Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GT2 Utegivare ( IVT Greenline HT plus C9)  (läst 610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xirg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
IVT GT2 Utegivare ( IVT Greenline HT plus C9)
« skrivet: 02 februari 2023, 14:07:19 »
( Vet att det finns liknande trådar om GT2 men har några frågor som jag inte hittar i dessa)

Värmepumpen har börjat registrera en felaktig utetemperatur pÃ¥ GT2. 

Den registrerar ca 10-12 grader varmare ute än vad det verkligen är vilket lett till en lite väl lÃ¥g inomhustemperatur.   

Har mätt upp motståndet genom att koppla ifrån kablarna inne på plinten i värmepumpen.
Jag mäter dock upp motstÃ¥ndet där till att  vara korrekt pÃ¥ knappt  20k ohm korrelerat till nÃ¥gra minus grader ute. 

När jag kopplar in kabeln igen i värmepumpen sÃ¥ tickar dock den upp och visar upp 7-8 plus grader.   

Ute pÃ¥ väggen parallellt med utegivaren verkar sitta ytterligare  en sensor/motstÃ¥nd. 
Är denna till för att registrera om utegivaren är sönder ? .     

När jag kopplar ur  ntc motstÃ¥ndet  ute pÃ¥ väggen sÃ¥ indikerar  värmepumpen att  att Utegivaren är felaktig. 

Har skickat efter ett nytt NTC motstÃ¥nd som skall motsvara IVTs  original.   (  Jag antar att det är nÃ¥got lurt med NTC motstÃ¥ndet även om jag inte kan mäta upp det med en resistansmätare)

När  NTC motstÃ¥ndet nu är urkopplat sÃ¥ har värmepumpen börjat jobba pÃ¥.  Vilket " default" motstÃ¥nd /temperatur jobbar den mot om nu ntc motstÃ¥det är urkopplat och den registrerar en felaktig sensor ?


FörstÃ¥ inte riktigt varför min ohm mätning  inne vid pumpen visar korrekt   men värmepumpen registrerar en högre temperatur än vad det är utomhus ?




Tack på förhand

« Senast ändrad: 02 februari 2023, 14:22:06 av xirg »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT GT2 Utegivare ( IVT Greenline HT plus C9)
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2023, 14:49:40 »
Att utegivaren visar för hög temperatur beror pÃ¥ att det har kommit in fukt i den. Det brukar drabba givarna för köldbäraren ocksÃ¥. Är det riktigt mycket fukt i givaren brukar den visa uppÃ¥t +70 grader. 

Ditt mätinstrument arbetar förmodligen med en annan spänning är pumpens styrsystem. Det kan vara förklaringen. Jag skulle tro att resistansen man mäter varierar med spänningen över givaren vid mätningen dÃ¥ det kan bli elektrolys av fukten i givaren. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!