Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ värmepumpar luft/berg i samma radiatorkrets, är det en bra idé?  (läst 2285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Jag bor i ett hus med underdimensionerad bergvärmepump som dessutom värmer ett garage till en flytande temperatur. Det här gör systemet svårt att justera in samtidigt som det blir för mycket tillskott för att det ska kännas riktigt bra.

Kollegor till mig droppade idén om att istället för att borra extra och köpa större pump, köpa en luft/vatten-värmepump och sätta in i befintlig radiatorkrets. Idén känns järv men också väldigt tilltalande. Tilltalande eftersom priset är mycket lägre, att jag då kan köra på bra COP vid plusgrader utan att belasta borrhålet alls och antagligen så kan luftpumpen hjälpa bergvärmen tillräckligt ner i minusgraderna för att ta bort den stora mängden tillskott. Det jag inte riktigt ser ännu är hur man skulle styra ett sånt system.

Vad säger ni kära forummedlemmar, är det här en bra idé? Varför eller varför inte? Och hur skulle man styra det hela?

//Jalle H
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag bor i ett hus med underdimensionerad bergvärmepump som dessutom värmer ett garage till en flytande temperatur. Det här gör systemet svårt att justera in samtidigt som det blir för mycket tillskott för att det ska kännas riktigt bra.

Kollegor till mig droppade idén om att istället för att borra extra och köpa större pump, köpa en luft/vatten-värmepump och sätta in i befintlig radiatorkrets. Idén känns järv men också väldigt tilltalande. Tilltalande eftersom priset är mycket lägre, att jag då kan köra på bra COP vid plusgrader utan att belasta borrhålet alls och antagligen så kan luftpumpen hjälpa bergvärmen tillräckligt ner i minusgraderna för att ta bort den stora mängden tillskott. Det jag inte riktigt ser ännu är hur man skulle styra ett sånt system.

Vad säger ni kära forummedlemmar, är det här en bra idé? Varför eller varför inte? Och hur skulle man styra det hela?

//Jalle H
Man får helt enkelt koppla dom i serie den som ska gå mest får sitta först orkar inte den höja tempen tillräckligt får nästa hjälpa till går säkert lösa på lämpligt sätt men jag skulle satsa på 1 kraftigare system som fixar allt och troligtvis vänta tills det är dags att byta ändå. Du har inte funderat på en luft luft till garaget dom funkar riktigt bra i sån miljö och avlastar vp en hel del.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Tack för svar!

Jag har absolut tänkt på alternativet att sätta en luft luft i garaget och det är fortfarande ett aktuellt alternativ. I så fall kopplar jag också ner kulverten, eller sätter den en lågt ställd termostat på den enda vattenradiatorn. Men man vill ju gärna göra bästa möjliga. :)

En fråga på det där med att sätta pumparna i serie, det innebär väl att det som blir den sekundära pumpens "returtemp" kommer vara så hög så länge den primära pumpen orkar få upp tempen, och därför kommer den sekundära aldrig jobba så länge den primära klarar effektbehovet, eller hur? Det låter ju riktigt enkelt och smidigt. I mitt fall skulle ju luftpumpen sitta först. Finns det något läge när luftpumpen konsumerar för mycket el, eller har aldrig en luftpump inbyggd elpatron? Jag har bara erfarenhet av bergvärme och luft-luft-pumpar.

Varför skulle du helst vänta till uppgradering av vanliga pumpen framför att gå på en sån här lösning? Investeringen att komplettera med en luft-vatten borde väl ligga i storleksordningen 50-60k. Att byta pump och borra ett ytterligare hål ligger i storleksordningen 150k. Å andra sidan så tillkommer ju en bergvärmepump hursomhelst den dagen den går sönder.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag tycker det är en mycket bättre lösning med 1 värme källa än 2 som ska underhållas och sen tror jag livslängden på en bergvärme pump är längre och att ha en luft/vatten vp som spets känns också lite fel då kommer den gå när det är kallt ute och den ger som sämst. Nu vet jag inte hur mycket elspets din vp förbrukar men säg tex 4000 kwh per år en luft/vatten vp med cop på 2,5 skulle också dragit 1600 kwh så då spar du 2400 kwh per år då tar det rätt många år innan det går jämnt ut om du lägger 60000 kr och hur länge håller en luft/vatten vp. Du har inte möjlighet att lägga ner lite jordvärme slang som komplement till nuvarande borra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Beroende på vilken typ av kulvert du har till garaget så kan även den käka rätt mycket energi i form av värmeläckage.
Luft/luftvärmepump till garaget tror även jag är den ekonomiskt vettigaste lösningen.
Luft/vattenvärmepumpen har troligen bara högre COP än bergvärmen när det är över +7 grader ute, och då harm an ju i princip inget energibehov, så den potentiella besparingen i "högre COP" faller mer eller mindre helt.
Styrningen skulle kunna ske om luftvattenvärmepumpen kopplas in så att den ersätter eltillskott steg 1 på bergvärmen.
När bergvärmen kallar på eltillskott så startar luft/vattenvärmepumpen, räcker den i sin tur inte till så går elsteg två in.
Men, om det funkar beror på vilken bergvärmepump du har (styr eltillskott olika beroende på modell) och vilken luft/vatten-värmepump du har (måste ha en funktion att startas via kontaktslutning.)
Troligen behöver du en styrenhet till den luft/vattenvärmepump du köper, och då blir det inte så billigt, jag tror absolut inte att det blir en bra affär om du inte kan få en luft/vattenvärmepump mer eller mindre gratis av någon som slängt ut den för att de uppgraderat till bergvärme, eller köpt en större luft/vattenvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Bra och tydligt resonemang, tack!
Det låter ändå som en luft/luft som får kompletteras när den befintliga VP ska bytas. Det får inte bli för komplicerat heller.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Och för att svara på frågan om jordslang, så har jag tyvärr inte den möjligheten då huset bara har en vanlig villatomt som inte är lämplig att riva upp.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skal ochså något liknande system, men med en Luft/Vatten och en frånluftsvärmepump, då jag sakl serva et hus på 274 kvm och garage på 40 kvm, snösmeltning i platta och trapp ute, samt en inomhuspool och tappvatten.

Jag kommer att använda frånluftsvärmepumpen ner till ca +5 grader, da den vill få ca 25-28 C grader från poolrummet hela året och vill ha god COP.
På vinteren vill jag starta Luft/Vatten och la den serva bara undervåning med betongyta som er et tregt system och snøsmelting ute. Då vill Lust/vatten ha et stabilt system å jobba mot och lav temperatur, och FLVP vill ta topperna med pool och värmevatten.

Utan poolen och bara med LVVP har jag hatt en COP på 2.57 gjennom hela året. Det er självklart att LVVP inte har bäst COP på vintern, men det fungerar helt OK i stället för spets på el.

Om du vet ca hur mycket du behöver av kW, så kan en liten LVVP på 5-6 kW fungera gott och en Panasonic monoblock er inte så ille prisad. Den vill kun gå ca 4 måneder i året och kanskje ha lang levetid?

Utloggad trademan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skal ochså något liknande system, men med en Luft/Vatten och en frånluftsvärmepump, då jag sakl serva et hus på 274 kvm och garage på 40 kvm, snösmeltning i platta och trapp ute, samt en inomhuspool och tappvatten.

Jag kommer att använda frånluftsvärmepumpen ner till ca +5 grader, da den vill få ca 25-28 C grader från poolrummet hela året och vill ha god COP.
På vinteren vill jag starta Luft/Vatten och la den serva bara undervåning med betongyta som er et tregt system och snøsmelting ute. Då vill Lust/vatten ha et stabilt system å jobba mot och lav temperatur, och FLVP vill ta topperna med pool och värmevatten.

Utan poolen och bara med LVVP har jag hatt en COP på 2.57 gjennom hela året. Det er självklart att LVVP inte har bäst COP på vintern, men det fungerar helt OK i stället för spets på el.

Om du vet ca hur mycket du behöver av kW, så kan en liten LVVP på 5-6 kW fungera gott och en Panasonic monoblock er inte så ille prisad. Den vill kun gå ca 4 måneder i året och kanskje ha lang levetid?

kan du posta principskiss antar du bygger med lösa delar och batteri i frånluften ?
intressant..

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en liten tråd om min anläggning här:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64367.0

Bara å ställa frågor om ni inte fattar ritningarna :)

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Hej
Det är inga problem att göra detta.
Du gör dÃ¥ en s.k. returdockning, dvs kopplar  luftvattenvärmepumpen pÃ¥ returledningen  sÃ¥ att den "förvärmer" värmebäraren, därmed sÃ¥  gÃ¥r bergvärmepumpen mindre, och orkar mer.  Ett exemepl är tex nibe  2040 med smo20.  2040 är varvtalsstyrd  och smo är deras lilla  styrning
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!