Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering luftvärmepump i avdelat garage?  (läst 1708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« skrivet: 16 november 2018, 15:32:54 »
Ska installera en luftvärmepump i mitt dubbelgarage, det är avdelat med en mellanvägg på längden med en dörr mellan (se min eminenta bild...) Jag har bilen i den högra garaget, dvs den delen är viktigast att värma upp men jag vill även gärna ha den andra varm också. Hur skulle ni ha placerat pumpen med dessa förutsättningar? Det kan bli så att mellanväggen ryker nån gång i framtiden.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2018, 15:45:22 »
Jag skulle placera innerdelen så att den kan blåsa på dörröppningen för att få igenom värme till den andra delen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2018, 16:24:50 »
Alltså där texten på ritningen är?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2018, 16:44:48 »
Jo precis. På innerväggen där det finns något(?) på utsidan. Man tappar oftast ett par grader per dörröppning så det är bra att fläkten kan blåsa igenom där till andra delen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #4 skrivet: 16 november 2018, 17:35:55 »
Ja det råder ofta en allmänt utbredd missuppfattning om att man måste blåsa luften genom t.ex en dörröppning för att kunna få in värmen i ett angränsande utrymme vilket man inte alls behöver. Värmen sprider sig alltid till angränsande utrymmen genom dörröppningar oavsett pumpinnerdelens placering, dock med en tempsänkning av ca 0,5 - max 1 grad / dörröppning som värmen skall igenom. Detta beror på att väggen ovanför dörren/dörrkarmen oftast går ned med ca 35-50 cm beroende på takhöjden och att den högsta värmen som bildas uppe vid taket därigenom inte kan ta sig in till nästa utrymme.
Ett tips om du ändå inte använder dörren eller ändå skall ha den öppen för jämnan är att du helt plockar bort dörren inkl dörrkarmen och öppnar upp väggbiten ovanför dörren/karmen ända upp till taket. För då kommer du att få ungefär precis samma innetemp i båda utrymmena och detta oavsett var och hur du placerar pumpinnerdelen. Dvs du kan även sätta innerdelen på kortsidan av den ena delen av garaget och blåsa mot den stora porten om du vill.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #5 skrivet: 18 november 2018, 08:56:34 »
Om vi återgår till min fråga då... tummenupp

Spontant känns det ju som att det vore bäst att låta innerdelen blåsa in genom dörröppningen men det sitter ett fönster mitt emot den vilket gör monteringen av både inner- och ytterdel knepig. Jag kan ta att det blir lite svalare i den vänstra delen.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #6 skrivet: 18 november 2018, 10:42:15 »
Dörröppningen är mitt emot fönstret
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #7 skrivet: 18 november 2018, 11:56:41 »
du har ju redan nu ett element
hur funkar det?
blir det varmt i den andra halvan?
jag skulle sätta innedelen i det utrymme som oftast öppnas ut i det fria.
så blir det snabbare varmt efter dörren stängs.
var i utrymmet du sätter den spelar mindre roll i ditt fall då det är liten volym.
största risken är att garaget blir varmt så fort att pumpen stänger ner innan det är jämnvarmt
i värsta fall kan man ju hjälpa till med en värmeförflyttare eller en fläkt i dörröppningen.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #8 skrivet: 18 november 2018, 12:30:36 »
Elementet är kopplat till en vedpanna som inte används.

Ja det är inte stor yta som ska värmas, även om man räknar med båda halvorna. Det låter iaf som att det inte är avgörande hur jag sätter innerdelen utan att det skulle funka att sätta den på kortsidan och alltså blåsa längs med. En liten fläkt vid dörröppningen för att flytta värmen är ju en enkel sak.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #9 skrivet: 19 november 2018, 08:35:23 »
Om det är OK för dig att ha en större öppning där dörren sitter så skulle du kunna ta bort skivorna på väggstumpen ovanför dörren, precis som Karis skriver så blockerar den där väggstumpen en del av den naturliga konvention som annars fås via öppningen.
Ofta går ju väggreglarna hela vägen upp till tak i karmens förlängning, så det kan vara enkelt att sätta tillbaks de där skivorna om man ändrar sig längre fram och vill göra annat med garaget.

En annan lösning skulle kunna vara ta upp en öppning i mellanväggen i anslutning till en yttervägg så du kan placera halva innerdelen ppå var sin sida om innerväggen, den skulle då värma båda rummen lika mycket...

Svenska staten har i forskning bevisat att temperaturen sjunker med ca 1 grad mellan olika rum i hus som värms av uftvärmepump om dörrarna står öppna, det är troligt att skillnaden blir mindre än så om du öppnar upp ändå upp till tak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #10 skrivet: 20 november 2018, 21:49:15 »
1 grads skillnad kan jag ta i ett garage  :) FÃ¥r nog bli sÃ¥ att jag sätter den pÃ¥ kortsidan till höger. Att sätta sÃ¥ att den blÃ¥ser pÃ¥ bÃ¥da sidor om mellanväggen vore säkert bäst men första biten pÃ¥ väggen är tegel sÃ¥ det blir ett stort projekt isf.

Tack för hjälpen! Jag återkopplar när den är uppsatt.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #11 skrivet: 21 november 2018, 07:48:45 »
Sen är det väl som skrivs, är ytan liten så värmepumpen bara går korta perioder, eller om isoleringen är dålig, så kan det säkert bli lite större skillnad, speciellt om man mäter temperaturen längst bort från värmepumpen i det anslutande rummet.
Se alltså inte påståendet om "1 grad skillnad" som något löfte från min sida, jag bara konstaterar att nutek i sin forskning kommit fram till detta i de "typhus" de testade i.
Ditt garage är ju inget typhus precis.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #12 skrivet: 21 november 2018, 08:54:28 »
Jag avser inte krypa omkring och mäta temperatur i garagets alla skrymslen, dvs jag kommer inte bli arg och bitter pÃ¥ forumet om det visar sig bli lite svalt längst bort i vänstra delen  tummenupp Men jag förstÃ¥r din disclaimer!
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering luftvärmepump i avdelat garage?
« Svar #13 skrivet: 22 november 2018, 20:38:55 »
 tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!