Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: borrhÃ¥lsdjup för en 7kW Nibe Fighter 1210  (läst 698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
borrhålsdjup för en 7kW Nibe Fighter 1210
« skrivet: 21 november 2023, 21:11:38 »
Vi kollar på ett hus i Tierps kommun (mellan Gävle och Uppsala). Huset har en gammal (1999) Nibe Fighter 1210 värmepump på 7kW och borrhålet är på 100-120 meter (finns olika uppgifter, installationen skedde med tidigare ägare). Rekommendationen i instruktionsboken är dock bara 80-120 meters borrdjup. Det verkar väldigt lite för 7kW värmepump men kanske räknade man annorlunda år 1999. Vad säger ni?

Huset har 208m2 boarea i två plan, den något större bottenvåningen har golvvärme, övervåningen med sovrum har elelement. Elförbrukningen är 14500kWh/år (för ett äldre par, dock vet jag inte hur varmt de håller huset). Men säg 10000kWh för att värma upp ca 120m2 med golvvärme känns lite mycket. Huset har torpargrund så det försvinner väl inte så mycket värme ner i marken.

Vi funderar (om det blir affär) att installera vattenradiatorer på övervåningen. Eftersom värmepumpen är så gammal så behöver den nog snart bytas ut, troligen då till en lite kraftfullare. Då behövs säkert ett betydligt djupare borrhål.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: borrhålsdjup för en 7kW Nibe Fighter 1210
« Svar #1 skrivet: 21 november 2023, 21:16:59 »
Precis, man dimensionerade lägre på 90-talet. Det var dyrt att borra och värmepumparna var av on/off-typ, men det gav trots detta en hyfsat stor energibesparing. Har du tittat om borrhålet finns med i SGUs brunnsarkiv? https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: borrhålsdjup för en 7kW Nibe Fighter 1210
« Svar #2 skrivet: 22 november 2023, 00:10:11 »
Jag har kollat Brunnsarkivet. Brunnen saknas. Däremot har en granne energibrunn, 140m borrad 2020. Jag vet dock inte någonting om detta hus (Atemp, byggår etc) så svårt att avgöra om 140m är det som rekommenderas i denna del av landet. Känns fortfarande inte så djupt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: borrhålsdjup för en 7kW Nibe Fighter 1210
« Svar #3 skrivet: 22 november 2023, 08:34:10 »
Mellan tummen och pekfingret förbrukar huset runt 50 W/m2 som mest i bottenplan, och ca 50% av detta på övervåningen.
Så totalt värmebehov borde vara ca 7.5 kW.
10 000 kWh/år för värme är inte helt fel, ,ca 5000-6000 på värmepumpen och resten för elradiatorerna.
4500 kW till hushållsel är rätt lågt räknat dessutom.
Om ni ersätter den gamla med t.ex. en 1245-8 kW från Nibe så borde allt kunna fungera som tidigare.
Kanske ska ni byta ut några fönster och dörrar också?
Det kan spara en del.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: borrhålsdjup för en 7kW Nibe Fighter 1210
« Svar #4 skrivet: 22 november 2023, 11:49:55 »
Fönsterna verkade vara i bra skick, inget uppenbart drag där jag kollade. Blandat isolerglas och kopplade tvåglas. Tror inte det finns alltför mycket att vinna här. Vinden isolerad med lösull (?). Köket har gasspis vilket väl minskat hushållselförbrukningen något.

Menar du att nuvarande borrhål skulle kunna fungera även med en ny värmepump (typ Nibe 1245-8kW)?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: borrhålsdjup för en 7kW Nibe Fighter 1210
« Svar #5 skrivet: 22 november 2023, 16:22:32 »
Jo, det borde fungera, är ungefär samma uteffekt på den som på den nuvarande.
Du kanske inte får 100% effekttäckning med den, men nära på, och minst 98-99% energitäckningsgrad gissar jag.
Enda nackdelen kan vara om/när vi får effektavgifter, då är det en nackdel om det behövs eltillskott när det är som kallast, men det borde ju å andra sidan bara bli aktuellt 1-3 månader/år kan jag tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: borrhålsdjup för en 7kW Nibe Fighter 1210
« Svar #6 skrivet: 22 november 2023, 21:50:45 »
Men jag tänker att med vattenradiatorer på övervåningen så kommer det att behövas större effekt från värmepumpen. Vill inte byta elradiatorer mot uppvärmning mha elpatron utan bättre att värmepumpen är rätt dimensionerad för användningsfallet.
1999: bergvärme för att värma upp nedervåning (120m2?) med golvvärme, elpatron OK när det är kallt (elen billig) => 7kW värmepump och 100-120m borrhål
2023: bergvärme för att värma upp hela huset (208m2) med golvvärme och radiatorer, undvik elpatron (elen dyr) => större effekt på värmepumpen och djupare borrhål

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: borrhålsdjup för en 7kW Nibe Fighter 1210
« Svar #7 skrivet: 23 november 2023, 07:24:53 »
Jo, det är korrekt i teorin, men om du räknar med att en större värmepump och ett extra borrhÃ¥l kanske kostar 100 000 kr mer än att bara byta till samma storlek, med 2% extra kostnad för tillskott de där 10 kallaste dagarna pÃ¥ Ã¥ret (med en värmepump  samma storlek som dagens) sÃ¥ förstÃ¥r du att den ekonomiska kalkylen blir icke Ã¥terbetalningsbar.
Man kan ändå välja att göra det som är funktionsmässigt optimalt - för sitt eget mentala välmående om man har råd, men det ska otroligt mycket till för att det någonsin ska löna sig.
Tänk på att minst 50% av värmebehovet på övervåningen kommer "gratis" via taket på bottenvåningen, och via konvention i trappen upp till övervåningen.

Det som krävs för att det ska löna sig att borra mer är troligen skyhöga effekttariffer, och/eller extremt hårda krav från EU vad gäller "lågenergihus" för att undvika krav på stora renoveringar eller ekonomiska pålagor av olika slag.

Som det idag är skulle du troligen aldrig tjäna in ett extra borrhål, men det är ju inte helt omöjligt om reglerna ändras, och du kommer att bo i huset i 40 år, typ.
« Senast ändrad: 23 november 2023, 07:37:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: borrhålsdjup för en 7kW Nibe Fighter 1210
« Svar #8 skrivet: 23 november 2023, 08:58:27 »
Men jag tänker att med vattenradiatorer på övervåningen så kommer det att behövas större effekt från värmepumpen. Vill inte byta elradiatorer mot uppvärmning mha elpatron utan bättre att värmepumpen är rätt dimensionerad för användningsfallet.

Under en stor del av året kommer värmepumpen att kunna klara av uppvärmningen av övervåningen. Det som händer är att tillsatsel kommer att behövas vid en högre utetemperatur jämfört med idag. Det som bestämmer lönsamheten för extra borrhål/större pump är hur många kWh per år mer elpatron som det blir. Det vet vi inget om. Det verkar lite meningslöst att fundera på mer borrhål och annat innan fakta finns. Rent allmänt lönar det sig nästan aldrig att skaffa mer borrhål till en fungerande befintlig anläggning. Kalkylen för att borra 20 meter till när borriggen ändå finns på plats ser annorlunda ut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!