Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det nÃ¥gra "Gylleneregler" vid montering av innedel?  (läst 2187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holtis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Hej... har som många nu insett att Luftvärmepump är en bra lösning på många sätt. Nu undrar jag efter ett par timmars lusläsande här på forumet och på ett evigt googlande om det finns någon gyllene regel för detta med placering av innedelen osv.
Har sett att det självklart påverkas av öppen planlösning, dörrar som hindrar luftströmmingen osv.

Men... Vad är grunderna? Vid 2 planshus, är det bra att placera den på undervåningen för att värmen till slut stiger uppåt osv.
(vet att de ultimata är att kanske ha en på varje våning osv. men om man som vi utgår från att ha en pump i ett radhus som har direktverkande el osv.)

Kan man säga att med enkelhet... Fritt utrymme för att luften skall flöda fritt från innerdelen...?
Vill man påverka 2 plans med cirkulation och till viss del värmespridning... Är det lämpligast att låta värme stiga uppåt efter att den har strålat ut på undervåningen... då värme stider...?

Försöker bara tänka logist... kan säkert få mer specifika svar just för vår kommande installation, men jag tänkte mer på om det fanns en grundtanke som man kan utgå ifrån.

Ser fram emot en spännande installation då jag tänker göra det själv efter att ha hört vad en del skall ha för att ordna rör och vaccumsugning osv. Har fått prisförslag av "lokala" rörpulare utan kvitto för ca 200:-/metern för rören samt 2500:- för själva evakueringen, vilket enligt denna oas fått mig att inse att de borde finnas fler än jag som går i samma tankar och att man borde köpa sig en egen vaccumpump och utföra den delen själv också.
GRYMT FORUM, har fÃ¥tt mig pÃ¥ en morgon som denna att inse att detta skall bli en spännade utmaning som skall dokumenteras för att dela med mig av, dÃ¥ jag inser att detta forum redan nu har fÃ¥tt mig pÃ¥ "kanontankar".   Thumbsup
« Senast ändrad: 28 mars 2009, 12:45:36 av Holtis »

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
När du köper en pump från en firma ingår ju rör, dessutom så får du dra av ca. hälften av arbetskostnaden med s.k rotavdrag (ca.2500-3000) plus att du får längre garanti tid då en firma utför jobbet!

Då finns det ingen anledning att anlita en firma "svart" då priset för dig blir detsamma...

mvh/Manche
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad Holtis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
När du köper en pump från en firma ingår ju rör, dessutom så får du dra av ca. hälften av arbetskostnaden med s.k rotavdrag (ca.2500-3000) plus att du får längre garanti tid då en firma utför jobbet!

Då finns det ingen anledning att anlita en firma "svart" då priset för dig blir detsamma...

mvh/Manche
Hej Manche, så sant så sant... Men nu är det så att jag har köpt denna av en släkting som pga personliga skäl inte har installerat den och dessutom skall flytta. De rör som är med är 3 meter, och jag kommer att behöva minst 7 meter.
Men, de var inte själva tanken med tråden, utan mer på själva tanken på "självinstalleringsbiten" vilket jag inte borde vara ensam om.

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
Okej, jag förstår.

Jag skulle nog inte heller anlita en firma om det är så, beroende på om det är garanti kvar på pumpen och vilket fabrikat pumpen är av.

Att installera själv är ju nu förbjudet enligt lag ;)

Sen beror det ju helt på hur duktig "hantverkare" man är....

Men är man hyfsat duktig så klarar man nog att installera en pump, dock är det väldigt noga med vaccumsugning och kopplingarna om det ska bli 100 procentigt bra......


mvh/Manche
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!