Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En frÃ¥ga om kylrör till frikylan  (läst 18589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
En fråga om kylrör till frikylan
« skrivet: 26 mars 2007, 12:31:27 »
Har funderat på att använda pem slang för installationen för frikylan som ska bli isolerad förstås.
Är det ok att använda pem till installationen eller måste man använda pex eller prisol?
Eller säger byggnormer ifrån?
Finns det någon duktig person på sådana frågor på forumet som har lust att svara på frågan?
Tack på förhand Ewilman...
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2007, 00:10:18 »
Skall du köra brine eller vatten i frikylan?  Skulle nog rekommendera dig nÃ¥got annat...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2007, 08:45:45 »
Ska köra brine via avsticket på brine kretsen. Brine slingan är ju av pem så därför fick jag idèn.
Så du tror att det inte är så bra eller?
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #3 skrivet: 01 april 2007, 00:38:13 »
lite nyfiken blir man ju på varför inte pem skulle duga.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #4 skrivet: 01 april 2007, 09:08:13 »
kan det vara brandrisk med spritlösning och plastslang kanske !

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #5 skrivet: 02 april 2007, 10:12:47 »
Man använder ju isolerat pex det är väl också av plast det måste vara samma brandrisk eller?
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #6 skrivet: 02 april 2007, 11:57:26 »
Man använder ju isolerat pex det är väl också av plast det måste vara samma brandrisk eller?

används verkligen det till brine ?

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2007, 12:21:21 »

Brine kretsen ned i hålet och till värmepumpen är ju av pem!vanlig vattenslang av plast så visst används pem till brine eller är det bara jag som har pem i hålet??????
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2007, 12:24:54 »
Va de inte detta på tal i annan tråd? Det är förbjudet att ha PEM med brine innomhus, därför drar man med koppar inne. Eller har ni PEM hela vägen till pumpen?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2007, 18:53:22 »
Varför är det förbjudet med pem till brine? Är det brandrisk så borde även Pex likaså vara förbjudet eller???? Plast som plast eller??
Vilken tråd är det som det här har diskuterats?
« Senast ändrad: 14 maj 2007, 18:54:56 av ewilman »
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #10 skrivet: 14 maj 2007, 23:16:27 »
Om det är förbjudet eller inte verkar det råda delade meningar om. Jag har frågat brandmästaren i vår kommun om det och även han var osäker på vad som gäller. Han rekommenderade att jag skulle kontakta Sprängämnesinspektionen om frågan.

Följande står i föreskrifterna för rörläggning där det finns brandfarliga vätskor


Brine med 30% inblandning som brandfarlig vätska och klassas med 2a.

Citera
4.3.1 En rörledning skall genom sin förläggning och i övrigt vara skyddad mot skada
genom sättningar, trafik, nedfallande föremål, uppvärmning och andra yttre faktorer.
Detsamma gäller i fråga om anordningar som bär upp rörledningen.
En rörledning skall vara utförd eller förlagd så att den inte skadas av termisk expansion
eller kontraktion.

4.3.2 Kulvertar, skyddsrör och liknande anordningar för rörledningar skall vara
tillräckligt ventilerade. Rörgenomföringar till byggnader skall vara täta.


Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #11 skrivet: 21 maj 2007, 22:43:57 »
Jaha, då kan jag informera om att licencierade vp. installatörer på de installationer jag sett (kanske 5-6st.) har brutit mot lagen i E-län de sista 2 åren... särskilt runt Skärblacka och Finspång och de verkar okunniga om denna lag...och det gäller Nibe, Ivt installatörer. Det är plastslang från pump ned till borrat och tillbaka till pump....och läser man utopiazz inlägg så tolkar då jag det som att det är godkänt med pem både till borrahålet, hela vägen till och från pumpen och till frikylan oavsett om slangen innehåller 98% sprit, bara plastslangen är skyddad mot diverse åverkan och förstörande krafter.... om detta stämmer, vilket jag tror utan att ha tittat i lagtexten så får ni skärpa er så ni inte sprider osanningar på forumet. För det vet ni väl att man kan fylla lite tidningspapper med lite vatten och elda under pappret och det blir inte hål i pappret! Tycker att ridax och tracker verkar vara lite "dryga" i sitt svaromål i denna fråga istället för att svara som det är! Hade varit bättre om de hade låtat bli... Kanske är så att de egentligen inte vet vad de skriver om... det kanske bara är rekommendationer?.
Självsäkra gossar...?
« Senast ändrad: 21 maj 2007, 23:52:39 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #12 skrivet: 22 maj 2007, 05:40:38 »
Jag har i alla fall använt pex-slang... Tänkte inte på brandrisken, men å andra sidan så känner man ju rätt fort på lukten om det skulle bli ett läckage, spriten har en rätt distinkt doft.

Om det ändå brinner så hjälper det väl knappast med kopparrör, allt smälter väl i en fullfjädrad brand?

Tycker det låter rimligt att man drar slangarna så pass bra att läckage rimligtvis kan undvikas.

Men jag har läst att det remommenderas/krävs max 50 cm brinefylld PEM på insida vägg. Minns dock inte om det var någon tillverkare eller om det var brandskyddsföreskrifter. Sorry.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2007, 07:34:09 »
bara plastslangen är skyddad mot diverse åverkan och förstörande krafter.... om detta stämmer, vilket jag tror utan att ha tittat i lagtexten så får ni skärpa er så ni inte sprider osanningar på forumet. För det vet ni väl att man kan fylla lite tidningspapper med lite vatten och elda under pappret och det blir inte hål i pappret! Tycker att ridax och tracker verkar vara lite "dryga" i sitt svaromål i denna fråga istället för att svara som det är! Hade varit bättre om de hade låtat bli... Kanske är så att de egentligen inte vet vad de skriver om... det kanske bara är rekommendationer?.
Självsäkra gossar...?
Nu fÃ¥r du ta mig f-n skärpa till dig lite.  Varken jag eller tracker har spridit nÃ¥gra osanningar (i denna trÃ¥d i alla fall).  Jag bara sa att jag skulle rekommendera nÃ¥got annat än PEM slang och det är 100% sant.  Jag skule FORTFARANDE rekommendera nÃ¥got annat, och det är väl bara jag själv som kan avgöra vad jag skulle rekommendera?  Hur kan du komma och pÃ¥stÃ¥ att det är en lögn?  Kan du se i mitt inre, pÃ¥ avstÃ¥nd, och se att han tycker visst PEM slang är jättebra för denna installation, men skriver i själva verket nÃ¥got annat?  Är det du som bestämmer vad JAG rekommenderar?

Tracker å sin sida bara frågade sig om en ev. sådan bestämmelse kunde bero på brandrisken (fast han råkade ha ett utropstecken istället för frågetecken).

Inget av svaren varken dryga eller speciellt otrevliga, ohövliga eller pÃ¥ annat sätt stötande.  DU däremot har ju en väldigt trevlig ton... (ironi).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: En fråga om kylrör till frikylan
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2007, 00:27:54 »
Ok, hade haft en dålig dag, hoppas jag kan bli förlåten...eller kanske i sinom tid... exp.kärlet är väl oxå i plast? Ber om ursäkt och om förlåtelse ännu en gång, hoppas det kan godtagas vartefter tiden går... :-[
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!