Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Argo med COP 7.09?  (läst 4458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse60

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Argo med COP 7.09?
« skrivet: 22 februari 2009, 22:24:42 »
Hej

Går in på Onzza och ser att dom säljer en Argo med COP 7.09.
Är det någon som vet om det är möjligt att uppnå ett så stort COP värde.
Min Panasonic har ju bara 3.8

Mvh:Lars

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Argo med COP 7.09?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2009, 23:32:56 »
Utvecklingen går frammåt. Har grundvattenvärme så jag är inte insatt i lvp. Men jag ställer mig frågan om vem som vill betala för kyla ned till -15 grader i utetemp? Visseligen går inte alla fönster att öppna, men?

Det är nästan sÃ¥ att man önskar att det var 2015 sÃ¥ man fick investera i en ny vp med cop 18,2.! haha!! 

Har dyrpump men tycker det är bra med lågprispumpar som håller nere priset på dyrisar. 13900 med ett hölje som håller i 20 år låter häftigt. Har en sjöboda i trä som var gammal när jag föddes 1959 som någon satte ihop utan salt tester och fungerar än i dag.

Men som sakt. Det är marknaden som pressar priserna och det håller konsumentkostnaderna nere, sedan säljer texterna en hel del, för vi kunder kan vara fåfänga ibland. (läs ofta) Bara vetskapen att under den vita eller svarta färgen som man kan välja på så är det ett blankt skal som är saltprovat! WOW!!!


Kan man få cop 7,09? Inte vet jag! Men allt går att sälja med mördande reklam. Och dödligare blir reklamen då lågprisprodukter av alla slag dyker upp. Det är då man kan sålla när någon som vågar träda fram (i forum) och erkänna brister på produkter som låter för bra för att vara sant.

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Argo med COP 7.09?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2009, 17:59:22 »
Bara att ställa utedelen i bastun ;D ;D
7.09 ;D ;D
Argo ;D ;D
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Argo med COP 7.09?
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2009, 17:26:04 »
En sån skall jag ha, mitt hus läcker som ett såll...

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Argo med COP 7.09?
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2009, 09:07:51 »
hmz Argo by Sanyo, alltså Sanyos "billig märke" får ihop en pump med bättre Cop än Sanyo pumparna, finner detta svårt att tro men alltid är det väl någon som går på det.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Argo med COP 7.09?
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2009, 16:06:27 »
Om du gör samma mätning som Onzza har gjort kan du nog fÃ¥ lika bra värden med mÃ¥nga maskiner  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Argo med COP 7.09?
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2009, 15:37:23 »
 :,v( Läs det finstilta: "COP värde 7,09 för modell A826W / A826B vid min effekt"

Begär Eurovents värden om du ska jämföra med andra pumpar...
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad symlah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Argo med COP 7.09?
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2009, 19:35:12 »
Min erfarenhet visar att COP bara är ett värde utan någon praktisk betydelse. Vid vilken utetemp är det mätt, inkluderar det omstarter / avfrostningar / värmekabel etc. COP faller ganska bra med utetempen och det är ju när det är kallt som man vill ha värmen. Hur effektivt den värmer vid +7° (vanligt i def av COP) är tämligen ointressant då inga pumpar behöver levererar maxeffekt då. Det är också väldigt ovanligt med en medeltemp på +7° under en VP-säsong. Den ligger nog under noll, i alla fall i stockholm.

Glöm COP och koncentrera på pris, beteende och buller - det är mitt råd (efter en säsong med VP)
Radhus, 128m2, 2 vån, byggt 70-talet, Tid. dir.el, Nu VP Panasonic HE9GKE vid trappen upp/hallen, barnfamilj...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!