Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: förungn till ctc 2200 trio  (läst 15569 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael ax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: uppsala
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
förungn till ctc 2200 trio
« skrivet: 08 november 2007, 02:35:59 »
Undrar om det e någon som har erfarenheter av en förungn,
har lite funderingar pÃ¥ en,  vedturbo förungn för 50 cm ved http://www.blocket.se/vi/14062191.htm?ca=10_s
någon som har ungefärliga mått på en sådan ?
bra eller dÃ¥ligt ? 


Mvh Mikael

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #1 skrivet: 08 november 2007, 07:31:26 »
hej
har en kompis som gillar dom,,å jag tror ochså det e en klok grej
om man har rätt förutsättningar för att ha en sån...

har man tex en liten ved olja kombipanna så så tror jag att det är guld
man lägger på 2x om dan å pannan får jobba konstant

min bror har typ det problemet
en hyfsat ny kombi panna som värmer lite för vekt
han måste elda flera x per dag då det blir kallt,han har allvarligt funderat på acctank men
pannan fixar knappast att lada en 750 liters tank Ã¥ ge huset värme under tiden  pga det minimala ved utrymmet i pannan

hos han tror jag det skulle va väldigt vettigt med en förungn iomed att då brinner pannan 4-6 timmar på en brasa å den skulle nog lätt fixa att ladda tanken + värma kåken på den energin

pannan ger ju trots allt ca 18kwh då den eldar på för fullt


men ...man ska visst ha bra drag i muren
« Senast ändrad: 08 november 2007, 20:19:13 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Mikael ax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: uppsala
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #2 skrivet: 09 november 2007, 12:53:47 »
Hur mäter man om man har bra drag i skorstenen ?
annser själv att det e bra drag men man vill ju vara på säkrasidan så man inte köper nått i onödan.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #3 skrivet: 10 november 2007, 17:26:05 »
Hej jag hade en skabersjö förugn för 10 år sen till en kombi panna och det funkade kalas bra utan att köra mot ack tankar så fort värme behovet översteg ca 3kwh
Jag tände min i mitten av oktober sen brann den konstant till mars bortsätt från sotningen man var tvingad till i januari och då fanns där nästan ingen sot alls.
En nakdel är att dom strålar ut enormt med värme och kan ryka rätt bra när man fyller på ved.
Men på det hela taget var jag jätte nöjd med förugnen gämfört med att elda direkt mot kombi pannan och ack tankar.
Ack tankarna behövdes inte mot förugnen mer än sep-okt och mars-april.
Jag hade ca 5mmvp i drag och det räckt mer än väl
« Senast ändrad: 10 november 2007, 17:28:03 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #4 skrivet: 11 november 2007, 09:55:23 »
Farsan hade en förugn när jag var liten.
Vi fick ta bort ett fönster i pannrummet och sätta dit hönsnät.
SÃ¥ varm blev det i pannrumet..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #5 skrivet: 11 november 2007, 10:14:52 »
hej
tror utvecklingen även gått frammåt innom den branchen- >:D

har man en liten å kass kombi panna är det i mina ögon ett väldigt vettigt alternativ
pannan börjar då funka...eller man slipper lägga på 6gånger per dag
har man tur så orkar pannan även trycka en750liters acctank full
så kåken håller värmen över natten

skulle vilja drista mig till att säga att det knappast e sämmre än pellets
om man nu gillar att böka med ved
« Senast ändrad: 11 november 2007, 23:51:01 av Dr Chun-Lan »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #6 skrivet: 11 november 2007, 11:29:08 »
Det där det känner man i "hjärtat", tur man har ett rymligt hjärta så man har plats med mera än vedalternativen....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Mikael ax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: uppsala
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #7 skrivet: 11 november 2007, 19:29:16 »
Då blir det att in förskaffa en förugn.
Gäller bara att hitta en gärna beg.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #8 skrivet: 12 november 2007, 00:03:22 »
hej
har du tur så får du tag på en billigt,på blocket brukar dom inte kosta många kr

det bör funka helt ypperligt...dom vanligaste vedpannorna brukar ju i princip bara ha större
vedutrymme i sina pannor = då ökar effekten i pannan iomed du rymmer mer bränsle

förungnen gör ju samma sak,ditt bränsle föråd ökar ju ganska mycket

btw det skulle va skoj å veta om en liten combi panna orkar att trycka en 750liters tank full
på ett i lägg i vedförungnen
pannan brinner ju i ca 4-5timmar,då bör pannan ge ca 15-20kwh i pincip hela tiden


15kwh gånger 5 timmar = 75kwh
det bör räcka till att ladda en acctank full...med andra ord så måste du klara dig
med ett ilägg per dyngn om det inte är tokkallt... är det kallt så får du nog räkna med 2 inlägg
per dag


testar du så hör gärna av dig så får vi veta om det blev bra

Utloggad Mikael ax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: uppsala
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #9 skrivet: 12 november 2007, 10:16:58 »
Hmm så då kanske det blir för mycket med 3 st 500 liter accktankar ?

tanken e ju att köra min Starline 9 (SPAWHP9) som huvud värme sen att elda när man är hemma och när inte Lvp orkar mer så ska den spetsa med el... vad tror ni?

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #10 skrivet: 12 november 2007, 17:21:25 »
Ni missar poängen i mitt förra inlägg en förugn går utmärkt att köra utan actank dvs man fyller på innan man åker till jobb sen när man kommer hem och en sissta gång innan man lägger sig.
På det viset brinner den hela tiden.Jag gjorde så och hade ingen tjära i pipan och sotade ur några nävar sot 1 gång i månaden, soten var lite röd aktig dvs det hade varit fullständig förbränning.
Jag körde förugen via temostat så den öppnade spjälet ca 1cm vid 70gr pann temperatur och stängde till 1mm vid 75gr
Tankar behövs bara i början och slutet av eldnings säsongen då då den ger mer värme när spjälet är stängt till 1mm så jag tycker inte man behöver mer än en 750liters.
Något annat som är bra med en förugn är att det går bra att hiva i bitar på 20cm i dia meter bara man stoppar i dom minst 1\3 från botten dvs mindre jobb med ved hanteringen.
Fin kluven ved under 5-8cm bör man inte stoppa i för det kan skappa för stor glödbädd så plåtarna i den slår sig, råkade själv göra det misstaget
En stor nakdelen med en förugn är den stora strålnings värmen så det är tveksamt om man kommer över 70% i värknings grad, men det är bra myckat bättre det man får i en kombi panna.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #11 skrivet: 12 november 2007, 18:09:40 »
hej
hmm vet inte hur det funkar ...men jag tror du får för lite effekt ur pannan för att ladda 3x500 liter
om inte min farsgubbe svammlar så tror jag det gick åt ca70- 80kwh för att värma en tom tank till 80grader
så ska du värma 3st tror jag det kommer att gå trögt
å det är som göran skriver egentligen liten vitts att köra med tank iomed pannan brinner så passlänge
å jag ser ingen direkt nackdel att ha tankar mot pannan annat än att det kostar lite mer tankarna är ju inte gratis

men ska du tex in med solvärme eller nÃ¥tt annat sÃ¥ e  det ju ett lätt sätt att docka in i tanken

sen så har göran fattat lite fel förungnen kan alldrig höja/sänka pannans verknings grad ,,,den ska va samma
skillnaden är att effekten räcker längre = mer energi iomed du rymmer mer ved i systemet


Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #12 skrivet: 12 november 2007, 22:40:23 »
Hej igen visst uttryckte mig kanska otydligt ang vernings graden.
Jag jämförde med att elad med ved och överförbrännining och ha en förugn med underförbränning dockad där olje brännaren ska sitta.
Då får man både längre rök gas väg och bättre förbräning och då måste ju bara värknings graden stiga.
För min egen del var det stor skillnad gämfört med att köra utan förugn både verkningsgaraden och arbetet med att elda.

Lite off topic i dag sitter jag med en Alpha keram ub som har en medel effekt på 18kw och ett ved magasin på 55liter mot 1000liter ack tank och värmer 200 kvadratmeter det blir många i lägg där om dagen.
Kan säga att det funkar inget bra när det blir kallt det känns som att elda med en kombi panna det händer inget typ tur man bor i skåne.
Dom som bode här innan var dum snåla både med pannan och myckat annat och jag är mitt mellan 2 jobb så man har inte råd att göra något åt det heller typ byta panna.
SÃ¥ nu bor man i pann rummet.

Man kan få ut ganska många kw ur en förugn, den jag hade till 35cm ved kunde man få ut säkert 30-40kw ur i medel effekt om nu pannan klarat svälja det så laddnings tiden är inga problem som jag ser det om man har drag nog i pipan.
Men jag ser det som att slänga pengarna i sjön med 1500liter ack tank när det inte behövs men en volym så man klarar kanske 8 timmar en kall vinter dag är inte fel för ibland kan man ju inte lägga i när man brukar.
Vår och höst kan man ju köra med värmepump så slipper man slitet med veden




"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #13 skrivet: 12 november 2007, 23:09:39 »
Jag eldade i ett år i en kombipanna årsmodell 1957.
Det var riktigt tråkigt. När man kom upp på morgonen var det iskallt i huset.

Nu värmer jag mina 2000L frÃ¥n 40-95 grader pÃ¥ ett ilägg  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: förungn till ctc 2200 trio
« Svar #14 skrivet: 12 november 2007, 23:15:09 »
Hej
sunt resonerat ..

att tokvärka på med tank blir iofs bättre men då får du nästan samma fenomen
anläggningen orkar inte värma upp tankarna på ett ved inlägg
bättre att satsa på 2x500 eller 1x750 liter

då bör en fullförungs laddning ved orka ta upp tanken/tankarna till tex 70-80 grader utan större problem

min granne kör en 750 liters tank med motorschunt,den fixar att hålla varm kåken över natten/ dan om han har tanken full dvs 80 grader
han har iofs inte värdens största kåk men den e nog ca 8x14 m i alla fall

med 750 liter sÃ¥ sÃ¥ bör du fÃ¥ bättre komfort inne  
men du måste nog elda en eller 2x per dag ändå då det är kallt



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!