Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bervärme + vattenmantlad kamin  (läst 15837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #30 skrivet: 11 augusti 2013, 18:53:22 »
Ok, tack! Då ska jag nu ta reda på om jag behöver en separat cirkpump brevid kaminen eller om det räcker med den i VP (om jag nu kan ha den cirkpumpen igång även när VP inte gör varmvatten till radiatorkretsen).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #31 skrivet: 11 augusti 2013, 19:10:06 »
När vp gör vv kommer troligtvis cirkulationen i rad kretsen stanna vilket gör att det är risk för kokning i kamin och kokar det inte kommer det komma bra mycket varmare vatten till rad efter vv beredning om vp är inkopplad utan extern cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #32 skrivet: 11 augusti 2013, 19:17:35 »
Nja, i normalfallet går cirkpumpen igång automatiskt när den gör vv. Den är kopplad så från fabrik för att cirkpumpen inte ska stå still hela sommaren när man inte har radiatorkretsen igång. Det jag vill nu är istället att den ska gå hela tiden när jag kör kaminen. Men även om det går att ordna kanske man ändå behöver en extra cirkpump brevid kaminen?

Christian Holmen

  • Gäst
Christian Holmen
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #33 skrivet: 11 augusti 2013, 21:12:52 »
Hej, jeg har haft en calimax twist 80/20 pellets ovn, den kan kobles direkte ind på retur og er med indbygget CP og ventil. Den rummer 40kg og kan gå 10-40 timer. Den kan styres af et externt signal. Giver 10kw i alt, 8 til vand og 2 til luft.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #34 skrivet: 11 augusti 2013, 21:32:26 »
Nja, i normalfallet går cirkpumpen igång automatiskt när den gör vv. Den är kopplad så från fabrik för att cirkpumpen inte ska stå still hela sommaren när man inte har radiatorkretsen igång. Det jag vill nu är istället att den ska gå hela tiden när jag kör kaminen. Men även om det går att ordna kanske man ändå behöver en extra cirkpump brevid kaminen?
Visst går cp när den vp gör vv men vattnet kommer att cirkulera mellan vp och beredare inte i rad kretsen säkert lite beroende vilken vp du har men så funkar det på de flesta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #35 skrivet: 11 augusti 2013, 23:28:48 »
Ok, så cirkpumpen är igång men används bara för den interna cirkulationen vid vv produktion? Jag har en Nibe 1215. Då måste jag alltså koppla in en extern cirkpump, men måste jag också koppla bort VP från radiatorkretsen eller kan radiatorvattnet fortsätta att cirkulera genom vp (med hjälp av den externa cirkpumpen) samtidigt som vp ska göra vv?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #36 skrivet: 12 augusti 2013, 16:17:42 »
Vattnet i radiator kretsen kan inte cirkulera vid vv beredning efter som det är en ventil som växlar och stänger mot rad kretsen. Så då behövs en acktank/arbetstank eller alternativt en bypass men i ditt fall lär ju en tank vara en bra mycket bättre lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #37 skrivet: 12 augusti 2013, 18:10:56 »
Ok, tack för det svaret. Är växelventilen stängd mot rad kretsen hela tid (så länge jag har den inställd på vv produktion), eller riskerar jag att cirkpumpen står och jobbar mot ett stopp om jag jag stänger anslutningen till VP med kulventiler?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #38 skrivet: 12 augusti 2013, 19:50:55 »
Vet inte hur det funkar på 1215 och sen kan det finnas funktioner som kör cp när det är minusgrader även om den står på enbart vv hade lite sånt strul med min vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #39 skrivet: 12 augusti 2013, 20:33:02 »
Hur gör du Rocas? Du har ju en VP på kretsen kontinuerligt? Vad händer när den producerar vv och växelventilen slår om och blockerar radiatorkretsen? Stannar hela cirkulationen i ditt radiatorsystem upp då, och vad händer i så fall vid din kökspanna om du eldar hårt?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #40 skrivet: 12 augusti 2013, 20:57:47 »
Jag har enbart en utedel, Nibe 2025.

Den värmer enbart radiatorvattnet och är alltså avstängd sommartid.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #41 skrivet: 12 augusti 2013, 23:59:33 »
Det går inget bra det är. Nu fick jag höra att det troligen inte går att koppla bort VP från radiatorkretsen eftersom den behöver ha kontakt med expansionskärlet. Några åsikter om det?

Vad händer om man låter VP vara kvar på kretsen men helt avstängd (även avstängd för vv). Kan man då ha cirkulation i den (med en extern cirkpump) eller blockeras cirkulationen av den avstängda cirkpumpen och/eller växelventilen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #42 skrivet: 13 augusti 2013, 07:28:08 »
Som jag skrev i andra tråden kan man stänga cirkulationen med endast en ventil.
Kolla upp om växelventilen sitter på fram eller returledningen, sätt avstängningen på samma sida så blockeras inte kontakten mellan expansionskärl och VVB.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52603.msg540148#msg540148
« Senast ändrad: 13 augusti 2013, 07:29:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #43 skrivet: 13 augusti 2013, 07:57:02 »
Nä givetvis får du inte koppla bort expansionskärlet om du får för dig att stänga bort vp.
Jag tror  nog det blir väldigt svÃ¥rt att fÃ¥ till en vettig funktion sÃ¥ som du tänker.
Men jag hoppas du lyckas för det hade varit kul och kunnat koppla ihop det billigt.
När jag kopplade in min så var komfort och automatik prio 1. Priset kom i andra hand.
Så det är möjligt det går att få att fungera på något sätt men jag tror du kommer bli trött på
hela tiden komma ihåg att stänga av och sätta på ditten och datten.
ett exempel är ju tex när vi går och lägger oss så öser jag in några pinnar till.
Du måste ju sluta elda i god tid innan läggdags så kaminen svalnar så att du kan sätta igång vp igen och ev då
öppna eller stänga några kranar. Det innebär ju kanske två-tre timmar innan läggdags.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #44 skrivet: 13 augusti 2013, 10:50:40 »
Jag vill ju ha kvar exp kärlet på radiatorkretsen (utan att behöva ett separat vid VP). Men Carls lösning med att stänga av på ena sidan låter bra. Tack.

Jag håller med om att din lösning med ack kärl egentligen är bättre Henke, men jag tror inte att jag kommer att elda i samma utsträckning som du. Därför känns den lösningen dyr och utrymmeskrävande. Sen har jag ingen lust att värma upp hela ack kärlet med VP alla dagar jag inte eldar. Jag tror heller inte att jag har samma krav på en jämn och hög temperatur som er andra. Åtminstone inte när jag kör på elpatron.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!