Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Qlima S-JA2518, effektförbrukning och avfrostningar...  (läst 5556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Enligt typskyltar och specar i installationsanvisning ska effektförbrukningen för denna värmepump vara upp till 0,8 kW , lika vid såväl kyl- som värmedrift.
Just nu står en sådan här intill och drar 1290-1300 W (och ja, det ÄR aktiv effekt som mäts, inte skenbar effekt).  Ska man i första hand gissa att specar och typskylt är lika felaktiga som allt annat i dokumentationsväg för denna värmepump, eller finns det någon annan rimlig förklaring till den höga effektförbrukningen (skulle den t ex kunna tänkas vara överfylld med kylmedium från fabrik?).
Invertern bör rimligtvis ha styrt upp kompressorn till maximalt varvtal.
Driftförhållandena för tillfället:
Utetemp ca -4 celcius
Innetemp +19 celcius
Inställt börvärde på fjärren +29 celcius
Tryck vid serviceventilen  31,5 bar (motsvarar 52,5 celcius kondenseringstemp för R410)
Längd på rörpaket 4 m.
Förångaren är aningen "randig" - det finns just nu två partier med lite tunnare frostbeläggning än resten.

En annan anmärkningsvärd sak är att värmepumpen har varit i drift ca 3 veckor, den avfrostade regelbundet under den första veckan men sedan tycks den ha slutat med det, och har krävt manuell avtining två gånger denna helg.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Utedelens typskylt brukar uppge upptagen och avgiven effekt ”nominellt” och inte vad den kan dra och avge som max.
Antar att det är samma uppgifter som uppges på tex qlima
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S-JA2518, effektförbrukning och avfrostningar...
« Svar #2 skrivet: 15 april 2019, 08:10:52 »
Min scja2516 kan förbruka drygt 1600w vid kallt väder (-20) och avfrostningar.

Kolla vilken fläkthastighet du har och mät utblåstemp så kan du räkna ut uteffekt och COP.

Jag skulle gissa på att du får uteffekt på ca 3,5 kw och då är allt helt normalt :)

"Krävt manuell avtining"? Är du säker på att det blivit så mycket is att den har behövt avfrostning?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Ja, den frös igen totalt ett par gånger under de första veckorna den satt uppe, men sedan har den gått bra.  Den verkar få svårt att klara avfrostningarna om det är fuktigt väder eller snöar, några minusgrader och man har ställt ner rumstemperaturen till 17 grader. Om den får stå på 20 grader, klarar den sig bra.

En granne har en S-JA2516 och den har också frusit igen några gånger den här vintern.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S-JA2518, effektförbrukning och avfrostningar...
« Svar #4 skrivet: 19 april 2019, 21:37:41 »
Kylflänsarna är så tunna att jag kan förstå ifall värmen i innerdelen inte räcker till vid 17 grader.
Efter att ha rengjort min scja2516 och en kompis Toshiba ras så gissar jag på att lamellerna är mer än dubbelt så tjocka på toshiban  :P

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S-JA2518, effektförbrukning och avfrostningar...
« Svar #5 skrivet: 15 november 2019, 18:13:02 »
Fint, nu har min qlima också frusig igen totalt  :P

Frågan är ifall någonting gått sönder eller ifall avfrostningen inte triggas vid lågt effektuttag och lågt satt temperatur?

Den har gått felfritt i snart 3 år men nu har jag installerat en luft/vatten som tar halva huset.
Tidigare har den alltid stått på 22-24 grader och fått jobba hårdare.
Nu åkte jag på tjänsteresa 6 veckor och pumpen stod på 20 grader och har inte behövt jobba lika hårt som tidigare.
Körde den på AC några timmar tills isen var borta.
Nu har den gått 36 timmar satt på 24 grader och finns ingen is över huvud taget.
Det är ca +1 så den borde ha kört avfrostning men vet inte säkert.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S-JA2518, effektförbrukning och avfrostningar...
« Svar #6 skrivet: 16 november 2019, 22:54:06 »
Tillfällighet
Eller
Avfrostningsgivare

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Qlima S-JA2518, effektförbrukning och avfrostningar...
« Svar #7 skrivet: 17 november 2019, 17:54:15 »
Så där blev min också efter att det varit nollgradigt och snöregnat tre dygn i sträck.
Däremot lyckades jag inte få den att gå i kylläge. Jag antar att den tyckte det var för kallt ute? Jag värmde lufttempgivaren på baksidan, men det hjälpte inte.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Qlima S-JA2518, effektförbrukning och avfrostningar...
« Svar #8 skrivet: 18 november 2019, 12:57:14 »
Min frös också igen härom veckan. Det har slagit mig att alla gånger den har frusit igen, har den börjat med det inom ett par timmar efter att jag har ställt ner börvärdet på innetempen, och vädret har varit fuktigt (dimma eller blötsnö). Jag kunde se på temperaturloggningen i efterhand att under de dagar den stod igenfrusen, gjorde den misslyckade avfrostningsförsök ungefär var fjärde timme. När den går normalt och det är nollgradigt och fuktigt ute, avfrostar den ungefär var 40:nde minut.

Det är lätt att få den att gå i AC-läge för manuell avfrostning genom att aktivera "follow me" -funktionen (tempgivare i fjärrkontrollen, och hänga upp fjärren alldeles under taket, nära kaminen. Nu senast eldade jag tills jag hade rumstemp drygt 20 celcius, då var det 41 celcius där fjärren hängde.  Jag har kvar originalkartongen till utedelen och trär över den vid manuell avfrostning, så att fläkten inte kyler ner den i onödan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S-JA2518, effektförbrukning och avfrostningar...
« Svar #9 skrivet: 07 december 2019, 23:30:55 »
I manualen för sc-ja2516 står det att kylläge fungerar för utomhustemp över 0 grader och minst 17 grader inne om jag minns rätt.
Tror att sc-ja2518 och 19 kan köra ac vid lägre utomhustemp.

Det har i alla fall fungerar bra hos mig sen jag höjde temperaturen.

Jag tror att det är effektuttaget som blev för lågt.
Om det finns is på utomhusdelen och man sätter på full fläkt så brukar det trigga avfrostning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!