Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 april 2010, 14:15:10 »


Det kan vara så att jag får varmare, om jag har aktiva termostater.

Rumbör 20,8°.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 april 2010, 10:57:09 »



Är det bara CTC som fungerar skulle inte varvtalsstyrd IVT också kunna fungerar? D. S.



Kopplar du en arbetstank till din Thermia, så har du samma/bättre funktion än CTC.

I alla fall om du kan flytta framledningsgivaren mellan tank och radiatorsystemet, och den interna pumpen kan styras för drift med kompressor.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 april 2010, 10:10:20 »

En varvtalsstyrd värmepump klarar att köras med lägre flöden när energibehovet är litet, men mineffekten är 4 kW, så vår och höst kommer även den att bli en on/off-värmepump.
2,2kW för X11

Jo, men man ersätter nog inte en Thermia 12 kW med en IVT X11.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 13 april 2010, 10:06:58 »

En varvtalsstyrd värmepump klarar att köras med lägre flöden när energibehovet är litet, men mineffekten är 4 kW, så vår och höst kommer även den att bli en on/off-värmepump.
2,2kW för X11
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 april 2010, 09:46:14 »

En varvtalsstyrd värmepump klarar att köras med lägre flöden när energibehovet är litet, men mineffekten är 4 kW, så vår och höst kommer även den att bli en on/off-värmepump.
Har man behov av att köra olika varmt vatten, eller olika flöden till olika rum funkar det nog bäst med en acktank som man håller precis så varm att rummet med högst temperaturbehov klarar sig, och sen kör man lägre flöden till övriga rum, alltså styr dem med termostaterna.
Skrivet av: sansun
« skrivet: 13 april 2010, 09:35:09 »

Jag förstår mig inte på dig SanSun, det är väl ingen här som har påstått att regleringen och styrningen av värmepumpar är optimal, men lösningen är inte enkel eller billig om man vill säkerställa en bra funktion i alla upptänkliga systemfall.

Om vi utgår från att alla berg/mark och luft/vattenvärmepumpar är on/off så kommer det alltid att vara problem att bli av med effekten på ett bra sätt om man vill styra temperaturen separat i varje rum, vilket kommer att ge för lågt flöde eller för liten vattenvolym för att ge värmepumpen rimliga förutsättningar att fungera på ett någorlunda bra sätt (speciellt då under vår och höst när solen spelar spratt med energibehovet)..
Det mer eller mindre kräver att man låter värmepumpen arbeta mot en acktank, och vips har vi ytterligare 10 - 20 000 kr i investeringskostnad, en kostnad som vi inte tjänar in på förbättrad ekonomi under anläggningens livslängd.

Köper du en CTC värmepump är alla reglerproblem du hakar upp dig på lösta, men jag misstänker starkt att det påverkar COP negativt, och de övriga tillverkarna har därför gått på en annan linje som lockar fler kunder.
God morgon Rickard!
Efter att Eleson starta upp diskussionen igen fick jag flera bra tips från bl. a. Lexus om trådlös givare och resultat av loggning av ute-givare i söderläge (att flytta givaren tipsade du om). För mig gäller det nu att få stopp på värmepumpen soliga dagar och jag skall prova med att installera en inomhusgivare och att flytta utegivaren till en vägg mot väster.

När jag konverterade från direktverkande el för ca. 2,5 år sedan och lät installera värmepumpen gällde samma förutsättningar då som nu och diskussionen fördes med både Åf och Thermia support vad det gällde användadet av termostater. Jag påpekade det här med solinstrålningen men fick inget gehör och ingen tipsade om att det gick att få en inomhusgivare. Kostar man på en konvertering för runt 500 kkr så tror jag inte jag skulle ha backat om det tillkommit en volymtank. Då hade jag kanske också sluppit knäppningar i rören.  8)
sansun
P. S. Är det bara CTC som fungerar skulle inte varvtalsstyrd IVT också kunna fungerar? D. S.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 april 2010, 08:07:41 »

Vilket tjafs.
Jag tror ni båda förstår vad den andre menar, men jag kan hålla med om att eleson varit otydlig.
Det borde ha stått, om du vill styra temperaturen med termostater, OCH då också struntar i att optimera framledningstempen med hjälp av paralell och kurva, då....




Styrning med hjälp av termostater kan visst fungera bra, bara kurva och paralell ligger i närheten av optimala värden, så som Ridax beskriver.
Skrivet av: eleson
« skrivet: 13 april 2010, 07:29:47 »

Du började ju din karriär i tråden med att påstå att om man skulle använda termostater så skulle inte ...
inte riktigt sant, karriären började med:
Citera
OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen, så behöver de ge upp:
Dvs, ett jättestort OM, och samt att "styra regleringen mha termostater".
Och där verkar vi vara överens, det sättet att styra är inte bra.
/E
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 13 april 2010, 06:39:15 »

Yes! ett fall där vp reglerar temp i huset o ett fall där termostater reglerar temp.
Ja, men du väljer ju också att låta temperaturen i termostat-fallet vara mycket högre än i det andra fallet.  Då är det väl självklart att det drar mer energi?  Om du skall jämföra olika reglerprinciper så får du väl ändå välja samma rumstemperaturer om du vill jämföra energiåtgång.

Du började ju din karriär i tråden med att påstå att om man skulle använda termostater så skulle inte installatören kunna erbjuda något löfte om energibesparing, ingen dimensioneringshjälp, ingen beräknad årlig energikostnad och ingen jämn innertemp.  Dessutom skulle borrhål och VP behöva göras mycket större med termostat skrev du...

Allt det där stämmer ju inte, om du jämför termostat resp. icke termostat under samma förutsättningar nämligen att kunden skall ha en viss rumstemperatur.  Att man behöver en större VP och att det går åt mer energi att ha 25 grader inomhus jämfört med 20 grader inomhus, det förstår nämligen de flesta här.
Skrivet av: eleson
« skrivet: 13 april 2010, 00:23:14 »

Jag tror att det stämmer, hur höjer man annars tempen i ett rum med termostaten om man känner sig hurven en kväll?
Men snälla du... hur gör du om du inte har termostater då?  Kryper du ner till returkopplet, lossar en mutter och skruvar på strypningen därunder?  Som jag har sagt... du får justera in kurvan så att det blir så varmt som du vill ha det i varje rum.  Vill du ha det varmare får du välja en högre kurva, vill man ha det kallare så väljer man en lägre kurva.  Sedan justerar man temperaturen med termostater och har då den ursprungliga kurvjusteringen som maxtemp.

Om man vill ha ett system där man kan HÖJA temperaturen över det normala, så är det ju samma sak som att säga att man normalt vill ha en sänkning från den injusterade temperaturen.  Det fungerar ju det med och MAN HAR INTE EN ENDA GRAD HÖGRE FRAMLEDNING ÄN VAD SOM KRÄVS, för just den framledningen krävs ju för att kunna åstadkomma den högre temperaturen.  Vidare så går det inte åt EN ENDA KWH MER än om du hade kört utan termostater och haft den högre temperaturen hela tiden, utan istället går det åt MYCKET MINDRE ENERGI då man för det mesta har lägre temperatur med termostaterna än utan i det fall som du tar som exempel.
plz, som jag skrev, det är ju så här jag själv gör ...

Men då menar jag att man nyttjar VP'ns styrsystem för att reglera temperaturen i huset ( förutom över temp i vissa rum som hanteras av temostat) . Återigen, det är ju så jag själv gör.
Å det var ju liksom hela grejen.
Däremot, om man rekommenderar att temp i huset skall styras av termostater, då blir scenariot helt annat än hur du o jag reglerar temp i våra hus idag. Och om någon ger sig in ipå den resan pga råd från detta forumet så tycker jag att de borde få veta en del av minus posterna med den varianten.

Citera
Vad du försöker göra är att jämföra två helt skilda fall. 
Yes! ett fall där vp reglerar temp i huset o ett fall där termostater reglerar temp.
Citera
Ett fall där man ibland vill ha högre temperatur med termostater och ett annat fall där man OCKSÅ ibland vill ha högre temperatur men INTE KAN FÅ DET PÅ GRUND AV TEKNISKA OMSTÄNDIGGHETER och istället får sitta och frysa eller ha det allmänt omysigt eftersom man inte får ha det så varmt som man vill.  SJÄLVKLART sparar man energi om man inte har det så varmt som man vill, jämfört med om man har det så varmt som man vill.  Ett annat bra tips för dig är i så fall att duscha i kallvatten så kan du stänga av VV-beredaren.
Jag bor på västkusten, vill duscha kallt behöver jag bara gå ut ...
/E
Skrivet av: Remo
« skrivet: 13 april 2010, 00:17:13 »

Nu tror jag att han som startade tråden vet säkert om han behöver byta ventiler eller inte.
Debatten har ju följd så noggrant kärnfrågan!!!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 april 2010, 00:15:24 »

Jag förstår mig inte på dig SanSun, det är väl ingen här som har påstått att regleringen och styrningen av värmepumpar är optimal, men lösningen är inte enkel eller billig om man vill säkerställa en bra funktion i alla upptänkliga systemfall.

Om vi utgår från att alla berg/mark och luft/vattenvärmepumpar är on/off så kommer det alltid att vara problem att bli av med effekten på ett bra sätt om man vill styra temperaturen separat i varje rum, vilket kommer att ge för lågt flöde eller för liten vattenvolym för att ge värmepumpen rimliga förutsättningar att fungera på ett någorlunda bra sätt (speciellt då under vår och höst när solen spelar spratt med energibehovet)..
Det mer eller mindre kräver att man låter värmepumpen arbeta mot en acktank, och vips har vi ytterligare 10 - 20 000 kr i investeringskostnad, en kostnad som vi inte tjänar in på förbättrad ekonomi under anläggningens livslängd.

Köper du en CTC värmepump är alla reglerproblem du hakar upp dig på lösta, men jag misstänker starkt att det påverkar COP negativt, och de övriga tillverkarna har därför gått på en annan linje som lockar fler kunder.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 april 2010, 00:15:13 »


Det pågår en duell här på sidan om.

Jag har inte läst andras inlägg, så jag hoppas jag står utanför några dueller.


Citera
Dessutom värmer jag två hus så det gäller att hålla tungan rätt i munnen och placera givaren i det hus som kräver högsta rumsvärdet. Det andra huset får sedan strypa på sina termostater - blir det bra?
sansun

Då kan det vara väl så bra att skaffa en arbetstank och en extra cirkpump. Då funkar det utmärkt att köra mot aktiva termostater, genom att värmepumpen hela tiden har ett jämt flöde över kondensorn.

Nackdelen är att externa cirkulationspumpen förbrukar energi, samt att värmepumpen kan starta utan att det finns ett värmebehov.





Skrivet av: sansun
« skrivet: 12 april 2010, 23:47:09 »

En sak är säker: Ridax är en klok, för att inte rent av säga vis person...
Vissa andra är jag dock mera tveksam till vilken diagnos det blir.
Så mycket kan sägas att några högre studier i logik har de inte bedrivit i alla fall  ;)
Hej Sorbis!
Nu blev det nog tvärstopp! Du behöver bara visa dig så retirerar man dessutom kom Rickard in med några väl valda slutsatser och det brukar kyla ner debatten. Det värsta är att i morgon hittar dem en ny tråd och så börjar det om från början igen. Ett problem har väl kanske varit att många självutnämna sk. experter har aldrig fått några synpunkter eller mothugg och tekniker som i likhet med dig behärskar teorin bakom de olika frågeställningar deltar inte i diskussionerna i någon större utsträckning.

Det som är lite sorgligt är att det stannar här och det är lite svårt att nå fram till dem som egentligen har ett ansvar för att det blivet som det blivit. Jag vet inte hur mycket du läser av andra frågeställningar men det är uppenbart (för mig) att övergången från tidigare uppvärmning, ved, olja, direktverkande m. fl. till värmepumpar har skett på ett näst intill oseriöst sätt. Det som återstår är kanske att logga ut och fixa till sitt eget system. Den som orkar skulle egentligen skapa en lista på med sådana fel och brister i dagens värmepumpar och värmesystem som det skulle kunna gå att få en uppslutning kring. Jag ska fundera på om det finns andra vägar att nå fram för så fort jag ifrågasätter någonting i konstruktionen så kommer "stararna" och hackar på mig.  ;)
sansun
P. S. Det blev nog så att Ridax drog det längsta strået. D. S.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 april 2010, 23:16:00 »

Ridax sätt att föreslå intrimmningen är mycket bra, problemet för de flesta är nog att de inte har tillräckligt tålamod då det kan ta större delen av en höst/vinter innan man hittat rätt kurva och paralellförskjutning.
Ofta slutar det med en för hög paralellförskjutning OCH en för hög kurva, vilket i sin tur kan ge reglerproblem för värmepumpens styrdator, och då speciellt på våren när solvärmen börjar göra sitt.

Men som sagt, en väl intrimmad anläggning där både paralell och kurva är bra instrimmat, då bör det fungera riktigt bra att låta termostaterna ta övertemperaturen.

Dock, SanSuns problem kommer man aldrig ifrån, att det ÄNDÅ blir för varmt i rum som vetter åt söder, det blir för varmt även med helt avstängt värmesystem.

I vårt vardagsrum kör jag kyla sedan ett par veckor, trots att vi aldrig haft varmare än +8°C ute ännu, det blir ändå 24 grader varmt mitt på dagen om solen ligger på - men det kan man inte skylla på värmepumpen, eller reglerprincipen.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 12 april 2010, 22:47:22 »

En sak är säker: Ridax är en klok, för att inte rent av säga vis person...
Vissa andra är jag dock mera tveksam till vilken diagnos det blir.
Så mycket kan sägas att några högre studier i logik har de inte bedrivit i alla fall  ;)
Skrivet av: sansun
« skrivet: 12 april 2010, 22:46:24 »


Egentligen är det ganska smart tänkt. Mitt i smällkalla vintern så är det inte så mycket sol och på natten skiner inte solen så värst mycket. Vem är det som hittat på att den skall sitta på en norr-vägg?  a:gl

En Thermia med utegivare på södervägg.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=15197.0;attach=6943

Visst är det så att utegivare på södervägg, inte funkar så bra när det är kallt och solen skiner. I det här huset funkar det inte med rumsgivare på södervägg, trots rumsgivare ansluten till värmepumpen.

Lexus!
Ännu ett bra råd men jag tror att jag kommer att prova att flytta ute-givaren på prov till västra väggen. Om man har en trådlös rumsgivare som du tipsade om så skulle man kanske ordna så att man kan ha den i bröstfickan så får man bra reglering där man befinner sig.  ;)

Det pågår en duell här på sidan om. Jag tror nästan Ridax leder på poäng. Eleson var nere för räkning. Jag undrar om någon som har direktverkande el har kommit på att styra alla element med enbart en utegivare och en gemensam tyristorstyrning för samtliga element? Jag hade installerat en styrning och en thermostat för varje rum och det fungerade bra. En ute-givare och en inomhusgivare för hela huset är fortfarande ett primitivt system. Om jag skaffar inomhusgivare kommer jag fortfarande att vilja använda termostater på rum som ligger avskilt från den plats där inomhusgivaren kommer att placeras. Dessutom värmer jag två hus så det gäller att hålla tungan rätt i munnen och placera givaren i det hus som kräver högsta rumsvärdet. Det andra huset får sedan strypa på sina termostater - blir det bra?
sansun
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 12 april 2010, 21:58:03 »

Jag tror att det stämmer, hur höjer man annars tempen i ett rum med termostaten om man känner sig hurven en kväll?
Men snälla du... hur gör du om du inte har termostater då?  Kryper du ner till returkopplet, lossar en mutter och skruvar på strypningen därunder?  Som jag har sagt... du får justera in kurvan så att det blir så varmt som du vill ha det i varje rum.  Vill du ha det varmare får du välja en högre kurva, vill man ha det kallare så väljer man en lägre kurva.  Sedan justerar man temperaturen med termostater och har då den ursprungliga kurvjusteringen som maxtemp.

Om man vill ha ett system där man kan HÖJA temperaturen över det normala, så är det ju samma sak som att säga att man normalt vill ha en sänkning från den injusterade temperaturen.  Det fungerar ju det med och MAN HAR INTE EN ENDA GRAD HÖGRE FRAMLEDNING ÄN VAD SOM KRÄVS, för just den framledningen krävs ju för att kunna åstadkomma den högre temperaturen.  Vidare så går det inte åt EN ENDA KWH MER än om du hade kört utan termostater och haft den högre temperaturen hela tiden, utan istället går det åt MYCKET MINDRE ENERGI då man för det mesta har lägre temperatur med termostaterna än utan i det fall som du tar som exempel.

Vad du försöker göra är att jämföra två helt skilda fall.  Ett fall där man ibland vill ha högre temperatur med termostater och ett annat fall där man OCKSÅ ibland vill ha högre temperatur men INTE KAN FÅ DET PÅ GRUND AV TEKNISKA OMSTÄNDIGGHETER och istället får sitta och frysa eller ha det allmänt omysigt eftersom man inte får ha det så varmt som man vill.  SJÄLVKLART sparar man energi om man inte har det så varmt som man vill, jämfört med om man har det så varmt som man vill.  Ett annat bra tips för dig är i så fall att duscha i kallvatten så kan du stänga av VV-beredaren.
Skrivet av: eleson
« skrivet: 12 april 2010, 21:42:48 »

Vi pratar kanske förbi varann. Det är nog ovanstående jag menar när jag skriver "OM någon vill styra regleringen mha termostater  i rummen ..." . Dvs termostaterna står för hela styrningen, inte bara "övertemp begränsning".
Det är nog du som inte lyssnar helt enkelt...  Jag har ju skrivit hela tiden att man justerar in kurvan först. 
Men du kanske inte var den enda jag adresserade med mitt första inlägg. ;)

Citera
Det är du som har sagt att man måste ha övertemp i framledningen om man skall styra ALLA rummen med termostater.  Det stämmer helt enkelt inte. 
Jag tror att det stämmer, hur höjer man annars tempen i ett rum med termostaten om man känner sig hurven en kväll?
(Därav ordvalet 'reglera' i stf 'begränsa temp')
Det var därför OM stod med stora bokstäver , det var liksom grunden i resonemanget.
Med en annan grund så blir naturligtvis (eller iallafall troligtvis) resonemanget annorlunda.
/E
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 12 april 2010, 21:38:00 »

Egentligen är det ganska smart tänkt. Mitt i smällkalla vintern så är det inte så mycket sol och på natten skiner inte solen så värst mycket. Vem är det som hittat på att den skall sitta på en norr-vägg?  a:gl

En Thermia med utegivare på södervägg.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=15197.0;attach=6943

Visst är det så att utegivare på södervägg, inte funkar så bra när det är kallt och solen skiner. I det här huset funkar det inte med utegivaren på södervägg, trots rumsgivare ansluten till värmepumpen.

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 12 april 2010, 20:57:35 »

Vi pratar kanske förbi varann. Det är nog ovanstående jag menar när jag skriver "OM någon vill styra regleringen mha termostater  i rummen ..." . Dvs termostaterna står för hela styrningen, inte bara "övertemp begränsning".
Det är nog du som inte lyssnar helt enkelt...  Jag har ju skrivit hela tiden att man justerar in kurvan först.  Har man väl gjort det så kommer användandet av termostaterna automatiskt att bli en ren övertempbegränsning då de så fort de börjar strypa kommer att sänka temperaturen i rummet.

Det är du som har sagt att man måste ha övertemp i framledningen om man skall styra ALLA rummen med termostater.  Det stämmer helt enkelt inte.  Precis som i fallet UTAN termostater så måste man MED termostater ha en framledning som är anpassad så att det blir precis så varmt man vill i alla rummen och uppnår man inte den temperaturen så måste man i båda fallen justera upp framledningen.  Det är exakt samma termpatur på framledningen vi talar om och exakt samma förfarande.  Enda skillnaden är att man SEDAN kan använda termostaterna för att förhindra att VP arbetar när man ändå har övertemperatur SAMT man kan reglera temperaturen mer individuellt och variera den tidsmässigt och man har fortfarande inte högre framledning än om man inte haft några termostater och inte gjort några temperaturanpassningar.
Skrivet av: eleson
« skrivet: 12 april 2010, 20:46:26 »

Men en del tänker bara på en termostat där man sätter bör-tempen mitt i p-bandet.  Varför det?  Om man vill ha ett ostrypt flöde vid en viss temperatur så ställer man helt enkelt termostaten så.
Vi pratar kanske förbi varann. Det är nog ovanstående jag menar när jag skriver "OM någon vill styra regleringen mha termostater  i rummen ..." . Dvs termostaterna står för hela styrningen, inte bara "övertemp begränsning".
/E
Skrivet av: sansun
« skrivet: 12 april 2010, 20:32:02 »

Som jag skrev:
OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen ...
Men om du vill styra temperaturen i olika rum utan termostater då?  Då slipper du dessa "nackdelar" då menar du?  Bara för att du lägger in en fast strypning i ett rum för att få svalare där, så är helt plötsligt inte värmebäraren onödigt varm?

Vad du egentligen säger är att man inte skall ha olika temperatur i olika rum, så du inte behöver känna att du har onödigt varm värmebärare i just det rummet, eller?


Ridax!
Jag är termostatberoende. Trots termostater på alla radiatorer har jag idag haft +2,6 över normalvärdet i ett rum åt öster och +5 i söderläge. Det är egentligen behov att kyla snarare än värme. Utetemperaturen i norrläge var 12 ºC så egentligen borde jag väl sänka värmestopp från 17 till 12 grader men sen kommer molniga dagar. Ett jäkla spring blir så här på våren eftersom vp står i garaget. Rickard rekommenderar att prova att placera utgivaren på en vägg åt väster eller söder. Egentligen är det ganska smart tänkt. Mitt i smällkalla vintern så är det inte så mycket sol och på natten skiner inte solen så värst mycket. Vem är det som hittat på att den skall sitta på en norr-vägg?  a:gl
sansun
P. S. Jag har mina misstankar om man får ha tankar.  ;D D. S.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 12 april 2010, 20:25:48 »

Återigen, jag pratar om en scenario där temp i samtliga rum styrs mha termostat. Det enda sättet det går att göra är att ha övertemp på VBfram.
Jasså, förklara/bevisa detta för mig...  Nästan alla termostater har ett 2 gradigt P-band.  Om vi säger att du trimmar in rätt kurva på VPn och sedan sätter termostaten så att den inte stryper någonting vid den önskvärda rumstemperaturen så kommer den så fort övertemp finns i rummet att börja strypa proportionellt med övertemperaturen ända tills övertemp är 2 grader för högt då den stänger.

Förklara då hur en rumstermostat som styr ställdon på radiatorerna gör så att det krävs HÖGRE framledningstemperatur än annars?  Termostaten kommer ju aldrig att strypa, om det inte råder övertemperatur.  Om den inte stryper, så har den inte heller någon negativ effekt på systemet.

Men en del tänker bara på en termostat där man sätter bör-tempen mitt i p-bandet.  Varför det?  Om man vill ha ett ostrypt flöde vid en viss temperatur så ställer man helt enkelt termostaten så.

Nu har jag ett ettrörssystem, så för mig personligen så är det ingen som helst nackdel om termostaten stryper lite grann, det kan ju vara skönt att få fram lite värme till efterföljande element.  Men diskussionen ovan gäller ett vanligt 2-rössystem.

Skrivet av: eleson
« skrivet: 12 april 2010, 20:17:04 »

Som jag skrev:
OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen ...
Men om du vill styra temperaturen i olika rum utan termostater då?  Då slipper du dessa "nackdelar" då menar du?  Bara för att du lägger in en fast strypning i ett rum för att få svalare där, så är helt plötsligt inte värmebäraren onödigt varm?
Vad du egentligen säger är att man inte skall ha olika temperatur i olika rum, så du inte behöver känna att du har onödigt varm värmebärare i just det rummet, eller?

Återigen, jag pratar om en scenario där temp i samtliga rum styrs mha termostat. Det enda sättet det går att göra är att ha övertemp på VBfram.

Det finns definitivt nackdelar med styrning via central ute- och/eller innegivare. Men de har andra belyst så bra.
Jag styr temp, troligen precis som du, via utegivare , innegivare samt stryper en rum uppe med termostat.
Men termostater har jag mest för att jag inte ville betala för att byta, i nytt hus hade jag nog monterat enklare ventiler för att de är billigare.

Jag tycker ändå att det är viktigt att belysa de brister som termostat-reglerings-modellen har,
och att den helt enkelt kostar mer.
/E
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 12 april 2010, 20:00:58 »

Som jag skrev:
OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen ...
Men om du vill styra temperaturen i olika rum utan termostater då?  Då slipper du dessa "nackdelar" då menar du?  Bara för att du lägger in en fast strypning i ett rum för att få svalare där, så är helt plötsligt inte värmebäraren onödigt varm?

Vad du egentligen säger är att man inte skall ha olika temperatur i olika rum, så du inte behöver känna att du har onödigt varm värmebärare i just det rummet, eller?
Skrivet av: eleson
« skrivet: 12 april 2010, 19:52:20 »

Tycker det mesta du skriver är rent struntprat, men det kanske är avsiktligt bara för att du vill ha igång en debatt?
Delvis, men bara delvis.  ;)

1.  Användande av termostat kräver ingalunda någon övertemperatur av framledningen.  Användande av termostat kräver exakt samma framledningstemperatur som om du saknar termostater.  Däremot så kommer termostaterna att göra så att värmen stryps när det uppstår övertemperatur och då kan man ju säga att framledningen (i just det rummet i alla fall) är för hög, men alternativet utan termostat har ju då exakt samma "för höga" framledningstemperatur, med den enda skillnaden att värmen avges till rummet (=förbrukas).

2.  Varför skulle det bli ojämnare innetemp med termostater?  Värmen regleras ju fortfarande med utegivare, termostaterna stryper ju bara vid övertemperatur.  Alltså blir det jämnare temperatur med termostaterna då man slipper mycket av övertemperaturen.  Nedan är min temp-logg när temperaturen är inställd på 15 grader (som ni kan se så visar antingen termostaten eller mätsensorn 0.2 grader fel).  Den nedre kurvan är rH.
[/quote]

Som jag skrev:
OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen ...

Dvs , om man vill ha full frihet att reglera temp mha termostater i varje rum så menar jag att man får alla nackdelar enligt ovan.
Förutom möjligen innetemp. (Därav 'möjligen')

Jag tycker att det är viktigt att veta vad man ger upp när man säger att styrning av innetemp bör skötas av termostater.

/E

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 12 april 2010, 19:04:25 »

Tycker det mesta du skriver är rent struntprat, men det kanske är avsiktligt bara för att du vill ha igång en debatt?

1.  Användande av termostat kräver ingalunda någon övertemperatur av framledningen.  Användande av termostat kräver exakt samma framledningstemperatur som om du saknar termostater.  Däremot så kommer termostaterna att göra så att värmen stryps när det uppstår övertemperatur och då kan man ju säga att framledningen (i just det rummet i alla fall) är för hög, men alternativet utan termostat har ju då exakt samma "för höga" framledningstemperatur, med den enda skillnaden att värmen avges till rummet (=förbrukas).

2.  Varför skulle det bli ojämnare innetemp med termostater?  Värmen regleras ju fortfarande med utegivare, termostaterna stryper ju bara vid övertemperatur.  Alltså blir det jämnare temperatur med termostaterna då man slipper mycket av övertemperaturen.  Nedan är min temp-logg när temperaturen är inställd på 15 grader (som ni kan se så visar antingen termostaten eller mätsensorn 0.2 grader fel).  Den nedre kurvan är rH.

Skrivet av: eleson
« skrivet: 12 april 2010, 18:48:03 »

Tråden verkar ha avstannat ... - Trist!  :D

En liten undran:
Varje offert (?) torde innehålla ett totalpris för installation.
De flesta VP offerter lovar en viss energikostnad. För att få fram den här har alla leverantörer program som hjälper till med energiberäkningarna.
Detta program hjälper kunden med dimensionering av värmepumpen.
( Det är en helt annan sak än att köpa en olje- eller pelletspanna, och ha ack-tankar för att lagra energin)


OM någon vill styra regleringen mha termostater i rummen, så behöver de ge upp:
- Löftet om energi förbrukning. (eftersom drift fallet är oförutsägbart)
- Dimensioneringshjälpen som leverantören ger.
- Ett lägre installationspris eftersom borrhål och/eller pump behöver göras större.
- Årlig energikostnad. (Eftersom reglering mha termostater bygger på att VP måste leverera övertemp)
- Möjligen också jämn innetemp.  (Reglering med utegivare tenderar att ge jämnare inne temp eftersom den styr på vad som kommer att påverka husets energi behov. )

Hur många som tycker att termostater är bättre är beredda att ge upp detta?

Om inte så handlar väl diskussion mer om att man vill ha och äta kakan... ?  Sc:,h

/E
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 april 2010, 06:47:54 »

Visst finns det brister i styrningen av värmepumpar, och det är ju bland annat därför detta forum har en viktig uppgift att fylla.
Och visst kan man med hjälp av forumet försöka påverka tillverkarna att göra det bättre, men främst tror jag att de flesta både skriver och läser i forumet för att förstå hur en värmepump fungerar och få den att fungera så bra som möjligt.

Det finns värmepumpar (CTC) som fungerar i princip i alla installationer, men då har de istället andra brister, lite lägre COP gissar jag är en av dem då de inte har offentliggjort några tester från SP. (Vet inte om de gjort nån test, men har i vart fall aldrig sett dem publicera nån)

För de allra flesta är det att skjuta över målet att köpa en anläggning som är verkligen optimerad, t.ex. en IVT X15 som arbetar mot en acktank för större volym, och med både utegivare och innegivare + termostater som finreglerar innetempen.
Att investera i en sån anläggning ger extremt dålig payoff jämfört med en enklare och lite mer basic lösning som fungerar alldeles tillräckligt bra.

Jag håller dessutom med C-C om att det inte är speciellt kul när enstaka medlemmar mer verkar vara ute efter att provocera och gräver ned sig på en enda brist och tragglar på om detta in absurdum i inlägg efter inlägg.

Trots allt måste jag säga att min simpla VP-lösning med en Nibe som körs med flytande kondensering utan termostater ger en betydligt stabilare innetemp än vad min tidigare installation med direktverkande el och termostater på alla radiatorer klarade av att fixa.

De faktiska problemen med denna typ av styrning är inte stora (även om de kan upplevas som onödiga), och framför allt så är besparingen rejäl även om det blir lite för varmt inne när solen skiner ute, och ja, det är billigare att vädra nån gång ibland under vår/höst, än att låta termostaterna strypa bort effekt hela säsongen med hjälp av radiatortermostater för att säkerställa optimal innetemp i alla lägen.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 11 april 2010, 22:59:58 »

Dolda agendor och hokus pokus?????????????????
Om tillverkarna har några såna saker för sig vet varken jag C-C eller ngn annan inst.  Vi är här för att vi vill hjälpa folk. Men det vill vi inte så länge till eftersom vi bara får sån här jävla skit. Jag önskar dig lycka till med din VP SANSUN och skulle du ha några frågor så fråga inte mig ialla fall.  För du blir aldrig nöjd med svaren ändå. Fast jag mailar ritningar och grejer åt dig så tror du att jag inte vill visa all hemlig info??
Orken är slut, ha det bra
ORAKLET
Skrivet av: sansun
« skrivet: 11 april 2010, 22:52:46 »

Kan bara understryka vad sansun, Ridax m.fl. säger sig ha upplevt i praktiken.

Är det helt enkelt brist på högre akademisk utbildning som gör att detta har så
svårt att gå fram  Thumbsup

Hur kan det då bli så här konstigt? Varför finns rekommendationen om öppna/borttagna
termostatventiler? Vi tittar först på värmepumpstillverkarens "dolda agenda". De önskar:
- hög avkastning på sin verksamhet
- låga servicebehov (om man inte kan ta fullt betalt)
- låga tillverkningskostnader
- ta betalt efter besparingsgrad i stället för i förhållande till tillverkningskostnad
- ha produkter som matchar konkurrenterna
- ha ogenomskinlig/ojämförbar produktinformation

Vad kan då ovanstående leda till? Jo, t.ex.:
- "drakarna" behöver inte anstränga sig mer än vad konkurrensen tvingar till
- en sparad krona i tillverkningen är en tjänad krona om ingen märker skillnaden
- man orkar inte förklara varför man skall välja bästa lösningen, för då riskerar man tappa affären
- om det går att lägga över problem till senare led i kedjan så gör man gärna det

Hur är det då med termostatventilerna? Jo, myten säger ju att de skall bort och VP skall
få bestämma med hjälp av utetempen. Annars, minsann, så stannar VP och larmar för
höga returtemperaturer, dåligt flöde och alla möjliga orsaker som inte är annat än interna
värmepumpsproblem. En bra värmepump måste förstås ha så stor egen volym att den
inte är beroende av något yttre flöde. Detta bryter förstås mot flera punkter i den "dolda agendan"
ovan! En termostatventil är, i sanningens namn, en källa till driftstörningar t.ex. att nålen
ibland kan fastna i stängt läge. Vad tycker värmepumpstillverkare och installatörer om sån't?
Jo, de tycker det är en pina förstås och en termostatventil som står fullt öppen (eller är borttagen)
kan ju inte fastna. Perfekt enligt "dolda agendan".

Ju bättre isolerade hus vi får och därmed minskad toppeffekt och årförbrukning av energi, desto
mindre är vi intresserade av temperaturen ute? Huset är ett så trögt system, så att mäta någon
annan stans än där vi vill styra är ju förstås helt galet. Vi har all tid i världen på oss att reagera
först när vi kan konstatera att inomhustempen faktiskt har fallit.

Om man nu vill köra sin VP med flytande kondensering och utegivare, så gör det för allt i världen...
Men tvinga inte ut det vattnet i radiatorkretsen om det inte behövs  ;)

Sorbis!
Nu förstår jag hela innebörden av ditt citat. Det återstår inte så mycket mer än att ge upp och låta dem hållas. En dag kommer sanning att bli uppenbar.  ;)
sansun
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 11 april 2010, 22:18:34 »

Lilla sansun, det är jätte lätt att veta om din pump funkar. Du betalade innan vp X kr för uppvärmnig och efter vp X kr mindre om du väntar ett år så ser du om den verkar funka.  Funkar den optimalt svårare att veta, då tar du ut en kyltekniker och mäter upp så vet du det med. Och om den inte gör det så kan äntligen börja bråka på riktigt Thumbsup
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 11 april 2010, 21:33:55 »

Skrivet av: sansun
« skrivet: 11 april 2010, 21:28:53 »

SANSUN.  Om jag har en VP med fast kondensering som går 24 timmar ett dygn med ett COP på 3,0 eller din VP med ett COP på 2,9 som går 19 timmar sammadygn med flytande kondensering båda ger dig samma temp inne.  Vilken VP sparar mest på ett år??  COP är ingen bra måttstock.  Förstår inte att folk hänger upp sig på det.  Årsverkningsgrad, det är det som gäller. Vet att du inte lyssnar på mig ;D men lyssna på coca-cola.
Oraklet!
Det är ganska enkelt och dessutom lyssnar jag på dig eftersom det var du som förde COP på tal. Det finns något som defineras som COP enligt en EN- standard. Varför skulle du eller någon annan ha någon rätt att hitta på egna definitioner av COP och dessutom mena att vi andra skall anta vad ni har bestämt. Jag tycker att du är inne på rätt spår när du pratar om årsverkningsgrad. Det enda jag har att invända är att ett år är ganska lång tid och ibland vill man inte vänta så länge på att få ett godhetstal på hur vp fungerar. Dessutom är väl årsverkningsgrad något som relateras till varje specifik värmepumpsinstallation och inte till värmepumpen som sådan. Det kan väl tänkas att man vill utvärdera olika värmepumpar innan man bestämmer sig vilken man tycker är bäst. Dessutom - har jag missat något? Är det verkligen så att COP numera är helt ute ur bilden och att nu är det årsverkningsgrad som gäller? Jag börjar undra hur det egentligen ligger till och varför ni reagerar som ni gör.
Hej!  a:gl

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 11 april 2010, 18:33:01 »

SANSUN.  Om jag har en VP med fast kondensering som går 24 timmar ett dygn med ett COP på 3,0 eller din VP med ett COP på 2,9 som går 19 timmar sammadygn med flytande kondensering båda ger dig samma temp inne.  Vilken VP sparar mest på ett år??  COP är ingen bra måttstock.  Förstår inte att folk hänger upp sig på det.  Årsverkningsgrad, det är det som gäller. Vet att du inte lyssnar på mig ;D men lyssna på coca-cola.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 april 2010, 16:10:26 »



Var får jag tag på en sådan? 30 meter fri sikt mellan givare och vp borde väl vara OK.




http://www.frico.se/swe/forsaljning.php?action=visa


http://www.frico.se/crm/file/TFD12--L-g--web--3-4141219-7940-file_.pdf
http://www.frico.se/crm/file/TREC--L-g--web--3-3713537-7943-file_.pdf

"Radiofrekvens 433.92 MHz, <10mW. Räckvidd: ca 100 meter i öppen miljö och ca 30 meter i bostads miljö"

Justera meny J7 till on/off.

Anslut relä till Thermias plint 307 & 308 "Sänkning". Programmera "Sänkning" till -10.
Anslut ett 10 kohm fast motstånd på någon av kablarna mellan värmepump och Frico.

Programmera rumstermostaten till 0,5° högre börvärde än önskad rumstemp.


Skrivet av: sansun
« skrivet: 11 april 2010, 15:40:16 »

Mycket snack är det om cop vid ett unikt mät tillfälle . visst siffrerna som presenteras stämmer . Men jag tycker man ska se till vad det blev på årsbasis i det termiska skal värmepumpen installeras . det är trost allt det som är den faktiska besparingen i varje enskilt fall .

Cop vid den tempen och dom driftförhållndena som presenteras verkar vara framtagna endast för marknadsföring   . jag vill presentera förväntad besparing utifrån förutsättningarna som finns , Det känns ärligast
c-c
Hej Cocacola!  *vinkar*
Det är säker helt OK att räkna på det sätt du vill men jag tror inte man skall blanda ighop det med COP. Jag har inte studerat EN-standarderna så noga men tyckte mig se att COP mäts under 24 timmar och under vissa förutsättningar. Jag är t ex osäker på, om under en sådan 24-timmars mätperiod, vp får stå stilla eller om den måste gå 100% men utan tillsats. Det är helt menigslöst att börja ange COP värden om dem mäts godtyckligt. Jag har  mätt under några dagar nu i april med brinetemperaturer enligt standarden och med en medeltemperatur ute av ca. -3  ºC (kurva 37, brytning +2 grader VID -5 TILL +5 grader ute) och fick då ett ett COP av 2,9 med cirkulationspumparna inräknade. Eftersom vp inte går 100% den här årstiden är jag inte säker på vad jag egentligen har mätt.
Så det är nog inte fel att klara ut vad som är vad.
Det "termiska skalet" har inte med cop att göra enligt min uppfattning och som någon redan har påpekat att i ett nytt lågenergihus behövs bara ett stearinljus och då blir väl cop ganska ointressant - eller hur?  studs
sansun
Skrivet av: sansun
« skrivet: 11 april 2010, 10:43:03 »

Nja Det tror jag knappast. Det blir en Thermia eller så bygger jag en egen, har inte tagit det beslutet än. Det kan oxå tänkas att jag "trimmar" en Thermia pump.  Cop beräkningen är i alla fall klar Thumbsup

Hej Oraklet!
Anledningen till att jag frågade var inte för få upp ditt blodtryck så här tidigt på morgonen. Viessmann har nämligen inbyggd värmemätning som option. Hur det är med elmätning minns jag inte. Hur har du löst det här för din nya Thermia pump?

Du såg Rickards svar några trådar längre upp att han håller på och ska erbjuda COP- mätning. Jag har själv installerat Actarismätaren och separat el-mätare enbart för vp. Om många kommer att mäta COP så kommer det att bli ett "surr" här på forumet och det finns nog anledning att på ett tidigt stadium komma överens om hur COP skall mätas och vilka EN-standarder som är tillämpliga. Jag har klipp in några inlägg från nätet och vi kan väl kanske börja en ny tråd t ex "Hur mäter man COP" dvs. av någon som anser sig behärska ämnet. Till att börja med också dela upp beräkningarna av COP till de olika typer av värmepumpar som används idag, dvs. mark,sjö,berg, luft m.fl. Dessutom bör man skilja på COP och verkningsgrad.

Värmefaktor (COP) [redigera]
En värmepumps verkningsgrad mäts i värmefaktor, även kallad COP (Coefficient Of Performance): hur mycket värmeenergi som genereras per tillförd elenergi. Till exempel av 1 kWh el får man ut 4 kWh värmeenergi, alltså med en värmefaktor på 4 (COP 4).
För att jämföra markvärmepumpar av olika fabrikat används standard EN255, vid temperatur från marken på 0 °C och 35 °C ut till radiatorerna. Markvärmepumpar bör inte väljas med lägre värmefaktor än 4,5. En nyare standard har införts, EN14511, men den används bara på de två frekvensstyrda värmepumpar som idag finns på marknaden (2008). Anledningen till detta är att EN14511 ger väsentligt lägre beräknad värmefaktor. Marknadsmässigt är det mycket svårt att förklara lägre värmefaktor och därför har branschen valt att ignorera den nya standarden som infördes redan sommaren 2004. De två frekvensstyrda värmepumparna går inte marknadsföra med EN255, eftersom de inte når upp till godtagbar värmefaktor, därför har IVT & Nibe valt att använda EN14511 för dessa istället. EN14511 beräknas vid temperaturerna 0 °C från marken och 45 °C ut till radiatorerna


Se även:
http://energi.blogg.se/200106120839_cop.html

sansun
Skrivet av: sansun
« skrivet: 11 april 2010, 10:04:18 »



 Äsch - jag hänger upp kabeln på gärsgårn när det blir så dags.



Montera en trådlös Frico TFD12 istället, om nu räckvidden är tillräcklig.

Tack för tipset Lexus!  Thumbsup
Var får jag tag på en sådan? 30 meter fri sikt mellan givare och vp borde väl vara OK.
sansun
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 11 april 2010, 00:15:52 »

Nja Det tror jag knappast. Det blir en Thermia eller så bygger jag en egen, har inte tagit det beslutet än. Det kan oxå tänkas att jag "trimmar" en Thermia pump.  Cop beräkningen är i alla fall klar Thumbsup
Skrivet av: sansun
« skrivet: 10 april 2010, 23:50:47 »

Jag bara drog till med siffror de är inte verkliga. Jag ska montera en ny VP hos mig själv och den kommer att tala om i realtid vad mitt COP är Thumbsup
Vilket märke - är det en Viessmann?  ;D
sansun
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 april 2010, 19:02:24 »



 Äsch - jag hänger upp kabeln på gärsgårn när det blir så dags.



Montera en trådlös Frico TFD12 istället, om nu räckvidden är tillräcklig.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 april 2010, 15:38:22 »

Vi håller på med en COP-beräkning till Logger2020 nu, det blir rätt bra som det ser ut i alla fall, funktionen alltså - COP är en annan sak...
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 10 april 2010, 15:37:18 »

Jag bara drog till med siffror de är inte verkliga. Jag ska montera en ny VP hos mig själv och den kommer att tala om i realtid vad mitt COP är Thumbsup
Skrivet av: sansun
« skrivet: 10 april 2010, 15:30:53 »

Alltså,, Det är ju bara att elda på i din fina spis.  Jag använder mina termostater och vrider och stänger. Min pump har inte exploderat än. Vad gör det om den går på cop 2,8 istället för 3,0?????????????  Jag är ju nöjd och har en billigare uppvärmning än jag hade förut.  Det är bara vi nördar som snöar in på att det måste vara optimalt.  Vad gäller installationen, så hoppas jag att ni som kunder säger till inst vad ni vill ha och hur det ska funka.  Ni låter väl inte ngn stoppa in vad dem vill eller? 
Alltså Oraklet!  :)
För det första är det inte min spis för det andra var det på tiden att du kom ner på rimliga nivåer vad det gäller cop. I andra sammanhang är det betydligt högre värden som har angetts. Jag undrar om det är någon värmepump på marknaden som själv räknar ut och anger cop dvs. så att man kan jämföra som du gör. Har du installerat själv?
sansun
Skrivet av: Remo
« skrivet: 10 april 2010, 13:48:57 »

Ridax

Har ingen källare och värmefördelningen mellan övriga rum kan gynnas av FTX ?
Men temperaturen har faktisk känds alldeles normal i alla rum.

Och övrigt vad gäller  sparandet är det som du själv  säjer i förhållande mot någonting.
I mittfall gällde det mot elen som jag hade förut. I minvärld är sparande och snålande två
helt olika saker, man kan spara utan att snåla. Jag sparade mot elförbrukningen  och även
pengar fast jag höjde innetemperaturen i samband med bergvärmeinstallation.
Man kan jämföra det med maten, du behöver inte snåla med maten fast du inte kastar den i soporna.

Sedan att försöka ha så hög COP som möjligt är för mig alldeles naturlig och inte snålande.

Övrigt jämförelse mellan två olika hus och användare är helt ointressant.
För den ena gillar ett sätt och den andra ett annat.

Vad gäller fjärvärme så kan det variera väldigt kraftigt mellan olika ställen i pris.
Vår kommun har länets högsta fjärvärme avgift plus att jag har inte varit så sugen
att binda mig utterlikare till ett bolag, det räcker med min nätbolag som jag kan inte göra
något åt.
Jag hade alla fall inte sparat pengar om jag hade valt fjärvärme, då man har två fasta avgifter
och  förbrukningar i stället för ett. Energi priserna kommer nog att följas åt mer och mer oavsett
typ och dom lär knappast bli lägre på längresiskt

Tycker inte heller att det är särskild energieffektivt, särskild om man inte tar med deras
elproduktion i sammanhanget.

Övrigt  ser jag här att det finns alla fall två nöjda värmepumpsägare  här  DU och jag

Trevlig fortsättning

Tack Rickard  och  digitalrobert
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 10 april 2010, 13:03:50 »

Alltså,, Det är ju bara att elda på i din fina spis.  Jag använder mina termostater och vrider och stänger. Min pump har inte exploderat än. Vad gör det om den går på cop 2,8 istället för 3,0?????????????  Jag är ju nöjd och har en billigare uppvärmning än jag hade förut.  Det är bara vi nördar som snöar in på att det måste vara optimalt.  Vad gäller installationen, så hoppas jag att ni som kunder säger till inst vad ni vill ha och hur det ska funka.  Ni låter väl inte ngn stoppa in vad dem vill eller? 
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 10 april 2010, 11:56:06 »

...
Troligen går ca 80% av alla bergvärmepumpar på default inställningarna och med termostater som styr tempen, och det fungerar i många fall bra, men som sagt, inte optimalt.

Du har sett bra många fler vp-installationer än vad jag har så det stämmer säkert, men de jag känner har fått sina termostater uppställda på max vid vp-installationen.
Snackade på telefon med en äldre bekant som sa att han skulle byta telefon för det drog kallt i rummet.
De var tvungna att vädra pga att det var för varmt i huset efter vp-installation. Installatören hade ju sagt att det var billigast att köra med öppna termostater och de hade inte fått förklarat för sig att de kunde ställa ner värmen via vp:n.
Det stod i Thermia-offerten att en genomgång av vp:ns funktioner skulle göras med kunden men av detta blev det bara ett påpekande om att bakom höljet däruppe sitter handboken.

Får hålla med sansun mfl att det ibland verkar saknas engagemang och kunnande hos många vp-installatörer (gäller inte installatörerna på detta forum kanske ska påpekas Thumbsup) men detsamma gäller ju inom många andra yrkeskategorier.

Om sansun inte fått något kabelrör nedlagt i kulvertgraven, borde det inte gå att dra kabeln genom ett av de befintliga rören? Eller stör det flödet för mycket? Jag tror jag skulle ha testat det i alla fall. a:gl

I trådstartarens fall låter det ju heltokigt att installera termostater, han har en vp idag som ska bytas ut och har förmodligen inga problem med temperaturen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 april 2010, 10:49:08 »

Alla värmepumpar fungerar även med termostater som stryper, dock inte optimalt om man inte sätter in en volymtank.
Men så är det ju med mycket som vi använder av oss idag.
Enda värmepumpen som avviker är väl så vitt jag kan se CTC, men då har de istället andra brister.

Visst kan man köra sin bil på 3:ans växel hela tiden (som Sara 90 år) men den fungerar inte optimalt om man gör det.
Samma med en värmepump.

Fast visst anser även jag att styningen skulle gå göra bättre.

Troligen går ca 80% av alla bergvärmepumpar på default inställningarna och med termostater som styr tempen, och det fungerar i många fall bra, men som sagt, inte optimalt.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!