Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???  (läst 12279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linus1.0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« skrivet: 03 januari 2006, 19:42:41 »
Nu då vintern kommit på allvar och det varit en månad med konstant minusgrader, börjar isen under utedelen bygga på sig rejält.

Isen är väl ca 10 cm tjock.

Ni som haft luftvärmepumpar tidigare vintrar:

1. Låter ni vattnet stå och droppa på marken och med isbildning som följd?
2. Har ni någon form av hink (barnpulka passar perfekt!) under?
3. Hur mycket is bygger det på en vinter (vid alternativ 1)?

Eftersom utedelen sitter ca 40 cm från marken, så är det lugnt än ett tag, men det är ju bara 3 januari....
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.

Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.

1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022

ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2006, 19:58:06 »
1. Ja
2. Nej
3. På mina breddgrader smälter det helt bort med jämna mellanrum. Vid längre perioder av konstant iskyla tycks det mesta försvinna ner i min dränering (singel) i alla fall, iskakan växer max en 5-10 cm på höjden som mest och en 50 cm på bredden/längden har jag noterat (hela förra vintern). Tycks inte vara någon risk att man får en riktig stalagmit(!)  :D
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2006, 01:07:41 »
Jag har en stor tunna i rostfritt under nu och den fylls på ca 1-2 veckor.. Vänder den upp och ner och bankar på den med hammaren så lossnar isen och jag har snart ett helt ishotell på tomten :)

1. Nej
2. Ja
3. Beror helt på ute temp.. Vid 0 grader ca 10liter/dygn.
Panasonic E24CKE

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2006, 07:08:25 »
1.  Ja och nej
2.  Ja det sitter fastfrusen balja ungefär i mitten av en jätteiskaka!
3.  Det kommer massor (10L/dygn?)! Det snöar ju jämt och min pump smälter all snö den kommer Ã¥t!

Har du bara 40 cm att vara pÃ¥ sÃ¥ vore det nog bra med en balja, tänk vad som sker annars! och vilket jobb det skapar!!                                    Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2006, 09:29:40 »
Hej.

1. Ja.
2. Nej, men två takpannor i vinkel så att isen inte ligger mot grunden. Ränna funkade inte, frös och "svämmade över" på sidorna. Har sett korrugerad plåt också. Ut med isen från huset och låt det frysa bara är iden, kräver dock ganska hög placering...Man kan ju tänka sig att slänga ut en pressening under också.
3. En 10-20 cm som mest, sen rinner det ner under trallen vid mildväder (har uteterrass med upphöjd trall, plast under).

40 cm ? Lite trångt kanske....min sitter 150 cm upp.

MVH/Gano

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2006, 10:17:30 »
Hej
Kör med hink. Gumman blir jätteglad, det blir jättefina islyktor nu när det är ganska kallt. Hon lägger i värmeljus och tycker att det är så vackert.
Luttrad Panasonicägare

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2006, 19:32:14 »
Jag kör med en murarhink.Den har lite smidigare plast som tål lite stryk när man ska drämma i hinken och få ur kärnisen.Dessutom är den stor och bra. / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Pan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. värmepumpsmotstÃ¥ndare som delkapitulerat.
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2006, 21:58:27 »
Hej
Kör med hink. Gumman blir jätteglad, det blir jättefina islyktor nu när det är ganska kallt. Hon lägger i värmeljus och tycker att det är så vackert.

Samma här!!
80 + 80 m2, tidigare elvärme + braskamin, gjorde förra året av med 21000 kWh + 5 kbm ved. Installerat L/L-pump (E9DKE) 3/11-05.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2006, 15:44:40 »
Jag har placerat en vanlig golvbrunn under avrinningshÃ¥let pÃ¥ utedelen. Golvbrunnen är  nedgrävd (cirka 30-40cm) och kopplad till dagvattenavloppet frÃ¥n en stupränna.

Trodde detta skulle frysa till under vintern -- men icke. Vattnet håller tydligen några plusgrader, och det räcker för att hålla ett 15cm hål i isen öppet över avloppbrunnen.

Det jag inte är nöjd med, är att en del av vattnet träffar avloppsgallrets "rutnät" och stänker upp på husväggen. Ett galler med smalare "rillor" skulle nog fixa detta.


Stockholmområdet, max -18 grader.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2006, 18:14:17 »
Jag har placerat en vanlig golvbrunn under avrinningshålet på utedelen. Golvbrunnen är  nedgrävd (cirka 30-40cm) och kopplad till dagvattenavloppet från en stupränna.

Trodde detta skulle frysa till under vintern -- men icke.
Stockholmområdet, max -18 grader.
Jag känner 2 st som här i Norrland har dragit ner vattnet till dagvattenledningen och det verkar funka även här. En av dessa har iofs en värmekabel första metern ner i backen men den andra (Nordic Air) har inget sÃ¥nt och det funkar ändÃ¥!     Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2006, 11:41:09 »
Jag har faktisk ingen is under min Sanyo Clover. Hade en ordentlig istapp från pumpen ner till backen, förra året när vi bodde i ett annat hus. Gräsmatta under då och nu.
Skillnaden nu är att jag har extrafyllt ca 40gram köldmedium.
Om det är extrafyllningen eller placeringen som gör susen vet jag inte men grannarna som har Sanyo 123 och Clover i exakt lika hus och samma placering av utedelen, har en hel hög is under sina. De har inte heller lika rent batteri eller trÃ¥g, mitt trÃ¥g är helt rent.  :)
Temperaturen har legat runt 0 till -5 några veckor.

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2006, 13:26:05 »
Jag har faktisk ingen is under min Sanyo Clover. Hade en ordentlig istapp från pumpen ner till backen, förra året när vi bodde i ett annat hus. Gräsmatta under då och nu.
Skillnaden nu är att jag har extrafyllt ca 40gram köldmedium.
Om det är extrafyllningen eller placeringen som gör susen vet jag inte men grannarna som har Sanyo 123 och Clover i exakt lika hus och samma placering av utedelen, har en hel hög is under sina. De har inte heller lika rent batteri eller trÃ¥g, mitt trÃ¥g är helt rent.  :)
Temperaturen har legat runt 0 till -5 några veckor.


Kör din pump på max någon gång? När min pump kör på lägsta läget så avfrostar den väldigt sällan..
Panasonic E24CKE

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2006, 16:15:30 »
Alltid högsta fläkthastighet, och den går på max ganska ofta när det är minusgrader.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2006, 13:24:54 »
Hur mycket vatten man får från utedelen beror egentligen bara på den relativa fuktigheten i uteluften och hur många grader man sänker temperaturen på luften som går genom förångaren. För att få vatten från utedelen måste det finnas vatten i luften och värmepumpen måste fungera som den ska så att den tar värme från uteluften.

Ger utefläkten ett ordentligt luftflöde sjunker temperaturen i uteluften mindre vid ett givet effektuttag och kommer luften inte ner till kondenserings- eller sublimeringstemperaturen behöver inte värmepumpen avfrosta. Ligger man precis på gränsen med effektuttaget så att värmepumpen inte behöver avfrosta och ökar effektuttaget kan alltså följden bli att den plötsligt måste  avfrosta mycket.

Mycket vatten från utedelen kan bero på:
* Hög relativ luftfuktighet.
* Dålig placering av utedelen så att mycket luft återcirkuleras och kyls ned mycket.
* Utefläkten ger för lågt luftflöde.
* Värmepumpen fungerar bra och tar mycket värme från uteluften.

Lite vatten från utedelen får man alltså vid:
* LÃ¥g relativ luftfuktighet.
* Lågt effektuttag från värmepumpen.
* Fel på värmepumpen så den inte kyler uteluften i någon större utsträckning.

Den relativa luftfuktigheten är dock helt avgörande. Ingen luftvärmepump ger något vatten när relativa fuktigheten är noll, medan alla fungerande luftvärmepumpar ger vatten när den relativa luftfuktigheten är 100%.
« Senast ändrad: 15 januari 2006, 15:37:28 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2006, 18:13:16 »
Hej
Jag grävde ett ca 60 cm djupt dike som jag fyllde med singel under vp. mot marken la jag i geotextil innan singeln. Längst upp 50 ggr 50cm cementpalttor som pumpen stog på.
Så fort det var tö ute dränerades all is bort utan problem. Inga fukstskador i huset. Det kunde bli ganska mycket is kanske 2 m2 ggr 10cm tjockt.


Mvh AndersA.
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!