Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första luftvärmepumpen  (läst 1701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Första luftvärmepumpen
« skrivet: 28 juni 2020, 23:12:14 »
Hej hej.

Tankarna om luftvärmepump har ni återigen börjat snurra i mitt huvud, just nu för att få tillgång till kyla under heta dagar. Bor i parhus på 110 kvm, fördelat på två våningar typ 70 kvm på nedre plan och 40 kvm på övre plan. Har en bra placering i hallen ovanför dörren men där är det endast 31,5 cm till taket. Läst en del om fujitsu km 9 som har en slimmad innedel, hur är den i övrigt, driftsäker? Några andra tips annars här i denna djungel.?

Sen funderar jag lite över det här med två innedel ar, är det en bra investering när man ändå håller på med detta?

Mvh Magnus

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2020, 08:42:52 »
Jag tycker absolut att du ska ha två innedelar. Utedelen är inte snygga så det räcker med en.
Fujitsu är inte vanlig här omkring men säkert bra för det.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2020, 10:36:50 »
dessa slim går utan fel hitintills. (vet inte hur många jag satt upp).
fujitsu är generellt bra pumpar.
ev. garantier hanteras snabbt.

OM rördragningen till båda innedelarna är smidig så blir det inte dyrare än att sätta två separata aggregat men inte heller billigare.
nackdelarna är att
oftast så är effektiviteten sämre på dessa multisplit.
går en sönder - går båda sönder.
du behöver oftast en större säkring till utedelen.
man kan inte ha olika driftsätt på innedelarna samtidigt (värme resp kyla/avfuktning) vilket kanske spelar mindre roll.

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2020, 11:44:34 »
Jag tycker absolut att du ska ha två innedelar. Utedelen är inte snygga så det räcker med en.
Fujitsu är inte vanlig här omkring men säkert bra för det.

Tack för svar. Undrar dock om min lilla övervåning har något större värmebehov eller om den värms av undervåningen ändå liksom.

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2020, 11:45:20 »
dessa slim går utan fel hitintills. (vet inte hur många jag satt upp).
fujitsu är generellt bra pumpar.
ev. garantier hanteras snabbt.

OM rördragningen till båda innedelarna är smidig så blir det inte dyrare än att sätta två separata aggregat men inte heller billigare.
nackdelarna är att
oftast så är effektiviteten sämre på dessa multisplit.
går en sönder - går båda sönder.
du behöver oftast en större säkring till utedelen.
man kan inte ha olika driftsätt på innedelarna samtidigt (värme resp kyla/avfuktning) vilket kanske spelar mindre roll.

Tack för svar. Skönt att veta att fujitsu är bra. Finns inte så många med liten innedel.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2020, 12:09:00 »
Tack för svar. Undrar dock om min lilla övervåning har något större värmebehov eller om den värms av undervåningen ändå liksom.

Värmen stiger uppåt så övervåningen värms delvis om trappan är öppen. Accepterar man lite lägre temperatur på övervåningen går det med ett aggregat på nedervåningen. Värre är det med kyla som sjunker. Värmen stannar till stor del kvar på övervåningen även om man kyler nedervåningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2020, 12:43:21 »
Värmen stiger uppåt så övervåningen värms delvis om trappan är öppen. Accepterar man lite lägre temperatur på övervåningen går det med ett aggregat på nedervåningen. Värre är det med kyla som sjunker. Värmen stannar till stor del kvar på övervåningen även om man kyler nedervåningen.

Som jag ser det så är denna investering mest avsedd för värme och att den kan producera kyla är en lyx/bonus. Är väl kanske 20 dagar om året som kyla behövs här hemma, medans värme behövs typ 8-9 månader om året kanske, enligt mig.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2020, 20:35:25 »
Som jag ser det så är denna investering mest avsedd för värme och att den kan producera kyla är en lyx/bonus. Är väl kanske 20 dagar om året som kyla behövs här hemma, medans värme behövs typ 8-9 månader om året kanske, enligt mig.

jag vänder på detta: ca 20 dagar värme och resten kyla kör jag på

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #8 skrivet: 29 juni 2020, 21:25:11 »
jag vänder på detta: ca 20 dagar värme och resten kyla kör jag på

Spännande.... Varm av dig

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2020, 23:24:30 »
Räcker en fujitsu km 09 eller ska/bör man rmra en 12:a när man ändå ska installera? Skiljer 1000 kr på dem.

Mvh Magnus

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #10 skrivet: 30 juni 2020, 09:03:58 »
Någon som har input på desda pumpar som kan vara ett alternativ

Samsung Smart Plus 9?

Samsung Exclusive Plus 9?

Mvh magnus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2020, 09:34:54 »
Jag skulle nog hellre gå på Fujitsu.
Speciellt som värmepumpar känns de som ett bättre val.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #12 skrivet: 30 juni 2020, 11:36:57 »
Jag skulle nog hellre gå på Fujitsu.
Speciellt som värmepumpar känns de som ett bättre val.

Lust att utveckla lite så man får lite mer argument?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Första luftvärmepumpen
« Svar #13 skrivet: 01 juli 2020, 08:09:06 »
Jag vet att man tidigare haft någon form av spärr som stängt av värmepumparna när det blir typ -18 grader för att återstarta vid -16.
Vet inte om de har denna funktion kvar ännu, men bara osäkerheten på detta gör att jag känner mig tveksam, speciellt för de som frågar här uppe kring Piteå där jag bor.
I övrigt är det väl mest en känsla, Samsung är ingen storsäljare direkt, det har Fujitsu varit länge - utan några större kända problemområden.
Möjligen finns det väl andra fabrikat med lite högre COP än Fujitsus slim line-pumpar idag, som t.ex. Daikin, Mitsubishi Electric och Panasonic (vissa modeller av dessa) men kvalitetsmässigt och garanti/servicemässigt så ligger Fujitsu bra till.

Detta grundar jag alltså på den känsla jag har för detta baserat på de tiotusentals inlägg som skrivits i detta forum sedan starten.

Sen är det alltid så att ett fabrikat kan skärpa till sig och bli bra med en ny modell eller årgång, och en tidigare bra kan gå åt andra håller, så det är svårt att säga något säkert i denna bransch.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!