Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme och termostat  (läst 41003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #90 skrivet: 13 april 2010, 00:15:24 »
Jag förstår mig inte på dig SanSun, det är väl ingen här som har påstått att regleringen och styrningen av värmepumpar är optimal, men lösningen är inte enkel eller billig om man vill säkerställa en bra funktion i alla upptänkliga systemfall.

Om vi utgår från att alla berg/mark och luft/vattenvärmepumpar är on/off så kommer det alltid att vara problem att bli av med effekten på ett bra sätt om man vill styra temperaturen separat i varje rum, vilket kommer att ge för lågt flöde eller för liten vattenvolym för att ge värmepumpen rimliga förutsättningar att fungera på ett någorlunda bra sätt (speciellt då under vår och höst när solen spelar spratt med energibehovet)..
Det mer eller mindre kräver att man låter värmepumpen arbeta mot en acktank, och vips har vi ytterligare 10 - 20 000 kr i investeringskostnad, en kostnad som vi inte tjänar in på förbättrad ekonomi under anläggningens livslängd.

Köper du en CTC värmepump är alla reglerproblem du hakar upp dig på lösta, men jag misstänker starkt att det påverkar COP negativt, och de övriga tillverkarna har därför gått på en annan linje som lockar fler kunder.
« Senast ändrad: 13 april 2010, 00:21:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #91 skrivet: 13 april 2010, 00:17:13 »
Nu tror jag att han som startade tråden vet säkert om han behöver byta ventiler eller inte.
Debatten har ju följd så noggrant kärnfrågan!!!

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #92 skrivet: 13 april 2010, 00:23:14 »
Jag tror att det stämmer, hur höjer man annars tempen i ett rum med termostaten om man känner sig hurven en kväll?
Men snälla du... hur gör du om du inte har termostater dÃ¥?  Kryper du ner till returkopplet, lossar en mutter och skruvar pÃ¥ strypningen därunder?  Som jag har sagt... du fÃ¥r justera in kurvan sÃ¥ att det blir sÃ¥ varmt som du vill ha det i varje rum.  Vill du ha det varmare fÃ¥r du välja en högre kurva, vill man ha det kallare sÃ¥ väljer man en lägre kurva.  Sedan justerar man temperaturen med termostater och har dÃ¥ den ursprungliga kurvjusteringen som maxtemp.

Om man vill ha ett system där man kan HÖJA temperaturen över det normala, sÃ¥ är det ju samma sak som att säga att man normalt vill ha en sänkning frÃ¥n den injusterade temperaturen.  Det fungerar ju det med och MAN HAR INTE EN ENDA GRAD HÖGRE FRAMLEDNING ÄN VAD SOM KRÄVS, för just den framledningen krävs ju för att kunna Ã¥stadkomma den högre temperaturen.  Vidare sÃ¥ gÃ¥r det inte Ã¥t EN ENDA KWH MER än om du hade kört utan termostater och haft den högre temperaturen hela tiden, utan istället gÃ¥r det Ã¥t MYCKET MINDRE ENERGI dÃ¥ man för det mesta har lägre temperatur med termostaterna än utan i det fall som du tar som exempel.
plz, som jag skrev, det är ju så här jag själv gör ...

Men då menar jag att man nyttjar VP'ns styrsystem för att reglera temperaturen i huset ( förutom över temp i vissa rum som hanteras av temostat) . Återigen, det är ju så jag själv gör.
Ã… det var ju liksom hela grejen.
Däremot, om man rekommenderar att temp i huset skall styras av termostater, då blir scenariot helt annat än hur du o jag reglerar temp i våra hus idag. Och om någon ger sig in ipå den resan pga råd från detta forumet så tycker jag att de borde få veta en del av minus posterna med den varianten.

Citera
Vad du försöker göra är att jämföra tvÃ¥ helt skilda fall. 
Yes! ett fall där vp reglerar temp i huset o ett fall där termostater reglerar temp.
Citera
Ett fall där man ibland vill ha högre temperatur med termostater och ett annat fall där man OCKSÃ… ibland vill ha högre temperatur men INTE KAN FÃ… DET PÃ… GRUND AV TEKNISKA OMSTÄNDIGGHETER och istället fÃ¥r sitta och frysa eller ha det allmänt omysigt eftersom man inte fÃ¥r ha det sÃ¥ varmt som man vill.  SJÄLVKLART sparar man energi om man inte har det sÃ¥ varmt som man vill, jämfört med om man har det sÃ¥ varmt som man vill.  Ett annat bra tips för dig är i sÃ¥ fall att duscha i kallvatten sÃ¥ kan du stänga av VV-beredaren.
Jag bor på västkusten, vill duscha kallt behöver jag bara gå ut ...
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #93 skrivet: 13 april 2010, 06:39:15 »
Yes! ett fall där vp reglerar temp i huset o ett fall där termostater reglerar temp.
Ja, men du väljer ju ocksÃ¥ att lÃ¥ta temperaturen i termostat-fallet vara mycket högre än i det andra fallet.  DÃ¥ är det väl självklart att det drar mer energi?  Om du skall jämföra olika reglerprinciper sÃ¥ fÃ¥r du väl ändÃ¥ välja samma rumstemperaturer om du vill jämföra energiÃ¥tgÃ¥ng.

Du började ju din karriär i trÃ¥den med att pÃ¥stÃ¥ att om man skulle använda termostater sÃ¥ skulle inte installatören kunna erbjuda nÃ¥got löfte om energibesparing, ingen dimensioneringshjälp, ingen beräknad Ã¥rlig energikostnad och ingen jämn innertemp.  Dessutom skulle borrhÃ¥l och VP behöva göras mycket större med termostat skrev du...

Allt det där stämmer ju inte, om du jämför termostat resp. icke termostat under samma förutsättningar nämligen att kunden skall ha en viss rumstemperatur.  Att man behöver en större VP och att det gÃ¥r Ã¥t mer energi att ha 25 grader inomhus jämfört med 20 grader inomhus, det förstÃ¥r nämligen de flesta här.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #94 skrivet: 13 april 2010, 07:29:47 »
Du började ju din karriär i tråden med att påstå att om man skulle använda termostater så skulle inte ...
inte riktigt sant, karriären började med:
Citera
OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen, så behöver de ge upp:
Dvs, ett jättestort OM, och samt att "styra regleringen mha termostater".
Och där verkar vi vara överens, det sättet att styra är inte bra.
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #95 skrivet: 13 april 2010, 08:07:41 »
Vilket tjafs.
Jag tror ni båda förstår vad den andre menar, men jag kan hålla med om att eleson varit otydlig.
Det borde ha stått, om du vill styra temperaturen med termostater, OCH då också struntar i att optimera framledningstempen med hjälp av paralell och kurva, då....




Styrning med hjälp av termostater kan visst fungera bra, bara kurva och paralell ligger i närheten av optimala värden, så som Ridax beskriver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #96 skrivet: 13 april 2010, 09:35:09 »
Jag förstår mig inte på dig SanSun, det är väl ingen här som har påstått att regleringen och styrningen av värmepumpar är optimal, men lösningen är inte enkel eller billig om man vill säkerställa en bra funktion i alla upptänkliga systemfall.

Om vi utgår från att alla berg/mark och luft/vattenvärmepumpar är on/off så kommer det alltid att vara problem att bli av med effekten på ett bra sätt om man vill styra temperaturen separat i varje rum, vilket kommer att ge för lågt flöde eller för liten vattenvolym för att ge värmepumpen rimliga förutsättningar att fungera på ett någorlunda bra sätt (speciellt då under vår och höst när solen spelar spratt med energibehovet)..
Det mer eller mindre kräver att man låter värmepumpen arbeta mot en acktank, och vips har vi ytterligare 10 - 20 000 kr i investeringskostnad, en kostnad som vi inte tjänar in på förbättrad ekonomi under anläggningens livslängd.

Köper du en CTC värmepump är alla reglerproblem du hakar upp dig på lösta, men jag misstänker starkt att det påverkar COP negativt, och de övriga tillverkarna har därför gått på en annan linje som lockar fler kunder.
God morgon Rickard!
Efter att Eleson starta upp diskussionen igen fick jag flera bra tips från bl. a. Lexus om trådlös givare och resultat av loggning av ute-givare i söderläge (att flytta givaren tipsade du om). För mig gäller det nu att få stopp på värmepumpen soliga dagar och jag skall prova med att installera en inomhusgivare och att flytta utegivaren till en vägg mot väster.

När jag konverterade frÃ¥n direktverkande el för ca. 2,5 Ã¥r sedan och lät installera värmepumpen gällde samma förutsättningar dÃ¥ som nu och diskussionen fördes med bÃ¥de Ã…f och Thermia support vad det gällde användadet av termostater. Jag pÃ¥pekade det här med solinstrÃ¥lningen men fick inget gehör och ingen tipsade om att det gick att fÃ¥ en inomhusgivare. Kostar man pÃ¥ en konvertering för runt 500 kkr sÃ¥ tror jag inte jag skulle ha backat om det tillkommit en volymtank. DÃ¥ hade jag kanske ocksÃ¥ sluppit knäppningar i rören.  8)
sansun
P. S. Är det bara CTC som fungerar skulle inte varvtalsstyrd IVT också kunna fungerar? D. S.
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #97 skrivet: 13 april 2010, 09:46:14 »
En varvtalsstyrd värmepump klarar att köras med lägre flöden när energibehovet är litet, men mineffekten är 4 kW, så vår och höst kommer även den att bli en on/off-värmepump.
Har man behov av att köra olika varmt vatten, eller olika flöden till olika rum funkar det nog bäst med en acktank som man håller precis så varm att rummet med högst temperaturbehov klarar sig, och sen kör man lägre flöden till övriga rum, alltså styr dem med termostaterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #98 skrivet: 13 april 2010, 10:06:58 »
En varvtalsstyrd värmepump klarar att köras med lägre flöden när energibehovet är litet, men mineffekten är 4 kW, så vår och höst kommer även den att bli en on/off-värmepump.
2,2kW för X11
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #99 skrivet: 13 april 2010, 10:10:20 »
En varvtalsstyrd värmepump klarar att köras med lägre flöden när energibehovet är litet, men mineffekten är 4 kW, så vår och höst kommer även den att bli en on/off-värmepump.
2,2kW för X11

Jo, men man ersätter nog inte en Thermia 12 kW med en IVT X11.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #100 skrivet: 13 april 2010, 10:57:09 »


Är det bara CTC som fungerar skulle inte varvtalsstyrd IVT också kunna fungerar? D. S.



Kopplar du en arbetstank till din Thermia, så har du samma/bättre funktion än CTC.

I alla fall om du kan flytta framledningsgivaren mellan tank och radiatorsystemet, och den interna pumpen kan styras för drift med kompressor.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #101 skrivet: 13 april 2010, 14:15:10 »

Det kan vara så att jag får varmare, om jag har aktiva termostater.

Rumbör 20,8°.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!