Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min IVT 12GR-N avfrostar inte, kan jag hittat felet?  (läst 4887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min IVT 12GR-N avfrostar inte, kan jag hittat felet?
« skrivet: 12 december 2013, 14:01:50 »
Hej.
Allt började i våras då min ca 7 år helt problemfria luftvärmepump larmade för 1-2. Jag ringde en service firma som kom efter några veckor men när jag startade den fungerade den givetvis. Han kontrollerade dock gastrycket och någon ventil som var ok.
Nu i höst när det blev kallare märkte jag att den inte avfrostade utedelen och ger inga felmeddelnade så jag har gjort det manuellt genom att köra kyla vilket har fungerat.
Jag skruvade isär den och kollade och såg att det var en massa frost runt röret och givaren som heter TH4 (Thermistor Suction Temp)
Rengjorde den från is men den avfrostade inte ändå.
Ohmmätte då givarna och såg att:
TH1 lÃ¥g pÃ¥ ca 55 kΩ
TH2, TH3 och TH5 lÃ¥g pÃ¥ ca 10 kΩ
TH4 lÃ¥g pÃ¥ 0,8kΩ
Kan det vara TH4 som är trasig och i så fall var kan man köpa en ny?

MVH Johnny
« Senast ändrad: 12 december 2013, 14:04:33 av jfhallberg »
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

Utloggad nightprowler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Min IVT 12GR-N avfrostar inte, kan jag hittat felet?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2013, 17:43:41 »
TH2-TH5 ska ha samma värde, så det verkar som TH4 är paj. Bara prata med närmaste IVT återförsäljare kostar en dryg hundring.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Min IVT 12GR-N avfrostar inte, kan jag hittat felet?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2013, 20:42:31 »
TH2 till TH5 skall visa samma resistans (TH1 är annan typ), så byt givarsatsen om de avviker.
Köldmediemängd kan man inte avläsa på trycket, det visar bara om kompressorn jobbar rätt. För kontroll av köldmediemängd så måste enheten tömmas och mediet vägas.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min IVT 12GR-N avfrostar inte, kan jag hittat felet?
« Svar #3 skrivet: 13 december 2013, 16:13:48 »
Ringde idag och det kostade ca 540 kr.
DÃ¥ var det hela paketet med alla givarna som satt i kontakten.
Gick inte köpa bara 1 givare.
Har beställt och det skulle komma nästa vecka, hoppas nu (dyrare än jag räknat med) att det är givaren som strular.
Frågade om han hade några begagnade men han sa att han inte kunde garantera att de fungerade. (Är ju egentligen bara att ohmmäta så ser han det)
Det borde ju finnas massor med gamla skrotade pumpar som man skulle kunna sälja i delar tycker jag, typ som bildelsbasen.se fast "värmepumpsbasen.se"  :)
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Min IVT 12GR-N avfrostar inte, kan jag hittat felet?
« Svar #4 skrivet: 13 december 2013, 18:01:37 »
Frågade om han hade några begagnade men han sa att han inte kunde garantera att de fungerade. (Är ju egentligen bara att ohmmäta så ser han det)
Det borde ju finnas massor med gamla skrotade pumpar som man skulle kunna sälja i delar tycker jag, typ som bildelsbasen.se fast "värmepumpsbasen.se"  :)

Om du inte fÃ¥r igÃ¥ng din har du ju ett första objekt att starta en VP-skrot med.  tOOmten

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min IVT 12GR-N avfrostar inte, kan jag hittat felet?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2013, 00:50:01 »
Om du inte fÃ¥r igÃ¥ng din har du ju ett första objekt att starta en VP-skrot med.  tOOmten

Inte denna gÃ¥ng, den verkar fungera efter att jag bytte givaren.  tummenupp
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!