Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ köldbärarvätska - Hur funkar ventilen? (foto)  (läst 2988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maveric77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har en Bosch EHP jordvärmepump och har noterat att det är dags att fylla på systemet med köldbärarvätska. När jag kollar manualen så ser det enkelt ut, bara lossa hatten på säkerhetsventilen och sen fyll på med vätska... Men hur? Ventilen bara knäpper till när jag skruvar på hatten, och när jag tar bort hatten så finns det inget mer att skruva på! Eller? Vad missar jag?

Har en dunk med färdigblandad vätska, så jag vet vad jag ska fylla på med och det är jag som stängt av vredet direkt under nivåkärlet för att fylla på vätska. Den brukar såklart vara öppen!

På första bilden: Röret som går från säkerhetsventilen och åt vänster är ett avrinningsrör som slutar strax nedanför bild.

Det verkar ju som att jag (teoretiskt) är tänkt att skruva av själva ventilen från nivåkärlet? Men det kan jag ju inte eftersom att avrinningsröret sitter i vägen och hindrar mig från att gänga av ventilen. Och avrinningsröret är fäst med klämring så jag kan inte lossa det... Moment 22?

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
sätt en liten tratt lägst upp på säkventilen, vrid den till öppen så gr det nog att tömma i den vägen med lite tid, annars blir det ta bort avrinningsröret och ta loss hela säkventilen.
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle nog lossa röret på sidan till säkerhetsventilen först och sen skruva loss hela ventilen.
Det andra sättet låter som att det kommer bli kladdigt...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maveric77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle nog lossa röret på sidan till säkerhetsventilen först och sen skruva loss hela ventilen.
Det andra sättet låter som att det kommer bli kladdigt...

Går inte att lossa, röret sitter med klämringskoppling till den gängade delen! Se bilden nedan.

Men jag fick lösa det... Sågade av större delen av avrinningsröret så att jag kunde gänga loss det. När det röret var avskruvat så var det ju inga konstigheter att gänga av säkerhetsventilen och fylla på vätska!

Men en miss av rörläggaren...!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Där tycker jag Nibe har ett bättre kärl. Där sitter locket med en lekande mutter så man kan lossa överdelen utan att behöva snurra runt hela baletten
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Frågan är om det inte hade gått att skruva loss den svarta plastdelen så att det hade varit möjligt att lyfta ur säkerhetsventilen med spindel och sätestätning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag såg att en presskopplingsidiot varit framme när jag postat mitt förra inlägg.
Det borde suttit en riktig klämringskoppling där men rörkrökaren var för snÃ¥l.  >:(
Men det är inga problem att som sagt såga av röret och sätta dit en klämringskoppling, den går att lossa och återmontera som den är.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
en fråga från en ovetande, varför har man ett slutet kärl med en säkerhetsventil när man uppenbarligen inte har något som helst övertryck i systemet? kunde väl lika gärna varit öppet, då hade påfyllningen varit en baggis....
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
I de flesta fall fungerar det med ett öppet expansionskärl men ibland behövs det övertryck i systemet för att det ska fungera bra. Jag hade problem med luft i cirkulationspumpen som gav ett gurglande ljud. Ljudet försvann när jag trycksatte köldbärarsystemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sen vill man inte att spriten ska dunsta i pannrummet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!