Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög kondensor ut-temperatur  (läst 689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad abrhesus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hög kondensor ut-temperatur
« skrivet: 14 augusti 2023, 17:44:22 »
Hej alla, här kommer ännu ett "Hög kondensor ut-temperatur" ämne i forumet.

Jag har en 10 år gammal F1245-12 CU som jag kör på sjövatten i Mälaren.

Jag har hittat några liknande saker i forumet där VV slingan har luftas, jag körde ut 2 liter vatten men ingen luft kom ut, jag körde igenom brinerslangen 3 timmar och ingen luft där hellre.

Har återställt alla inställningar på fabriksinställningar och uppdaterat mjukvaran.

Jag kan se på Uplink att detta meddelandet har pågått sedan december 2022.
 
Tacksam för tipps på hur jag kan felsöka detta.






Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4740
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2023, 18:10:59 »
Flödesproblem om hög temp larmar, kolla igenom allt som har med VB att göra, filter/pump/ stängda ventiler i systemet/ventilen för skift mellan VV och värme kan kärva och inte öppnar riktigt när VV är klart. VP bir inte av med värmen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29395
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2023, 21:30:23 »
Det kan tyvärr bli beläggningar på vvb-sidan av slingan. Det enda som hjälper då är att köra genom vvb med nått som får bort beläggningen. Typ citronsyra eller liknande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2023, 04:45:38 »
Då brukar den väl larma hög kondensor in!

Utloggad abrhesus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2023, 08:11:05 »
Hej
Jag ändrade VV komfortläge till Ekonomi igår och sedan dess så har inget Kondensor meddelande visat sig.
Vi har kört denna panna i 9år på eget brunnsvatten där det var mycket kalk 28°dH innan filtret, men nu fick vi kommunalt VA så att det kan vara kalkavlagringar i VV slingan är nog inte så osannolikt.

Då blir det att köra genom citronsyra, någon som har recept för just rengöring av VV beredaren för att köra genom citronsyra vatten?
 

 

Utloggad abrhesus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2023, 09:56:34 »
Från sida 26 i installatörshandboken:
Röret från slingan i kärlet måste tömmas på
vatten innan luft kan avlägsnas.
Detta innebär
att systemet inte nödvändigtvis är avluftat trots
att det kommer vatten då avluftningsventilen
(QM22) öppnas.

Hur tömmer man slingan i kärlet på vatten?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2023, 10:38:53 »
Är det enbart vid vv beredning larmet kommer ? Är det enbart vid legionella körning larmet kommer ? Vad ligger kondensor in på när larmet kommer ? Vid allt för låg hastighet på cirkpumpen kommer ut tempen bli hög trots att inkommande är låg. Har du nån logfil där larmet är med ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad abrhesus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2023, 11:29:11 »
Är det enbart vid vv beredning larmet kommer ? Är det enbart vid legionella körning larmet kommer ? Vad ligger kondensor in på när larmet kommer ? Vid allt för låg hastighet på cirkpumpen kommer ut tempen bli hög trots att inkommande är låg. Har du nån logfil där larmet är med ?

Igår 14/8 kl 19:50 så ändrade jag VV till energiläge ekonomi.

Jag kan ju bare sätta tillbaks energiläget till normal för att skapa en logprofil med felet, hur spar jag loggar från pannan?



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2023, 12:14:23 »
På frontpanelen är det ett usb uttag sätt in en minne där så kommer en till meny upp välj att logga där kanske var 20onde sekund då bör man se vad som händer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad abrhesus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2023, 14:40:57 »
På frontpanelen är det ett usb uttag sätt in en minne där så kommer en till meny upp välj att logga där kanske var 20onde sekund då bör man se vad som händer.

Hej,
Jag ändrade VV till normal igen och satte i USB och när kompressorn gick igång så kom meddelande 162 igen.

Filer bifogade.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #10 skrivet: 15 augusti 2023, 23:07:03 »
Hittar inget fel i loggen båda cp går på fullt men en förklaring till larmet kan vara att dels har du den största vp som har inbyggd beredare och sen har du väldigt hög brine temp vilket gör att vp lämnar bra med effekt. Sänk vv tempen så mycket det går gärna ännu lägre an bara tills det slutar larma det skonar kompressorn och den drar lite mindre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad abrhesus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor ut-temperatur
« Svar #11 skrivet: 16 augusti 2023, 08:08:03 »
Hittar inget fel i loggen båda cp går på fullt men en förklaring till larmet kan vara att dels har du den största vp som har inbyggd beredare och sen har du väldigt hög brine temp vilket gör att vp lämnar bra med effekt. Sänk vv tempen så mycket det går gärna ännu lägre an bara tills det slutar larma det skonar kompressorn och den drar lite mindre.

Tackar så mycket.

Då kör jag VV på komfortläge: ekonomi.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!