Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?  (läst 31156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #90 skrivet: 09 januari 2013, 22:08:05 »
De stora fönster som du ser på min ikon är 210 höga. Jag har totalt bytt 15 fönster (alla) och hela kalaset gick på 50.000:- på Menta-fönster. 6 st 2-glas, 9 st 3-glas, alla Argon. Gissa om det är skönt nu!
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #91 skrivet: 09 januari 2013, 22:10:31 »
suck Har ts en diplomat tws varför jämför du din pump med ts pump :o Om man inte förstår varför eller vill förstå varför thermia har satt 40 minuter på varmvattentiden standard på ts maskin eller menar du att thermia har satt 40 minuter bara för det är roligt.

Ingenstans påstår _jag_ att 20 minuter skulle vara bättre än 40 eller 60 minuter på TS värmepump.

Jag försöker säkerställa att vi beskriver funktionen som sådan korrekt. Och om man ska gå på hur du beskriver den förstår jag inte varför det finns ett värde för värme. Såsom du beskriver funktionen skulle enbart ett värde för varmvatten behövas.

Det är bara det jag försöker förstå.

Vad som sedan är mest optimalt för TS med avseende på inställning av tid för varmvatten det är jag inte rätt person att sia om. Men om vi vet exakt hur funktionen (tid för värme och varmvatten) fungerar så blir det enklare för TS och oss andra att testa oss fram till bästa möjliga inställning.


PS EDIT OCH SÅ VIDARE... ser nu när jag postar att jag var visst på sida 2. Ni har uppenbarligen rett ut detta. Dvs funktionen är sådan som jag och smurfen sagt men rekommenderat värde på en icke TWS pump är 40 min för VV. DS
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #92 skrivet: 09 januari 2013, 22:11:43 »
De stora fönster som du ser på min ikon är 210 höga. Jag har totalt bytt 15 fönster (alla) och hela kalaset gick på 50.000:- på Menta-fönster. 6 st 2-glas, 9 st 3-glas, alla Argon. Gissa om det är skönt nu!

det lät ju inte allt för dyrt. Ser fina ut också!

Skulle behöva byta mina gamla argon från 76. I alla fall de som blivit mjölkiga
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #93 skrivet: 09 januari 2013, 23:19:42 »
Det fanns termoglas men väl inte Argonfönster i 1976? Hur som helst är det 5 års garanti på glasen och 10 år på ramarna i PVC. Jag bytte i 2 omgångar och de 6 st som nu är 4 år gamla är hur snygga som. En grej som många missar är att nya fönster är helt täta och rummen blir kanske utan ventilation alls. Istället för att sätta in luftventiler i väggarna, finns ventilspaltar att köpa till, som monteras i själva fönsterramen. De är dessutom självreglerande efter luftfuktigheten, men går att manuellt stänga helt. Beställer man samtidigt som fönstret, är det färdigfräsat i ramarna. Bara 6 små skruv man själv ska sätta dit. Jag har 6 st spaltar och de är med i priset jag nämnde.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #94 skrivet: 09 januari 2013, 23:50:58 »
nej det kanske inte är argon. Men punkterade är dom i alla fall. Vilket kanske inte är så konstigt givet åldern. En del av dom har tidigare ägare bytt kassett på. Vet inte om det är värt, kontra att byta hela fönstret så att säga.

Jag kan notera att packningarna mot kassetten också är dålig på många ställen. I vissa fall läcker det in luft där.

Jag har FTX så jag slipper fundera på ventilationen i alla fall.

Jag har massa saker jag egentligen vill göra innan mecka med fönster. Alla säger det är så dyrt så jag kör huvudet i sanden.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #95 skrivet: 10 januari 2013, 05:43:18 »
[q.David: Det jag sa skulle hända från början hände sedan om du inte köper det är det inte mycket jag kan göra något åt men tycker ts svar räcker.

Jag sänkte tempen till 41 °C, men min fru upplevde att vattnet blev kallare direkt, sÃ¥ där fick jag höja till 43 °C  ;). Ställde även om varmvattentiden till 30 minuter till att börja med. Ã…terkommer senare om/när jag märker resultat

« Senast ändrad: 10 januari 2013, 05:53:57 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #96 skrivet: 10 januari 2013, 13:41:17 »
Är träet dåligt skulle jag inte renovera nya fönster är normalt inte så dyrt om det är av vanlig modell.

Det underlättar med några punkter här och där. Om man får gissa själv vart dom skall sitta så kan den meningen betyda väldigt olika saker...
 wave
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #97 skrivet: 10 januari 2013, 16:39:46 »
Oj, vilken fart det blev pÃ¥ trÃ¥den!  ::)

Jag sänkte tempen till 41 °C, men min fru upplevde att vattnet blev kallare direkt, sÃ¥ där fick jag höja till 43 °C  ;). Ställde även om varmvattentiden till 30 minuter till att börja med. Ã…terkommer senare om/när jag märker resultat.

Pratade med firman som levererat VP:n om diffen på KB, men de trodde att det kunde vara givarefel och ville att jag skulle testa att mäta tempen direkt på rören istället. Har inte hunnit med det än, dock.

Värmefotografen och Varmt om foten: Jo, jag har läst om detta, och det är kanske nÃ¥t att titta pÃ¥, men precis som ni skriver blir det nog inga trevliga "bilder"!  :)
Vet inte vart vv givaren sitter på en Thermia men 41 grader är hett vatten det duschar man inte i enda gången vi använder hetare vatten är vid disk av stekpanna. Men du kanske bör kolla blandningsventilen så den inte ligger och späder ut vv i onödan vilket inte är helt ovanligt även på helt nya blandningsventiler.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #98 skrivet: 10 januari 2013, 21:23:47 »
Det kan inte vara lång stund vattnet var 41-42 °C efter att ha varit 43 eller varmare..

Min sockersmula skulle garanterat klaga på obehag om hon visste om en förändring, men inte märka något alls om jag inte sagt något, men det är hon det ;) ;) ;)

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #99 skrivet: 11 januari 2013, 09:09:05 »
Det kan inte vara lång stund vattnet var 41-42 °C efter att ha varit 43 eller varmare..

Min sockersmula skulle garanterat klaga på obehag om hon visste om en förändring, men inte märka något alls om jag inte sagt något, men det är hon det ;) ;) ;)

Jag vet vad du menar...  ::)

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #100 skrivet: 13 januari 2013, 19:07:55 »
De stora fönster som du ser på min ikon är 210 höga. Jag har totalt bytt 15 fönster (alla) och hela kalaset gick på 50.000:- på Menta-fönster. 6 st 2-glas, 9 st 3-glas, alla Argon. Gissa om det är skönt nu!
Tack för tipset! tummenupp Det ska vi definitivt titta närmare på!

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #101 skrivet: 13 januari 2013, 19:19:45 »
...
Pratade med firman som levererat VP:n om diffen på KB, men de trodde att det kunde vara givarefel och ville att jag skulle testa att mäta tempen direkt på rören istället. Har inte hunnit med det än, dock.
...
De ville även att jag testade att köra enbart VP, jag antar att de ville se att tillsatsen inte gick i onödan. Jag körde nog 5-6 timmar idag och som väntat så hängde inte VP med:

Temp ute = -2
Integral = -760
Framledning = 32 (41)
Returledning = 28 (55)
Varmvatten = 47
Brine in = -6
Brine ut = -1

Nu ställer jag nog en dum fråga här, men som nybörjare på området så står jag för det! :)
Hur kommer det sig att framledningen inte orkar upp till bör-värdet? Borde inte pumpen klara att värma vattnet till bör, men att returen sjunker rejält pga att huset är för stort? Med andra ord, radiatorerna i början pÃ¥ slingan blir varma, men de i slutet blir kalla?  Sc:,h

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #102 skrivet: 13 januari 2013, 19:22:37 »
Om vp inte orkar blir det precis så som din VP agerar. Inte så som du beskriver.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #103 skrivet: 14 januari 2013, 08:37:17 »
De ville även att jag testade att köra enbart VP, jag antar att de ville se att tillsatsen inte gick i onödan. Jag körde nog 5-6 timmar idag och som väntat så hängde inte VP med:

Temp ute = -2
Integral = -760
Framledning = 32 (41)
Returledning = 28 (55)
Varmvatten = 47
Brine in = -6
Brine ut = -1

Nu ställer jag nog en dum fråga här, men som nybörjare på området så står jag för det! :)
Hur kommer det sig att framledningen inte orkar upp till bör-värdet? Borde inte pumpen klara att värma vattnet till bör, men att returen sjunker rejält pga att huset är för stort? Med andra ord, radiatorerna i början pÃ¥ slingan blir varma, men de i slutet blir kalla?  Sc:,h
Hej! Börjar bli mer nyfiken på varför din kb-diff är 5 °C och tror inte att det är något givarfel och är det -2 ute så borde den inte ligga 9 °C under börvärdet och du måste få stora el-räkningar eftersom den går på tillskott nästan hela tiden.Skulle vara intressant och veta energiförbrukningen innan vpn och hur stor del av huset du värmer nu.
PS:Vilken hastighet kör du pÃ¥ vb-pumpen?Har du bara 4  delta och kör du pÃ¥ 3-hastigthet sÃ¥ ställ ner till läge 2 sÃ¥ du hamnar pÃ¥ runt 8.
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 09:28:26 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #104 skrivet: 14 januari 2013, 09:05:29 »
Hej! Börjar bli mer nyfiken på varför din kb-diff är 5 °C och tror inte att det är något givarfel och är det -2 ute så borde den inte ligga 9 °C under börvärdet och du måste få stora el-räkningar eftersom den går på tillskott nästan hela tiden.Skulle vara intressant och veta energiförbrukningen innan vpn och hur stor del av huset du värmer nu.

Jag tror tvärtom att det är givarfel om inte givarna är växlade. Då i såfall värmer du köldbäraren med VP:n.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!