Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta slang befintligt borrhÃ¥l eller borra nytt?  (läst 855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rikardt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta slang befintligt borrhål eller borra nytt?
« skrivet: 03 november 2023, 15:38:39 »
Hej,
Jag skulle önska lite tips kring vårt system som idag bygger på jord- och bergvärme. Vi har ett stort och gammalt hus från 1924 med en IVC Greenline 11kw från 2009, jordvärme (ca 500 m slang) samt ett äldre borrhål på 150m. Borrhålet gjordes 1982 och användes till en början även som vattenbrunn om jag förstått det rätt. Installationen av jordvärme gjordes av tidigare ägare efter det att man kört slut på borrhålet 2008/2009 och jag trodde till en början att det var en del av en lång slinga på typ 800 m innan jag förstod att det var orimligt. Förra hösten valde vi att lokalisera borrhålet för att se om vi kunde koppla in det och därmed få ett något bättre system och minska mängden eltillskott. Vad jag upplevde under förra vintern så hade vi inga problem med den nu kombinerade jord- och bergvärmen och även om vi inte har någon loggning så kändes det som att borrhålet gjorde nytta. Köldbärartempen var inte alltför låg i slutet av vintern, flödesmätarna visade på bra flöden i båda slingorna osv.

Nu i helgen upptäckte jag först att det lät lite konstigt i köldbärarslingan, att flödesmätarna visade lägre flöde samt att nivån i expansionskärlet hade minskat. Jag tänkte att jag får följa det ett par dagar innan jag kontaktar rörmokare. I förrgår hade något hänt, för då hade expansionskärlet imploderat.. Jag stängde då av cirkulationen och lät pumpen gå på eltillskott. Idag har rörmokaren varit här och fyllt på brinevätska men den försvann nånstans i borrhålsslingan och då grävde vi fram toppen på borrhålet för att kolla anslutningarna men det visade sig att det är läckage någonstans nere i hålet eftersom det bubblade i vattenytan när vi lyfte på locket till hålet.

SÃ¥ nu stÃ¥r jag här med endast jordvärme igen och vet inte om vi ska försöka engagera nÃ¥gon för att försöka fÃ¥ upp befintlig slang ur hÃ¥let och ner med en ny eller om vi istället ska satsa pÃ¥ ett helt nytt (och djupare) hÃ¥l. Rörmokaren gissade väl att det kostar 15-20 tusen att göra arbetet med att byta slang (om det gÃ¥r att fÃ¥ upp den befintliga). Skulle vi borra ett nytt hÃ¥l sÃ¥ tänker jag att det vore bra att kunna nyttja befintliga anslutningar in mot huset sÃ¥ att inte allt behöver göras om pÃ¥ insidan. Undersökningsarbetet samt installationen av borrhÃ¥let förra hösten kostade i sig närmre 30 tusen sÃ¥ det är ju inget billigt nöje detta  :)

Har någon liknande erfarenhet och kan ge tips kring vilket spår som är mest rimligt?

Tack på förhand,

//Rikard


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta slang befintligt borrhål eller borra nytt?
« Svar #1 skrivet: 04 november 2023, 09:02:16 »
Det beror på.
Ibland fastnat grejerna i borran om nått lossnat och kilar fast slangen?
Risken för detta beror på vad för typ av berggrund där är?
Jag skulle nog kolla med lokala borrfirmor vad de tror, de har antagligen bäst koll på detta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rikardt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta slang befintligt borrhål eller borra nytt?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2023, 20:47:59 »
Hej igen,

Nu har vi haft en borrfirma på plats för en första bedömning av läget, de kopplade loss slangarna vid borrtoppen och provdrog för hand men kom väl typ en halvmeter. De kan komma tillbaka med en mindre grävmaskin för att börja dra upp slangen för att sedan kanske kunna "rulla" upp den med den utrustning som också används för att få i ny slang. De bedömer att det kostar ca 20 000 att byta slang om det fungerar hyggligt men det kan ju visa sig att de inte ens får upp befintlig slang.

Som jämförelse fick jag en bedömning att ett nytt 200m hål i närheten skulle kosta drygt 80 000 med borrning, foderrör, ny slang, brinevätska, lite grävning och bortforsling av borrkax.

Jag tycker att det är jättesvårt att bedöma vilket spår som vi bör satsa på då det är oklart vad som orsakat problemet med befintligt hål. När jag frågade rörmokaren om vad han hade gjort i mitt ställe så lät det nästan som att han lutade åt att undersöka möjligheterna till ett nytt hål medan borrfirman tyckte att det borde vara värt ett försök att byta slang..

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byta slang befintligt borrhål eller borra nytt?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2023, 06:11:38 »
Dra upp slangarna med en maskin låter som ett bra förslag, borde vara väl värt ett försök.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!