Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget tryck i expansionskärlet till köldbäraren. Skall det vara sÃ¥?  (läst 1055 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HÃ¥kan Andersson

  • Gäst
HÃ¥kan Andersson
Inget tryck i expansionskärlet till köldbäraren. Skall det vara så?
« skrivet: 13 augusti 2019, 16:52:52 »
Hej,

Jag var ute i krypgrunden och kollade till köldsidan på min VP-installation. Pga markförhållanden och husets läge så har jag ingen öppen påfyllning utan en sluten krets med expansionskärl. Det har inte gjorts någon påfyllning av köldmedie sedan installationen för en sådär tio år sedan.

Noterade att trycket i expansionskärlet stod på noll. Skall det vara så?

-h

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag har ett tryckexpansionskärl på kalla sidan eftersom jag har en fläktkonvektor.
Det var lite tryck den första tiden men det har gått ner till noll för mig med.
Jag tror detta är rätt vanligt, och det funkar OK så länge som det inte börjar porla i systemet.
Så kör igång KB-pumpen och lyssna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!