Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Payoff tid  (läst 19913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
Payoff tid
« skrivet: 20 februari 2008, 22:27:06 »
Håller på och funderar på hur vi ska få ner elräkningarna i vårt hus.
Det är ett 1,5 planshus med källare.
Direktverkande el
Årsförbrukning på knappt 38 000 kwh
Vi har en luft/luft pump som verkar bra. (Har bara bott i hus i knappt 1,5 år).

Nu till dilemmat.

Att konvertera till vattenburet system och borra ger den lägsta driftskostnaden men är
samtidigt den största investeringen.
Priset hamnar troligen på mellan 280 - 320 000kr (Vi har fått två offerter en på 320 kkr och
en annan på 350 kkr). Vi tänker be om några fler samt göra en del själv, på detta sätt hoppas
vi att vi kan få ner kostnaderna mer.
Detta förslag skulle betalas sig på ca 16 år.
Sedan beror det på räntor, elprisutveckling mm mm. Finns även ett konverteringsbidrag som man
kan söka om detta blir gjort innan 2010.

Verkar 16 år rimligt?
Visserligen blir kostnaden "neutral" under den tiden, istället för att betala till el-leverantören så kommer
vi att betala till banken, men helst skulle vi vilja spara en sudd själva.

Huset kommer alldeles säkert bli mer lättsålt.

Vi är i 40års ålder, +/- 2-3 år. Kan vara en bra "present" att när vi är ca 55 att det då kommer bli ca 21 kkr
mindre kostnad/å. (Om inte något måste bytas då).

Hur har ni resonerat?
Vilken payoff tid är rimlig?




« Senast ändrad: 20 februari 2008, 22:32:17 av loffe »
Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Payoff tid
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2008, 22:38:33 »
Håller på och funderar på hur vi ska få ner elräkningarna i vårt hus.
Det är ett 1,5 planshus med källare.
Direktverkande el
Årsförbrukning på knappt 38 000 kwh
Vi har en luft/luft pump som verkar bra. (Har bara bott i hus ca 1,5 år).

Nu till dilemmat.

Att konvertera till vattenburet system och borra ger den lägsta driftskostnaden men är
samtidigt den största investeringen.
Priset hamnar troligen på mellan 280 - 320 000kr (Vi har fått två offerter en på 320 kkr och
en annan på 350 kkr). Vi tänker be om några fler samt göra en del själv, på detta sätt hoppas
vi att vi kan få ner kostnaderna mer.
Detta förslag skulle betalas sig på ca 16 år.
Sedan beror det på räntor, elprisutveckling mm mm. Finns även ett konverteringsbidrag som man
kan söka om detta blir gjort innan 2010.

Verkar 16 år rimligt?
Visserligen blir kostnaden "neutral" under den tiden, istället för att betala till el-leverantören så kommer
vi att betala till banken, men helst skulle vi vilja spara en sudd själva.

Huset kommer alldeles säkert bli mer lättsålt.

Vi är i 40års ålder, +/- 2-3 år. Kan vara en bra "present" att när vi är ca 55 att det då kommer bli ca 21 kkr
mindre kostnad/å. (Om inte något måste bytas då).

Hur har ni resonerat?
Vilken payoff tid är rimlig?


Om Ni jämför med det Ni har idag så kanske payoffen blir 16 år. Med 38000 i förbrukning som ni nämner gissar jag att det är 38000 efter reduktionen med luft/luft pumpen. Troligen har Ni alltså ett ännu större värmebehov. antingen bor Ni mycket långt norrut, eller har ett mycket stort hus, eller så borde en investering att överväga vara att isolera huset.

Oberoende av vilket, en investering i ytterligare en luft/luft skulle troligen snabbt sänka kostnaden. Det skulle troligen också innebära att payoffen går från 16 år till långt över 20 år. Så första frågan blir om ni har något emot luft/luft, eftersom investeringar så lång in i framtiden riskerar att innebära att Ni sitter med något väldigt omodernt om 15 år, som ännu inte varit en lönsam investering, och som går sönder.

Om det nu är så att Ni bor väldigt långt norrut, då kan luft/luft likväl som luft/vatten vara svåra att få att fungera. Bor Ni inte så långt norrut, då är isolering och luft/luft en viktig fråga. Om problemet med luft luft är att inte ens två pumpar täcker huset väl, då borde en fundering på luft/vatten för en sektion kunna vara en möjlighet som också bör övervägas.


--- Mats ---

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Payoff tid
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2008, 06:44:21 »
Prova lägga upp lånedelen som avser radiatorerna och kollektorn på 40-50 år, som livslängden är, och den del av lånet som avser värmepump och installation på 10 år.
Gör ni så så tror jag nog att ni tjänar pengar från år ett.
Att installera radiatorsystem på egen hand är inte så svårt, speciellt om du kan fixa med en rörfirma att du som jag får låna pressverktyg mm under kvällar och helger när de inte använder dem - detta naturligvis mot att du köper allt material via dem.

Så gjorde jag, visade en firma priserna på rinkaby rör och sa, om ni kan hålla dessa priser så köper jag allt via er och får som tack för hjälpen låna pressverktyget av er när det blir dags...

Tror mitt radiatorsystem inkusive 14 radiatorer och alla rör/rörkopplingar gick på ca 40 000 kr.

Jordvärme om möjligt, det blir billigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Payoff tid
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2008, 11:09:47 »
Vi bor i Järfälla, väster om Stockholm.

Det står lite uppgifter om huset längst ner.
Det är ganska stort, 333 kvm, men han som bodde där innan byggde även huset så att det
är välbyggt.
Isoleringen känner jag inte på rak arm till hur tjock den är men det är tre glasfönster i
entre plan och på övervåningen. Dessa är i efterhand monterade (omkring ´99).
Stomme i trä med tegelfasad.

Förbrukningen 38 000 är med L/L pumpen som jag tror är ganska bra. Den hjälper säkert till att
sänka elräkningen ganska mycket.
Vid en ev. konvertering så kommer jag, försöka, dimensionera utan denna. Om den skulle sluta
fungera så slipper man vara tvungen att investera i en sådan igen.
L/L är ett bra komplement som det är idag. Däremot så tycker jag att ett borrhål känns mer räjält
och långvarigt. Ger stabil värme under många år oavsett yttertemperatur.

Ang finansieringen så kan man tänka som du säger, Rickard, att man tänker det som i två delar.
Nu ryms åtminstonne 2/3 av investeringen i befintliga värdet på huset och därmed borde vi kunna
ta det som bottenlån.
Jo jag hade tänkt mig att försöka göra så mycket av det lättare arbetet själv, man är ju inte så där
jättehändig. Men skruva upp elementen och pressa kopplingar kanske man klarar av...
Konverteringen kommer att spara ca 21 000kr/Ã¥r och detta till en kostnad av ca 270 000kr.
Det är nästan 13år, sedan tillkommer räntan.
Men lägger man på detta till huslånet så kan man säga att man kommer att tjäna pengar från dag 1
i princip.

Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Payoff tid
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2008, 11:40:54 »
Som ett alternativ...

kanske du skulle räkna på en lösning med ytterligare två små L/L. (med samtidigt montage kanske 25.000SEK) Plus en L/V för varmvatten och värme i källare. (tex Nordenberedaren för kanske 25.000SEK). Plus ett centralt reglersystem för elvärmen (5.000SEK) om du inte redan har det.

Borde ge dig minst 80-90% av den besparing du får med bergvärme i Stockholm. Till 300.000SEK i lägre investering. Motsvarande en sparad räntekostnad på 10.000SEK/år inklusive ränteavdrag.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Payoff tid
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2008, 12:07:25 »
Som ett alternativ...

kanske du skulle räkna på en lösning med ytterligare två små L/L. (med samtidigt montage kanske 25.000SEK) Plus en L/V för varmvatten och värme i källare. (tex Nordenberedaren för kanske 25.000SEK). Plus ett centralt reglersystem för elvärmen (5.000SEK) om du inte redan har det.

Borde ge dig minst 80-90% av den besparing du får med bergvärme i Stockholm. Till 300.000SEK i lägre investering. Motsvarande en sparad räntekostnad på 10.000SEK/år inklusive ränteavdrag.

Jo, det är i alla fall ett alternativ som kan vara intressant att ha i bakhuvudet när bergvärme offerterna värderas. 333 kvadratmeter är stort, och kommer att kräva ett antal små luft/luft om de skall kunna ta det mesta 38000 plus luft/luftens redan tagna del innebär rimligen minst 45000 kwh per år. Det är inte så illa isolerat för att vara så stort. Även om jag spontant tror det går åt en luft/luft mer än larryd gissade, så är hans kalkyl en bra punkt att ha i huvudet om ni väljer bergvärmen.

Mitt sätt att tänka för att välja är att utgå från att man valt det ena alterntivet när man sedan värderar om man vill ta det andra hellre. Det vill säga tänka som om man köpt det ena alternativet, och sedan ringer säljaren och berättar att man ändrat sig, och istället köper det bättre, men dyrare alternativet, och funderar på vad det sista samtalet innebär i form av investering.

Kostnadssäkning efter Larryds kalkyl: 17000 SEK.
Samtal för att bestämma sig för bergvärme istället för luft/luft ger en ytterligare besparing på 21000-17000=4000 SEK per år.
Kostnad för att ringa samtalet och bestämma sig för bergvärme istället för luft/luft (larryds kalkyl): 300000 SEK.
Tid för att det sista samtalet skall ha betalat sig: 300000SEK/4000 SEK per år=75 år.

Man får en massa fördelar med det sista alternativet, luft/vatten, mindre ljud, jämnare värme, bättre infrastruktur (radiatorer),... Dessa saker i sig kan vara skälet att ta beslutet. Men samtidigt är det bra att veta hur stor vinsten är i förhållande till alternativen. Innan man fått tillbaka de pengarna samtalet kostade, om 75 år, så är det högst troligt att utvecklingen ser annorlunda ut, och det är svårt att säga hur värdefull investeringen kan anses vara.

Det är som att välja en bil, många väljer en dyr fin bil och är nöjda med det, och att välja bergvärme har och kommer att göra många nöjda, så det är också ett bra val. Men det är ett stort beslut, och det viktiga är att ha fått med så bra information som möjligt så det känns rätt hela vägen.

--- Mats ---


Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Payoff tid
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2008, 13:28:33 »
Om du ligger pÃ¥ 40 000 kwh för värme och varmvatten sÃ¥ bör besparingen minst kunna bli  27-28 000 per Ã¥r med en Nibe 1135-10.
En 1135-10 kostar ca 41-42 000:-, till det en vpa 300/200 12-13 000:- för varmvattnet. Tillkommer elpatron, växelventil mm för några tusenlappar.
En radiator 1200x600 som avger mycket effekt kan du få för 17-1800 komplett med koppel. I källaren kanske det går att sätta upp en fläktkonvektor eller 2 så spar du lite arbete.
Har hört att ni har höga borrpriser i fjollträsk (  ;) ), själv borrade jag 170m för 43 500:-. Du kanske behöver 20-30m till, Rickard eller Carl-N kan säkert säga mer exakt vad du behöver i pumpväg och borrdjup.
Var aktiv, leta på internet och ring runt och fråga efter priser på borrning mm - det finns mycket pengar att spara.
Försök leta upp någon rörmokare som kan hjälpa dig med de svåra jobben och gör resten själv - idealet är ju om han kan sälja materialet till dig också så får ni en ännu bättre "affärsrelation".
Stöter du på problem finns det säkert någon som kan svara här på forumet.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Payoff tid
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2008, 13:40:43 »
Om du ligger pÃ¥ 40 000 kwh för värme och varmvatten sÃ¥ bör besparingen minst kunna bli  27-28 000 per Ã¥r med en Nibe 1135-10.
En 1135-10 kostar ca 41-42 000:-, till det en vpa 300/200 12-13 000:- för varmvattnet. Tillkommer elpatron, växelventil mm för några tusenlappar.
En radiator 1200x600 som avger mycket effekt kan du få för 17-1800 komplett med koppel. I källaren kanske det går att sätta upp en fläktkonvektor eller 2 så spar du lite arbete.
Har hört att ni har höga borrpriser i fjollträsk (  ;) ), själv borrade jag 170m för 43 500:-. Du kanske behöver 20-30m till, Rickard eller Carl-N kan säkert säga mer exakt vad du behöver i pumpväg och borrdjup.
Var aktiv, leta på internet och ring runt och fråga efter priser på borrning mm - det finns mycket pengar att spara.
Försök leta upp någon rörmokare som kan hjälpa dig med de svåra jobben och gör resten själv - idealet är ju om han kan sälja materialet till dig också så får ni en ännu bättre "affärsrelation".
Stöter du på problem finns det säkert någon som kan svara här på forumet.


Tror du mer skall gissa på 45000 kwh eller mer totalt, eftersom det redan finns en luftpump som bör ha haft lätt att göra stor nytta i nuläget. I så fall räcker inte 10 kW, det kommer då att gå åt ett par tusen extra per år i eltillskott. Skall man satsa så hä rmycket tid och pengar skall man inte falla på en för liten pump på slutet. Med en 12 kW är man nere i mindre pengar för tillskott per år (hämtade siffrorna på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php). Förutsätter att pumpen skall väljas stor nog för att sköta varmvattnet med.

--- Mats ---

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Payoff tid
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2008, 13:47:37 »
Jag räknade med 45 000kwh och drog bort 5000kwh för hushållsel, har jag missat något?
Jag har varit inne pÃ¥ sidan du länkar till men har aldrig fattat hur den som ligger bakom sidan räknar egentligen - har du det?  Sc:,h Sc:,h Sc:,h






Skojar bara!
 ;D
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Payoff tid
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2008, 14:02:37 »
Jag räknade med 45 000kwh och drog bort 5000kwh för hushållsel, har jag missat något?
Jag har varit inne pÃ¥ sidan du länkar till men har aldrig fattat hur den som ligger bakom sidan räknar egentligen - har du det?  Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Skojar bara!
 ;D

:-)

Det blir ju bara en gissning i vilket fall som, jag gissade på 45000 efter hushållsel, du på 45000 före hushållsel. Det är inte mer säkert det ena än det andra. Men även med 40000 kommer man i risk med 10 kW, det är under tusenlappen, men ändp lite för nära gränsen för min smak.

Sidan är ju exemplariskt lättbegriplig :-) Nej, den innehåller väldigt mycket, och kunde säkert varit överskådligare. Men just de uppgifter vi pratade om var bara att trycka på knappen "detaljer för bergvärmepumpen", och finns sedan som en egen kolumn.

Kalkylen går tyvärr inte att se. Men huskurvan kommer från att gå igenom alla dagar för orten från databasen, och summera skillnaden mellan snittemperatur och maxtemp som kräver värme, sedan divideras årseffekten med den siffran, varvid watt per grad under den max temp som kräver värme kommer fram.

Effektförbrukningen är samma sak men tvärtom. för varje dag bestäms COP och ineffekt i värmepumpen från den dagens temperatur, och den kurva dessa följer. Därefter räknas nödvändig effekt fram för den dagen baserat på ovan kurva (eller manuellt inmatad kurva om så valts). Om effekten inte räcker till, adderas skillnaden i form av ett eltillskott. Varmvattnet räknas på samma sätt, enda skillnaden är att först kotrolleras om det fanns någon effekt över efter att ha gjort värmen.

Effektiv COP för pumpen räknas ut genom att se hur mycket effekt som åstadkommits, delat med den effekt som använts (cirkulationspump plus ineffekt). Effektiv COP totalt räkns på samma sätt, men då inkluderas även eltillskottet i kalkylen.

--- Mats ---

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Payoff tid
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2008, 14:17:33 »
Om du väljer alternativet med luftvärmepumpar, räkna inte med så lång livslängd - du kommer antagligen att få räkna dubbla investeringar i luftvärmepumpar på livslängden som en bergvärmepump har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Payoff tid
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2008, 14:24:29 »
Jag kan hålla med om att 1135-10 kanske ligger på gränsen efter vad man läst på forumet.
1135-12 är väl kanske lämpligare, det är synd eftersom 1135-10 verkar vara flaggskeppet - jämför siffrorna här:
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/FIGHTER-1135/Post.aspx
Då blir det knappt 3000:- till i kostnad för pumpen.
Å andra sidan bör besparingen bli en bit över 30 000:- per år om förbrukningen ligger på 45 000 kwh Thumbsup
loffe: du skulle kunna börja med att räkna ut vilken effekt du har på radiatorerna i varje rum och dividera med rumsytan för att få koll på hur det är dimensionerat idag.

Edit: räkna in en UKV-200 i priset eller använd en gammal varmvattenberedare som volymförstorare oavsett alternativen.
« Senast ändrad: 21 februari 2008, 14:42:15 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Payoff tid
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2008, 14:50:41 »
Om du väljer alternativet med luftvärmepumpar, räkna inte med så lång livslängd - du kommer antagligen att få räkna dubbla investeringar i luftvärmepumpar på livslängden som en bergvärmepump har.

10-15% sämre livslängd har jag sett många gånger. När du säger 50%, har du då bakat in att det blir en tre-fyra stycken (som med 10-15% sämre livslängd ihop blir 50%), eller menar du per styck?

Eller menar du i pengar? Med larryds siffror (50000 SEK) skulle det innebära att på till exempel 15 års tid, ha bergvärmen gått sönder en gång (50 KSEK) och de andra kostat 50% mer (75 KSEK) det vill säga samtliga köpts nya 1.5 gånger, vilket då blir runt 50% sämre livslängd per styck, är inte det väl högt?

Borde inte tanken med luftpumparna (många) leda till att de håller lite bättre än om man ställde en luft mot en bergvärme, de blir ju inte så belastade när de är många.

--- Mats ---

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Payoff tid
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2008, 15:23:47 »
Jag har funderat på fler L/L pumpar men visst blir det billigare men det känns kanske inte lika
långsiktigt, lite som Rickard är inne på.

Sedan har man en utedel som ska sitta och surra någonstans huset lämpar sig inte heller helt
för dessa, vi har inte så öppen planlösning.

Det blir en billigare lösning för att värme luften men det finns ändå baksidor.

Att ha en Luft/Vatten är väl även det ett alternativ, pumpen är något billigare och dessutom slipper
man borra. Men är det kallt, kommer faktiskt ihåg nån vinter som varit kall... ;) även om det inte är ofta
så blir det i alla fall problem, visst kan man köra med tillskott då men...

Med flera pumpar så har man då också "flera" system man måste runt och skruva på eller kolla varför
den stannat, damsuga filter. Dock får man ju lite friskare luft...

Ekonomin ÄR en stor hake i detta projekt så inget är omöjligt men...Ska som sagt damma av den offerten,
jag har även två sådana med luft/vatten istället för bergvärme.
Ska kolla om man kan minska detta något och kompletera med en L/L.
Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Payoff tid
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2008, 18:10:14 »
Jag har funderat på fler L/L pumpar men visst blir det billigare men det känns kanske inte lika
långsiktigt, lite som Rickard är inne på.

Sedan har man en utedel som ska sitta och surra någonstans huset lämpar sig inte heller helt
för dessa, vi har inte så öppen planlösning.

Det blir en billigare lösning för att värme luften men det finns ändå baksidor.

Att ha en Luft/Vatten är väl även det ett alternativ, pumpen är något billigare och dessutom slipper
man borra. Men är det kallt, kommer faktiskt ihåg nån vinter som varit kall... ;) även om det inte är ofta
så blir det i alla fall problem, visst kan man köra med tillskott då men...

Med flera pumpar så har man då också "flera" system man måste runt och skruva på eller kolla varför
den stannat, damsuga filter. Dock får man ju lite friskare luft...

Ekonomin ÄR en stor hake i detta projekt så inget är omöjligt men...Ska som sagt damma av den offerten,
jag har även två sådana med luft/vatten istället för bergvärme.
Ska kolla om man kan minska detta något och kompletera med en L/L.


Kan vara på sin plats att påpeka att jag själv inte har luft/luft utan luft/vatten, och när min luft/vatten går sönder kommer att köpa luft/vatten igen (om inte solel blivit billig nog). Detta är på kort sikt oekonomiskt, men jag vill inte ha luft/luftens fläktar. Så jag är en av dem som inte går efter bara ekonomin, min åsikt är mest att man skall göra det med öppna ögon.

I Ert fall är investeringen som skall till för att kunna få in luft/vatten eller bergvärme rätt hög, så i valet luft/vatten och bergvärme är troligen bergvärme ett relativt ekonomiskt alternativ (bergvärme är billigast i längden, men ofta är den initiala extrainvesteringen så hög att återbetalningstiden blir mycket lång, (men det minskar ju kallare det är, och ju mer man ändå måste investera).

Om Ni har sektioner där luft/luftens nackdelar inte slår lika tydligt, och luft/luft kraftigt minskar investeringen skulle en blandning kunna bli ekonomiskt lyckad. Styrningen som du tar upp blir nog svårare då (ett antal luft/luft ihop är inte så farliga att styra ekonomiskt, då man kan säga att det enda riktigt oekonomiska är om el-elementen går på när luft/luft hade räckt, så det är bara att ställa ner termostaterna på elementen). Med bergvärme och luft/luft kombinerat får jag för mig att det kan finnas fallgropar i koordineringen mellan bergvärme och luft/luft.

--- Mats ---

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!