Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Caldo x35 istappar.  (läst 2534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenth67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Caldo x35 istappar.
« skrivet: 13 februari 2018, 07:35:32 »
Har köpt mig en Daikin och har problem med istappar som byggs upp och går mellan pumpen och staget som pumpen sitter på och det medför att dämpningen hämmas och det blir ett oljud så ska man sova så är det bara ta på sig skorna och gå ut och ta bort dem. Händer rätt ofta :(
Ska vattnet vid avfrostning inte forslas ner genom bottenplattan eller vad det nu heter och inte som för mig längst bak och hela pumpens bredd ( istappar) Se bild
Har mer frågor som kommer i framtiden :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Caldo x35 istappar.
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2018, 09:02:24 »
Har hört att det finns ett par plåtar som ska monteras så att kondensvattnet inte rinner ner på själva väggfästet. Hör med Daikin. Är det en ny värmepump borde de komma och sätta dit dom men det är nog inte så svårt att göra själv bara man fått bort isen där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kenth67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo x35 istappar.
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2018, 10:31:28 »
Tack för svar  tummenupp
Pumpen är ju ny så det borde ju vara ngt Daikin ska ordna åt en.Det verkar vara problem med is som ej rinner ner på backen på flera ställen. Ser andra pumpmärken här och var som ej ser ut som min.
Borde vara fler som har samma bekymmer då.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Caldo x35 istappar.
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2018, 12:29:07 »
PÃ¥ min Caldo X25 kan ocksÃ¥ bli lite is pÃ¥ den bakre vänstra dämparen sett framifrÃ¥n. Fast det kan nog bero pÃ¥ att montören lät utedelen luta nÃ¥got Ã¥t vänster för att det inte skulle bildas is pÃ¥ kompressorsidan. Jag har min monterad pÃ¥ ett sÃ¥dant sätt att  jag inte märker av om det blir nÃ¥gra missljud pga av det. Däremot har jag upplevt att vid viss väderlek kan det bli missljud frÃ¥n bottentrÃ¥get. Skulle tro att det bildas is mellan den hängande förÃ¥ngaren och bottenplÃ¥ten som kan ge upphov till missljud. Skulle varit mer utrymme mellan kan jag tycka. Trycker man pÃ¥ undersidan sÃ¥ försvinner ljudet i varje fall.

/ Niclas

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo x35 istappar.
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2018, 16:02:43 »
Jag har på min X25:a samma istappsproblem på vänster bak (sett framifrån) - om det nu är ett problem.....
Pumpen sitter på fritidshuset, så jag tar bort dom när jag åker dit för att bl a tömma baljan,

Bilden tagen idag med den webbkamera jag har installerat för att just hålla koll på vatten/is-nivån i baljan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!