Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen utomhus lÃ¥ter....  (läst 2839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rudmark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Pumpen utomhus låter....
« skrivet: 14 januari 2013, 21:42:35 »
Ett intressant fel, eftersom fläkten pekar uppåt, och det är lite fuktigt ute + kallt, åker vattnet kana över den snurrande fläkten, och kyls ner, blir till små små (knappt synliga) istappar längst ut på fläkten. Dessa tar i , och åstadkommer allt från ett vinande ljud, till ett traktorvrål. Löses lättast gm att dänga till fläktgallret.......Tog tid innan jag upptäckte vad som åstadkom ljudet, hördes tom in...då dessa små istappar inte syns när fläkten snurrar, knappt ej heller när den står still.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pumpen utomhus låter....
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2013, 23:30:44 »
Hur gammal är VP'n och vad är det för version på Rego'n? Vad har du för inställningar för fläktavfrostning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rudmark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pumpen utomhus låter....
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2013, 19:57:09 »
Rego 800, 3 Ã¥r gammal  VP,och fläktavfrostningsintervall spelar ingen roll här, den avfrostar inte fläktbladen...

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen utomhus låter....
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2013, 20:58:41 »
Jag har då inte detta problem på min VP och jag tycker det verkar konstigt att du ska få det då fläkten snurrar för det mesta och då med hög fart så vattnet på den skulle slungas av...
Du har inte helt enkelt obalans i fläkten iom att du säger att det tar i av de små, små istapparna som blir på fläkten?
Nåt fel har du ju iom att det blir så, varför kan det inte vara avfrostningen intervall som spelar in här och bidrar till problemet menar du?
Är den för sällan blir det ju kanske is pÃ¥ bladen pga det  dontknow
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad rudmark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pumpen utomhus låter....
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2013, 21:33:22 »
Det är ju när vattnet halkar av bladen som de fryser-blir lite kallare då. Händer inte ofta, men tre ggr inalles. Inte vid låga temper, utan när lite fuktigt och en 5-6 grader minus utomhus.
Detta är inget problem, bara att man blir lite uppskakad när VP'n låter som den gör.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen utomhus låter....
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2013, 21:44:15 »
Det har varit liknande problem på äldre ivt. Min har också fläkten uppåt. Lite fett på ställen där vattnet gärna vill fastna. Det brukar hjälpa. Vår kunde banka rätt bra när fläktvingarna tog i mot pga is. Jag smörjer en gång på sommaren/hösten. Sen klarar det sig ett år.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!