Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage av gas  (läst 2058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bach

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läckage av gas
« skrivet: 28 juni 2020, 11:59:59 »
Vill bara berätta om mina erfarenheter med denna Qlima-pump från Jula. Har varit en mardröm. Efter 1 år rasade en givare. Kunde inte hitta kvitto på installationen och då gällde inga garantier. Man får tacka. Bytte givaren. Pumpen funkade igen men usel värme. Tog hit en kylmontör. Gasen har läckt ut. Enligt dom såg installationen sjysst ut så läckan sitter inne i nån av inne- eller utedelen. Dom fyllde på gas. Funkade. Nu efter 2 månader är det slut igen. Köp aldrig luftvärmepump på Jula är min slutsats. Dom sålde en läckande enhet till mig och avsade sig allt ansvar när jag inte kunde hitta kvittot på installationen. Den andra montören sa att dessa pumpar är ökända för sin usla kvalitet. Den pump jag hade innan Var också från Jula. Lika dålig den. Jag är klar med Jula.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Läckage av gas
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2020, 16:54:56 »
Mja, vissa verkar ju funka helt bekymmersfritt många år.
Att kvittot har kommit bort tycker jag inte är något att skylla på Jula och deras service. Men är det givarfel så bör de väl sett mellan fingrarna.
När de fyllde gas så borde de ju varit framme med gassökaren tills de hittade läckan, inte åka där ifrån innan. Det är ju inte Jula eller Jula-pumpens fel.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Bach

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage av gas
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2020, 18:23:46 »
Aldrig sagt att avsaknaden av kvittot är julas fel. De hanterar inte ens pumparna. Vad jag säger är att vill du ha en pump som funkar ska du inte välja jula. Trasig från butik. Montörerna försökte hitta läckan men de lyckades inte. Den var inte vid anslutningarna.

Utloggad Bach

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage av gas
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2020, 18:24:42 »
Och nu har den slocknat helt. Grymt bra grejor.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Läckage av gas
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2020, 18:40:01 »
Kanske uppfattades mitt inlägg som lite drygt, även om det inte var menat så.

Det är en bra varning du ger!

Bara att spana in den perfekta ersättaren nu så kan samma montör kasta det gamla.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Bach

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage av gas
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2020, 20:15:52 »
Ingen fara. Blir som du säger. Blir en Mitsubishi. Har en gammal pump i bostadshuset från ÖB. 15 år gammal. Tuffar på. Lite dålig på värme men funkar. AC funkar oxå. Tänkte flytta den till garaget till hösten o slänga upp en ny i kåken.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Läckage av gas
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2020, 22:08:03 »
Det är inte som sÃ¥ att du är med i Jula-club? IsÃ¥fall sÃ¥ finns ditt köp knutet till dig digitalt, sÃ¥ papperskvitto eller inte spelar ingen roll.  De hittar isÃ¥fall ditt digitala kvitto i kassasystemet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Bach

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage av gas
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2020, 07:53:58 »
Helt sant. Och det trodde jag också gällde som garanti. Men eftersom jula lämnat över all hantering av garantiärenden på de pumpar de säljer till tillverkaren så är det de som stipulerar villkoren. Och de kräver att få se kvitto på installationen. Det kvittot hittar jag inte och jag minns inte vem det var jag anlitade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!