Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme och termostat  (läst 41070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #75 skrivet: 12 april 2010, 19:52:20 »
Tycker det mesta du skriver är rent struntprat, men det kanske är avsiktligt bara för att du vill ha igång en debatt?
Delvis, men bara delvis.  ;)

1.  Användande av termostat kräver ingalunda nÃ¥gon övertemperatur av framledningen.  Användande av termostat kräver exakt samma framledningstemperatur som om du saknar termostater.  Däremot sÃ¥ kommer termostaterna att göra sÃ¥ att värmen stryps när det uppstÃ¥r övertemperatur och dÃ¥ kan man ju säga att framledningen (i just det rummet i alla fall) är för hög, men alternativet utan termostat har ju dÃ¥ exakt samma "för höga" framledningstemperatur, med den enda skillnaden att värmen avges till rummet (=förbrukas).

2.  Varför skulle det bli ojämnare innetemp med termostater?  Värmen regleras ju fortfarande med utegivare, termostaterna stryper ju bara vid övertemperatur.  AlltsÃ¥ blir det jämnare temperatur med termostaterna dÃ¥ man slipper mycket av övertemperaturen.  Nedan är min temp-logg när temperaturen är inställd pÃ¥ 15 grader (som ni kan se sÃ¥ visar antingen termostaten eller mätsensorn 0.2 grader fel).  Den nedre kurvan är rH.
[/quote]

Som jag skrev:
OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen ...

Dvs , om man vill ha full frihet att reglera temp mha termostater i varje rum så menar jag att man får alla nackdelar enligt ovan.
Förutom möjligen innetemp. (Därav 'möjligen')

Jag tycker att det är viktigt att veta vad man ger upp när man säger att styrning av innetemp bör skötas av termostater.

/E

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #76 skrivet: 12 april 2010, 20:00:58 »
Som jag skrev:
OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen ...
Men om du vill styra temperaturen i olika rum utan termostater dÃ¥?  DÃ¥ slipper du dessa "nackdelar" dÃ¥ menar du?  Bara för att du lägger in en fast strypning i ett rum för att fÃ¥ svalare där, sÃ¥ är helt plötsligt inte värmebäraren onödigt varm?

Vad du egentligen säger är att man inte skall ha olika temperatur i olika rum, så du inte behöver känna att du har onödigt varm värmebärare i just det rummet, eller?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #77 skrivet: 12 april 2010, 20:17:04 »
Som jag skrev:
OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen ...
Men om du vill styra temperaturen i olika rum utan termostater dÃ¥?  DÃ¥ slipper du dessa "nackdelar" dÃ¥ menar du?  Bara för att du lägger in en fast strypning i ett rum för att fÃ¥ svalare där, sÃ¥ är helt plötsligt inte värmebäraren onödigt varm?
Vad du egentligen säger är att man inte skall ha olika temperatur i olika rum, så du inte behöver känna att du har onödigt varm värmebärare i just det rummet, eller?

Återigen, jag pratar om en scenario där temp i samtliga rum styrs mha termostat. Det enda sättet det går att göra är att ha övertemp på VBfram.

Det finns definitivt nackdelar med styrning via central ute- och/eller innegivare. Men de har andra belyst så bra.
Jag styr temp, troligen precis som du, via utegivare , innegivare samt stryper en rum uppe med termostat.
Men termostater har jag mest för att jag inte ville betala för att byta, i nytt hus hade jag nog monterat enklare ventiler för att de är billigare.

Jag tycker ändå att det är viktigt att belysa de brister som termostat-reglerings-modellen har,
och att den helt enkelt kostar mer.
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #78 skrivet: 12 april 2010, 20:25:48 »
Återigen, jag pratar om en scenario där temp i samtliga rum styrs mha termostat. Det enda sättet det går att göra är att ha övertemp på VBfram.
JassÃ¥, förklara/bevisa detta för mig...  Nästan alla termostater har ett 2 gradigt P-band.  Om vi säger att du trimmar in rätt kurva pÃ¥ VPn och sedan sätter termostaten sÃ¥ att den inte stryper nÃ¥gonting vid den önskvärda rumstemperaturen sÃ¥ kommer den sÃ¥ fort övertemp finns i rummet att börja strypa proportionellt med övertemperaturen ända tills övertemp är 2 grader för högt dÃ¥ den stänger.

Förklara dÃ¥ hur en rumstermostat som styr ställdon pÃ¥ radiatorerna gör sÃ¥ att det krävs HÖGRE framledningstemperatur än annars?  Termostaten kommer ju aldrig att strypa, om det inte rÃ¥der övertemperatur.  Om den inte stryper, sÃ¥ har den inte heller nÃ¥gon negativ effekt pÃ¥ systemet.

Men en del tänker bara pÃ¥ en termostat där man sätter bör-tempen mitt i p-bandet.  Varför det?  Om man vill ha ett ostrypt flöde vid en viss temperatur sÃ¥ ställer man helt enkelt termostaten sÃ¥.

Nu har jag ett ettrörssystem, sÃ¥ för mig personligen sÃ¥ är det ingen som helst nackdel om termostaten stryper lite grann, det kan ju vara skönt att fÃ¥ fram lite värme till efterföljande element.  Men diskussionen ovan gäller ett vanligt 2-rössystem.

« Senast ändrad: 12 april 2010, 20:33:14 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #79 skrivet: 12 april 2010, 20:32:02 »
Som jag skrev:
OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen ...
Men om du vill styra temperaturen i olika rum utan termostater dÃ¥?  DÃ¥ slipper du dessa "nackdelar" dÃ¥ menar du?  Bara för att du lägger in en fast strypning i ett rum för att fÃ¥ svalare där, sÃ¥ är helt plötsligt inte värmebäraren onödigt varm?

Vad du egentligen säger är att man inte skall ha olika temperatur i olika rum, så du inte behöver känna att du har onödigt varm värmebärare i just det rummet, eller?


Ridax!
Jag är termostatberoende. Trots termostater pÃ¥ alla radiatorer har jag idag haft +2,6 över normalvärdet i ett rum Ã¥t öster och +5 i söderläge. Det är egentligen behov att kyla snarare än värme. Utetemperaturen i norrläge var 12 ºC sÃ¥ egentligen borde jag väl sänka värmestopp frÃ¥n 17 till 12 grader men sen kommer molniga dagar. Ett jäkla spring blir sÃ¥ här pÃ¥ vÃ¥ren eftersom vp stÃ¥r i garaget. Rickard rekommenderar att prova att placera utgivaren pÃ¥ en vägg Ã¥t väster eller söder. Egentligen är det ganska smart tänkt. Mitt i smällkalla vintern sÃ¥ är det inte sÃ¥ mycket sol och pÃ¥ natten skiner inte solen sÃ¥ värst mycket. Vem är det som hittat pÃ¥ att den skall sitta pÃ¥ en norr-vägg?  a:gl
sansun
P. S. Jag har mina misstankar om man fÃ¥r ha tankar.  ;D D. S.
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #80 skrivet: 12 april 2010, 20:46:26 »
Men en del tänker bara pÃ¥ en termostat där man sätter bör-tempen mitt i p-bandet.  Varför det?  Om man vill ha ett ostrypt flöde vid en viss temperatur sÃ¥ ställer man helt enkelt termostaten sÃ¥.
Vi pratar kanske förbi varann. Det är nog ovanstÃ¥ende jag menar när jag skriver "OM nÃ¥gon vill styra regleringen mha termostater  i rummen ..." . Dvs termostaterna stÃ¥r för hela styrningen, inte bara "övertemp begränsning".
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #81 skrivet: 12 april 2010, 20:57:35 »
Vi pratar kanske förbi varann. Det är nog ovanstÃ¥ende jag menar när jag skriver "OM nÃ¥gon vill styra regleringen mha termostater  i rummen ..." . Dvs termostaterna stÃ¥r för hela styrningen, inte bara "övertemp begränsning".
Det är nog du som inte lyssnar helt enkelt...  Jag har ju skrivit hela tiden att man justerar in kurvan först.  Har man väl gjort det sÃ¥ kommer användandet av termostaterna automatiskt att bli en ren övertempbegränsning dÃ¥ de sÃ¥ fort de börjar strypa kommer att sänka temperaturen i rummet.

Det är du som har sagt att man mÃ¥ste ha övertemp i framledningen om man skall styra ALLA rummen med termostater.  Det stämmer helt enkelt inte.  Precis som i fallet UTAN termostater sÃ¥ mÃ¥ste man MED termostater ha en framledning som är anpassad sÃ¥ att det blir precis sÃ¥ varmt man vill i alla rummen och uppnÃ¥r man inte den temperaturen sÃ¥ mÃ¥ste man i bÃ¥da fallen justera upp framledningen.  Det är exakt samma termpatur pÃ¥ framledningen vi talar om och exakt samma förfarande.  Enda skillnaden är att man SEDAN kan använda termostaterna för att förhindra att VP arbetar när man ändÃ¥ har övertemperatur SAMT man kan reglera temperaturen mer individuellt och variera den tidsmässigt och man har fortfarande inte högre framledning än om man inte haft nÃ¥gra termostater och inte gjort nÃ¥gra temperaturanpassningar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #82 skrivet: 12 april 2010, 21:38:00 »
Egentligen är det ganska smart tänkt. Mitt i smällkalla vintern sÃ¥ är det inte sÃ¥ mycket sol och pÃ¥ natten skiner inte solen sÃ¥ värst mycket. Vem är det som hittat pÃ¥ att den skall sitta pÃ¥ en norr-vägg?  a:gl

En Thermia med utegivare på södervägg.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=15197.0;attach=6943

Visst är det så att utegivare på södervägg, inte funkar så bra när det är kallt och solen skiner. I det här huset funkar det inte med utegivaren på södervägg, trots rumsgivare ansluten till värmepumpen.

« Senast ändrad: 12 april 2010, 23:49:35 av Lexus »

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #83 skrivet: 12 april 2010, 21:42:48 »
Vi pratar kanske förbi varann. Det är nog ovanstÃ¥ende jag menar när jag skriver "OM nÃ¥gon vill styra regleringen mha termostater  i rummen ..." . Dvs termostaterna stÃ¥r för hela styrningen, inte bara "övertemp begränsning".
Det är nog du som inte lyssnar helt enkelt...  Jag har ju skrivit hela tiden att man justerar in kurvan först. 
Men du kanske inte var den enda jag adresserade med mitt första inlägg. ;)

Citera
Det är du som har sagt att man mÃ¥ste ha övertemp i framledningen om man skall styra ALLA rummen med termostater.  Det stämmer helt enkelt inte. 
Jag tror att det stämmer, hur höjer man annars tempen i ett rum med termostaten om man känner sig hurven en kväll?
(Därav ordvalet 'reglera' i stf 'begränsa temp')
Det var därför OM stod med stora bokstäver , det var liksom grunden i resonemanget.
Med en annan grund så blir naturligtvis (eller iallafall troligtvis) resonemanget annorlunda.
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #84 skrivet: 12 april 2010, 21:58:03 »
Jag tror att det stämmer, hur höjer man annars tempen i ett rum med termostaten om man känner sig hurven en kväll?
Men snälla du... hur gör du om du inte har termostater dÃ¥?  Kryper du ner till returkopplet, lossar en mutter och skruvar pÃ¥ strypningen därunder?  Som jag har sagt... du fÃ¥r justera in kurvan sÃ¥ att det blir sÃ¥ varmt som du vill ha det i varje rum.  Vill du ha det varmare fÃ¥r du välja en högre kurva, vill man ha det kallare sÃ¥ väljer man en lägre kurva.  Sedan justerar man temperaturen med termostater och har dÃ¥ den ursprungliga kurvjusteringen som maxtemp.

Om man vill ha ett system där man kan HÖJA temperaturen över det normala, sÃ¥ är det ju samma sak som att säga att man normalt vill ha en sänkning frÃ¥n den injusterade temperaturen.  Det fungerar ju det med och MAN HAR INTE EN ENDA GRAD HÖGRE FRAMLEDNING ÄN VAD SOM KRÄVS, för just den framledningen krävs ju för att kunna Ã¥stadkomma den högre temperaturen.  Vidare sÃ¥ gÃ¥r det inte Ã¥t EN ENDA KWH MER än om du hade kört utan termostater och haft den högre temperaturen hela tiden, utan istället gÃ¥r det Ã¥t MYCKET MINDRE ENERGI dÃ¥ man för det mesta har lägre temperatur med termostaterna än utan i det fall som du tar som exempel.

Vad du försöker göra är att jämföra tvÃ¥ helt skilda fall.  Ett fall där man ibland vill ha högre temperatur med termostater och ett annat fall där man OCKSÃ… ibland vill ha högre temperatur men INTE KAN FÃ… DET PÃ… GRUND AV TEKNISKA OMSTÄNDIGGHETER och istället fÃ¥r sitta och frysa eller ha det allmänt omysigt eftersom man inte fÃ¥r ha det sÃ¥ varmt som man vill.  SJÄLVKLART sparar man energi om man inte har det sÃ¥ varmt som man vill, jämfört med om man har det sÃ¥ varmt som man vill.  Ett annat bra tips för dig är i sÃ¥ fall att duscha i kallvatten sÃ¥ kan du stänga av VV-beredaren.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #85 skrivet: 12 april 2010, 22:46:24 »

Egentligen är det ganska smart tänkt. Mitt i smällkalla vintern sÃ¥ är det inte sÃ¥ mycket sol och pÃ¥ natten skiner inte solen sÃ¥ värst mycket. Vem är det som hittat pÃ¥ att den skall sitta pÃ¥ en norr-vägg?  a:gl

En Thermia med utegivare på södervägg.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=15197.0;attach=6943

Visst är det så att utegivare på södervägg, inte funkar så bra när det är kallt och solen skiner. I det här huset funkar det inte med rumsgivare på södervägg, trots rumsgivare ansluten till värmepumpen.

Lexus!
Ännu ett bra rÃ¥d men jag tror att jag kommer att prova att flytta ute-givaren pÃ¥ prov till västra väggen. Om man har en trÃ¥dlös rumsgivare som du tipsade om sÃ¥ skulle man kanske ordna sÃ¥ att man kan ha den i bröstfickan sÃ¥ fÃ¥r man bra reglering där man befinner sig.  ;)

Det pågår en duell här på sidan om. Jag tror nästan Ridax leder på poäng. Eleson var nere för räkning. Jag undrar om någon som har direktverkande el har kommit på att styra alla element med enbart en utegivare och en gemensam tyristorstyrning för samtliga element? Jag hade installerat en styrning och en thermostat för varje rum och det fungerade bra. En ute-givare och en inomhusgivare för hela huset är fortfarande ett primitivt system. Om jag skaffar inomhusgivare kommer jag fortfarande att vilja använda termostater på rum som ligger avskilt från den plats där inomhusgivaren kommer att placeras. Dessutom värmer jag två hus så det gäller att hålla tungan rätt i munnen och placera givaren i det hus som kräver högsta rumsvärdet. Det andra huset får sedan strypa på sina termostater - blir det bra?
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #86 skrivet: 12 april 2010, 22:47:22 »
En sak är säker: Ridax är en klok, för att inte rent av säga vis person...
Vissa andra är jag dock mera tveksam till vilken diagnos det blir.
SÃ¥ mycket kan sägas att nÃ¥gra högre studier i logik har de inte bedrivit i alla fall  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #87 skrivet: 12 april 2010, 23:16:00 »
Ridax sätt att föreslå intrimmningen är mycket bra, problemet för de flesta är nog att de inte har tillräckligt tålamod då det kan ta större delen av en höst/vinter innan man hittat rätt kurva och paralellförskjutning.
Ofta slutar det med en för hög paralellförskjutning OCH en för hög kurva, vilket i sin tur kan ge reglerproblem för värmepumpens styrdator, och då speciellt på våren när solvärmen börjar göra sitt.

Men som sagt, en väl intrimmad anläggning där både paralell och kurva är bra instrimmat, då bör det fungera riktigt bra att låta termostaterna ta övertemperaturen.

Dock, SanSuns problem kommer man aldrig ifrån, att det ÄNDÅ blir för varmt i rum som vetter åt söder, det blir för varmt även med helt avstängt värmesystem.

I vårt vardagsrum kör jag kyla sedan ett par veckor, trots att vi aldrig haft varmare än +8°C ute ännu, det blir ändå 24 grader varmt mitt på dagen om solen ligger på - men det kan man inte skylla på värmepumpen, eller reglerprincipen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #88 skrivet: 12 april 2010, 23:47:09 »
En sak är säker: Ridax är en klok, för att inte rent av säga vis person...
Vissa andra är jag dock mera tveksam till vilken diagnos det blir.
SÃ¥ mycket kan sägas att nÃ¥gra högre studier i logik har de inte bedrivit i alla fall  ;)
Hej Sorbis!
Nu blev det nog tvärstopp! Du behöver bara visa dig så retirerar man dessutom kom Rickard in med några väl valda slutsatser och det brukar kyla ner debatten. Det värsta är att i morgon hittar dem en ny tråd och så börjar det om från början igen. Ett problem har väl kanske varit att många självutnämna sk. experter har aldrig fått några synpunkter eller mothugg och tekniker som i likhet med dig behärskar teorin bakom de olika frågeställningar deltar inte i diskussionerna i någon större utsträckning.

Det som är lite sorgligt är att det stannar här och det är lite svÃ¥rt att nÃ¥ fram till dem som egentligen har ett ansvar för att det blivet som det blivit. Jag vet inte hur mycket du läser av andra frÃ¥geställningar men det är uppenbart (för mig) att övergÃ¥ngen frÃ¥n tidigare uppvärmning, ved, olja, direktverkande m. fl. till värmepumpar har skett pÃ¥ ett näst intill oseriöst sätt. Det som Ã¥terstÃ¥r är kanske att logga ut och fixa till sitt eget system. Den som orkar skulle egentligen skapa en lista pÃ¥ med sÃ¥dana fel och brister i dagens värmepumpar och värmesystem som det skulle kunna gÃ¥ att fÃ¥ en uppslutning kring. Jag ska fundera pÃ¥ om det finns andra vägar att nÃ¥ fram för sÃ¥ fort jag ifrÃ¥gasätter nÃ¥gonting i konstruktionen sÃ¥ kommer "stararna" och hackar pÃ¥ mig.  ;)
sansun
P. S. Det blev nog så att Ridax drog det längsta strået. D. S.
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #89 skrivet: 13 april 2010, 00:15:13 »

Det pågår en duell här på sidan om.

Jag har inte läst andras inlägg, så jag hoppas jag står utanför några dueller.


Citera
Dessutom värmer jag två hus så det gäller att hålla tungan rätt i munnen och placera givaren i det hus som kräver högsta rumsvärdet. Det andra huset får sedan strypa på sina termostater - blir det bra?
sansun

Då kan det vara väl så bra att skaffa en arbetstank och en extra cirkpump. Då funkar det utmärkt att köra mot aktiva termostater, genom att värmepumpen hela tiden har ett jämt flöde över kondensorn.

Nackdelen är att externa cirkulationspumpen förbrukar energi, samt att värmepumpen kan starta utan att det finns ett värmebehov.






nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!