Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FLIR Värmekamera  (läst 18016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
FLIR Värmekamera
« skrivet: 08 mars 2013, 22:53:22 »
Jag har köpt en och jag är garanterat den första i forumet som äger en själv :)
Nu blir det många värmebilder.

Glömde,
Stolt som fan är jag!
« Senast ändrad: 08 mars 2013, 22:54:53 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2013, 22:57:35 »
Gratulerar!
Jag blir nog den andre känns det som! ;)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2013, 23:52:42 »
Gratulerar!
Jag blir nog den andre känns det som! ;)

Jag studerade VT-02 länge och den känns bra  tummenupp

Det känns coolt med en värmekamera.
Att kunna fotografera värme är häftigt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2013, 01:40:05 »
Det känns coolt med en värmekamera.
Att kunna fotografera värme är häftigt.

Vi väntar tålmodigt på lite bilder :D
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2013, 02:22:44 »
Vi väntar tålmodigt på lite bilder :D

Det kommer, garanterat
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2013, 02:35:59 »
Det känns coolt med en värmekamera.

Till sommaren kanske det känns hot med kyla? ;)

Själv lånade jag en FLIR över en helg tack vare oväntade kontakter via frugan, röris hade inte längre ngn koll på vilken slinga på gvf som gick till vilket rum. För resten av funderingarna får en IR-picka duga gott, men FLIR rules i övrigt. Fota lugnt!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2013, 03:04:27 »
Vi får se.
Om tre dagar får jag den och får prova.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad jjonte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2013, 05:19:30 »
Jag har köpt en och jag är garanterat den första i forumet som äger en själv :)
Nu blir det många värmebilder.

Glömde,
Stolt som fan är jag!

Jag är ledsen att göra dig besviken, jag köpte en NEC TH7800 redan 2005 och är utbildad/certifierad termograför.
Mitt chip i kameran kommer från USA och räknas där som militärt material, jag har därför även tillstånd från Pentagon (kuriosa). Du har ett franskt chip i din kamera.

Är det en kamera med bra upplösning eller en hobbykamera? Med bra räknar jag från 320x240 och uppåt.

Min Kamera kostade ca 145.000kr ex. moms och har mest legat i sin lÃ¥da, jag är nog ensam om att ha gjort en väldigt dum investering som mest legat och dammat... Men den är grymt kul att leka med!  tummenupp

Kameran är en ganska dyr investering, nästa dyra post är alla program man behöver. Flir brukar (iaf brukade)dock vara ganska generösa med att ge bort div. program vid köpet.
Ett av mina program kostade 2005 mer än kameran  :o

Lycka till med din investering!

Med vänlig hälsning
//jjonte

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2013, 14:13:00 »
Om man skall hyra ut den, undrar vad man skall begära?

Jag vill inte att det skall kosta en förmögenhet som uthyrarna tar.
Man vill ju att vem som helst skall ha råd att ta lite bilder på sina värmeläckor/källor?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2013, 21:22:45 »
320 x 240.. Bah! Man vill ju ha en med VGA-upplösning åtminstone, eller varför inte 12 megapixar på en gång. :D

Det är lördag och jag känner mig för lat för att googla loss..  .,;- Vad är det som gör IR-kameror sÃ¥ speciella och framförallt dyra? Antar att tillverkningen är lite mer komplicerad än att bara ta en vanlig billig mobilkamerasensor och montera ett filter pÃ¥... Men den IR-känsliga komponenten i larmdektektorer o.s.v.. är ju ingen dyrbar sak, och bygger man upp en sensormatris med ett antal sÃ¥dana och förser detta med optik sÃ¥ borde man ha en duglig IR-kamera sen?

Eller göra det samma med en IR-termometer? Kan man ställa in fokus ordentligt så den enbart mäter på en liten punkt så borde man även kunna "scanna" av mätområdet rad för rad och få en termografisk bild med valfri upplösning. Kanske tar en stund detta, men huset man mäter på står ju ändå där det står.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #10 skrivet: 09 mars 2013, 23:28:04 »
320 x 240.. Bah! Man vill ju ha en med VGA-upplösning åtminstone, eller varför inte 12 megapixar på en gång. :D

Det är lördag och jag känner mig för lat för att googla loss..  .,;- Vad är det som gör IR-kameror sÃ¥ speciella och framförallt dyra? Antar att tillverkningen är lite mer komplicerad än att bara ta en vanlig billig mobilkamerasensor och montera ett filter pÃ¥... Men den IR-känsliga komponenten i larmdektektorer o.s.v.. är ju ingen dyrbar sak, och bygger man upp en sensormatris med ett antal sÃ¥dana och förser detta med optik sÃ¥ borde man ha en duglig IR-kamera sen?

Eller göra det samma med en IR-termometer? Kan man ställa in fokus ordentligt så den enbart mäter på en liten punkt så borde man även kunna "scanna" av mätområdet rad för rad och få en termografisk bild med valfri upplösning. Kanske tar en stund detta, men huset man mäter på står ju ändå där det står.

Googla på Flir sensor och läs på dig.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2013, 09:55:55 »
Googlade och fann svaren, men pÃ¥ tal om mobilkameran..  ::) Visserligen en tillsats, men kommer priset ner till 1.300 kr som pÃ¥stÃ¥s i artikeln sÃ¥ kan den prylen bli riktigt intressant.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3653009.ece
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2013, 19:56:56 »
Den pyroelektriska senorn har 11025 pixlar men det är högre upplösning på den visuella kameran.
Den överlagrar sedan ir-bilden på den visuella bilden.

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2013, 21:52:23 »
Jag tar tillbaka det.
Den pyroelektriska sensorn har nog mycket mindre pixlar.

Det är den visuella bilden som har typ 120x100 upplösning.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: FLIR Värmekamera
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2013, 22:14:41 »
Har den mindre pixlar eller färre pixlar?
 .,;-
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!