Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trygghetsvakten  (läst 7700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad edward

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Trygghetsvakten
« skrivet: 06 oktober 2005, 10:04:59 »
Har fÃ¥tt en offert frÃ¥n trygghetsvakten. Bra pris men är lite osäker. Skulle gärna ha nÃ¥gon referens. NÃ¥gon som har en sÃ¥dan installerad i krypgrunden? Fungerar den? Bor själv i radhus och kan inte sätta för de ventilationshÃ¥l som finns,  utan att alla i längan är med och det är de inte. Tacksam för svar asap/ edward

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trygghetsvakten
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2005, 10:10:42 »
Bygger inte trygghetsvakten på att du skall täta ventilationen?

Annars får du väl värma hela världen för att sänka fukthalten under ditt hus?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad edward

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trygghetsvakten
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2005, 12:45:19 »
Bygger inte trygghetsvakten på att du skall täta ventilationen?

Annars får du väl värma hela världen för att sänka fukthalten under ditt hus?

Nej tydligen inte. 1 ventilationshål ska hållas öppet för att få lite cirkulation.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trygghetsvakten
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2005, 14:50:56 »
Har ni gemensam krypgrund under hela radhuslängan, inga tvärgående balkar som separerar de olika lägenheterna?

Om du sätter in en sorbtionsavfuktare och tätat all ventilation mot grannar + utåt men kör fläkten hela tiden så kommer du inte att störa ventilationen av den övriga krypgrunden då avfuktaren på så sätt omsätter ca 30-70 m3 luft beroende på vilken modell du väljer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad edward

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trygghetsvakten
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2005, 17:13:52 »
om jag tätar alla ventiler, hur får då de övriga cirkulation i sina grunder? grunderna är separerade med en tvärgående vägg mellan varje radhus. Jag bor i ett av hörn radhusen och har då 2 st uteluftsventiler, vilka de övriga är beroende av. Får jag verkligen täta mina uteluftsventiler?

Utloggad edward

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trygghetsvakten
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2005, 17:19:30 »
Har ni gemensam krypgrund under hela radhuslängan, inga tvärgående balkar som separerar de olika lägenheterna?

Om du sätter in en sorbtionsavfuktare och tätat all ventilation mot grannar + utåt men kör fläkten hela tiden så kommer du inte att störa ventilationen av den övriga krypgrunden då avfuktaren på så sätt omsätter ca 30-70 m3 luft beroende på vilken modell du väljer.

Vår krypgrund är delad av tvärgående betongväggar mellan varje radhus. Eftersom jag bor i ett av hörnradhusen så är de övriga beroende av mina uteluftsventiler(2 st). Frågan är om jag får täta dessa?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trygghetsvakten
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2005, 19:27:43 »
Hur ser det ut UNDER huset, finns inte tvärgående betongbjälkar även där (vet du hur det ser ut i krypgrunden, eller gissar du)
Finns inga ventiler på långsidorna?
Går det inte ta upp några nya ventiler hos grannen...

Även om du bara har en ventil öppen och kör med trygghetsvakten så kommer du att fa drag genom din krypgrund, den lilla effekt som den har kommer (under vissa tider) inte att räcka till för att få ned fukthalten. Oberoende vilken avfuktare du väljer så krävs det att du minimerar luftväxlingen för att de skall få önskad effekt.

Finns jordlukt i eller under huset idag skall du definitivt köpa en sorbtionsavfuktare, täta ventilationen, och köra fläktarna hela tiden, detta skapar dels ett undertryck under huset som gör att jordlukten inte kommer in i bostadsutrymmet, dels ger det en kontrollerad ventilation av grunden. Detta i kombination med en låg och kontrollerad fukthalt är enligt mig den bästa garantin för att inte drabbas av ett sjukt hus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trygghetsvakten
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2005, 07:20:48 »

Vår krypgrund är delad av tvärgående betongväggar mellan varje radhus. Eftersom jag bor i ett av hörnradhusen så är de övriga beroende av mina uteluftsventiler(2 st). Frågan är om jag får täta dessa?

En dyr lösning är att dra ventilationstrummor genom krypgrunden frÃ¥n hÃ¥len i utsidan av grunden in till hÃ¥len i grannens krypgrund. (Kanske en smula okonventionell lösning.)  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad edward

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trygghetsvakten
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2005, 10:18:56 »
Hur ser det ut UNDER huset, finns inte tvärgående betongbjälkar även där (vet du hur det ser ut i krypgrunden, eller gissar du)
Finns inga ventiler på långsidorna?
Går det inte ta upp några nya ventiler hos grannen...

Även om du bara har en ventil öppen och kör med trygghetsvakten så kommer du att fa drag genom din krypgrund, den lilla effekt som den har kommer (under vissa tider) inte att räcka till för att få ned fukthalten. Oberoende vilken avfuktare du väljer så krävs det att du minimerar luftväxlingen för att de skall få önskad effekt.

Finns jordlukt i eller under huset idag skall du definitivt köpa en sorbtionsavfuktare, täta ventilationen, och köra fläktarna hela tiden, detta skapar dels ett undertryck under huset som gör att jordlukten inte kommer in i bostadsutrymmet, dels ger det en kontrollerad ventilation av grunden. Detta i kombination med en låg och kontrollerad fukthalt är enligt mig den bästa garantin för att inte drabbas av ett sjukt hus.

det går tvärgående betongbalkar under huset. det finns en ventil på långsidan men den är igensatt. de två ventiler jag har sitter på kortsidan av huset. därtill finns två ventiler i avskiljningsväggen mellan mitt och grannens radhus. har en viss källarlukt/jordlukt i krypgrunden. det är alltså tillåtet att täta mina utelufts ventiler, trots att de sitter på mitt radhus som är ett gavelradhus?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trygghetsvakten
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2005, 12:24:03 »
Vad som är tillåtet är upp till dig och dina grannar, det varken kan eller vill jag svara eller stå till svars för.

Om du inte tätar ventilationen finns det dock ingen anledning att installera vare sig trygghetsvakten eller någon annan form av avfuktare.

Då jag inte vet hur det ser ut där du bor är det väldigt svårt för mig att säga hur ni skall göra, men om det finns tätade ventilationer på långsidorna så borde väl du kunna täta alla ventiler i din del, och sedan öppna de som sitter på grannens/grannarnas långsidor.
På så sätt slipper du ventilera din del, men grannarna får fortsatt friskluftsventilation av sin del.

Sätter du in trygghetsvakten så skall du göra som de rekomenderar, ha en ventil öppen.
Sätter du in en sorbtionsavfuktare skall alla tätas (i din del) och fläktarna skall gå hela tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Efraim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trygghetsvakten
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2005, 15:36:30 »
Jag har haft trygghetsvakten i en torpargrund med tusen små hål mellan stenarna i stenmuren och det har funkat fint. Borde fungera för dig också. Med mycket ventilation så drar den mer energi, min TrygghetsVakt drar nästan hälften så mycket som min gamla MG90 och det är mer än dubbelt så mycket som de gör normalt (min drar ca 1100 kwh per år). Jag tycker nog iofs att du skall övertala grannrna, annars får du i praktiken betala för dem och det är ju mer rättvist att de är med.

Om du drar ett rör som nån föreslog kommer du inte att förflytta fuktproblemet till grannen då? Det är ju yttersta grunderna i radhus som får ta smällen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!