har inte en hel årscykel registrerad. Kan komma något som stäcker teorierna.

Dock förefaller det än så länge som att en billig och enkel lösning finns inom räckhåll för att förbättra klimatet under huset (trots att det förmodligen inte behövs).

Bra om någon visar på eventuella tankevurpor.

/Knut.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
Vårt hus fyller hundra antagligen i år. Byggyta 16x12 m. Halva huset på torpargrund, halva med källare. Man kan från källaren genom ett upptaget hål titta in i torpargrunden. Det finns inte utrymme att krypa in, men det både ser bra ut och luktar gott.
Fick en vattenskada i nordvästra hörnet när ett värmeledningsrör rostade av, och tog upp ett hål i golvet. Efter att ha läst här och på andra håll så befarade man det värsta - men ingenting. Syllarna torra och fina, med svart papp mot stenarna.
Så jag tänker nog fortsätta sova gott.

Å andra sidan såg jag ett äldre reveterat hus där man bara genom att lägga in linoleummattor (alltså inte plast ens) hade ändrat fuktbalansen så att svampen hade tagit över - hyferna låg som ett täcke runt hela hela huset en halvmeter ut. Sicken mardröm!
Hade en bild men hittar den inte. Men så här kan det se ut:

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Å andra sidan såg jag ett äldre reveterat hus där man bara genom att lägga in linoleummattor (alltså inte plast ens) hade ändrat fuktbalansen så att svampen hade tagit över - hyferna låg som ett täcke runt hela hela huset en halvmeter ut. Sicken mardröm!

Det låter verkligen som en mardröm... Hur såg dessa hyfer ut? Bara så att man kan känna igen dem om man skulle se något mystiskt.

Ljungby Fuktkontroll

  • Gäst
Ljungby Fuktkontroll
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2006, 10:47:58 »
Å andra sidan såg jag ett äldre reveterat hus där man bara genom att lägga in linoleummattor (alltså inte plast ens) hade ändrat fuktbalansen så att svampen hade tagit över - hyferna låg som ett täcke runt hela hela huset en halvmeter ut. Sicken mardröm!

Det låter verkligen som en mardröm... Hur såg dessa hyfer ut? Bara så att man kan känna igen dem om man skulle se något mystiskt.


Phy... vilken skräck för husägare att finna denna hussvamp.
Hyferna transporterar vatten till svampen. De kan vara tunna trådar eller tjocka som fingrar och bli några meter långa. För att bilda fruktkropp (vilket man kan se på bilden ovan) kräver svampen ljus. Utan ljus bildas endast en sockervaddsliknande massa som skiftar i vitt och gult. Sporerna bildar ett kanelliknande pulver (som kan återfinnas bl.a. uppe vid golvlisterna). Lukten påminner om champinjon.


Utloggad Kenneth.E

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare på luftvärmepump
Rollo skriver: "Plast på marken behövs egentligen inte i dessa fall."

I höstas pluggade jag igen alla ventilationsgluggar och testade att köra avfuktare utan att täcka marken (som består av sand) med plast. Resultatet belv att fukthalten minskade inte alls. Markfukten steg snabbare än vad avfuktaren han att avfukta. plast rullades ut och vinterns låga temperaturer gjorde att avfuktaren inte behövde vara igång (fukthalt ca 75% under vintern)

Nu för tre veckor sedan steg fukthalten till över 90% och kondensavfuktaren sattes igång. Efter fyra dagar var fukthalten nere under 75%.

Slutsats: Om avfuktare används måste man hindra markfukten från att stiga.
Köpt begagnad Fujitsu AWY14 i Oktober 2006.
1,5-plans villa i Halland, 170kvm öppen planlösning, direktverkande el, dåligt isolerat, 25000 kwh/år

Ljungby Fuktkontroll

  • Gäst
Ljungby Fuktkontroll
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2006, 16:44:36 »
Rollo skriver: "Plast på marken behövs egentligen inte i dessa fall."

I höstas pluggade jag igen alla ventilationsgluggar och testade att köra avfuktare utan att täcka marken (som består av sand) med plast. Resultatet belv att fukthalten minskade inte alls. Markfukten steg snabbare än vad avfuktaren han att avfukta. plast rullades ut och vinterns låga temperaturer gjorde att avfuktaren inte behövde vara igång (fukthalt ca 75% under vintern)

Nu för tre veckor sedan steg fukthalten till över 90% och kondensavfuktaren sattes igång. Efter fyra dagar var fukthalten nere under 75%.

Slutsats: Om avfuktare används måste man hindra markfukten från att stiga.


Samma resultat har jag kommit fram till. När man använder avfuktare så stiger temperaturen i krypgrunden. Det beror dels på avfuktarens värmetillskott samtidigt som man täpper igen ventilationshålen och stänger ute kall luft (under kallare årsperioder samt nätter). Ångtrycket ökar i marken då man värmer upp krypgrunden. Byggfolie är nödvändigt i de flesta krypgrunder.
Sorptionsavfuktare klarar bättre av att "hantera" klimatet i en krypgrund om man inte har byggfolie mot marken, än vad kondensavfuktare gör. Dock kommer sorptionavfuktaren att bli dyr i drift p.g.a. många fler driftstimmar än om det legat byggfolie mot marken.

I längden har några av mina mätningar visat att kondensavfuktare blir dyrare i drift än sorptionsavfuktare, gällande krypgrundsapplicering. Kondensavfuktare har gått bra många fler timmar än sorptionsavfuktare för att åstadkomma samma avfuktning. Vissa av mätningarna har fått avbrytas då kondensavfuktarna inte alls klarat av att säkerställa krypgrundsklimatet.

Ljungby Fuktkontroll

  • Gäst
Ljungby Fuktkontroll
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #9 skrivet: 03 juni 2006, 16:11:39 »
Viktigt att veta är att krypgrunder kan klara sig ända upp till 30-40 år innan de är "mogna" för större fuktrelaterade problem såsom mögel och röta. Jag brukar kalla det för "gummibandseffekten" - Det kan bli en rejäl ekonomisk smäll att invagga sig i tänkandet "att om det inte möglat nu så kommer det inte heller att göra det i framtiden".

Klart är att vissa (relativt sett få) krypgrunder klarar sig.

Håll koll och låt inte "gummibandet" spännas för mycket! Över 70-75 % RF under längre tid är = Varning!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #10 skrivet: 03 juni 2006, 16:50:18 »
Viktigt att veta är att krypgrunder kan klara sig ända upp till 30-40 år innan de är "mogna" för större fuktrelaterade problem såsom mögel och röta. Jag brukar kalla det för "gummibandseffekten" - Det kan bli en rejäl ekonomisk smäll att invagga sig i tänkandet "att om det inte möglat nu så kommer det inte heller att göra det i framtiden".

Klart är att vissa (relativt sett få) krypgrunder klarar sig.

Håll koll och låt inte "gummibandet" spännas för mycket! Över 70-75 % RF under längre tid är = Varning!

Hmmm...om den klarat sig 100 år då?  ^-^:)

Vad innebär gummibandet? Sc:,h
« Senast ändrad: 03 juni 2006, 20:24:40 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Ljungby Fuktkontroll

  • Gäst
Ljungby Fuktkontroll
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #11 skrivet: 04 juni 2006, 13:58:12 »
Spänner man ett gummiband för mycket och för länge så brister det tillslut. Det kan fungera att sträcka gummibandet ganska länge innan det brister. Alltså.... Krypgrunden kan vara något så när mögelfri ett antal år tills en dag........ Glöm det där med gummibandet! Det är bara mina egna personliga funderingar/metaforer.  :D

Har krypgrunden din klarat sig 100 år och du inte bytt uppvärmningssystem, tilläggsisolerat bjälklaget ovanför krypgrund och/eller lagt tätt innergolv, så ska det kunna klara sig ett bra tag till. Håll dock noga koll!!

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
På området ”fukt i undergrunden” finns betydligt mindre loggat, här i forumet, än på värmepumpar. Tror att det finns en hel del mer att lära där. Hittills har de som tjänar pengar på avfuktning, haft tolkningsföreträde och fått styra vårt tänkande.

Typiskt är påståendet att allt över RF 75%, på sikt förmodligen ger mycket skräckinjagande effekter. Svamp kommer. Inte så mycket frågan om, handlar mera om när. Husägare som mätt sin undergrund och tror på påståendet, är lätta offer för ”fuktfixare”. Hotet måste undanröjas. Kan inte hjälpas att det kostar.

Mitt hus är byggt 1898. Jag har alldeles nyligen konstaterat att min undergrund är frisk som en nötkärna (se ovan i tråden). Detta trots att det bara är på vintern den klarar RF 75%.

Sedan bakre delen av Maj svänger RF runt kring 90%. Inget av vad jag hittills sett får mej att tro att RF sjunker lägre förrän till hösten när kylan börjar frysa fukten ur utomhusluften. Den mest troliga utveckligen är tvärtom att RF stiger ytterligare under mitt hus.

Så här har det säkerligen sett ut under alla de mer än hundra år som huset stått på denna plats. Trots det har inget hänt.

Golvet har en rejält tjock spånisolering. Ingen tilläggsisoleringeller förbättring av tätning har gjorts. Den fuktlast som nu gäller kan alltså knappast vara något nytillkommet. Dock la jag in vattenburen golvvärme för 9 år sen. La den utan krusiduller direkt ovanpå befintlig golv som tidigare var täckt av några lager plastmatta. Sågade remsor av 22 mm spånplatta, bredd 278 mm (c/c 300 mm mellan slangarna), som jag skruvade som distanser mellan slangarna. Värmespridningsplåtar av alumineum, därefter Pergo laminatgolv 8 mm.

Undergolvets miljö har knappast försämrats under sommarhalvåret efter detta ingrepp. Snarare borde det vara neutralt, då det ju inte  går ut någon värme i golven under sommaren. Däremot  har sannolikt miljön förbättrats något vintertid. Alltid nåt av värmen läcker ned och sänker därmed RF. Knappast till någon större nytta eftersom vintern vanligtvis inte är en kritisk årstid för en undergrund.

Varför har då den höga RF-en sommartid, inte gett några problem, trots alla dessa år?  Det vill nog till andra förklaringar än skylla på kärnvirke. Fanns splintved även på gamla tiders tallar.

Kan det helt enkelt vara så att dagens fuktfixare kör med skrämselpropaganda? Tror knappast att det överhuvudtaget existerar någon undergrund som klarar att hålla 75% RF under sommarhalvåret, utan av hjälp av maskiner.

Trots det växer det inte svamp under alla hus som saknar avfuktningsutrustning.

Gissar att påväxning alltid föregåtts av uthållig exponering av fritt vatten. Alltså RH 100%.  Antingen från kondenserad luftfukt, eller från någon läcka av något slag. Kanske från husets eget VVS-system.

Återupprepar vad andra sagt tidigare. Jordlukt är inte nödvändigtvis ett tecken på att undergrunden har farligt hög fuktighet. Själv har jag sluppit sådana problem.

/Knut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Olika människor är olika känsliga för jordlukten, gemensamt för de flesta som bor i ett "sjukt" hus är att de INTE känner lukten själva.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Ljungby Fuktkontroll

  • Gäst
Ljungby Fuktkontroll
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #14 skrivet: 06 juni 2006, 14:57:13 »
På området ”fukt i undergrunden” finns betydligt mindre loggat, här i forumet, än på värmepumpar. Tror att det finns en hel del mer att lära där. Hittills har de som tjänar pengar på avfuktning, haft tolkningsföreträde och fått styra vårt tänkande.

Typiskt är påståendet att allt över RF 75%, på sikt förmodligen ger mycket skräckinjagande effekter. Svamp kommer. Inte så mycket frågan om, handlar mera om när. Husägare som mätt sin undergrund och tror på påståendet, är lätta offer för ”fuktfixare”. Hotet måste undanröjas. Kan inte hjälpas att det kostar.

Mitt hus är byggt 1898. Jag har alldeles nyligen konstaterat att min undergrund är frisk som en nötkärna (se ovan i tråden). Detta trots att det bara är på vintern den klarar RF 75%.

Sedan bakre delen av Maj svänger RF runt kring 90%. Inget av vad jag hittills sett får mej att tro att RF sjunker lägre förrän till hösten när kylan börjar frysa fukten ur utomhusluften. Den mest troliga utveckligen är tvärtom att RF stiger ytterligare under mitt hus.

Så här har det säkerligen sett ut under alla de mer än hundra år som huset stått på denna plats. Trots det har inget hänt.

Golvet har en rejält tjock spånisolering. Ingen tilläggsisoleringeller förbättring av tätning har gjorts. Den fuktlast som nu gäller kan alltså knappast vara något nytillkommet. Dock la jag in vattenburen golvvärme för 9 år sen. La den utan krusiduller direkt ovanpå befintlig golv som tidigare var täckt av några lager plastmatta. Sågade remsor av 22 mm spånplatta, bredd 278 mm (c/c 300 mm mellan slangarna), som jag skruvade som distanser mellan slangarna. Värmespridningsplåtar av alumineum, därefter Pergo laminatgolv 8 mm.

Undergolvets miljö har knappast försämrats under sommarhalvåret efter detta ingrepp. Snarare borde det vara neutralt, då det ju inte  går ut någon värme i golven under sommaren. Däremot  har sannolikt miljön förbättrats något vintertid. Alltid nåt av värmen läcker ned och sänker därmed RF. Knappast till någon större nytta eftersom vintern vanligtvis inte är en kritisk årstid för en undergrund.

Varför har då den höga RF-en sommartid, inte gett några problem, trots alla dessa år?  Det vill nog till andra förklaringar än skylla på kärnvirke. Fanns splintved även på gamla tiders tallar.

Kan det helt enkelt vara så att dagens fuktfixare kör med skrämselpropaganda? Tror knappast att det överhuvudtaget existerar någon undergrund som klarar att hålla 75% RF under sommarhalvåret, utan av hjälp av maskiner.

Trots det växer det inte svamp under alla hus som saknar avfuktningsutrustning.

Gissar att påväxning alltid föregåtts av uthållig exponering av fritt vatten. Alltså RH 100%.  Antingen från kondenserad luftfukt, eller från någon läcka av något slag. Kanske från husets eget VVS-system.

Återupprepar vad andra sagt tidigare. Jordlukt är inte nödvändigtvis ett tecken på att undergrunden har farligt hög fuktighet. Själv har jag sluppit sådana problem.

/Knut.

Hej Knut,

Du verkar vara väldigt negativt inställd emot de som du kallar "fuktfixare".
Jag får väl sälla mig till skaran av fuktfixare då.... Dock inte med den meningen som du har om dessa, att de skrämmer upp folk att handla.
* Det finns klar statistik över att allt fler krypgrunder drabbas av moderata till stora problem.
* Detta är inte bara ett fenomen isolerat till Sverige, utan ett problem i långt många fler länder.
* Det finns oberoende källor som pekar med hela handen på problemen som uppkommer, SP m.fl.

Jaja.... alla är fria att ha sina åsikter!

Att du lagt golvvärmeslingor påverkar krypgrundsklimatet även på våren/sommaren, till det positiva.
Marken i krypgrunden kyls inte ner så mycket under vintertid när det läcker ner mer värme, vilket det rimligtvis gör från slingorna. När marken är varmare så höjs inte RF (av inkommande varm fuktig luft vilken kyls ned) så mycket som i fall om där det inte kommer ner värme i krypgrunden.

Äldre hus var/är bättre anpassade att klara av det här med fukt än vad moderna hus är. Vi isolerar oss till problem idag, helt klart.

Knut... Det finns många som resonerat så som du, att "fuktfixare" kan man inte lita på. Somliga av dessa har fått erfara att de skulle litat på fuktfixarna. Fler kommer!

Kör vidare på din lösning med fläkt/uppvärmning/ute- samt innemätning av AF/RF.
Prata inte för högt om den bara. Det låter patent  :,v( över den. Vem vet, du kan bli en fuktfixare själv!?  ^-^

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!