Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fler varmvattenladdningar pÃ¥ vintern?  (läst 934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Fler varmvattenladdningar på vintern?
« skrivet: 15 april 2019, 10:50:08 »
Jag har VVstart pÃ¥ 40 grader och stopp med driftpressostat (ca 54 grader).  Jag har "alltid" haft ca 2 VV-laddningar pÃ¥ ett dygn när jag inte haft nÃ¥got VV-uttag och ingen värme gÃ¥ende (som stör bilden dÃ¥ den laddar vid värmekörningar).

Nu när jag tittar på loggen så lägger jag märke till att jag numera har ca 3 laddningar/dygn och avsvalningskurvan på VV har en betydligt kraftigare lutning än jag varit van vid.

Har rengjort växelventilen (Honeywell) som gÃ¥r lätt och fint men märker ingen skillnad.  Men VP fÃ¥r numera stÃ¥ kallare än förut dÃ¥ det läcker ut mindre värme frÃ¥n uppvärma utrymmen numera, dÃ¥ jag hÃ¥ller ca 11-13 grader i omgivande rum istället för typ 22 och dessutom är ju mina 2 laddningar/dygn frÃ¥n tidigare frÃ¥n sommrar, dÃ¥ värmen varit avstängd av naturliga anledningar.

SÃ¥ hur stor inverkar har omgivningstemperaturen pÃ¥ antalet VV-laddningar?  Kan det vara rimligt att läckaget ökar med 50% om omgivningstemperatur gÃ¥r frÃ¥n 25 till 11 grader?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fler varmvattenladdningar på vintern?
« Svar #1 skrivet: 15 april 2019, 14:41:12 »
Hej!
Jag har inga bevis för min teori så ta den för vad den är.
Men VVB är inkopplat dels med växelventil och sen ett T-rör.
Vid T-kopplingen strömmar värmevattnet med relativt hög fart under värmesäsong och står stilla på sommaren.
Kan tänka mig att en viss turbulens uppstår när vattnet strömmar förbi själva T:et och detta orsakar att en liten, liten delström går in/ut i VVB i samma rör.
Men detta är helt ovetenskapligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Fler varmvattenladdningar på vintern?
« Svar #2 skrivet: 15 april 2019, 15:12:26 »
Fast jag har alltsÃ¥ i sommarläge bÃ¥de nu och pÃ¥ sommaren.  Enda skillnaden är att pumpen har ca 25 grader omgivning pÃ¥ sommaren medan det nu är kanske 12 istället.  Det borde ju göra att vvb svalnar snabbare, men är det sÃ¥ markant som 50% eller är det nÃ¥got annat fel?

Växelventilen misstänker man ju jämt men dels går den bra och dessutom så borde det inte göra så mycket om den är kass när cirkpumpen står still.

Funderar på det är något problem med laddningarna. Pumpen visar diff på 20 grader vb in/ut, men visst är det så att givaren för returen sitter så att den egentligen inte påverkas av vv-laddningar och det är därför diffen blir så hög?

10 minuter för en 7kW pump, låter det normalt för en underhållsladdning?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Fler varmvattenladdningar på vintern?
« Svar #3 skrivet: 15 april 2019, 19:32:40 »
Om man antar att medeltempen i beredaren är 47° så blir deltaT beredare/rum 36° respektive 22°.

Då är det rimligt att förlusterna är 65% högre vid 11°.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fler varmvattenladdningar på vintern?
« Svar #4 skrivet: 15 april 2019, 20:00:26 »
Vid T-kopplingen strömmar värmevattnet med relativt hög fart under värmesäsong och står stilla på sommaren.
Kan tänka mig att en viss turbulens uppstår när vattnet strömmar förbi själva T:et och detta orsakar att en liten, liten delström går in/ut i VVB i samma rör.
Men detta är helt ovetenskapligt.
Det är inte ovetenskapligt. Just det beskrivna fenomenet har varit ett problem på IVT-pumpar. Numer har man ett annorlunda utformat T-stycke som ska förhindra att vatten i beredarens mantel blandas med förbiströmmande värmebärarvatten. Har för mig att Per Lu har skrivit om detta. Han bytte T-stycke vilket jag inte har kommit mig för.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Fler varmvattenladdningar på vintern?
« Svar #5 skrivet: 15 april 2019, 21:34:57 »
Jag håller helt med Lexus map ändring av energiförluster från VVB.
Men för mig vore det intressantare att fråga sig vad netto energiåtgången blir av temperatursänkningen i utrymmet där VVBstår.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!