Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flir One, enklare värmekamera - nÃ¥gon som provat denna?  (läst 10487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hej alla!
Förra vintern fick jag ju hjälp här på forumet med att felsöka vårt golvvärmesystem, det visade ju sig finnas ett läckage i en av slingorna i garaget (frusit sönder allra närmast garageporten) plus att påfyllnadskranen till FTX'en hade ett mindre läckage.

Jag funderade ju då på att skaffa en enklare värmekamera, en Flir One, för att dels kunna söka mer exakt var läckaget i den trasiga slinga är och sen också dokumentera var slingorna i golvvärmen ligger (jag fick ingen skiss av firman som utförde gjutningen av grunden/installationen av golvvärmen).

I vintras var det på gång en ny/förbättrad modell av den här Flir One så jag avvaktade denna - den nya modellen finns nu att köpa sedan i somras och jag har både frågat Flir själva samt försökt hitta någon som använt denna för just detta.

Flir själva var ganska "svävande" med sitt svar och dom hade inga bilder från en dylik installation heller... En kille på byggahus.se hade köpt en sådan och sa att det gick bra att se var slingorna ligger.

Men det hade varit bra kanske med någon fler referens innan man hostar upp 2000:-/2500:- som den kostar - jag är liiiite tveksam om den duger till att visa slingorna tydligt då dom dels är ingjutna en bit i plattan (5-10 cm ned??) och sen ligger det endera ett klinkergolv eller ett parkettgolv ovanpå plattan förutom just i garaget där det inte finns något ovanpå plattan...

Någon här som investerat i en Flir One?

http://www.flir.se/flirone/content/?id=62912

Hade varit smutt att kunna göra detta med denna kameran och kunna dokumentera hela huset i lugn och ro istället bara för att hyra en bättre kamera för en helg... Jag misstänker att man kanske bör slå av värmen ett halvt dygn eller så för en slinga i taget och sen leda in varmt kran/tappvatten i den slingan för att enklare kunna se slingorna med värmekameran och det tar ju en stund/någon veckas fritid för att gå igenom alla 12 slingorna.

Jag behöver också mäta vattenvolymen i respektive slinga för att beräkna deras längd mer exakt och sen göra den grundinställning som inte gjordes av installationsfirman (alla slingorna står fullt öppna).

Cheerio!
/Rikard

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #1 skrivet: 08 december 2015, 07:57:05 »
Då svarar jag på min egen tråd :-) Jag fick lite indikationer från "byggahus.se" - forumet där, om att den skulle klara av detta så jag beställde en kamera (från Apple/Apple Store) och fick den levererad igår.

Jag har inte hunnit med mer än ett kort test men den verkar ha lite problem att lokalisera slingorna under de förhållanden som rådde igår kväll (typ runt nollgradigt ute = värmesystemet går inte speciellt "hårt"). Men i alla fall i början av en del slingor kunde den se var slangen liggen ingjuten under parkettgolvet:



Jag ska prova senare igen när det blivit kallare alternativt med att plocka av styrdonet för en slinga i taget och se hur det fungerar då. Alternativt koppla in varmvattnet / tappvattnet och köra ut 65 grader varmt vatten efter att ha kört med kallt/svalt vatten en stund i kombination med att vädra rejält. Då borde det inte vara något problem att se alla delar av slingan...

Uppdatering följer senare i vinter :-)

/Rikard


Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2015, 08:16:02 »
Jag behöver också mäta vattenvolymen i respektive slinga för att beräkna deras längd mer exakt och sen göra den grundinställning som inte gjordes av installationsfirman (alla slingorna står fullt öppna).

Ett betydligt enklare sätt är att mäta fram & returtempen pÃ¥ respektive slinga. En annan faktor du kan använda är om det blir för varmt eller kallt i ett rum - förutsatt att du kör utan termostater.  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2015, 08:22:47 »
Ett betydligt enklare sätt är att mäta fram & returtempen pÃ¥ respektive slinga. En annan faktor du kan använda är om det blir för varmt eller kallt i ett rum - förutsatt att du kör utan termostater.  tummenupp

Jo jag har skaffat mig en IR-termometer och ska mäta framlednings- och returtemperatur också.

/Rikard

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2015, 09:09:04 »
Om du har ett väl fungerande värmegolv så är ju tanken att temperaturen över golvytan ska vara jämn. Då kan det vara svårt att se med värmekamera var slingorna ligger eftersom värmekameran bara ser ytan på det du tittar på, speciellt om slingorna är ingjutna i platta som är en stor massa där värmen fördelas.

Ett trick man kan göra för att lättare lokalisera slingorna är att slå av golvvärmen och låta temperaturen på golvet sjunka. Sedan slår du på värmen igen och då får du först en lokal uppvärmning närmast slingan innan temperaturen i övergolvet har jämnat ut sig.

Så här såg det ut hos mig när jag precis slagit igång värmesystemet och golvet var under uppvärmning. Slingor lagda enligt gipsmetod och inget övergolv på. Värmekameran är en FLIR I7.

EDIT:
Här finns det en hel del matnyttigt att läsa om termografering av byggnader och energitillämpningar:
http://www.flirmedia.com/MMC/THG/Brochures/T820325/T820325_SE.pdf



« Senast ändrad: 08 december 2015, 09:22:45 av redtop »

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #5 skrivet: 08 december 2015, 09:58:09 »
Precis, speciellt som våra slangar ligger ingjutna i grunden och extra bökigt misstänker jag i de rum som har trä/parkettgolv - klinkergolven i hall o våtutrymmen borde vara lättare.

Jag tror också att man får ta till lite knep. Sista utvägen blir nog att slå av värmen i en slinga under natten typ, sen vädra ordentligt/kyla ned golvets yta och sen leda in så varmt vatten jag kan från varmvattenberedaren (65 grader) och dokumentera den slingan. I samband med det tänkte jag också via vattenmätaren se hur stor volymen är i slingan och på så sätt räkna ut längden på en slinga i taget.

LK Systems (företaget) har lovat mig att beräkna hur slingorna ska grundinställas om jag räknar ut längden på respektive slinga samt hur stor golvyta som varje slinga hanterar.

/Rikard

Utloggad nilblo

  • Ja du..den dagen jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2015, 11:56:24 »
Jag har nu haft min Flir One 2:a generationen ett par dagar och försökt använda den tillsammans med en Samsung Galaxy S6 vilken sägs fungera utan anmärkning (enl. Flir...) Telefonen är ny och har inte en massa appar installerade förutom dom som kommer från tillverkaren. Detta för att jag ville vara säker på att jag uppfyllde Flir´s rekommendation av telefon som skulle fungera.
Så vitt jag kan förstå är detta mer en leksak än något verktyg. Visst - man kan se kallras och värmeläckage i byggnaden (vilket var bevekelsegrunden till inköpet) och man kan få en spot-mätning i bilden. En bild som är rätt trevlig tack vare komposit värme + objektkonturer.
MEN --- den hänger sig med irriterande regelbundenhet och Flir One måste stängas av samt applikationen startas om. Ideligen, ideligen. En gång på fem så kan hängningen släppa av att man tvångskalibrerar. Annars är det omstart av Flir´s hårdvara och mjukvara som gäller.
Detta gör att den returneras, produkten är inte färdigutvecklad och jag är så innerligt less på att än en gång förutsättas fungera som oavlönad beta-testare.
Nej - priset är lågt på Flir One och funktionaliteten är därefter.
Nibe 1255-12cu
210m borrhål varav 197 aktivt.
90 liter radiatorsystemvolym,
kommer att utökas med ytterligare
25 lit. kulvert & radiatorer i annan
byggnad. Kulverten redan dragen.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #7 skrivet: 13 december 2015, 23:07:15 »
Tråkigt att din inte verkar fungera, har du dock provat den med en annan Androidenhet? Jag har läst "någonstans" om någon som hade problem att få sin att fungera med sin egen telefon men när man provade med en annan så fungerade det direkt...

Min är Apple/IOS-modellen och än så länge har den inte krånglat något alls. Jag har väl dock inte riktigt lyckats lokalisera mina ingjutna slingor speciellt bra men i hallen där det ligger klinkergolv syns dom rätt bra när systemet kör ut varmare vatten (-18 ute just nu):



Jag har förhoppningar sen att jag ska kunna se mina slingor under parkettgolven sen också men jag tror nog att jag får koppla in "varmvattnet" på en slinga i taget och köra ut 65-gradigt vatten...

/Rikard
« Senast ändrad: 13 december 2015, 23:20:50 av rikard454 »

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #8 skrivet: 14 december 2015, 09:09:40 »
Framgång, jag har haft golvvärmen i köket avstängd några dygn och slog på den igen igår kväll. Ca en timme senare gick det alldeles utmärkt att se var slingorna ligger - hur de löper i grunden!

Jag hade börjat misströsta då ytan på parkettgolvet inte blivit märkbart svalare efter flera dygns avstängning men ytan värmdes väl upp från de intilliggande rummen (väldigt öppen planlösning) men förmodligen hade betongen/grunden kylts av.



Det blev så pass bra att jag med hjälp av detta kommer att kunna mäta/räkna ut längden på slingorna för att sen kunna utföra grundinställningen som aldrig gjordes när huset byggde :-)

Nu när systemet varit igång över natten så "syns" slingorna inte längre, konturerna har suddats ut...

/Rikard

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #9 skrivet: 14 december 2015, 10:00:55 »
Otrolig utveckling på värmekameror från att ha varit en grej för proffs börjar de nu närma sig nivåer så det blir var man egendom. Kul att man kan se tex ingjutna slingor med en enklare kamera och bra att det löste sig så du får fram slinglängden. Har du gjort nån koll utvändigt på huset om kameran duger till att visa värme läckage där ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #10 skrivet: 14 december 2015, 13:07:55 »
Otrolig utveckling på värmekameror från att ha varit en grej för proffs börjar de nu närma sig nivåer så det blir var man egendom. Kul att man kan se tex ingjutna slingor med en enklare kamera och bra att det löste sig så du får fram slinglängden. Har du gjort nån koll utvändigt på huset om kameran duger till att visa värme läckage där ?

Det säger just ingenting att titta utvändigt. Det man ser med en värmekamera är ytans temperatur och det är ofta luftspalter och annat som ställer till det på ett hus.
Vill man titta på isolering ska man titta inifrån, men det gäller att kunna en del om hur man bygger hus för att förstå vad som är normalt kallt och vad som inte är det.
Att t.ex. ett hörn är kallare än övriga delar är fullt normalt, men hittar man ett hörn som är mycket kallare än alla andra hörn i huset, så kan man misstänka att något är konstigt. Sen är det ju en annan fråga om det går att göra något åt.



Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #11 skrivet: 14 december 2015, 13:43:11 »
Otrolig utveckling på värmekameror från att ha varit en grej för proffs börjar de nu närma sig nivåer så det blir var man egendom. Kul att man kan se tex ingjutna slingor med en enklare kamera och bra att det löste sig så du får fram slinglängden. Har du gjort nån koll utvändigt på huset om kameran duger till att visa värme läckage där ?
Jag misstänker ju att en dyrare/bättre värmekamera hade kunnat isolera/visa slingorna direkt utan att jag behövt slå av värmen/kyla ned golvet. Men jag är nöjd med det här resultatet, just nu står tvättstugan utan värme och jag ska dokumentera den ikväll eller i morgon kväll och sen beta av slingorna en åt gången. Sen kanske en mer kunnig person inom området hade kunnat få ut mer av kameran direkt, eller via någon form av efterbearbetning av bilderna - jag är ju bara en glad amatör inom området :-)

Vi får väl se sen hur det blir sen allra längst bort i huset - den slingan är rätt stor till ytan, det kan ju hända att den hinner tappa så pass mycket värme/energi mot slutet av slingan att jag inte kan "se" den längre - där kanske jag då får ta till knepet med att spola så varmt kranvatten som möjligt...

Jag har bara konstaterat i övrigt att det ääär kallare i ytterhörn, fullt normalt - men även att det är ett kallare på golvet just framför diskmaskinen och just det känns lite besynnerligt - jag ska som sagt lossa på golvsockeln under arbets-/diskbänken någon kväll och titta in där under.

/Rikard

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #12 skrivet: 14 december 2015, 14:15:20 »
Sen kanske en mer kunnig person inom området hade kunnat få ut mer av kameran direkt, eller via någon form av efterbearbetning av bilderna - jag är ju bara en glad amatör inom området :-)

/Rikard

Du kan ladda ner FLIR Tools som är ett verktyg där du kan göra en hel del efterbehandling. Osäker dock om den stödjer FLIR One, men det är bara att testa:
http://www.flir.com/instruments/display/?id=54865

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #13 skrivet: 14 december 2015, 22:41:27 »
Håller med Smurfen, såna bilder trodde man ju bara kom från proffskameror!
Tror också att det kan vara android-problem etc, och inte själva kamerans mjukvara som krånglar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Flir One, enklare värmekamera - någon som provat denna?
« Svar #14 skrivet: 14 december 2015, 22:49:03 »
Kollegan har köpt en sån där Flir till sin Android telefon, han ska komma hit till helgen och fota mina nybytta fönster. Spännande att se om vi missat något katastrofalt med isoleringen och isf vad som händer när jag förbättrar den.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!