Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 2020 + EVP 270  (läst 1790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wingqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 2020 + EVP 270
« skrivet: 23 november 2015, 11:49:38 »
Hej,

Har en Fighter 2020 + EVP 270. Det är min första vinter i huset och jag studerar lite hur värmepumpen uppför sig. Verkar som den jobbar väldigt mycket mindre nu när temperaturen är under -5 och det ser ut som en brytpunkt runt -7/-8 grader, där elpatronen får jobba en del parallellt. Är detta normalt? Är de längre perioderna för värmepumpen pga att avfrostningen går in? Från tidigare ca 20 min till numera ca 1h mellan körningarna.

Tacksam för svar!

Mvh
Magnus

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 2020 + EVP 270
« Svar #1 skrivet: 23 november 2015, 12:24:54 »
Hej!
Det tycker jag också låter konstigt. Gångtiderna borde bli längre med kortare tid emellan körningarna när det blir kallare ute och inkoppling av el-patronen undvikas så länge det går. Kan man se om den frostar på jämnt över hela ytan på förångaren på baksidan?

Mvh /Josth
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 2020 + EVP 270
« Svar #2 skrivet: 23 november 2015, 14:56:47 »
Vad har du för värmekurva?
Låter som att EVP 270 behöver bli så pass varm att värmepumpen stoppar på hög returtemp och elpatron tar över?
Försök trimma in så låg kurva som möjligt i ditt hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wingqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 2020 + EVP 270
« Svar #3 skrivet: 23 november 2015, 15:40:29 »
Det ser ut som den frostar jämnt, ser inget konstigt med det.

Jag har ganska hög värmekurva. Om värmepumpen stoppar på hög returtemp, varnar den då för detta? Eller stoppar den och fortsätter sen som vanligt? För när jag kollade på status så var den under normal drift.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 2020 + EVP 270
« Svar #4 skrivet: 23 november 2015, 16:48:22 »
Kan beror på hög returtemp ja. Vad jag kan få fram så blinkar symbolen "C" för kompressorstatus när kompressor vill starta men är förhindrad av tidsvillkor eller hög returtemperatur. Man får nog titta till den relativt ofta för att säkert upptäcka det. Finns dessutom en inställning för hur många grader returtemp behöver sjunka innan återstart.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 2020 + EVP 270
« Svar #5 skrivet: 23 november 2015, 18:48:39 »
Jag har ganska hög värmekurva. Om värmepumpen stoppar på hög returtemp, varnar den då för detta? Eller stoppar den och fortsätter sen som vanligt? För när jag kollade på status så var den under normal drift.

Du får nog ingen varning, jag tror det enda sättet att se det är på utedelens display. :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!